Författare Ämne: Gåva  (läst 24824 gånger)

Utloggad Aves

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Affärsomdömen: 0
Gåva
« skrivet: torsdag 10, september 2015, 21:35:58 »
Hej! Låt oss säga att jag vill köpa ett guldmynt för ca 10000:- till min Farsa nu till jul.  Behöver jag eller han betala någon gåvo skatt på de? Vet att de inte är någon vinstskatt vid försäljning men ger jag någon ett svindyrt guldmynt så e de som att ge någon pengar utan att skatta för de :s eller?

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
SV: Gåva
« Svar #1 skrivet: torsdag 10, september 2015, 21:41:56 »
gåvoskatten försvann för bra många år sedan. julen 2015 är det i alla fall säkert att ge gåvor skattefritt.  Men fortsätter magdalenas skattefest kanske det kan bli ändring till 2016?

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 756
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #2 skrivet: torsdag 10, september 2015, 22:56:50 »
Vet att de inte är någon vinstskatt vid försäljning men ger jag någon ett svindyrt guldmynt så e de som att ge någon pengar utan att skatta för de :s eller?

Vid försäljning är INVESTERINGSGULD reavinstbeskattat från första kronan.

Däremot är guldsmycken och numismatiska mynt ej investeringsguld, och därvid ej beskattningsbara under 50 000 kr i reavinst.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #3 skrivet: torsdag 10, september 2015, 23:08:12 »
Hej! Låt oss säga att jag vill köpa ett guldmynt för ca 10000:- till min Farsa nu till jul.  Behöver jag eller han betala någon gåvo skatt på de? Vet att de inte är någon vinstskatt vid försäljning men ger jag någon ett svindyrt guldmynt så e de som att ge någon pengar utan att skatta för de :s eller?

Beskattning på kapitalvinst är 30 %. Gränsen för beskattning av vinst på samlarföremål är 50.000 kr om man nu vill hävda att en mängd gold maples från 2015 är det.

Condor2ooo han tydligen skriva före såg jag nu.

Det är inte vinsten på ett enskilt mynt som räknas utan vinst / förlust på medelpriset av alla de inköp man gjort av nuvarande innehav, vilket inkluderar övriga omkostnader såsom frakt och förvaring. Medelpriset ökar alltså med tiden om man betalar förvaringskostnader.

Nu till det väsentliga. Det är din skyldighet att deklarera sanningsenligt, men hur ska detta kontrolleras i detta fall? (Jag uppmanar ingen till skattebrott) Ingen rapporterar din guldförsäljning och dina guldköp. Det kan komma att göras och så länge man kan följa dina transaktioner digitalt finns alltid en risk. När det handlar om fåtalet mynt kommer jakten på skattesmitare inte löna sig. Annat kan det vara för den som driver en "privat guldhandel" med stor omsättning.

Man kan också fråga sig vem som har möjlighet att kontrollera att du inte köpt guld till skyhöga priser över disk eller av en privatperson? Om man har som hobby att samla på mynt är inte det konstigt. Några lägger ner enorma summor på sina hobbies utan att de genererar vinst.

Jag skulle ändå behålla kvitton för det kan vara betydelsefullt vid ett senare skede. Å andra sidan kan du ha köpt av en privatperson, begärt kvitto och denne uppgivit falska personuppgifter. Kvitton på kontantuttag kan även här visa sig vara av betydelse.

Det jag skriver ovan är en av många orsaker till att propaganda om fördelar med avskaffande av kontanter florerar. Gå inte på det. Det kväver människor och ger bank och stat kontrollerande makt. Lär dig följande: En del av de värden/pengar du tjänar ihop och sparar är dina att göra vad du vill med. Vill du ge en del i form av ett guldmynt till din pappa är du fri att göra så!

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #4 skrivet: torsdag 10, september 2015, 23:22:35 »
gåvoskatten försvann för bra många år sedan. julen 2015 är det i alla fall säkert att ge gåvor skattefritt.  Men fortsätter magdalenas skattefest kanske det kan bli ändring till 2016?

Det har väl inget med Maggan att göra? Det går att kontra med att om inte Borg tömt ladorna hade inga skattehöjningar behövts. (Detta avslöjar inte min politiska uppfattning och inte heller min finanspolitiska) Det välfärdssystem vi har och den finansiella modell som råder kräver skatteintäkter. Vem som helst som tänker efter förstår att det är så och därför kan man inte göra anspråk på 100 % av de värden man tjänar ihop. I en annan värld där ingen sörjde för vägar, lagstiftning, omsorg o s v kunde man tänka sig att var och en endast betalade för sin nyttjandedel och inget mer, men det skulle vara ineffektivt och dyrare än att dela på kostnaderna. Går det senare till överdrift är det inte heller bra förstås.

Gåvoskatten togs bort för att den innebar en dubbelbeskattning, drabbade enskilda hårt och inte gav staten någon betydande inkomst. Det är inte ens säkert att EU tillåter gåvoskatten just för att det är en dubbelbeskattning. Å andra sidan tillåts ju momsen vilket kan beskatta "en" vara i väldigt många led. Bonden säljer en gris till slaktaren som säljer en skinka till rökeriet som säljer en rökt skinka till caféet som säljer en skinksmörgås till bonden som betalas med lön efter skatt och sociala avgifter. Hur mycket procentuell skatt har den skinkskivan genererat jämfört med om bonden själv slaktat grisen, rökt skinkan, brett smörgåsen med bröd som han själv bakat?

Nåväl, man kan läsa mer om avskaffandet av gåvoskatten här

http://www.ekonomifakta.se/sv/Artiklar/2014/Juni/Skatterna-som-kravde-kryphal/

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
« Svar #5 skrivet: torsdag 10, september 2015, 23:23:48 »
Så här säger Liberty Silver i frågan (år 2011)

LS har ingen generell rapporteringsskyldighet till skatteverket för försäljningar utan det ligger på individens eget ansvar att ta upp på självdeklarationen.
Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-01-18 23:53

Definitionen på investeringsguld under  år 2011 enligt Liberty Silver och mervärdesskattelagen. (Tror att det fortfarande gäller.)

3 kap
10 a § Från skatteplikt undantas omsättning av investeringsguld, inbegripet investeringsguld representerat av värdepapper, om omsättningen medför en äganderätt till eller en fordran på guldet.

1 kap
18 § Med investeringsguld förstås
1. guld i form av en tacka eller platta med en vikt som godtas på någon av marknaderna för sådant guld och med en finhalt av minst 995 tusendelar, oavsett om guldet representeras av värdepapper eller inte,
2. guldmynt som
- har en finhalt av minst 900 tusendelar,
- är präglade efter år 1800,
- är eller har varit gällande betalningsmedel i ursprungslandet, och
- normalt säljs till ett pris som inte överstiger marknadsvärdet för guldinnehållet i myntet med mer än 80 %.
Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-01-23 15:52

Om du inte har kvitton eller på annat sätt inte kan påvisa köp- och säljkurs är det troligaste att man då använder schablonvärdet, dvs att ditt inköpspris är 20% av försäljningspriset. På mellanskillnaden får du då betala 30 % kapitalskatt.

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #6 skrivet: fredag 11, september 2015, 07:13:55 »
Moms betalar bara den i sista led, dvs konsumenten/slutanvändaren. Företagare för dra av moms så för dem är det bara transaktioner, inga kostnader.

Utloggad vonswartz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 250
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #7 skrivet: fredag 11, september 2015, 12:07:54 »
Vet att de inte är någon vinstskatt vid försäljning men ger jag någon ett svindyrt guldmynt så e de som att ge någon pengar utan att skatta för de :s eller?

Vid försäljning är INVESTERINGSGULD reavinstbeskattat från första kronan.

Däremot är guldsmycken och numismatiska mynt ej investeringsguld, och därvid ej beskattningsbara under 50 000 kr i reavinst.

Ja, men då måste skattmasen kunna bevisa att vinst gjordes! Om jag säljer den privat mot fiat så kan skattmasen göra vad...?

Om de nu efterhand inte kommer på att beskatta innehav av fysiskt guld...
« Senast ändrad: fredag 11, september 2015, 12:15:13 av vonswartz »

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #8 skrivet: fredag 11, september 2015, 12:43:05 »
Är det inte din plikt att bevisa vad du köpt varan för? Likt med aktier. Annars sker schablonbeskattning där andkaffningsvärdet anses vara 20% av försäljningsvärdet.

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
« Svar #9 skrivet: fredag 11, september 2015, 13:19:27 »
Precis som toblov säger ovan: Om du inte har kvitton eller på annat sätt inte kan påvisa köp- och säljkurs är det troligaste att man då använder schablonvärdet, dvs att ditt inköpspris är 20% av försäljningspriset. På mellanskillnaden får du då betala 30 % kapitalskatt.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #10 skrivet: fredag 11, september 2015, 13:45:20 »
Precis som toblov säger ovan: Om du inte har kvitton eller på annat sätt inte kan påvisa köp- och säljkurs är det troligaste att man då använder schablonvärdet, dvs att ditt inköpspris är 20% av försäljningspriset. På mellanskillnaden får du då betala 30 % kapitalskatt.

Bara en tanke - om det går upp riktigt bra så kanske alla slänger sina kvitton för att få 20% som anskaffningsvärde.

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: fredag 11, september 2015, 14:34:58 »

Bara en tanke - om det går upp riktigt bra så kanske alla slänger sina kvitton för att få 20% som anskaffningsvärde.
Det är helt tillåtet att göra så. Dvs man får idag själv välja vilken metod man vill använda på ex aktie- och fondaffärer.

Utloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 167
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #12 skrivet: fredag 11, september 2015, 14:39:06 »
Du behöver inte ens slänga kvittot. Så länge du har kvar kvittot får du välja om du vill använda schablonvärdet eller faktisk anskaffningskostnad. Kastar du kvittot har du bara schablonvärdet att välja på.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #13 skrivet: fredag 11, september 2015, 15:02:26 »
Du behöver inte ens slänga kvittot. Så länge du har kvar kvittot får du välja om du vill använda schablonvärdet eller faktisk anskaffningskostnad. Kastar du kvittot har du bara schablonvärdet att välja på.

Det var bara ett uttryckssätt, det jag ville belysa var att 20% som ingångsvärde kan visa sig vara bra i en framtid.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #14 skrivet: fredag 11, september 2015, 18:05:31 »
Moms betalar bara den i sista led, dvs konsumenten/slutanvändaren. Företagare för dra av moms så för dem är det bara transaktioner, inga kostnader.

Precis, men det är ändå dubbelbeskattning och dessutom rör det sig om olika momssatser. Tanken var kanske att den endast skulle verka en gång men så blir det ju inte riktigt i praktiken.
« Senast ändrad: fredag 11, september 2015, 18:14:05 av Asrael »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 23:07

Bad jokes. by Sarek
onsdag 22, april 2026, 20:00:18

Aktiespararna by Cash Is King
onsdag 22, april 2026, 00:55:58