Författare Ämne: Var tvungen att uppge ädelmetallforum för att göra en insättning  (läst 12301 gånger)

Utloggad guld-silver

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Affärsomdömen: 0
Var tvungen att uppge ädelmetallforum för att göra en insättning
« skrivet: fredag 21, augusti 2015, 16:51:53 »
Någonting väldigt konstigt hände mig idag. Skulle sätta in en mindre summa pengar på mitt konto, så jag tänkte att jag svänger förbi mitt lokala kontor som hanterar kontanter. Körde iväg dit i tron om att detta skulle gå snabbt och smärtfritt.

Vad händer när man lämnar fram sedlarna till kassörskan? Jo ett stort formulär läggs framför nosen på mig där jag måste fylla i diverse information om mig själv, vart jag fått tag i pengarna, osv.

Dum som jag var så höll jag mig till sanningen och skrev att det var en försäljning av guld som var källan till denna lilla summa som skulle in på kontot. Ja då när hon läste detta så började de riktigt konstiga frågorna komma. Vem har du sålt till? Har du kvitto på transaktionen? Jaså, ett forum? Vad heter det? .. osv. Det slutade med att jag var tvungen att skriva ned ädelmetallforum.se på detta formulär för att få sätta in pengarna. Vad är det för värld vi lever i.. Storebror ser dig. Alltid.
« Senast ändrad: fredag 21, augusti 2015, 17:45:03 av guld-silver »

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
SV: Var tvungen att uppge ädelmetallforum för att göra en insättning
« Svar #1 skrivet: fredag 21, augusti 2015, 17:36:22 »
Operation Choke Point. Vår förra regering skrev avtal med amerikanerna i smyg strax innan de avgick. Det är sådant man inte talar om för svenska folket. Det är din uppgift att berätta för dina medmänniskor om FATCA och dylikt som inte tas upp i gammelmedia. Men var försiktig och lär dig att ljuga. Det bästa sättet har jag kommit fram till är att så frön och undvika diskussioner med dem som är helt hjärntvättade. Nästa gång du ska fylla i ett sådant formulär ska du givetvis redan veta hur du ska fylla i det. Dessutom är det svårt att få ut kontanter för tillfället så det bästa hade varit att behålla dem. Se hur det gick i Grekland. Många grämer sig säkert över att de inte tog ut kontanter medan tid fanns.

Inloggad Strokur

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 374
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #2 skrivet: fredag 21, augusti 2015, 17:42:07 »
Nej, tänkte på detsamma. Varför över huvud taget komma på tanken att göra sig av med kontanter.
Än så länge är de gångbara i princip överallt, att köpa mat för t.ex. Och ICA ställer väl inga frågor  8) Till skillnad mot CIA  ::)

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 357
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #3 skrivet: fredag 21, augusti 2015, 19:26:13 »
Citera
Dessutom är det svårt att få ut kontanter för tillfället så det bästa hade varit att behålla dem. Se hur det gick i Grekland. Många grämer sig säkert över att de inte tog ut kontanter medan tid fanns.

Vad vore bäst i den situationen Grekland hade - äga massa guld eller ha massa kontanter?
Med guld kan du inte köpa mat, kläder etc ...

ICA banken ställer inga frågor, men dom har satt en gräns för hur mycket du får sätta in på kontot - 2000 kr per vecka ...

Cheers
« Senast ändrad: fredag 21, augusti 2015, 19:28:25 av sputnik »

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #4 skrivet: fredag 21, augusti 2015, 20:09:22 »
Jo sätta in pengar in automater kan man också, max 15k per vecka dock. Men frågor kommer främst vid större belopp som måste göras via kontor, tror gränsen på swedbank är 10k när dem frågar vart den krm ifrån.

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 357
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #5 skrivet: fredag 21, augusti 2015, 20:16:24 »

Har hört att om man sätter in pengar på kontot via forex med kontanter, så måste dom rapportera allt från 5K och över.
 Men det var länge sen jag hörde talas om det, kanske det har ändrats och skiljer sig från vilken bank man använder.

Cheers

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #6 skrivet: fredag 21, augusti 2015, 20:28:51 »
Jahopp, då har väl jag och MrLibertad att vänta oss besök från män i svarta kostymer och solglasögon inom en nära framtid, i sällskap av nationella insatsstyrkan då... ;)

Skämt åsido. Vad du upplevde får väl tyvärr sägas vara en konsekvens av att man i vanlig ordning försöker dra åt snaran för kriminella men bara fångar vanliga medborgare. För varje steg kriminella/terrorister tar så tar staten ett motsvarande steg, vilket oftast leder till inskränkningar i den personliga friheten för alla andra. Kontanter? Då måste du ju ha något att dölja....

Utloggad vonswartz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 250
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #7 skrivet: fredag 21, augusti 2015, 21:11:05 »
Ja, det råkade min fru ut för också när hon sålde sin bil för 10.000:- för fem år sen. Hon fick betalt i kontanter och sedan skulle vi intyga det på banken... Rätt oförskämt bemötande fick man också...

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #8 skrivet: fredag 21, augusti 2015, 21:35:19 »
De försöker förebygga penningtvätt.
Om det nu inte var någon som tänkte på det.
In med pengarna på ett konto och sedan snabbt köp av Bitcoin och vips så är pengarna utom räckhåll för myndigheterna.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #9 skrivet: fredag 21, augusti 2015, 22:33:15 »
Vad händer om man matar in 10 000 i sedlar i en insättningsautomat ? Det tar en bankvecka (Max 10 000 per bankvecka) om man har Swedbank. Vill du ta ut dina pengar med ditt swedbankkort - Sorry , då måste du göra 5 påföljande transaktioner och ockupera bankomaten i cirka 15 minuter för att få ut dina 10 000 .

Nu har jag inte Swedbank, men reglerna är väldigt lika överlag.

Frågan är ju naturligtvis, om inte banken vill ha mina kontanter, varför inte skaffa ett bra kassaskåp istället ? Omedelbar tillgång till kontanter för omedelbara transaktioner mellan privatpersoner , och sedan slipper man bli trakasserad av en banktjänsteman,som inte vill ha några kunder egentligen.

Dessutom är det inte så enkelt som jag beskrev det. Om du upprepade gånger i rad vill sätta in summor t.o.m under 10 000 Kr.på ditt konto över disk, kommer vissa banker begära kvitto på vart du fått pengarna ifrån. Alternativt inte är välkommen att betala in någonting någonsin igen.

(En händelse för 2 år sedan,en släkting som fick kontant hjälp för att dra sig igenom studenttillvaron)

Anledningen ,tror jag att kontanter,av naturen är extremt svårt att spåra. Men vem tror att ett stort brottssyndikat eller en organisation som japanska eller italienska maffian sysslar med kontanter nuförtiden ? Vill man tvätta pengar. Nog vänder man sig till en skurkbank i London City.Eller öppnar schweiziska konton. Luxemburg kanske. Cayman ?

« Senast ändrad: fredag 21, augusti 2015, 22:46:00 av Fiat de Lux »

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #10 skrivet: fredag 21, augusti 2015, 22:35:43 »

In med pengarna på ett konto och sedan snabbt köp av Bitcoin och vips så är pengarna utom räckhåll för myndigheterna.

Det rekommenderas inte - Bitcoin är ett fiatspektakel som myndigheterna dessutom kan komma att kontrollera en mindre vacker dag.

Bitgold kan dock vara ett tänkbart ställe att flytta kronorna till. Med det förbehållet att man inte innehar det fysiska guldet som insättare.
« Senast ändrad: fredag 21, augusti 2015, 22:37:36 av ManoleteSTHLM »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #11 skrivet: fredag 21, augusti 2015, 22:45:58 »
Det är kanske då bättre att köpa PM utomlands och be säljföretaget att förvara i "vault storage".

Utloggad Repairman

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 186
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #12 skrivet: fredag 21, augusti 2015, 22:48:13 »
Jag har haft samma problem med bankerna när det gäller insättningar och mina vänner med.

Nu gör jag så här när lönen kommer får den gå till räkningarna. Pengarna som banken har vägrat att ta emot använder jag för mat etc,

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #13 skrivet: fredag 21, augusti 2015, 23:02:49 »
Ett annat sätt är ju att skaffa bankkonto i två olika banker. Blir ju lite mer spring men det är ju nyttigt med motion.  :)

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #14 skrivet: lördag 22, augusti 2015, 00:47:17 »
100k tycker jag är lagom att ha liggande. Insättning ??? När räkningarna är betalda, varför byta riksbankspengar mot en förteckning över dina fordringar gentemot banken som du endast kan se på en dator (kontoinnehav)?    Använd alltid kontanter.  Det är oerhört viktigt! I samband med de nya sedlarna o mynten inför så kommer massor med kontanthantering att försvinna.  De ställen som inte ännu fattat beslut kan komma att påverkas av din efterfrågan på kontanthantering. Finns spaltmeter om detta på forumet.   Har massor med kort för uttag.  (Ja jag har likvida medel på konton.. hemskt jag vet men vad ska jag göra) Har konton i 3 av storbankerna med konto på RIX, Forex och +  4-5 andra kreditinstitut varav (av de sistnämnda) två med "uttagbara" kort.    Låter bökigt men det är det inte..använder mest Forex då jag gillar deras syn på kontanter kontra övriga banker.
Har massor med ädelmetall o kontanter.. Nämnde jag att jag gillar o ha många utvägar och alternativ? :)
Svårt att få ränta över 1,05 på sparkonton. Risken för kapitalkontroll är överhängande med alla minusräntor som lär sjunka ytterligare. Men det viktigaste argumentet för att ha mycket kontanter för mig är att jag älskar o förstöra depostibasen för bankerna..finns inte mer än 7-10k i riksbankspengar per svensk.  :P

Klart man ska ljuga för våra ägare (bankerna). Vägen till träldom ska väl inte vandras med egen välsignelse ?  Tänk inte ens tanken på att prata om kontanter ädelmetall och annat när ni öppnar nya konton.
Spela lagom dum. Tillräckligt framför flötet för att klara av din roll som bankträl. För dum för att se de stora sammanhangen i vår finansiella värld där världens valutor är en räntebärande parasitbluff skapat av privata vinstintressen vid utlåning.
Enligt insättningsgarantin har banken väldigt svårt att neka dig att öppna konton. Men de kan jäklas rätt bra ändå.  Eller så får man hota de med att bästisen jobbar på FI..  Du kan alternera mellan Finansinspektion eller feministiskt inititativ om du är tjej  ;D

Tror det finns nån automat i Sthlm där man kan köpa Bitcoin för kontanter. Bitcoin är inte nåt manipulerat centralstyrt fascisttrams.  Det är en decentraliserad icke inflationär valuta för folk som gillar fria marknader. Klart intressant. PM och Bitcoin kompletterar varandra bra.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 23:07

Bad jokes. by Sarek
onsdag 22, april 2026, 20:00:18

Aktiespararna by Cash Is King
onsdag 22, april 2026, 00:55:58

Irankriget by gbz