Författare Ämne: Riksbankens sedel- och myntkampanj drar igång.  (läst 9855 gånger)

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Riksbankens sedel- och myntkampanj drar igång.
« skrivet: fredag 31, juli 2015, 07:33:26 »
"Nu är det knappt två månader kvar till Riksbanken inleder det största sedel- och myntutbytet i Sveriges historia. I oktober i år kommer de första nya sedlarna ut. Inför detta drar Riksbanken igång en stor informationskampanj, bland annat lanseras en app med sedelspel och stöd för synskadade, och det genomförs utställningar om de nya sedlarna på de sex olika platser i Sverige som har koppling till personerna på sedlarna."

http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Pressmeddelanden/2015/Nu-drar-sedel--och-myntkampanjen-igang/

Utloggad ikonane

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 97
  • Affärsomdömen: 4
SV: Riksbankens sedel- och myntkampanj drar igång.
« Svar #1 skrivet: fredag 31, juli 2015, 09:53:53 »
Det enda positiva jag kan säga om de nya sedlarna är att det är roligt och praktiskt att de inför en 200kr-sedel.
Förövrigt tycker jag inte om designen på dem. Gillar inte heller att mynten blir lättare.

Som tur är undviker jag redan kontanter i det absoluta mån det går.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #2 skrivet: fredag 31, juli 2015, 10:02:04 »
Det enda positiva jag kan säga om de nya sedlarna är att det är roligt och praktiskt att de inför en 200kr-sedel.
Förövrigt tycker jag inte om designen på dem. Gillar inte heller att mynten blir lättare.

Som tur är undviker jag redan kontanter i det absoluta mån det går.

Är det du Björn Ulvaeus? =)

http://unvis.it/www.svd.se/bjorn-ulvaeus-vill-ha-ett-kontantlost-samhalle

"Björn Ulvaeus rasar över kontanter i ett debattinlägg på DI. På Abba-museet har kontanthanteringen därför helt tagits bort."

Kontanter är oerhört viktiga för oss medborgare som ett skydd mot en total kontroll av det monetära systemet från banker och stat - kontanter går inte att konfiskera på samma sätt som digital valuta på ett konto. Kontanter fyller också den enkla demokratiska funktionen att jag kan gå att och handla utan att det behöver registreras att det är just jag som handlar tamponger, snus och juice.

Handla hellre med kontanter istället för med kort. Vi borde ha en stående kampanj på den här sidan för mer kontanthandel.

Jag har som hastigast sett de nya sedlarna och jag gillar inte den nya designen.
« Senast ändrad: fredag 31, juli 2015, 10:14:32 av ManoleteSTHLM »

Inloggad Strokur

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 374
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #3 skrivet: fredag 31, juli 2015, 10:53:40 »

Kontanter är oerhört viktiga för oss medborgare som ett skydd mot en total kontroll av det monetära systemet från banker och stat - kontanter går inte att konfiskera på samma sätt som digital valuta på ett konto. Kontanter fyller också den enkla demokratiska funktionen att jag kan gå att och handla utan att det behöver registreras att det är just jag som handlar tamponger, snus och juice.

Handla hellre med kontanter istället för med kort. Vi borde ha en stående kampanj på den här sidan för mer kontanthandel.

Jag har som hastigast sett de nya sedlarna och jag gillar inte den nya designen.

Kan inte hålla med mer :D
Förespråkarna för ett kontantlöst samhälle har inte tänkt igenom alla konsekvenser. Det har konstaterats gång på gång i trådar här på forumet att kontanter har en väldigt stor betydelse speciellt i krislägen. Ett stort antal greker hade nog önskat att de hade kontanter i byrålådan de senaste veckorna.

Att hänvisa till dålig hygien och underlätta för brottslingar är dåliga argument som inte är speciellt sanna. Att det kostar pengar är ju sant men det kostar korthantering också. Kanske tom mer än att hantera kontanter i slutändan. Speciellt den dag när bankerna har monopol på penningflödet.

Titta, på köpet fick jag chans till mitt hundrade inlägg  8) ;D

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #4 skrivet: fredag 31, juli 2015, 11:13:35 »
Självklart skall vi ha kvar kontanter. Korthantering är svindyrt. Varenda gång korten används tjänar banken en hacka, så givetvis vill de att vi endast använder kort.

Utloggad ikonane

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 97
« Svar #5 skrivet: fredag 31, juli 2015, 11:29:15 »
Jag försökte inte få det att framstå som att jag förespråkar det kontantlösa samhället, absolut inte.
Endast att jag personligen inte gillar att ha kontanter på mig. Hemma i någon låda absolut men bekvämligheten av att betala med kort är svårslagen även då jag är införstådd och medveten om riskerna och nackdelarna med det.

Kan inte hålla med mer :D
Förespråkarna för ett kontantlöst samhälle har inte tänkt igenom alla konsekvenser. Det har konstaterats gång på gång i trådar här på forumet att kontanter har en väldigt stor betydelse speciellt i krislägen. Ett stort antal greker hade nog önskat att de hade kontanter i byrålådan de senaste veckorna.

Att hänvisa till dålig hygien och underlätta för brottslingar är dåliga argument som inte är speciellt sanna. Att det kostar pengar är ju sant men det kostar korthantering också. Kanske tom mer än att hantera kontanter i slutändan. Speciellt den dag när bankerna har monopol på penningflödet.

Titta, på köpet fick jag chans till mitt hundrade inlägg  8) ;D
Grattis till 100 inlägg! ;D

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #6 skrivet: fredag 31, juli 2015, 12:23:12 »
Att man vill få bort kontanter för att försvåra för kriminella må låta som ett gott argument, men det löser ju ingen kriminalitet. Det enda som sker är att brottsligheten förflyttas till andra områden (t ex till identitetskapning, skimning, dataintrång osv). Men argumenten för eller emot någonting politiker förespråkar brukar aldrig vara särskilt djuplodande i Sverige visserligen... :)

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 468
« Svar #7 skrivet: fredag 31, juli 2015, 12:40:02 »
Men kan jag gå till banken den 2 oktober och byta min gamla tusenlapp mot en ny? Eller säger banken: tyvärr vi hanterar inte kontanter...

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #8 skrivet: fredag 31, juli 2015, 13:39:44 »
Fler borde använda kontanter oftare.
Argumentet för detta finns i de tidigare inläggen här.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #9 skrivet: fredag 31, juli 2015, 15:30:11 »
Jag försökte inte få det att framstå som att jag förespråkar det kontantlösa samhället, absolut inte.

Förstod det, men kontantdiskussionen är alltid bra att damma av lite nu och då - också inåt i introspektivt syfte. Och det gav mig en chans att ytterligare en gång länka till en av de senaste årens mer komiska mediala utspel - Björn Ulvaeus kamp mot kontanter! Speciellt rolig blev ju ingressen där han "rasar" mot kontanter - det hela blir till en mental bild av en hålögd Ulvaeus som nästan kvävs av ilska vid åsynen av kontanter - självmordet verkar inte långt borta. Tydligen var det Mastercard som sponsrade det här Abba museet och den trallpopande skägglufsen Ulvaeus hakade oreflekterande på, hoppas för hans skull att det var oreflekterat, och ställde upp med sitt namn och nuna som en symbol över motståndet mot kontanter. En mindre komisk del av utspelet är att ett sådant kontantmotstånd andas underliggande fascistiska drag av kontroll och ordning - och det passar kanske hans sinnelag med tanke på den kliniska, närmast sterila, pop helt befriad från ett gnissel och feltoner som Abba representerar.

Stor fredags off-topic i kopplingen till Abbas slisk: Själv sitter jag och skriver detta och lyssnar på en total motsats till Abba. Neil Youngs nya "The Monsanto Years". Fy fan vad bra, fem plus! Passar att spelas högt hemma i lägenheten eller huset, i sommarstugan, i bilen, på tåget, på festen och joggingrundan. Rakt på utan kompromisser och med vettiga budskap utan att bli politiskt korrekt - företaget Monsanto är onekligen speciellt och har kopplingar till både agent orange på 60-70-talen och till kriget i dagens Ukraina. Började lyssna på Neil Young i slutet av åttiotalet i samband med Freedom, Ragged Glory och Weld och vi har haft en kärleksaffär sedan dess. Lite ojämnt mellan de riktiga höjdpunkterna över decennierna men det reflekterar bara hur livet ser ut med dess kriser.

If you don't like a rock star bucks a coffee shop
Well you better change your station, cause that ain't all that we got
Yeah I want a cup of coffee but I don't want a GMO
I like to start my day off without helping Monsanto

Mon-san-to
Let our farmers grow
What they want to grow

From the fields of Nebraska, to the banks of the Ohio
Farmers won't be free to grow what they wanna grow
If corporate control takes over the American farm
With fascist politicians and chemical giants walking arm in arm

Mon-san-to
Let our farmers grow
What they want to grow

When the people of Vermont voted to label food with GMOs
So that they could find out what was in what the farmer grows
Monsanto and Starbucks threw the grocery manufactures fights
They sued the state of Vermont to overturn the peoples will

Mon-san-to (and Starbucks)
Mothers want to know
What they feed their children

Mon-san-to
Let our farmers grow
What they want to grow

« Senast ändrad: fredag 31, juli 2015, 16:42:19 av ManoleteSTHLM »

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
« Svar #10 skrivet: lördag 01, augusti 2015, 13:46:51 »
Jag var inne i en tobaks/post-affär igår och hämtade ett rekommenderat brev med lite guld. OK, inte så lite förresten :) Med Kängurur och Österrikare !

Där fanns ett litet anslag :  "Ej mindre än 20 kr med kort"  eller något liknande.
Det tyckte jag var så bra !
Så får de inte göra men jag gillar att de är rebeller :)
De får heller inte skriva kortavgifter på kvittot.
Det tycker jag är så fruktanvärt vedervärdigt. Det visar var lagstiftarens lojaliteter ligger.

Har skrivit så väldigt mycket om kontanter så gör inte det nu men som sagt så är det sedan runt 10 år storbankerna som äger o prissätter kontantförsörjningen. Och ja. Det är ofta dyrare med kort vilket är helt sjukt med tanke på vad jag nyss skrev.
BETALA med riksbankspengar! Använd sedlar och mynt ALLTID ÖVERALLT.
Visa att det finns efterfrågan!
Gynna inte banker och kortföretag. De ligger bakom de flesta orättvisor. De tjänar enorma belopp på kortavgifter.
Ge inte bankerna full immunitiet mot att betala sina skulder.
Alla digitala "pengar" utanför riksbanken är inte pengar utan endast fordringar på riksbankspengar.

PS Skäggapan Ulvaeus och Manipularade Monsanto kan dra åt h-e DS

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 468
« Svar #11 skrivet: söndag 02, augusti 2015, 09:54:07 »
Jag var inne i en tobaks/post-affär igår och hämtade ett rekommenderat brev med lite guld. OK, inte så lite förresten :) Med Kängurur och Österrikare !

Där fanns ett litet anslag :  "Ej mindre än 20 kr med kort"  eller något liknande.
Det tyckte jag var så bra !
Så får de inte göra men jag gillar att de är rebeller :)
De får heller inte skriva kortavgifter på kvittot.
Det tycker jag är så fruktanvärt vedervärdigt. Det visar var lagstiftarens lojaliteter ligger.

Har skrivit så väldigt mycket om kontanter så gör inte det nu men som sagt så är det sedan runt 10 år storbankerna som äger o prissätter kontantförsörjningen. Och ja. Det är ofta dyrare med kort vilket är helt sjukt med tanke på vad jag nyss skrev.
BETALA med riksbankspengar! Använd sedlar och mynt ALLTID ÖVERALLT.
Visa att det finns efterfrågan!
Gynna inte banker och kortföretag. De ligger bakom de flesta orättvisor. De tjänar enorma belopp på kortavgifter.
Ge inte bankerna full immunitiet mot att betala sina skulder.
Alla digitala "pengar" utanför riksbanken är inte pengar utan endast fordringar på riksbankspengar.

PS Skäggapan Ulvaeus och Manipularade Monsanto kan dra åt h-e DS

Unmanipulatable for president!!
Jag kan enbart hålla med, sista månaderna har jag enbart kört  med kontanter.
Det är nåt fel när swedbank i skåne sätter upp en lapp vid bankomaten där det står:
"Käre kund om du inte tar ut kontanter utan istället betalar med kort 3 gånger så får du en gratisbiljett till en föreställning"
Och vad händer nu när dom ska byta sedlar?? Banken har ju inga kontanter så hur ska jag kunna byta in mina tusenlappar mot dom nya?

Utloggad clashmakkp

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #12 skrivet: söndag 02, augusti 2015, 13:01:30 »
Jag försöker lära min dotter om pengars värde. Det går inte att ge veckopeng med ett plastkort så att det blir begripligt för en 8-åring. Även om det skulle gå att låtsas att kortet ersätter spargrisen, så syns det inte hur mycket som är kvar. Hon får kontanter i handen på fredagen och som bonus lär hon sig att räkna som ett rinnande vatten.

När jag är på resa är korten såklart helt oumbärliga, men när jag planerar matbudget för månaden, använder jag kontanter när jag sen handlar, det motverkar också impulshandlandet. Var sak har sina för- och nackdelar. Ibland är ivern att "förenkla" inte till någon fördel, i synnerhet inte för oss konsumenter, även om argumenten för såklart alltid handlar om vad som är i vårt bästa intresse :-)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Pastor Hannes
Igår kl. 22:35

Bad jokes. by Sarek
Igår kl. 20:00

Aktiespararna by Cash Is King
Igår kl. 00:55

Irankriget by gbz