Författare Ämne: När kraschen är här.  (läst 26062 gånger)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
När kraschen är här.
« skrivet: söndag 26, juli 2015, 12:37:37 »
När fiatvalutorna och börserna kraschar stiger ju antagligen PM-värdena i höjden. Om man då vill sälja sitt silver och guld med en rejäl förtjänst vad ska man då köpa istället? Att köpa mot en valuta med gallopperande hyperinflation verkar ju inte så bra.
Ska man byta mot fastigheter eller mark?
Någon som har andra förslag?

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 421
  • "Allting är relativt"
SV: När kraschen är här.
« Svar #1 skrivet: söndag 26, juli 2015, 17:21:54 »
Byt mot mat och vapen vatten! 8) ;)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #2 skrivet: söndag 26, juli 2015, 17:57:34 »
Vatten har jag en hel brunn full. Mat har jag i överflöd för att jag har vapen.
Alla våra stackade ädelmetaller kanske inte blir så värdefulla för att det inte finns något vettigt att byta dem emot.
Införs det guldmyntfot eller silvermyntfot i hela världen så är det ju inte säkert att guldet och silvret blir värt mycket mer för det.
Mexico har ju nyligen infört silvermyntfot och det har ju inte haft någon positiv påverkan på spotpriset på silver.

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 724
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #3 skrivet: söndag 26, juli 2015, 18:12:08 »
När fiatvalutorna och börserna kraschar stiger ju antagligen PM-värdena i höjden. Om man då vill sälja sitt silver och guld med en rejäl förtjänst vad ska man då köpa istället? Att köpa mot en valuta med gallopperande hyperinflation verkar ju inte så bra.
Ska man byta mot fastigheter eller mark?
Någon som har andra förslag?

När fiatvalutor och börs nått botten kan det vara fördelaktigt att köpa företag, aktier, fastigheter och mark. I dagsläget kan det vara läge att sälja av övervärderade aktier och fastigheter där priserna ligger i topp och istället köpa en billig jordbruksfastighet kontant utan att behöva skuldsätta sig så kan man odla sin egen mat och sälja eventuellt överskott mot guld och silver som betalning under själva krisen. Ser guld och silver i första hand som en försäkring, långsiktig lagring av välstånd och betalningsmedel vid eventuell valutakrasch, krig eller liknande. Det gäller även att anpassa sina strategier efter vilka färdigheter och förutsättningar man själv har. Tex är man en snickare kan det tex vara bra att köpa ett gammalt billigt hus att renovera upp under själva krisen för att generera ett framtida värde då det troligtvis blir få jobb och stor arbetslöshet vid en eventuell krasch.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #4 skrivet: söndag 26, juli 2015, 18:19:05 »
Tacksam för ett glasklart svar.

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 724
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #5 skrivet: söndag 26, juli 2015, 18:21:39 »
Vatten har jag en hel brunn full. Mat har jag i överflöd för att jag har vapen.
Alla våra stackade ädelmetaller kanske inte blir så värdefulla för att det inte finns något vettigt att byta dem emot.
Införs det guldmyntfot eller silvermyntfot i hela världen så är det ju inte säkert att guldet och silvret blir värt mycket mer för det.
Mexico har ju nyligen infört silvermyntfot och det har ju inte haft någon positiv påverkan på spotpriset på silver.

Mexiko har inte silvermyntfot, den Mexikanska peson är som vilken annan fiatvaluta som hellst.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #6 skrivet: söndag 26, juli 2015, 18:38:32 »

Såg någon video på you tube om det men missuppfattade tydligen.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #7 skrivet: tisdag 28, juli 2015, 13:01:22 »
Hyperinflation och fallande börser kommer inte vid en eventuell mega-krasch att pågå för evigt. Troligtvis pågår krisen under några få år. Under denna tid borde den bästa strategin vara att sitta lugn i båten och hålla hårt i sitt PM. Det är efter krisen när det har stabiliserat sig igen som du ska använda ditt PM och handla fastigheter, aktier mm.. på "rea"  ;)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #8 skrivet: tisdag 28, juli 2015, 13:36:48 »
Glöm inte den överhängande risken av statlig konfiskering av fast egendom vid en rejäl ekonomisk kris. Allt som kan innebära kulor till staten löper risk att "nationaliseras", allt från företag till fastigheter och mark. Kan man undvika detta är ju dock dessa alternativ bra att placera sitt kapital i när det råder reapriser. Dock bör man nog vänta tills en eventuell finansiell kris börjar stabilisera sig, annars tror jag risken är stor att man låter värdet av sitt surt förvärvade kapital plötsligt övergå i någon annans (statens) ägo... och då har man gnetat och sparat i alla år helt förgäves.

Jeff G

• Gäst
« Svar #9 skrivet: söndag 06, september 2015, 16:30:46 »
När det ändå spekuleras i ämnet "efter kraschen" så vad tror ni om de som har eventuella lån idag? Mest lån vinner eller?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #10 skrivet: söndag 06, september 2015, 17:28:08 »
När det ändå spekuleras i ämnet "efter kraschen" så vad tror ni om de som har eventuella lån idag? Mest lån vinner eller?

Räkna inte med det ;-)
Vid hyperinflation och/eller byte av valuta så brukar bankerna ha sitt på det torra. Dvs, lånen kommer skrivas om (via någon lagbeslut) i den nya valutan och du sitter med lika stora(eller större) lån(i reella termer).
Ditt banksalo kommer dock inte att justeras...

/H

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #11 skrivet: söndag 06, september 2015, 21:06:18 »
Tror du det mega? Har det ens hänt historiskt? Vad som brukar hända är väl snarare att hela samhället tar smällen när bankirerna måste räddas? Visst, vore vi med i en valutaunion så kanske risken för det finns, men varför skulle vi någonsin byta till "Nya SEK"? Det går ju så bra att trycka nya pengar i existerande valuta...

Risken som jag ser är väl möjligen att banken kräver in betalning av lånen snabbare än du har lust med.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #12 skrivet: söndag 06, september 2015, 21:20:38 »
Tror du det mega? Har det ens hänt historiskt? Vad som brukar hända är väl snarare att hela samhället tar smällen när bankirerna måste räddas? Visst, vore vi med i en valutaunion så kanske risken för det finns, men varför skulle vi någonsin byta till "Nya SEK"? Det går ju så bra att trycka nya pengar i existerande valuta...

Risken som jag ser är väl möjligen att banken kräver in betalning av lånen snabbare än du har lust med.

Det finns många möjligheter...

"if the mortgage is an adjustable-rate mortgage, the payment amount will rise in keeping with a financial index, allowing the loan to keep its value."

In Zimbabwe: "Lenders and property holders sought to denominate mortgages in foreign currency to assure their continued value."

Read more : http://www.ehow.com/facts_7183047_happens-mortgage-loans-during-hyperinflation_.html

Vid en hyperinflation blir pengar värdelösa. Då behöver man en ny sort valuta. "Nya SEK". Jämför med Argentina, Weimar, Zimbabwe, Jugoslavien etc...

/H

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #13 skrivet: söndag 06, september 2015, 22:20:18 »
Jag tolkar inte länken du skickade på samma sätt som du tror jag.

Snarare pekar de ju på risken för höga räntor om inflationen stiger och att det blir svårt att hitta någon som vill låta dig teckna ett lån i en valuta under hård inflationspress. Har du fast ränta och inte tokar till det som t ex de där polackerna som tog lån i schweizerfranc så borde det ju vara lugnt.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #14 skrivet: söndag 06, september 2015, 22:23:22 »
Sen är det ju förstås ett risktagande att sitta på lån överlag och man vet ju aldrig. Men om fiat urholkas (framförallt om det sker oväntat) så är det ju överlag positivt för den med lån.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Silverlot- 1 oz säljes by AndrewJackson72
Idag kl. 11:00

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 23:07

Bad jokes. by Sarek
onsdag 22, april 2026, 20:00:18

Aktiespararna by Cash Is King