Författare Ämne: Swea 2015  (läst 28011 gånger)

Utloggad Age Anka

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 112
  • Affärsomdömen: 9
SV: Swea 2015
« Svar #15 skrivet: lördag 12, september 2015, 16:44:34 »
Skulle det vara orimligt att tänka sig en samtidig utgivning av Swea 2015 och 2016, så att projektet kommer i fas med konventionell tideräkning? Vet inte om det möjligtvis finns någon samordningsvinst med detta gentemot präglaren? Jag tänker ändå att mycket av förarbetet ju redan är gjort: förhandlingarna är klara, de som fått sina nya sweor verkar nöjda med senaste präglingen, och åtsidan (som ju var tekniskt mest avancerad att få till) skall förstås återanvändas och sitter som gjuten  :P ...

Jag förstår att det kan finnas begränsningar i konstnärens ideella arbetstid  ;) och även i  antalet Sweor som ÄF:s medlemmar orkar svälja under en begränsad tid - men om detta går att lösa är det kanske dessutom lättare att enas om två motiv (t ex Sala Silvergruva 2015 och Silverbibeln 2016...) på en gång?

Desto bättre om man kunde hinna beställa 2 sändningar medan silverpriset är "lågt"... Och dubbelt så roligt under nästa år när man får vänta in en Swea i taget!

Vad tror ni andra och vår "projektledning" om idén?

Inloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #16 skrivet: lördag 12, september 2015, 18:02:49 »
Skulle det vara orimligt att tänka sig en samtidig utgivning av Swea 2015 och 2016, så att projektet kommer i fas med konventionell tideräkning? Vet inte om det möjligtvis finns någon samordningsvinst med detta gentemot präglaren? Jag tänker ändå att mycket av förarbetet ju redan är gjort: förhandlingarna är klara, de som fått sina nya sweor verkar nöjda med senaste präglingen, och åtsidan (som ju var tekniskt mest avancerad att få till) skall förstås återanvändas och sitter som gjuten  :P ...

Jag förstår att det kan finnas begränsningar i konstnärens ideella arbetstid  ;) och även i  antalet Sweor som ÄF:s medlemmar orkar svälja under en begränsad tid - men om detta går att lösa är det kanske dessutom lättare att enas om två motiv (t ex Sala Silvergruva 2015 och Silverbibeln 2016...) på en gång?

Desto bättre om man kunde hinna beställa 2 sändningar medan silverpriset är "lågt"... Och dubbelt så roligt under nästa år när man får vänta in en Swea i taget!

Vad tror ni andra och vår "projektledning" om idén?

Jag tycker också det är önskvärt att komma i kapp om förutsättningarna för alla finns. Däremot tror jag precis som du säger att upplaga och beställningar kan bli lidande om båda kommer precis samtidigt. Men att släppa 2015 och 2016 med en mindre tidsskillnad än ett år vore jättebra. Så att vi skulle vara i kapp tidsmässigt med lite fördröjning. Exempelvis 2015 vid årskiftet 15/16, 2016 innan sommaren och så är man i kapp med 2017 till årskiftet 16/17. Jag och 2818181 växlade några ord om detta och han var inne på något sådant också. Men det bygger ju som sagt på att alla som drar i detta har tid och möjlighet att göra det också. :)
« Senast ändrad: lördag 12, september 2015, 18:13:20 av Silver »

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #17 skrivet: lördag 12, september 2015, 18:28:43 »
Jag och 2818181 skall träffas imorgon och gratulera oss själva till ett bra jobb med SWEA 2014 (även om allt inte är klart än - vi vet att det är många av er som inte fått sina medaljer än!)  ;D

Vi har en hel del idéer och skall försöka hitta en bra plan för en fortsättning. När det gäller att komma ikapp så är det precis som det skrivs ovan en fråga om hur mycket forummedlemmarna kan tänka sig att beställa. Vi fick en fantastisk uppslutning till den här SWEAn men vi vill ju inte heller devalvera intresset.

Vi återkommer!

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #18 skrivet: lördag 12, september 2015, 18:45:34 »
Alldeles oavsett vi kommer ikapp i år eller inte med årgångarna så tycker jag ni gör ett fantastiskt jobb.

Tack för det.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2249
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #19 skrivet: lördag 12, september 2015, 19:14:10 »
Mitt förra förslag om att hoppa över ett år fick ingen uppslutning hos forumets medlemmar, och mitt nästa förslag kommer nog att röna samma öde, men jag lägger ut det här ändå.

Skulle de inte gå att kalla nästa SWEA för årgång 2015-16, då blir det inget glapp för "samlarna", och de som sköter projektet kan ta det lugnare.

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #20 skrivet: lördag 12, september 2015, 19:29:49 »
Mitt förra förslag om att hoppa över ett år fick ingen uppslutning hos forumets medlemmar, och mitt nästa förslag kommer nog att röna samma öde, men jag lägger ut det här ändå.

Skulle de inte gå att kalla nästa SWEA för årgång 2015-16, då blir det inget glapp för "samlarna", och de som sköter projektet kan ta det lugnare.
Tycker vi utlyser förslagsförbud på Sarek gällande Swea framöver. Är alla med på det? Bra, då kör vi på det!

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2249
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #21 skrivet: lördag 12, september 2015, 19:57:45 »
Midnatt råder, tyst det är i husen
tyst i husen

Tomtarnas julnatt

Utloggad Age Anka

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 112
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #22 skrivet: lördag 12, september 2015, 21:53:36 »
Alldeles oavsett vi kommer ikapp i år eller inte med årgångarna så tycker jag ni gör ett fantastiskt jobb.

Tack för det.

Hör! Hör!

Inloggad ífing

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 366
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #23 skrivet: söndag 13, september 2015, 17:45:28 »
Hallå gossar :)
Jag är relativt ny på detta forum.
Finner detta projekt intressant, läst igenom 'Sweas forum'. Genom att kolla på titel och datum, och finner mig lite vilsen. Kommit fram till att detta är den enda tråd som handlar om 'Swea 2015'.

De frågor som jag, efter att ha läst igenom ett antal sidor nu om ämnet, är dessa:
1, Det finns ingen anmälningslista för 'Swea 2015'?
2, Ni skriver om att man måste bli medlem i  'Myntföreningen Ädelmetallforum för Swea', vart finns anmälningen för denna. Även vart finns de kriterier som man bedöms efter? Den enda länk jag finner går tillbaks till 'Sweamynt 2013'.
3, Måste man ha rent silver eller funkar det med kontanter?

Jag hade fler, men snurrat bort mig i min egen tanke :S

Cheers
/seXes

Inloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #24 skrivet: söndag 13, september 2015, 19:22:04 »
Hallå gossar :)
Jag är relativt ny på detta forum.
Finner detta projekt intressant, läst igenom 'Sweas forum'. Genom att kolla på titel och datum, och finner mig lite vilsen. Kommit fram till att detta är den enda tråd som handlar om 'Swea 2015'.

De frågor som jag, efter att ha läst igenom ett antal sidor nu om ämnet, är dessa:
1, Det finns ingen anmälningslista för 'Swea 2015'?
2, Ni skriver om att man måste bli medlem i  'Myntföreningen Ädelmetallforum för Swea', vart finns anmälningen för denna. Även vart finns de kriterier som man bedöms efter? Den enda länk jag finner går tillbaks till 'Sweamynt 2013'.
3, Måste man ha rent silver eller funkar det med kontanter?

Jag hade fler, men snurrat bort mig i min egen tanke :S

Cheers
/seXes

1. Nej inte än, men snart förhoppningsvis. :)

2. Man måste vara medlem på forumet för att kunna bli medlem. Vilket du ju är. Och det är det kriteriet som finns mig veterligen. Låter administrationen eller någon annan vidareutveckla svaret.

3. 2013 präglades SWEA av Pobjoy Mint och då skickade man in den mängd silver man önskade till forumledningen som sedan helt enkelt levererade detta. 2014 så präglades SWEA av Helvetic Mint och då köps silverblanks av dom. Med tanke på resultatet av detta mynt lär det vara samma präglare och upplägg för 2015.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #25 skrivet: söndag 13, september 2015, 22:24:49 »
2 om jag inte minns jättefel var föreningen en förutsättning för att genomföra 2013 rent juridiskt. Upplägget för 2014 är gjort utan någon förening så jag antar att föreningen är vilande eller upplöst.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #26 skrivet: måndag 14, september 2015, 00:03:17 »
Idag hade jag och Frederyck ett trevligt och givande möte angående Sweas aktuella status och hur vi möjligen kan gå vidare.
Vi tog inga formella beslut om något, men känner båda att det skulle vara kul att fortsätta på det inslagna spåret.
Dock tycker vi att det bästa är om alla nuvarande beställningar har nått sina ägare innan vi ger oss in i någon djupare diskussion om fortsättningen.
Detta så att alla har fått möjlighet att studera resultatet av nuvarande upplägg, och därmed kan diskutera utifrån rådande förutsättningar.
Dessutom vill vi även få möjlighet att sammanfatta resultatet av 2014 först, och se vad som ev. kan förbättras till nästa utgåva.
Det betyder dock inte att det inte finns några planer, och jag kan väl ändå säga så mycket som att det redan finns utkast till designen på en Swea 2015 på hårddisken :)

Det har även dykt upp lite frågor som jag tänkte besvara i lite korta ordalag (även om de till viss del redan är besvarade).

- Myntföreningen är vilande, och är ingen förutsättning för Swea 2015.
- Inlämning av eget silver gick endast att göra 2013. Nu använder vi oss av färdiga blanks.
- Ang. årets myntkapslar, så har vi ett antal utbyteskapslar utifall någon har fått några skadade dito. Ni kan höra av er till Frederyck så löser vi detta när alla utskick är klara.
- Vi har ett par olika lösningar för hur vi skall komma i fas med årtalen, men tänkte ta den diskussionen efter det att vi fått iväg alla försändelser.
- Även om vi inte hinner skriva så många inlägg just nu i tråden, så läser vi ändå allt och vi hoppar in när det känns nödvändigt. När allt är klart så kommer vi att kunna vara lite aktivare på forumet.
- Sedan så är det lite rörigt med alla Sweatrådar just nu. Vi får väl se om det inte går att styra upp lite bättre när det lugnat ner sig lite.
« Senast ändrad: måndag 14, september 2015, 00:05:32 av 2818181 »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Aktiespararna by Cash Is King
Idag kl. 00:55

Irankriget by gbz
Igår kl. 22:20

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 19:13