Författare Ämne: Swea 2015  (läst 28546 gånger)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
Swea 2015
« skrivet: lördag 09, maj 2015, 23:43:09 »
Här kan vi diskutera allt som rör Swea 2015

Utloggad exnihilo

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
  • Affärsomdömen: 5
SV: Swea 2015
« Svar #1 skrivet: måndag 11, maj 2015, 09:50:58 »
Passar på att spåna lite...

Gustav Wasa konsfiskerade en väldans massa kyrksilver från både den svenska och finska kyrkan. Det verkar iallafall handla om mellan tre och sex ton silver. Omskriftsmässigt så fungerar detta, då silvret hade historisk betydelse både för den organiserade religionen och för statsapparaten. Å andra sidan så verkar det inte ha varit så mycket silver om det jämförs med vad statens årliga silverproduktion låg på, vid tiden för konfiskationen. Det hela (dvs. silvret) tycks istället huvudsakligen betona, samt symbolisera maktförskjutningen från kyrka till stat.

Hur skulle ett motiv med detta i åtanke kunna göra sig på en Swea? Ligger detta ens i forumets intresse att åminna?

Källström, Olle - Medeltida kyrksilver från Sverige och Finland: förlorat genom Gustav Vasas konfiskationer (http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:499931/FULLTEXT01.pdf)

Inloggad Strokur

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 374
  • Affärsomdömen: 28
« Svar #2 skrivet: måndag 11, maj 2015, 11:50:23 »

Gustav Wasa konsfiskerade en väldans massa kyrksilver från både den svenska och finska kyrkan.
Hur skulle ett motiv med detta i åtanke kunna göra sig på en Swea? Ligger detta ens i forumets intresse att åminna?

Jag håller med om att tanken är intressant och vi spånar. Och här i den här tråden kan vi ju ha tyckande och högt i tak.
Min personliga åsikt är att vi skall passa oss för motiv/teman som ens avlägset kan väcka anstöt. Om något tas upp, av utomstående, på ett negativt sätt så kan det slå tillbaka på forumet på ett väldigt negativt sätt. Gustav Eriksson anses av många som landsfader och av andra som tyrann. Jag kan tänka mig att många kristna (och de är många) kan ha åsikter om man uppmärksammar stöld av kyrksilver.  :-X
Kanske skall vi hålla oss till motiv som uppfattas av de allra flesta som okontroversiella och "ljusa"?  :-\
Det sista vi vill är väl negativ uppmärksamhet kanske tom skriverier

Utloggad exnihilo

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #3 skrivet: måndag 11, maj 2015, 14:58:57 »
Tycker det låter vettigt att försöka ha "ljusa" och okontroversiella teman.

Ofta handlar detta om vilket perspektiv som anslås. Personligen tycker jag att t.ex. Rönnskärsverken förtjänar uppmärksamhet. Smältverket är vid första anblick ganska okontroversiellt, snarare modernt och framtidsinriktat, men ur ett historiskt perspektiv har arbetsförhållandena knappast varit bra och många människor har farit mycket illa av verksamheten.

Nog kan vi utan problem tänka oss elände med 2013 och 2014 års teman om vi verkligen försöker, eller?

Utloggad exnihilo

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #4 skrivet: måndag 11, maj 2015, 16:58:41 »
Linbanan mellan Kristinebergsgruvan och Boliden vore också ett tänkbart motiv på en framtida Swea. :D Mindre kontroversiell, men ack så anmärkningsvärd!

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #5 skrivet: måndag 11, maj 2015, 19:42:05 »

Gustav Wasa konsfiskerade en väldans massa kyrksilver från både den svenska och finska kyrkan.

Jag håller med om att tanken är intressant och vi spånar. Och här i den här tråden kan vi ju ha tyckande och högt i tak.
Min personliga åsikt är att vi skall passa oss för motiv/teman som ens avlägset kan väcka anstöt. Om något tas upp, av utomstående, på ett negativt sätt så kan det slå tillbaka på forumet på ett väldigt negativt sätt. Gustav Eriksson anses av många som landsfader och av andra som tyrann. Jag kan tänka mig att många kristna (och de är många) kan ha åsikter om man uppmärksammar stöld av kyrksilver.  :-X
Kanske skall vi hålla oss till motiv som uppfattas av de allra flesta som okontroversiella och "ljusa"?  :-\
Det sista vi vill är väl negativ uppmärksamhet kanske tom skriverier

Personligen, som representant för forumet, så anser jag att vi ska satsa på vad vi här inne kollektivt kommer överens om. Att tassa på tå för att "någon" kan känna sig kränkt är inget sätt att driva ett projekt på. Det går att finna rimliga gränser utan att för delen bli uppenbart stötande. Det finns gott om diskussioner här inne som tangerar den politiska dimensionen, något som givetvis kan slå emot forumet i, åtminstone begränsade kretsar om någon med annan politisk uppfattning tar illa upp. Innebär det att vi skall idka självcensur här eller när det gäller Swea? Jag tycker inte det. Men jag förstår och uppskattar din omtanke, så missförstå mig inte!

Sammanfattningsvis: håller vi oss till vedertagen (och gammal) historia så tror jag inte det är några problem. Om någon utomstående inte gillar myntet så kan de låta bli att köpa det. Första och sista ordet på val av motiv har för övrigt herr konstnären själv, vars fingertoppskänsla jag litar på i denna frågan :)
« Senast ändrad: måndag 11, maj 2015, 19:49:25 av Silverräven »

mrSju

• Gäst
« Svar #6 skrivet: måndag 11, maj 2015, 21:42:10 »
en swea i guld hade varit maffigt. är det möjligt att genomföra? 8)

Utloggad Auric Goldfinger

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 135
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #7 skrivet: måndag 11, maj 2015, 23:08:34 »
en swea i guld hade varit maffigt. är det möjligt att genomföra? 8)

Ja tack! Det skulle vara maffigt.  ::)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #8 skrivet: tisdag 12, maj 2015, 21:48:15 »
Jag sitter just nu och lägger en sista touch på Swea och Herr Viking, innan de slutligen stiger på cyberexpressen till Schweiz.
Känner dock att jag skulle vilja komma in med en liten historisk tillbakablick på projektet. 

Den som läst den ursprungliga Sweatråden från start, är förmodligen redan medveten om att projektet har sina rötter i ett ifrågasättande av dagens syn på de fysiska metallernas värde.
Huvudtanken var inte i första hand att Swea skulle hylla någon specifik händelse eller person, utan hon skulle peka på silvrets självklara historiska roll.
Det innebär inte att metallen enbart skulle ha bringat gott till allt och alla, eller att sveriges historiska roll skulle varit den goda fens.
Tvärt om, så är både ädelmetallernas och sveriges historia kantat med såväl blod som allmänt elände.

Poängen med Swea är snarare att få folk att reflektera över om det verkligen är så mycket som är annorlunda nu (utöver att majoriteten verkar stirra ner i sina telefoner hela dagarna)  ???
Borstar man bort den yttre fernissan, och tar del av den fullständiga historiska kontexten, så är det mesta sig likt.

Genom att belysa vår historia, så kan vi många gånger spegla vår egen samtid, och om vi diskuterar och nyanserar historiska skeenden, kan vi möjligen bli bättre på att förstå nutiden.
Skiljde dåtidens människor sig från oss på något djupare plan? Hade de andra känslor och behov än vi har?
Skulle den "moderna" människan ha blivit så mycket klokare, att vi inte längre är i behov av någon fysisk styrstav i dagens ekonomiska härdsmälta.

Det är frågor som var och en bör ställa sig och är väl värda att diskutera.
Därför är det extra roligt att se hur medlemmar spontant lägger ut nyanserade och genomtänkta funderingar runt Swea, och att det även hettar till en smula i vissa inlägg.

Nu är det väl ingen som tror att Swea kommer att förändra världen på egen hand, men hon kanske kan vara en bit i det stora pusslet.

Detta sammantaget, gör att min uppfattning är att vi inte skall vara rädda för att skildra historien.
Man måste dock samtidigt presentera en nyanserad helhet vilken ger en godtagbar förklaring till varför saker har skett.
Dock finns det väl en poäng med att inte utforska de grumligaste av vatten.

Utöver detta så är det givetvis viktigt att Swea ser estetiskt tilltalande ut, och att man finner glädje i att hålla henne i sin hand.
Arbetet med att finslipa Sweasidan, och att arbeta fram nya motiv måste vara stimulerande och lustfyllt.

Det finns mängder av tankar och idéer som man skulle vilja sjösätta, och vi önskar ibland att det stod ett Perth Mint i källaren.
Swea kommer förhoppningsvis att fortsätta utvecklas, och vem vet vart det slutar... - Kanske blir det även en variant i ädlaste guld?
Vi får se, men vi bestämmer faktiskt detta själva  ;)

Så låt inspirationen tala, och fortsätt gärna att diskutera hur vi skulle kunna utveckla vårt skötebarn.

Nu återgår jag dock till ritplattan för den sista handpåläggningen.

mrSju

• Gäst
« Svar #9 skrivet: onsdag 13, maj 2015, 07:47:27 »
2818181. Får man fråga vilket program du använder för att designa swea? Du är riktigt proffsig.
Vad skulle kostanden ligga på per mynt om det kommer en swea i guld i framtiden? Jag antar dyrare än silverswea pga en troligtvis mindre upplaga?

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #10 skrivet: onsdag 13, maj 2015, 08:36:41 »
2818181. Får man fråga vilket program du använder för att designa swea? Du är riktigt proffsig.

I huvudsak är det i Photoshop med en Wacom Intuos ritplatta. Jag fuskar också lite i 3D- programmet Blender.

Vad skulle kostanden ligga på per mynt om det kommer en swea i guld i framtiden? Jag antar dyrare än silverswea pga en troligtvis mindre upplaga?
Vi har inte begärt in några konkreta offerter, men principerna är de samma som för silver.
Skillnaden är att de fasta kostnaderna blir en mindre procentuell andel.
Det skiljer  sig även vad det gäller momsen.

Utloggad Paper

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 36
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #11 skrivet: torsdag 14, maj 2015, 14:21:07 »
Sala silvergruva är mitt förslag till Swea 2015 som jag skrev i tråden Utlottning Swea 2014
och tror efter övervägande att min förklaring passar bättre som idé i den här tråden.

När vi är inne på gruvtemat så kanske Falu koppargruva också kan vara av intresse.
Eftersom gruvan i Falun ligger till grund för Sverige som stormakt, då gruvan tidvis producerade upp till 2/3 av hela världens kopparproduktion.
Vilket borde ha gett en väldig massa silver i form av betalning från andra länder, borde även funnits med en del svenskt silver också.

Falu koppargruva var grunden till nuvarande Stora-Enso koncernen som är en jätte inom skogsindustrin vilken ger tusentals svenskar jobb. Samt gör att vissa av oss kan köpa silver för de pengar vi tjänar ihop.

Även Boliden-koncernen finns ju med som koppling eftersom de är inom gruvindustrin och producerar bland annat silver, såg att linbanan och Rönnskärsverken fanns med som idéer redan vilket passar in bra.

Även jag tycker att en guld-version av Swea vore häftig kanske även en i koppar som hyllning till Falu koppargruva?

Puh det var en massa text som ville fram, men hoppas ni fick någon klarhet i vad jag ville i alla fall.

// Paper

Utloggad Arenco

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #12 skrivet: tisdag 01, september 2015, 06:42:48 »
Hej,

Vet inte om det blir aktuellt med både 1 oz SWEA 2015 Silvermynt och 1 oz SWEA 2015 Guldmynt?

Jag hoppas att föreningen skulle kunna ta fram ett 1 Oz guldmynt, och då vore Bolidens Gruva det ultimata motivet. Sedan tycker jag precis som Paper att vi ska ha Sala Silvergruva på 1 oz SWEA för 2015 Silvermynten, om det inte blir aktuellt med Sala Silvergruva 2015, tycker jag att föreningen ska välja det motivet en till ett annat år.

Hälsningar Arenco

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
« Svar #13 skrivet: tisdag 01, september 2015, 11:15:24 »
Jag tycker att Silverbibeln som kom till Sverige som krigsbyte 1648 skulle kunna funka.
På andra sidan kunde man ju ha dåvarande drottning Kristinas Porträtt.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #14 skrivet: tisdag 01, september 2015, 11:23:34 »
Jag tycker att Silverbibeln som kom till Sverige som krigsbyte 1648 skulle kunna funka.
På andra sidan kunde man ju ha dåvarande drottning Kristinas Porträtt.

Det finns en anledning till att myntet heter Swea. Hon får nog vara kvar...
Det finns en annan tråd här någonstans som diskuterat framtida motiv på Swea. Silverbibeln var med på den listan...

/H

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Mormors Guld by sputnik
Idag kl. 06:22

meddelande delen på forumet? by Au
Igår kl. 08:35

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane