Jag är lite irriterad på nordea måste jag säga. Har följande problem.
På nordea så listas köp och säljkursen. Självklart köper Nordea mycket billigare än man säljer (de köper under och säljer över den riktiga kursen). Men här kommer kruxet - när man väl matar igenom en utlandsbetalning i t.ex. euro och kommer till bekräftelsesidan och får se vilken kurs man ges, så är det en ÄNNU dyrare säljkurs man får där.
Jag ringde nordeas kundtjänst för att få svar på detta. Kvinnan menade att kursen sätts flera gånger per dag. Jag förklarade att det ju trots allt inte förklarar varför kursen som står när man lägger i en betalning är sämre (för kunden) än den som står i kurslistan. Detta är OAVSETT vilken tid på dygnet man tittar, dvs även om man tittar precis när dagskursen satts. När jag påpekade det blev hon irriterad och sa att jag skulle ringa något kontor som jag inte minns, sen slängde hon i princip luren i örat på mig.
Är det någon med insyn som vet varför det är så här? Vad har ni för erfarenheter av era banker?
Exempel där jag höftar lite (euro)
Nordea köper: 9,22
Nordea säljer: 9,32
Växelkursen man erbjuds när man väl matar in en betalning och ska signera: 9,42.
Är detta ett sätt att mygla in dolda avgifter?