Författare Ämne: SWEA 2014 Beställningar  (läst 97213 gånger)

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
SWEA 2014 Beställningar
« skrivet: tisdag 21, april 2015, 15:32:21 »

Nu äntligen! SWEA 2014!

SWEA 2014 är den andra medaljen i SWEA-serien. Den första med Ostindiska kompaniet präglades i 850 exemplar enbart för forumets medlemmar. Den andra, Vikingen, kommer att präglas i 850 till 1500 exemplar. Även Vikingen kommer enbart att kunna köpas av forummedlemmar.

Det finns en bild på SWEA 2014 tillagt till den här posten. Det är samma bild som ni kan hitta här:

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=3502.msg40360#msg40360

Vi har gjort några justeringar på SWEA-sidan av medaljen jämfört med versionen från 2013 i samråd både med er på forumet och med vår nya präglare. Det är dock viktigt att påpeka att de här bilderna är de som kommer att användas som förlaga för präglaren som i sin tur skapar ett präglingsoriginal. Det är alltså inte exakt så här SWEA 2014 kommer att se ut.

SWEA 2014 kommer att präglas av Helvetic Mint.

http://www.helvetic-mint.com/

Helvetic Mint präglar mest ”lyx”-mynt och medaljer och har generellt inga stora serier på sina alster, däremot håller deras produkter mycket hög kvalitet speciellt med tanke på priset. Vi får väldigt mycket för pengarna hos dem, och de har mycket lyhörda medarbetare. De har till exempel läst extensivt här på forumet för att få ett hum om vilka vi är och vad det är vi vill åstadkomma.

Vad kostar det att beställa SWEA 2014?

Vid beställning av 01-09 SWEA 2014 kostar de 370 SEK styck
Vid beställning av 10-19 SWEA 2014 kostar de 360 SEK styck
Vid beställning av 20+ SWEA 2014 kostar de 350 SEK styck

Exempel:
Vid beställning av en (1) SWEA 2014 så kostar det 1 * 370 SEK = 370 SEK plus frakt
Vid beställning av sju (7) SWEA 2014 så kostar det 7 * 370 SEK = 2590 SEK plus frakt
Vid beställning av 13 SWEA 2014 så kostar det 13 * 360 SEK = 4680 SEK plus frakt
Vid beställning av 25 SWEA 2014 så kostar det 25 * 350 SEK = 8750 SEK plus frakt

Detta pris inkluderar
Proof-kvalitet SWEA 2014, 1 troy ounce 999/1000 Ag, kapsel, Certificate of Authenticity utfärdat av präglaren samt svensk moms.

Frakt inom Sverige och avhämtning
Till priset ovan kommer kostnaden för frakten inom Sverige. Vi kommer att paketera era beställda SWEA och skicka till er på det sätt ni vill ha dem skickade, antingen via vanligt brev (om ni bara vill ha ett mynt eller så) eller REK, eller om ni vill hämta era SWEA på plats i Uppsala. Det kan hända att vi så småningom kan erbjuda upphämtning även på andra orter i Sverige, som till exempel Göteborg och Stockholm och har ni då redan betalt för frakten så betalar vi helt enkelt tillbaks de pengarna.

Frakten baserar vi på postens kostnader plus några kronor extra för emballaget. 10 SWEA kan skickas rekommenderat för ungefär 120 SEK. Frakten kommer att specificeras i svaren till era beställningar beroende på exakt hur många SWEA ni vill ha.

Hur gör jag för att beställa?
Börja med att skicka ett meddelande till Frederyck eller till SWEA här på forumet. I det meddelandet skriver ni hur många SWEA ni vill ha samt om ni vill ha dem skickade med REK eller ej och adressen dit ni vill ha dem, eller om ni vill hämta dem i Uppsala. Ni kommer få ett svar med instruktioner om belopp samt ett kontonummer att föra över pengar till. När ni betalar så får ni inte glömma att skriva ert forumnamn på överföringen!!

Vi behöver ha era beställningar och överföringar till senast den 11:e maj! Om det visar sig att vi inte kommer upp i minst 850 beställda SWEA så kommer vi självfallet föra tillbaks pengarna till era konton!

Vågar jag lita på att betala flera 1000-tals kronor till ett okänt kontonummer?
Vi hoppas att vi är trovärdiga nog för ett sånt här förfarande. Det var en herkuleisk insats som gjordes med förra SWEA iom insamlingen av silver och att medlemmar ställde upp med sina silvertackor osv. Nu behöver vi göra på ett annat sätt eftersom Helvetic Mint inte tar emot fysiskt silver som betalning, och de vill ha betalt i förskott för silvret vi skall använda till SWEA. Vi som arbetar med det här har lagt ned många hundratals timmar för att nå dit vi är nu, inte minst i design av själva medaljen. Vi är lika måna om att SWEA 2014 blir verklighet som ni är!

Men vänta nu, jag vill ha myntask också!
Edit: Självfallet kommer vi att erbjuda anpassade myntaskar till era SWEA 2014!

Etui Standard i blått konstläder kostar 49 SEK styck 
Etui Lyx i mahognylackat trämaterial kostar 75 SEk styck

Vi behöver er beställning på etuier innan Midsommar, dvs senast den 18:e juni!

Se bilder i den här posten nedan.

Ni är välkomna att meddela SWEA eller Frederyck (eller direkt här i tråden) om ni är intresserade av någon av dessa. Vi kommer inte samla in pengar för dem förrän efter vi har beställt själva SWEA från Helvetic Mint så ni behöver inte oroa för att ni "missar tåget" på dessa.  ;)

Har ni ytterligare frågor är det bara att ni ställer dem här eller per meddelande!

Nu kör vi!!!
« Senast ändrad: torsdag 07, maj 2015, 12:21:22 av Frederyck »

Utloggad SWEA

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
  • Affärsomdömen: 0
  • Myntmodell
SV: SWEA 2014 Beställningar
« Svar #1 skrivet: tisdag 21, april 2015, 15:38:51 »
Jag ser mycket fram emot den här avbildningen!

;D ;D ;D

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #2 skrivet: tisdag 21, april 2015, 15:44:06 »
"Om det visar sig att vi inte kommer upp i minst 850 beställda SWEA så kommer vi självfallet föra tillbaks pengarna till era konton!"

Betyder detta att det inte blir några mynt präglade alls om vi inte kommer upp i minst 850 st beställningar?

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
« Svar #3 skrivet: tisdag 21, april 2015, 15:51:09 »
"Om det visar sig att vi inte kommer upp i minst 850 beställda SWEA så kommer vi självfallet föra tillbaks pengarna till era konton!"

Betyder detta att det inte blir några mynt präglade alls om vi inte kommer upp i minst 850 st beställningar?
Priset vi fått från Helvetica Mint baseras på detta. Allt är givetvis möjligt, men skulle vi hamna där så får vi se hur vi går vidare då.
Dock används inga pengar till delbetalning eller dylikt innan vi är i hamn.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 421
  • "Allting är relativt"
« Svar #4 skrivet: tisdag 21, april 2015, 15:53:29 »

Vi kan göra även så här:

Om vi inte kommer för upp till 850 st beställningar och stannar typ vid 700-750 st, då jag får beställa resten (satsa lite extra pengar) för att nå 850 st. Förstår ni vad jag menar? Jag behöver annars (i vanligt fall endast 20 stycken).

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #5 skrivet: tisdag 21, april 2015, 15:56:09 »

Vi håller på att fundera på att erbjuda myntask också. Vi återkommer inom kort om detta.

Ska den betalas separat?
Går det att beställa även askar för 2 mynt (bredare askar, där ryms 2 mynt samtidigt, som det var med Swea 2013) ?

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #6 skrivet: tisdag 21, april 2015, 15:58:36 »
Kanske OT fråga. :)

Vad betyder "JK" ?

Om jag förstår rätt "ÄF" - Ädelmetallforum; "HM" - Helvetic Mint ; "JK" - ???

:)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2249
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #7 skrivet: tisdag 21, april 2015, 16:21:55 »
Vad betyder "JK" ?
En berättigad fråga

Om jag förstår rätt "ÄF" - Ädelmetallforum; "HM" - Helvetic Mint ; "JK" - ???
Du har listat ut de förkortningarna helt rätt Fantom. JK är förkortningen på herr designern, som jag antar vill vara anonym ett tag till i alla fall, men som ändå vill ha med sitt bomärke, och det tycker jag att han skall få ha, som har lagt ner så många timmar på att få till myntet så bra.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #8 skrivet: tisdag 21, april 2015, 16:53:01 »
Sarek har rätt på alla punkter.

Jag citerar mig själv från 2012.
Citera
I likhet med Riksbankens traditioner har jag lagt in NN (Präglingsort jmfr. Sthlm.), ÄF (Ädelmetallforum i stället för SI - Stefan Ingves) och formgivarens initialer på framsidan.

Mintmark symboliserar då präglingsorten.
Då 2818181 blir lite väl långt, så får det bli JK istället :)

I övrigt gäller givetvis samma kutym runt detta alias som på övriga forumet ;)

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #9 skrivet: tisdag 21, april 2015, 19:20:34 »

Priset vi fått från Helvetica Mint baseras på detta. Allt är givetvis möjligt, men skulle vi hamna där så får vi se hur vi går vidare då.
Dock används inga pengar till delbetalning eller dylikt innan vi är i hamn.

Då förstår jag, tack för svaret.

Kommer ni hålla oss uppdaterade här i tråden om hur många som beställs eller hur kommer ni göra där?

Med vänlig hälsning

Utloggad erland82

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 242
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #10 skrivet: tisdag 21, april 2015, 19:45:40 »
Spännande att det är på G :) En fråga dock. Finns möjlighet att använda postens "skicka lätt" tjänst?

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #11 skrivet: tisdag 21, april 2015, 21:58:13 »
Kommer ni hålla oss uppdaterade här i tråden om hur många som beställs eller hur kommer ni göra där?
Vi skall försöka hålla forumet uppdaterat om alla händelser av vikt (inkl. beställt antal Sweor).

Om vi inte kommer för upp till 850 st beställningar och stannar typ vid 700-750 st, då jag får beställa resten (satsa lite extra pengar) för att nå 850 st.
Härligt Fantomen! Det är sådana initiativ som kan vara tungan på vågen för att få projektet ända in i hamn.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
« Svar #12 skrivet: onsdag 22, april 2015, 08:34:27 »

Vi kan göra även så här:

Om vi inte kommer för upp till 850 st beställningar och stannar typ vid 700-750 st, då jag får beställa resten (satsa lite extra pengar) för att nå 850 st. Förstår ni vad jag menar? Jag behöver annars (i vanligt fall endast 20 stycken).

Fantastiskt initiativ! Vi hoppas naturligtvis att det finns ett allmänt intresse på forumet så att vi kommer upp i 850 SWEA iallafall, men det känns tryggt att veta att det finns fler som vill se det hända så mycket som vi vill!

SWEA 2014 är lite av ett litmustest för att se om det är möjligt att fortsätta skapa egna medaljer av den här typen. Vi har ju pratat lite löst om serier med fornnordiska gudaväsen tex som ett möjligt tema, men om det visar sig att det är svårt att nå upp till en kritisk massa för SWEA 2014 så får vi ta oss en ny funderare på tillvägagångssättet.

Med det sagt så har vi fått en stark början på beställningar.  ;D ;D ;D

Jag återkommer när jag har sammanställt det senaste som har hänt.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
« Svar #13 skrivet: onsdag 22, april 2015, 09:53:31 »

Vi håller på att fundera på att erbjuda myntask också. Vi återkommer inom kort om detta.

Ska den betalas separat?
Går det att beställa även askar för 2 mynt (bredare askar, där ryms 2 mynt samtidigt, som det var med Swea 2013) ?

Hej,

Vi vet inte exakt vilka askar som kommer att finnas tillgängliga för oss än, men vi har fått en hoper förslag från Helvetic Mint som vi håller på att utvärdera.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
« Svar #14 skrivet: onsdag 22, april 2015, 10:02:18 »
Antalet SWEA som har beställts är just nu en bra bit över 100 stycken! Det rullar på väldigt bra! Vi kommer att börja svara de som har anmält nu under dagen.

:D :D :D :D

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Aktiespararna by Cash Is King
Idag kl. 00:55

Irankriget by gbz
Igår kl. 22:20

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 19:13