Författare Ämne: Kontanthantering  (läst 23443 gånger)

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 724
  • Affärsomdömen: 2
Kontanthantering
« skrivet: fredag 06, mars 2015, 18:29:45 »
Förre rikspolischefen, Björn Eriksson, har startat kontantuppror.
”Ska vi ta bort kontanterna ska det ske med politiska beslut och inte för att bankerna vill tjäna mera pengar", säger Björn Eriksson i DI, 2015-02-18. Björn Eriksson kritiserar de svenska storbankerna för att ha en dold agenda med syfte att helt få bort kontanter och därmed skapa en monopolsituation inom betalningar.

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/forre-rikspolischefen-startar-kontantuppror_4342435.svd

Förre rikspolischefen Björn Eriksson startar ett kontantuppror - Nyhetsmorgon (TV4)

Till kontanternas försvar

http://www.kontantupproret.se/

Utloggad nybba78

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 93
  • Affärsomdömen: 4
SV: Kontanthantering
« Svar #1 skrivet: söndag 08, mars 2015, 14:56:52 »
Webadressen stämmer inte.

kontantuppropet.nu

Inloggad Strokur

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 374
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #2 skrivet: söndag 08, mars 2015, 16:07:24 »
BE har aldrig varit en av mina favoriter men uppenbarligen är han rätt klarsynt.
Jag håller med honom i sak men jag måste läsa mer för att förstå i vilken roll som han har dragit igång Kontantupproret.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #3 skrivet: söndag 08, mars 2015, 16:44:23 »
Webadressen stämmer inte.

kontantuppropet.nu

Den du hänvisar till är något helt annat.

Denna pratar BE om.
http://www.kontantupproret.se/

Utloggad nybba78

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #4 skrivet: söndag 08, mars 2015, 17:22:34 »
Ahh där kom den fram. Den var nere när jag skrev det där men nu får jag upp den.

Utloggad nybba78

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #5 skrivet: söndag 08, mars 2015, 17:25:18 »
Hemsidan som är angiven i filmerna där o www.kontnatuppropet.nu

Båda verkar dock innehålla samma info.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #6 skrivet: lördag 16, maj 2015, 21:44:32 »
Fler och fler oroväckande artiklar där kontanter ifrågasätts av centrala planerare och bankirer. Mycket otäckt, som om centralbankerna skulle behöva få mer makt.

En tysk företrädare den här gången:

http://www.zerohedge.com/news/2015-05-16/cash-ban-calls-continue-german-economist-says-bills-and-coins-obsolete

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
« Svar #7 skrivet: söndag 17, maj 2015, 01:24:36 »
Fler och fler oroväckande artiklar där kontanter ifrågasätts av centrala planerare och bankirer. Mycket otäckt, som om centralbankerna skulle behöva få mer makt.

Det är de världsomspännande bankkartellernas dröm att bli av med all kontanthantering och de har hittills lyckats väl med att alltmer fasa ut kontanter till förmån för betalningar via kort där bankerna får dubbla förtjänster, dels på avgifterna för kortbetalningar men framförallt för att de slipper hantera kontanter. Om dagens penningpolitik ska kunna fortsätta med allt mera negativa räntor är det en förutsättning att kontanthanteringen upphör alternativt beläggs med höga avgifter. Vem vill ha sina besparingar på banken när man inte får någon avkastning utan istället får betala för att ha dem där? Även under tidigare år då inlåningsräntorna generellt sett var bättre än i dag erhölls egentligen inte någon real avkastning på bankkonton eftersom skatt + inflation oftast var högre än inlåningsräntan. Tyvärr agerar världens riks-/central-banker helt enligt bankkartellernas önskemål liksom ledande politiker eftersom de helt enkelt inte vågar agera annorlunda. Varför ska tex svenska staten gå in och backa upp banker med skattemedel när det krisar? Varför inte låta banker gå i konkurs som vilket annat företag som helst när de går dåligt?
För mig är det uppenbart att världens bankkarteller och ledande politiker lever i en symbios som är svår att bryta. Vilket svenskt parti vill ge sig själva och bankkarteller mindre makt och mer makt åt folket? Ta bort räntesubventioner och sänk skatten istället, ofta leder politikernas subventions- / bidrags- politik till att mindre bra eller rent av dåliga lösningar premieras på bekostnad av välfungerande eller nya bättre lösningar.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
« Svar #8 skrivet: söndag 17, maj 2015, 02:36:02 »
Jag såg ett mycket obehagligt reportage på EFN (Handelsbanken).  Där nämndes och skrockades sådär mysigt i goda vänners lag och i relativt samförstånd att det var synd att vi har kontanter annars kunde man sänka räntan till minus 10%. 
Jag kan säga att SHB är inte några änglar.  Rekommenderar Forex som första bank och tyvärr då SHB ifall ni behöver göra utlandsbetalningar.  De har kontanter kvar. Alltså konton på flera banker.

Några vettiga politiker har varit med på banan. Ron Paul har gjort ett antal tappra försök men om man fördjupar sig i ägarförhållanden gällande de informationskanaler (=medier) på vilka människor grundar sina beslut när det gäller val av president/kandidat  och parti så ser man ju att det är bankerna som äger medierna. Många av politikerna också för den delen.  Att ha sådana krafter emot sig är inte lätt.

I Sverige finns faktiskt några kämpar som förtjänar respekt inom de monetära frågorna och and kontantväsendet. Mest inom vänstern och mp vilka jag normalt sett in har mkt till övers för.

Det största hotet mot bankernas världsherravälde är ju kunskap. Vi som har lite insikt i mekanismerna har ju skyldighet tycker jag att åtminstone i det lilla vera för att öppna våra medmänniskor medvetande kring detta.
Tittat på filmen JFK idag och nu är det inte så många år kvar till hemligstämpeln låses upp. Eller var tror ni, förlänger de ?

Att det är relevant att nämna JFK förstår ni säkert. Är ju samma elit som är bakom krigen som manipulerar våra valutor. Både JFK och lillebror RFK blev ju mördade för att de hotade intressen som hellre vill tjäna pengar på krigen...  6,5 miljoner ton bomber i Vietnamkriget tex (som tillochmed hjälpte bankirerna att bli av med Guldmyntfoten senare, -71)

Det är de världsomspännande bankkartellernas dröm att bli av med all kontanthantering och de har hittills lyckats väl med att alltmer fasa ut kontanter till förmån för betalningar via kort där bankerna får dubbla förtjänster, dels på avgifterna för kortbetalningar men framförallt för att de slipper hantera kontanter. Om dagens penningpolitik ska kunna fortsätta med allt mera negativa räntor är det en förutsättning att kontanthanteringen upphör alternativt beläggs med höga avgifter. Vem vill ha sina besparingar på banken när man inte får någon avkastning utan istället får betala för att ha dem där? Även under tidigare år då inlåningsräntorna generellt sett var bättre än i dag erhölls egentligen inte någon real avkastning på bankkonton eftersom skatt + inflation oftast var högre än inlåningsräntan. Tyvärr agerar världens riks-/central-banker helt enligt bankkartellernas önskemål liksom ledande politiker eftersom de helt enkelt inte vågar agera annorlunda. Varför ska tex svenska staten gå in och backa upp banker med skattemedel när det krisar? Varför inte låta banker gå i konkurs som vilket annat företag som helst när de går dåligt?
För mig är det uppenbart att världens bankkarteller och ledande politiker lever i en symbios som är svår att bryta. Vilket svenskt parti vill ge sig själva och bankkarteller mindre makt och mer makt åt folket? Ta bort räntesubventioner och sänk skatten istället, ofta leder politikernas subventions- / bidrags- politik till att mindre bra eller rent av dåliga lösningar premieras på bekostnad av välfungerande eller nya bättre lösningar.
« Senast ändrad: söndag 17, maj 2015, 02:44:08 av Unmanipulatable »

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
Kontanthantering
« Svar #9 skrivet: onsdag 17, augusti 2016, 16:24:01 »
Kontantupproret mot ECB växer, artikel i DI 2016-08-17.

http://www.di.se/artiklar/2016/8/17/kontantupproret-mot-ecb-vaxer/

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #10 skrivet: torsdag 18, augusti 2016, 12:17:27 »
Uppenbarligen ökar trycket på att avskaffa kontanter. Tack Bonnier för den neutrala rapporteringen att kontantuppror är "hot".

"I exempelvis Tyskland är kontantupproret ett mer konkret hot. Tyskarna betalar 79 procent av sin affärer kontant, jämfört med svenskarna 2 procent, enligt respektive centralbank."

Inte så noga med korrekturläsning hos Bonnier... 79% verkar väl högt. 2% verkar osannolikt lågt.

Lite positiva händelser för kontantmarknaden ?  (Hur länge dröjer det innan någon får se sin verksamhet bli trakasserad eller blir mördad? )

Handlaren sätter in och kunden tar ut
Gör din dagskassa till en inkomstkälla
http://autocashatm.se/

Han snuvar banken på kortavgifter MUHAHAHAAA
http://www.driva-eget.se/nyheter/pengar/sa-snuvar-han-banken-pa-kortavgiften

Utloggad Benke

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #11 skrivet: torsdag 18, augusti 2016, 14:04:50 »
Det är ganska fantastiskt hur synen på bankerna har förändrats under 30-40 år. En gång i tiden var banken något tryggt, stabilt på gränsen till tråkigt. Stående skämtet var "Vad gör banken efter kl 15, stängningsdags ?"  :D
Nu för tiden är alla mer eller mindre sura på banken. De är lika poppis som något katten har släpat hem...
Den resan de har gjort, från det mest trygga till en av de mest hatade, den är anmärkningsvärd.

Driver själv företag och diskussionerna med banken/bankanställda om kort/kontanthantering är kul att ta alla dagar i veckan. De har inte en chans... ;)

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #12 skrivet: söndag 21, augusti 2016, 20:03:16 »

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 87
« Svar #13 skrivet: söndag 21, augusti 2016, 20:59:40 »
Länken fungerade inte för mig.

Några ord om kontanter och banker:

Handelsbanken som ligger nära mig slutade med kontanter för inte så länge sen.
För att göra kontanta transaktioner hos Handelsbanken måste man åka in till stan nu.
Åkte in kl. 14:30 i fredags men dom hade ingen kontanthantering efter kl. 13:00.
Skulle bara sätta in några gamla sedlar som bankerna ska ta emot tom 31/8. Det
är jättetråkigt att det har blivit så här, Handelsbanken var tidigare bra med kontanter.
Läste i veckan(i DI) att deras nu avsatta VD ville satsa på digitala kunder, det märks.

Har även Forex och kommer att använda Forex mer i framtiden.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #14 skrivet: söndag 21, augusti 2016, 22:55:50 »
Forex är fortfarande gula. Men mycket har förändrats sedan jag skrev det tidigare inlägget (inte det förra men tidigare i tråden 2015)

Tiden börjar rinna ut för de som tänker sig att bygga upp en kontantreserv.

Gult är fult och ur den aspekten så har Forex i alla avseenden behållit färgen. När det gäller kontanterna så har de changerat något alldeles oerhört. Skrivit en massa om det redan i andra trådar. Hotar mig med kontoavslut när jag tar ut några tiotal k från mitt eget konto. Nekar mig insättningar osv. Vidrigt.

Storbankerna är betydligt mer tillmötesgående när det gäller insättning i maskin eller uttag av större belopp i kassan än Forex. Gäller naturligtvis på de få ställen som fortfarande hanterar kontanter och det är ju inte många nu. Forex har ju det överallt. Men hjälper ju inte när de trakasserar hotar och nekar kontantanvändare.     

Riksbanken försvårar och bakbinder människor som vill betala med pengar eller förfoga över sina egna pengar med sedelutbytet. Detta händer samtidigt som kontanthanteringen slopas hämmas hindras och försvåras. Slump ?
Alla försöker febrilt sätta in eller göra slut på de gamla kontanterna.  Växlar man in dem ? Nej! Fysiska riksbankspengar i cirkulation uppgår nu till bara 65miljarder.

Man tror att kanske 50 000 personer vistas illegalt i Sverige. Kanske drar de upp kontantanvändningen lite.  När sossebidraget slutar komma så uppstår desperation. Ännu kommer bidraget och andra förmåner. En icke beviljad asylansökan innebär i vart fall inte med automatik hejdå

till svenskt territorium eller svenska pengar.
Men 65miljarder per  10 miljoner per "Svenskar" ger 6500kr.   Så sätt fart o ta ut! Sätt inte in pengar. Handla för dem. Kontanter är riksbankspengar.  Att betala med  kontoinnehav är att betala med bankens skulder. Som bankerna bollar mellan varandra. Vår räntebärande slav-valuta. Betala inte för ditt eget slaveri. Gynna inte bankerna i onödan.De behöver inte fetas till med kortavgifter från både dig och till lejonparten kortavgifter som är dolda för köparen men som säljaren betalar.  Banker är parasiter som inte tillför något till mänskligheten.
Handelsb nken håller nu även de på att göra insättning i maskin möjlig sedan de  avskaffa kontanthantering på flera kontor.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Silverlot- 1 oz säljes by AndrewJackson72
Idag kl. 14:00

Goldsilver.be by Lassiter
Igår kl. 23:05

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by AndrewJackson72