Författare Ämne: Tavex åtalas för bokföringsbrott  (läst 20561 gånger)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 420
  • "Allting är relativt"
SV: Tavex åtalas för bokföringsbrott
« Svar #15 skrivet: tisdag 18, november 2014, 18:02:19 »
Jag ringde till Tavex nu igen.

Alltså den fungerar inte så sa Tavex, då personen måste ha fullmakt av mig (skriftligt) om han vill hämta min beställning. Samt man kan inte även betala där via disken och ta mina mynt, då mynten är reserverad endast på mig.

Det som vi kan göra är att avbryta min beställning och sen min bekant kommer och köper dom på sitt namn (om mynten blir kvar förstås och dom kan inte ge samma priset som jag fick idag, då om guldpriser exploderas imorgon dubbelt, då kommer även mynt kosta dyrare).

Jag fick PM även från en annan medlem, som ska förbi Tavex imorgon, så jag tänker då trolla lite om det går med han.
Jag tänker då ringa och avbryta min order imorgon när medlemmen är på plats så att risken med att mynten ska säljas till en annan blir låg då. Och då får han köpa mynt på sitt namn då.

Jag tackar dig ändå Destecado! Och ska svara andra medlemmen (som ska till Tavex imorgon) då via PM.

mrSju

• Gäst
« Svar #16 skrivet: lördag 29, november 2014, 06:27:13 »
Gjorde en liten beställning på 20g guld från tavex i onsdags. i fredags hämtade jag paketet på posten lika smidigt som alltid.

Betalade via vanlig banköverföring.

Funkar fint med andra ord.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 420
  • "Allting är relativt"
« Svar #17 skrivet: lördag 29, november 2014, 07:10:04 »
Ja, självklart, Tavex borde funka bra och utan problem!
 Det var jag, som var lite gnällig och skeptiskt kund (säkert på grund av kronisk trötthet), som blev även lite irriterad, efter deras telefonsamtal (personen på andra sidan telefonen hade säkert samma trötthet som jag, fast på gnälliga kunder :D ). Dagen efter fick jag prata med en annan person där och allt kändes bättre, samt jag fick hjälp här på forumet. :)

Utloggad silverpiller

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #18 skrivet: tisdag 03, februari 2015, 17:43:35 »
http://www.ekobrottsmyndigheten.se/sv/press/nyheter/2014/11/foretradare-for-vaxlingskontor-atalas-for-grovt-bokforingsbrott/

Jag har varit kund hos Tavex och det är någonting märkligt med dem just nu. För någon månad sedan kunde man inte längre betala med Bank Giro. Sedan kunde man inte betala med kort i butiken. På hemsidan stod det sedan att de stoppade betaltjänster. Nu har de inga konton kvar i Sverige, banken måste alltså ha sagt upp dem. Istället ska man betala till ett konto som de inte själva äger eftersom det ägs av Tavex Danmark. Man ska alltså göra en internationell betalning till ett Nordeakonto i Danmark. Jag blev misstänksam och ringde Nordea i Danmark för att fråga om det verkligen var deras konto. Nordea i Danmark kunde pga banksekretess avslöja om det var deras konto eller inte. Jag frågade om jag vågade att föra över pengar till Tavex Danmark som betalning för varor köpta från Tavex Sverige. De avrådde mig till att göra detta och hon att de inte kunde säga mer eftersom de inte får uttala sig om pågående utredningar!

Jag läste på ett annat forum ett resonemang om att företaget inte ens har ett eget kapital som täcker de böter de riskerar att få i skattehärvan de är insyltade i. Jag är inte bäst på företagsekonomi men jag förstår att det måste innebära att de då riskerar att gå i konkurs om inte ägarna skjuter in mer pengar? Eftersom deras varumärke solkas duktigt på denna historia kan man fråga sig om det är intressant. Eftersom ägarna är estniska kan de ju strunta i vad de har för rykte i Sverige så länge de inte längre finns här i Sverige.

De har ju öppnat en hel del butiker i Sverige och med tanke på marginalerna på guld kan jag inte tänka mig att valutaväxlingen är det som finansierar butikerna. Om de inte kan ta emot kortbetalningar eller pengar på konto i Sverige måste det väll innebära att de inte kan tjäna särskilt mycket pengar.

Jag har alltid handlat genom Tavex men om jag betalar pengar till dem (eller Tavex Danmark) och de går i konkurs imorgon kommer jag ju att förlora pengarna, eller hur?

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #19 skrivet: tisdag 03, februari 2015, 17:56:46 »

Jag har alltid handlat genom Tavex men om jag betalar pengar till dem (eller Tavex Danmark) och de går i konkurs imorgon kommer jag ju att förlora pengarna, eller hur?

Du sitter då med en så kallad oprioriterad fordran och får inte tillbaka någonting. Handla någon annanstans.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
Tavex åtalas för bokföringsbrott
« Svar #20 skrivet: tisdag 03, februari 2015, 18:54:58 »
Handla direkt över disk. Får du metall i handen ser jag risken som noll. Det är lätt att dissa Tavex, men man bör inte glömma att de i princip är ensamma om att agera "LCS" ("local coin store") för svenskar. LS säljer bara över nätet, guldcentralen nästan bara över nätet och jag har hittills inte hittat en enda mynthandel i Sverige som fattar detta med bullion.

Synd bara att de bara finns i Stockholm, tror att det skulle vara bra med en Tavex i Götet och lite andra ställen också.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #21 skrivet: tisdag 03, februari 2015, 20:02:42 »
Ser att Tavex nu fräschat upp sin hemsida

Utloggad silverpiller

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 3
« Svar #22 skrivet: onsdag 04, februari 2015, 10:24:22 »

Du sitter då med en så kallad oprioriterad fordran och får inte tillbaka någonting. Handla någon annanstans.

Precis vad jag misstänkte, tänk att förlora sina besparingar efter att fört över pengar till ett oseriöst företag. Vet inte vad jag skulle ta mig till. Jag får vända mig till någon annan. Tråkigt för hela PM-communityn att ett av de tongivande företagen i Sverige inte kan köra rent spel. Visst, de är inte dömda men jag gissar att det inte är någon rök utan eld. Har hela tiden misstänkt att det är något skumt med deras redovisning eftersom de varit ensamma om att inte redovisa hela sin omsättning. Personalen tycks även den vara helt utbytt, ingen av de 4-5 personer som jag har haft kontakt med genom åren jobbar kvar längre.

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #23 skrivet: onsdag 04, februari 2015, 12:56:21 »
Ja det är tråkigt men att handla över disk kan ju fortfarande vara ett alternativ eftersom man då inte ligger ute med pengar.

Utloggad Auric Goldfinger

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 135
« Svar #24 skrivet: onsdag 04, februari 2015, 23:04:57 »
Tråkigt.
Vem ska jag då köpa pandor av? LS har inga :-(

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser