Författare Ämne: Kickstarter för och nackdelar rörande SWEA  (läst 18282 gånger)

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
Kickstarter för och nackdelar rörande SWEA
« skrivet: måndag 20, oktober 2014, 08:59:38 »
Som en del av er kanske känner till så lanseras Kickstarter i Sverige den 21a oktober, dvs man kan då skapa projekt i Sverige i svenska kronor. Det finns en del saker som är attraktivt att använda Kickstarter för att finansiera SWEA, men det finns naturligtvis negativa saker också.

Positivt:
* Om finansieringen inte går igenom, dvs att vi inte samlar ihop tillräckligt med beställningar för att projektet skall gå runt så har ingen betalt några pengar. Det kostar ingenting förutom nedlagd tid för de som arbetar med att förverkliga projektet
* Projektet får en klar transparens, det är lätt att se vad man får för sina pengar på olika nivåer, hur mycket som har beställts osv
* Det är enkelt att ändra sin beställning fram till sista projektdagen
* Det är lätt att hantera olika portokostnader för de som beställer olika många mynt
* Det är lätt att hantera tilläggskostnader för extra beställningar på tex myntaskar
* Betalning sker via kort/PayPal istället för direkt bankkontoöverföring

Negativt:
* SWEA blir dyrare. Kickstarter plus banker mm tar totalt cirka 8% av insamlat belopp i avgift om projektet finansierats. (Det kostar inget om vi inte lyckas med finansieringen).
* SWEA blir tillgängligt att beställa även för icke forummedlemmar
* Betalning sker via kort/PayPal istället för direkt bankkontoöverföring

Ur ett administrativt perspektiv så är Kickstarter väldigt attraktivt som sagt ovan, men frågan är om forumet tycker att det motiverar det högre priset? Säg att SWEA kostar 300 SEK styck att framställa inklusive allt (silver, tillverkning, porto osv). Då måste vi ta ut 326 SEK för att inte gå back.

Vad tycker ni? För och nackdelar?

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: Kickstarter för och nackdelar rörande SWEA
« Svar #1 skrivet: måndag 20, oktober 2014, 10:07:38 »
Spontant var jag negativ. Inte på grund av kostnaden primärt utan pga att det känns som om SWEA är forumets projekt, inte hela världens. Men när jag tänkt efter en stund så märker jag att jag håller på att byta åsikt.

För många (jag är en av dem) är det väsentligt att kunna delta i forumet under sitt alias utan att behöva hänga ut sitt riktiga namn. Men i kickstartersammanhang har det aldrig varit en aspekt jag brytt mig om, dvs jag tycker att det är helt ok att stå listad som "backer" till ett visst projekt. Men för SWEA så tror jag att vi kommer att ha många backers som vill behålla sin anonymitet och det innebär att man då måste skapa ett ytterligare konto hos kickstarter (vilket inte borde vara något problem). Givetvis var man tvungen att ge upp sin anonymitet även med den tidigare modellen, men inte relativt hela världen utan bara relativt SWEAs betalningsmottagare/speditionsavdelning, vilket är en stor skillnad.

Så, nu har jag bytt åsikt. Jag tror att kickstarter är en bra idé.

august

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
« Svar #2 skrivet: måndag 20, oktober 2014, 11:02:29 »
Man kan byta namn på sitt Kickstarter-konto så länge som man inte har skapat ett eget projekt. Det ger ju lite mer möjlighet till "anonymitet". Det går även att spärra så att ingen kan "följa" ens profil heller och se vilka projekt man ger pengar till om man önskar det.

Eller så kan man länka till sitt Facebookkonto så att hela världen kan se vad man handlar för nåt.

;D ;D ;D

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 167
« Svar #3 skrivet: måndag 20, oktober 2014, 11:03:15 »
Med Kickstarter måste man sätta priset redan från början. Hur funkar det om marknadspriset på silver skulle ändras radikalt under kampanjens gång?

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
« Svar #4 skrivet: måndag 20, oktober 2014, 11:50:56 »
Med Kickstarter måste man sätta priset redan från början. Hur funkar det om marknadspriset på silver skulle ändras radikalt under kampanjens gång?

Det är en bra fråga. Blir ändringarna för stora (vare sig upp eller ned) så kan man avbryta projektet. Man kan tydliggöra i beskrivningen tex att silverpriset ändrats +/-X% så kommer projektet att avslutas utan att man tar några pengar. Man kan också välja att ta en förhållandevis kort insamlingsperiod, säg två veckor så att risken för stora ändringar är mindre.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
« Svar #5 skrivet: måndag 20, oktober 2014, 21:24:39 »
Tycker du att "Ur ett administrativt perspektiv så är Kickstarter väldigt attraktivt som sagt ovan..." på riktigt, då är det bara köra vidare med dom, så tummen upp! :)
Gör så enkelt för administrativt arbete som möjligt.
Jag märkte dock att den här gången används en annan prisexempel istället 350 kr
...Säg att SWEA kostar 300 SEK styck att framställa inklusive allt (silver, tillverkning, porto osv). Då måste vi ta ut 326 SEK för att inte gå back.[/font]

Och den här låter väl inte så spännande :

Det är en bra fråga. Blir ändringarna för stora (vare sig upp eller ned) så kan man avbryta projektet. Man kan tydliggöra i beskrivningen tex att silverpriset ändrats +/-X% så kommer projektet att avslutas utan att man tar några pengar. Man kan också välja att ta en förhållandevis kort insamlingsperiod, säg två veckor så att risken för stora ändringar är mindre.

Jag skulle vilja helst betala extra pengar om silverpriset går upp, istället av att avsluta projektet pga ändringar i silverpriset precis vid "finish" (silverpriset är volatilt, även inom 2 veckor den kan ändra sig drastiskt).

Jag visste inte nå mycket om Kickstarter egentligen, har varit vid datorn och läst om det ca. 30-40 minuter nu (så i stort set ni får inte beräkna mina meningarna som rätta, då jag fortfarande vet väldig lite om det), dock jag tycker att precis SWEA projektet passar inte så riktigt bra med att gå med Kickstarter. / Fast jag kan enkelt tycka fel, då som sagt Frederyck, vet säkert betydligt mer och är mer insatt i sådana frågor. (jag är då vanligt ädelmetallmynt samlare bara)

:)

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: tisdag 21, oktober 2014, 08:37:57 »
Tycker du att "Ur ett administrativt perspektiv så är Kickstarter väldigt attraktivt som sagt ovan..." på riktigt, då är det bara köra vidare med dom, så tummen upp! :)
Gör så enkelt för administrativt arbete som möjligt.
Jag märkte dock att den här gången används en annan prisexempel istället 350 kr
...Säg att SWEA kostar 300 SEK styck att framställa inklusive allt (silver, tillverkning, porto osv). Då måste vi ta ut 326 SEK för att inte gå back.

Jo, det var lite för att tydliggöra att vi inte vet exakt vad priset i slutändan kommer att landa på. :)
« Senast ändrad: tisdag 21, oktober 2014, 08:39:29 av Frederyck »

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 167
« Svar #7 skrivet: tisdag 21, oktober 2014, 09:47:31 »
Jag har några vilda idéer för hur man skulle kunna hantera prisförändringar.

1.   I stället för att erbjuda Swea-mynt rätt av är går erbjudandet ut på att byta valfritt 1 Oz bullionmynt mot en Swea. Skillnaden mot förra gången är att inlösenmynten inte används som råvara för Swea-mynten utan säljs för att täcka silverdelen kostnaden.
2.   Ta i för en rejäl ökning i silverpris under kampanjens gång, men deklarera att om silverpriset inte ökar i motsvarande grad går mellanskillnaden till lämpligt välgörenhetsändamål.

Jag kan se starka invändningar mot båda dessa förslag, men om vi fortsätter att bolla idéer borde vi tillslut hitta något bra lösning. Den bästa idén hittills är Frederycks förslag om kort kampanjtid, den går dessutom antagligen att kombinera med de flesta andra förslag.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
« Svar #8 skrivet: tisdag 21, oktober 2014, 10:01:27 »

Jag skulle vilja helst betala extra pengar om silverpriset går upp, istället av att avsluta projektet pga ändringar i silverpriset precis vid "finish" (silverpriset är volatilt, även inom 2 veckor den kan ändra sig drastiskt).

Jag visste inte nå mycket om Kickstarter egentligen, har varit vid datorn och läst om det ca. 30-40 minuter nu (så i stort set ni får inte beräkna mina meningarna som rätta, då jag fortfarande vet väldig lite om det), dock jag tycker att precis SWEA projektet passar inte så riktigt bra med att gå med Kickstarter. / Fast jag kan enkelt tycka fel, då som sagt Frederyck, vet säkert betydligt mer och är mer insatt i sådana frågor. (jag är då vanligt ädelmetallmynt samlare bara)

:)

Jag håller med.

Via Kickstarter så får man kontroll och stöd i den stora pengahanteringen och en bra plattform att köra projektet på, men det tillkommer ju ändå en hel del arbete och kostnader samt risker som man måste hantera från början.

En variant är ju som Sverre är inne på att ta i ordentligt men om det visar sig att det inte behövdes så kan vi ordna utlottningar eller specialpriser för forumet. Vi kan även bjuda på myntaskar och liknande som alternativ till återbetalning.

Utloggad zealot

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 121
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #9 skrivet: tisdag 21, oktober 2014, 10:08:24 »

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
« Svar #10 skrivet: tisdag 21, oktober 2014, 10:52:07 »
Whohoo! Silver boobies!

Allvarligt dock så verkar de ha gått vägen att "ta i så det knakar rörande silverkostnaderna". Men det som är mest spännande är hur de klarade av att producera en serie på typ 34 stycken. Det skulle vi inte klara med SWEA...  :-\

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #11 skrivet: tisdag 21, oktober 2014, 17:00:35 »
För medlemmarna på ÄF som skall köpa nästa ”Swea” finns inga fördelar som jag ser det med Kickstarter. Mynten blir dyrare, och man skall registrera sig på ytterligare en sajt, och som någon redan tagit upp så uppkommer anonymitetsfrågor i samband med detta. Ytterligare en nackdel är att priset måste spikas i förväg, och tar man i för mycket så blir det problem med vad man skall göra med överskottskapitalet. Att ordna utlottning o dyl. är väl inte alla köpare av Swea intresserade av att ställa upp med pengar till.

Fördelarna med Kickstarter är i så fall för de som annars får stå för att ta emot betalningen för mynten. Det är väl egentligen den enda fördelen. Men då ställer man sig frågan om det verkligen är värt kostnaden 8% av hela det insamlade kapitalet. Låt oss göra en beräkning på ursprungligen angiven kostnad för en 1 oz Swea som var på 350:-

Idag har medlemmar angivit ett preliminärt sammanlagt önskat antal till 845 st. Av dessa 845 st är 42 st som kanske. Jag räknar i alla fall med ett antal på 850 st, precis som det blev för första upplagan av Swea. Då får vi kostnaden med Kickstarter till (850x350x0.08):- = 23,800:- Och det är mycket betalt för att ta emot uppskattningsvis 75 inbetalningar.

Kickstarter är i första hand till för projekt där finansieringen inte är klar. Men i Sweaprojektet är det ju i princip redan det. Att göra det allmänt genom Kickstarter tror jag inte kommer innebära mer än marginellt fler beställda mynt. Kanske lika många som i så fall går bort från de som hoppar av om det blir den lösningen.
Ja, det är mina synpunkter.

Utloggad björk

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #12 skrivet: tisdag 21, oktober 2014, 22:19:09 »
Håller med Sarek på alla punkter. Skönt att slippa skriva ett helt inlägg ;)

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #13 skrivet: tisdag 21, oktober 2014, 22:24:32 »
+1

Förstår också att det administrativt har fördelar, dock till en rätt hög kostnad på min 24 000kr (en bra månadslön efter skatt).

Utloggad SWEA

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
  • Affärsomdömen: 0
  • Myntmodell
« Svar #14 skrivet: onsdag 22, oktober 2014, 08:17:14 »
Det är mycket bra tankar som kommer upp i den här tråden och jag tror att vi kan vara överens om att Kickstarter må ha fördelar, men att det i det här läget inte känns som en väg att gå för just SWEA. En stötesten är naturligtvis att kostnaderna ökar, men vad som är viktigare tror vi är att det här är en produkt för forumet och inget annat och att då gå på en Kickstarter och öppna upp den för "världen" är antagligen fel väg att gå. Det skickar inte rätt signaler om vilka SWEA är skapad för.

Däremot tror vi att det är bra att vi har transparens i projektet och kan bolla idéer om genomförandet här på forumet, även om det visar sig att alla idéer inte passar.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Mormors Guld by sputnik
Igår kl. 06:22

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane