Författare Ämne: SWEA 2014  (läst 129494 gånger)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
SWEA 2014
« skrivet: måndag 13, oktober 2014, 13:37:26 »
Hur kommer fram kostnaden på 350 kr/mynt?
Kostnaden att tillverka ett mynt med kundens motiv hos präglings företag måste väl vara nästan likadant, alltså oavsett beställer vi 10 mynt, eller 1000 mynt eller 10000 mynt. Jag menar kostnaden för själva arbetet som medföljer att förbereda allt åt kundens önskemål innan själva präglingen. Jag försåt att det är rätt många processer när man tillverkar silvermynt, men dom flesta processer är redan typ "finns" och maskiner finns och arbetare finns. Det som ska göras är (jag försöker räkna så enkelt som möjligt) : design arbete och tillverka stämpel (2 stämplar) fram och baksidan. Så det borde väl vara en konstant summa för detta arbete eller hur? Jag menar att vi ska betala samma konstant summa för det oavsett om vi beställer 1000 mynt, 10 mynt, eller beställer inga mynt alls. Så vad kostar att tillverka 2 stämplar ungefär?
Sen, beror på hur många mynt vi ska beställa då tillkommer självklart kostnader för silver och arbete (det är därför riktigt svårt att veta nu, vad skulle kosta färdiga mynt tills slut, då om tillverkare börjar prägla idag, så kommer det att kosta ca. 126 kr/oz + präglings arbete). Men om tillverkare ska prägla mynt i februari 2015 (vi säger så att silverspot exploderar och ska kosta då 400 kr/oz), då blir det helt annat priset tills slut.
Så om jag förstår rätt, det borde vara 2 konstanta siffror :
1. Kostnaden  att tillverka 2 stämplar.
2. Arbete kostnaden att prägla mynt (det borde väl också vara i stort sett konstant summa, oavsett 10 eller 1000 mynt ska tillverkas) / typ som 1-2 arbetstimmar (eller hur fort tillverkas 1000 mynt, som jag vet dom är ju väldig snabba nu präglings maskiner?)
Och det enda som är rörigt summa är själva silver per / oz vid dagen när dom börjar präglas.

Enkelt (dåligt) beräkning:

350 kr - 126 kr (silver/oz idag) = 224 kr

224 x 1000 = 224.000 kr

Så 224000 - (19% moms) = 181440 kr.

Kostar det verkligen ca. 181000 kr att tillverka 2 stämplar och 1-2 timmars arbete vid präglingen?

Så jag bara undrar vad är själva kostnaden att beställa 2 färdiggjorda stämplar? Det, som jag redan skrev, måste väl vara konstant summa.
 :)

Mer frågor:

1. Ingår det frakt i den här preliminära priset 350/mynt?
 Om frakten är beräknad i priset, då den också måste höjas eller minskas (beror på vikt), alltså det ska väl inte vara samma fraktkostnaden om jag köper 1000 mynt eller 10 mynt (dock det är inte nå rejält stor summan, men ändå).

2. Hur blir det med certifikat och mynt etui?

3. Om vi ska beställa även Swea 2015, 2016 osv. i framtiden då är det lika bra att ha samma tillverkare, då det borde kosta mindre, vi ska väl inte ändra motiv på båda sidor varje år? (Man kan då spara pengarna med att tillverka 1 stämpel) stämmer det eller inte?

Tack! :)
« Senast ändrad: måndag 13, oktober 2014, 18:46:45 av MrLibertad »

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
SV: SV: Icke bindande intresseanmälan för SWEA 2014
« Svar #1 skrivet: måndag 13, oktober 2014, 16:45:02 »
Många frågor...

Då vi inte är något Perth- eller Royal mint som kan prägla "just in time", är vi beroende av att alla mynt avyttras. Vi är ingen bank som har möjlighet att bli sittandes med 250 oz överblivna Sweor.
Därav vår förfrågan som bygger på ett realistiskt, men hypotetiskt scenario.
Vad det slutliga priset blir återstår dock att se.
Grundtanken är dock att höja kvalitén ytterligare gentemot 2013.

Jag hänger inte riktigt med på ditt första resonemang, men om du har en fast kostnad på tex 50000 kr och slår ut den på tio Sweor, blir det 5000 kr /st.
Har du däremot 1000 mynt, så blir det en kostnad på 50 kr, och 5 kr om du har 10000 mynt.
Vid små serier så blir det en avsevärd skillnad.
Detta gäller oavsett om förlagan modelleras i gips, eller virtuellt i ett CAD-program och lasergraveras eller CNC-fräses.
Dessutom har många större tillverkare minimikrav på hur små serier de tar sig an.

En master die till 2013 tog tex ca en vecka att färdigställa för Pobjoy, men detta kan variera något beroende på tillverkningsprocess.
Därefter görs ett antal production dies beroende på slitage.

Givetvis är silverpriset en rörlig variabel, likväl som valutakurser.
Silverpriset fixeras vanligen vid beställningen, men valutorna flukterar tills dess att man betalar fakturorna.

Tidsåtgången för att producera 1500 proofmynt överstiger betydligt de 2-3 tim som du nämner.
Det är en i hög grad manuell process som inte kan jämföras med tillverkningen av oädla cirkulationsmynt.
Jag har för mig att Pobjoy kunde tillverka någon miljon plåtmynt på ett dygn.
Detta sker med helt andra maskiner, men då blir också kvalitén därefter.

Vi har ett flertal offerter att välja bland, och det finns olika för- och nackdelar med dessa.
Vem det slutligen blir beror bla på upplagans storlek.

Erfarenheterna från 2013 gör att vi nu har bra koll på hur man producerar mynt, samt vilka kostnader och problem som kan uppstå. Detta bygger vi nu vår teoretiska kalkyl på.
Men allt hänger ändå i slutändan på hur stort intresse det finns i stugorna.
Därav vår undersökning av intresset.
« Senast ändrad: måndag 13, oktober 2014, 16:50:22 av 2818181 »

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #2 skrivet: måndag 13, oktober 2014, 17:25:58 »
Det blev lite OT här insåg jag nu, då denna tråd skall handla om intresset bland medlemmarna.
Kanske läge att skapa en separat Swea 2014-tråd?
Förslagsvis med en intern del för involverade medlemmar, och en öppen för info till övriga.

Även om jag visserligen är mod i den här tråden (av bildtekniska skäl), så är det kanske säkrast att någon mer rutinerad sådan rattar spakarna :)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
« Svar #3 skrivet: måndag 13, oktober 2014, 17:33:44 »
Det blev lite OT här insåg jag nu, då denna tråd skall handla om intresset bland medlemmarna...

...
Har ni andra frågor så ställ dem här! Nu kör vi!!!  :D

Därför jag frågade i den här tråden. :)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #4 skrivet: måndag 13, oktober 2014, 18:29:48 »

Därför jag frågade i den här tråden. :)
Jovisst, men jag tror inte Swea har något emot att vi styr upp 2014-trådarna lite redan nu.
Det kan bli svårt att följa diskussionerna när allmänna frågor vävs in bland alla andra svar.

Sweatrådar tenderar ju erfarenhetsmässigt att kunna bli ganska långa :)

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 167
SV: SWEA 2014
« Svar #5 skrivet: måndag 13, oktober 2014, 20:14:23 »
Motiv - vi har redan presenterat vikingen som motivet för 2014 års SWEA. Det kommer inte att bli exakt som den versionen ni har sett, men det kommer fler bilder så småningom.

Vardå?

Jag har insett att det gjordes "hemliga" :-X trådar i samband med Swea 2013.
Kan vi som kom in för sent för 2013 års mynt, men som är spekulanter på ett nytt mynt få tillgång till diskussionen?

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #6 skrivet: måndag 13, oktober 2014, 20:23:37 »
Motiv - vi har redan presenterat vikingen som motivet för 2014 års SWEA. Det kommer inte att bli exakt som den versionen ni har sett, men det kommer fler bilder så småningom.

Vardå?

Kan vi som kom in för sent för 2013 års mynt, men som är spekulanter på ett nytt mynt få tillgång till diskussionen?

Så där, nu kan alla som vill ta del av resan vi hade med Swea 2013 då jag precis har öppnat upp de trådarna.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #7 skrivet: måndag 13, oktober 2014, 21:50:11 »
Nja, hemliga trådar låter kanske lite väl mystiskt 8)
Då vi hade en del problem med vår förra präglare, så ville vi som hade investerat i detta diskutera olika tillvägagångssätt i lugn och ro.
Alla Sweor var då redan bokade, och det viktiga var att kunna lägga all energi på att få projektet i hamn.
Öppna trådar kan vara nog så underhållande, men det kan lätt bli mycket upprepningar och en smula ofokuserat.
Därav vårt tillvägagångssätt.

Men nu är vi de facto i hamn med 2013 och fokuserar helt på att höja kvalitén ytterligare några snäpp på 2014.

För att folk skall slippa leta i alla gamla trådar, så kommer jag även att lägga upp vårt tilltänkta motiv i denna tråd.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #8 skrivet: måndag 13, oktober 2014, 22:19:41 »
Här är då vårt tilltänkta motiv för 2014.
Det kommer troligen att behöva göras några smärre justeringar, men motivet är till största del färdigt.

Utförandet är ett proofmynt liknande den förra Ostindiefararen, dvs. ett frostat motiv mot en högblank bakgrund.
Vi arbetar just nu på en mer realistisk 3D-simulering av motivet, vilket kommer att presenteras här när det är klart.

Sweasidan kommer samtidigt att få sig en lätt omarbetning åt det stilrena hållet.
Även här kommer vi att lägga ut bilder inom kort.

Utloggad Jonthan

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 108
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #9 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 08:17:45 »
Ser trevligt ut :)

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #10 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 09:08:02 »
Tycker personligen fotens placering ser onaturlig ut. Dvs att den går in över runorna.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
« Svar #11 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 12:26:00 »
Hur kommer fram kostnaden på 350 kr/mynt?
Kostnaden att tillverka ett mynt med kundens motiv hos präglings företag måste väl vara nästan likadant, alltså oavsett beställer vi 10 mynt, eller 1000 mynt eller 10000 mynt. Jag menar kostnaden för själva arbetet som medföljer att förbereda allt åt kundens önskemål innan själva präglingen. Jag försåt att det är rätt många processer när man tillverkar silvermynt, men dom flesta processer är redan typ "finns" och maskiner finns och arbetare finns. Det som ska göras är (jag försöker räkna så enkelt som möjligt) : design arbete och tillverka stämpel (2 stämplar) fram och baksidan. Så det borde väl vara en konstant summa för detta arbete eller hur? Jag menar att vi ska betala samma konstant summa för det oavsett om vi beställer 1000 mynt, 10 mynt, eller beställer inga mynt alls. Så vad kostar att tillverka 2 stämplar ungefär?

Kostnaden för stämplarna som siffermannen är inne på beror på vilken teknik som kommer att användas. Krävs det förarbete i form av gipsgjutning utifrån bilder som vi skapat som sedan används för att skapa stämplarna eller duger det med att mata in en 3D CAD-bild i en laserskärare? Tar tillverkaren ut extra pengar för en högre kvalitet som en lasergraverad medalj innebär? (De vill ha tillbaka sin investering i bättre teknik mm). Dvs olika tillverkare har olika priser på att ta fram stämplarna och de levererar lite olika kvalitet i sitt slutresultat, eller snarare de är kapabla till mer eller mindre avancerade designer.

Sen, beror på hur många mynt vi ska beställa då tillkommer självklart kostnader för silver och arbete (det är därför riktigt svårt att veta nu, vad skulle kosta färdiga mynt tills slut, då om tillverkare börjar prägla idag, så kommer det att kosta ca. 126 kr/oz + präglings arbete). Men om tillverkare ska prägla mynt i februari 2015 (vi säger så att silverspot exploderar och ska kosta då 400 kr/oz), då blir det helt annat priset tills slut.
Så om jag förstår rätt, det borde vara 2 konstanta siffror :
1. Kostnaden  att tillverka 2 stämplar.
2. Arbete kostnaden att prägla mynt (det borde väl också vara i stort sett konstant summa, oavsett 10 eller 1000 mynt ska tillverkas) / typ som 1-2 arbetstimmar (eller hur fort tillverkas 1000 mynt, som jag vet dom är ju väldig snabba nu präglings maskiner?)
Och det enda som är rörigt summa är själva silver per / oz vid dagen när dom börjar präglas.

Som siffermannen hintar om så har din uppskattning av 1-2 timmar inget med verkligheten att göra. Det kanske tar 1-2 timmar för Perth Mint att mynta 1000 stycken(?) men även de måste betala gravörer och konstärer osv. Mindre serier är det mycket mer arbete med per enhet som de naturligtvis vill ha betalt för. Se nedan för lite räkneexempel.

Enkelt (dåligt) beräkning:

350 kr - 126 kr (silver/oz idag) = 224 kr

224 x 1000 = 224.000 kr

Så 224000 - (19% moms) = 181440 kr.

Kostar det verkligen ca. 181000 kr att tillverka 2 stämplar och 1-2 timmars arbete vid präglingen?

Så jag bara undrar vad är själva kostnaden att beställa 2 färdiggjorda stämplar? Det, som jag redan skrev, måste väl vara konstant summa.
 :)

När vi köper silver från tillverkaren får vi det inte för spot-priset utan det tillkommer runt 5% extra som de lägger på för hantering och så vidare. Det var samma sak med Pobjoy när vi levererade vårt eget silver. Hade vi beställt 100 000 medaljer hade vi säkert kunnat förhandla ned det påslaget men med vår blygsamma upplaga så är det bara att acceptera.

Sedan tillkommer fler kostnader utöver själva silvret och stämplarna. Tillverkarna tar till exempel ut en kostnad per medalj som ligger på mellan 50-150 (!) SEK för att prägla dem utöver silverkostnaden och stämplarna. Kostnader för kapsel, "kapsling", försändelse till Sverige osv är något man måste räkna med också. Den här delen var Pobjoy ganska bra på att minimera, men å andra sidan så var de ju otroligt struliga i slutändan när det visade sig att de egentligen inte kunde leverera det vi kommit överrens om. Jag är övertygad om att om de hade insett jobbet för dem så hade de krävt mer pengar för att involveras.

Så att uppskatta kostnaden till 350 SEK styck är inte orimligt. Det är bättre att ta i lite och det sedan blir billigare än att kostnaderna ökar i ett senare skede.

Mer frågor:

1. Ingår det frakt i den här preliminära priset 350/mynt?
 Om frakten är beräknad i priset, då den också måste höjas eller minskas (beror på vikt), alltså det ska väl inte vara samma fraktkostnaden om jag köper 1000 mynt eller 10 mynt (dock det är inte nå rejält stor summan, men ändå).

2. Hur blir det med certifikat och mynt etui?

3. Om vi ska beställa även Swea 2015, 2016 osv. i framtiden då är det lika bra att ha samma tillverkare, då det borde kosta mindre, vi ska väl inte ändra motiv på båda sidor varje år? (Man kan då spara pengarna med att tillverka 1 stämpel) stämmer det eller inte?

Tack! :)

Förhoppningen är naturligtvis att SWEA skall ha samma tillverkare flera år i rad om intresset fortsätter att existera. Då kommer vi att slippa kostnaden för att ta fram SWEA-sidan fler gånger. Beroende på vilken leverantör som SWEA kommer att tillverkas hos ingår lite olika saker. Hos Helvetica Mint så ingår bland annat Swiss Hallmarking i processen, medan det kostar extra att få Dutch Hallmark hos Koninklijke Nederlendse Munt, osv. Askar tillkommer det extra kostnad för eftersom det är många som inte vill ha, eller inte vill ha till alla mynt. Kapsel är inräknad i priset eftersom vi antar att alla vill ha alla sina SWEA i kapsel.  ;D

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #12 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 13:32:20 »
Jag tycker vi ska tänka till lite innan vi kastar oss över den designen vi sett här, att gå från det fantastiska 2013-motivet till en viking som inte alls känns lika naturlig i motivet samt att han står på ett mycket konstigt sätt med ena foten i runorna(varför de nu ens är där) känns inte som världens hit. Kanske får tänka om mitt bidrag om det är den designen som väljs.

Utloggad Robs

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 40
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #13 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 14:22:20 »
Jag tycker inte heller att raderna med runor ser så bra ut, bättre då att skriva något i runskrift i nederkant men då är ju frågan vad det ska stå.
Sen är ju frågan om hur vikingar egentligen var klädda och vad de hade för vapen men det är ett helt forskningsämne. Bara det inte är jättefel så är jag nöjd.
JK undrar jag också lite över. Om det är designern så kan man väl få in det lite diskret i gräset ovanför, om det är något annat så undrar jag vad det är?

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #14 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 15:16:38 »
samt att han står på ett mycket konstigt sätt med ena foten i runorna(varför de nu ens är där) känns inte som världens hit.
Nu är det ju givetvis svårt att diskutera tycke och smak, men den anmärkningen har ingen kommit med innan du och toblov skrev här.
Det är ett ganska vanligt stilistiskt grepp att låta motiv gå in i varandra med en tunn prooflinje runt, och det har snarast varit motsatta åsikter när den biten tidigare diskuterats.
Exempel på detta finns även på Sweasidan, där lejonets tass och Sweas huvud är utformade på detta vis.
Det gör det möjligt att göra huvudmotivet större och detaljrikare samtidigt som man kan få plats med text o.d.

Att det är runor med är givetvis för att de användes vid tiden, och är så starkt förknippat med vikingarna (såväl nationellt som internationellt).
Just denna bit har enbart fått positiva kommentarer när jag visat motivet för folk.
Att de ligger i nederkant är en homage till svunna tiders medaljer, där man ofta placerade text på liknande vis.

Och just det historiska perspektivet är hela poängen med serien. Att eventuellt få folk att reflektera och fundera över silvers historiska betydelse och därefter jämföra med dagens syn.

Men som sagt, man har olika syn på vad som är snyggt och det går tyvärr inte att göra alla nöjda.
Vi hade liknande diskussioner om 2013, och alla var inte överrens då heller.
Dock bör man ha i åtanke att det är stor skillnad på att studera en starkt uppförstorad sv/v skiss, och 38,6 mm blänkande silver.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Mormors Guld by sputnik
Idag kl. 06:22

meddelande delen på forumet? by Au
Igår kl. 08:35

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane