Författare Ämne: SWEA 2014  (läst 129510 gånger)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
SV: SWEA 2014
« Svar #15 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 15:31:42 »
Sen är ju frågan om hur vikingar egentligen var klädda och vad de hade för vapen men det är ett helt forskningsämne. Bara det inte är jättefel så är jag nöjd?
Mycket tid är nedlagt på att få det historiskt korrekt enligt senaste rön. Varje detalj grundar sig på faktiska fynd.
Dock har jag valt att inte använda rusiska artefakter, då många inte tilltalas av den orientala looken.

Texten är ur Havmal, och lyder " Bättre börda man bär ej än mycket mannavett", vilket de flesta torde kunna instämma i ;)

Vad det gäller signatur, så följer vi den linje som användes på 2013 då det är en serie.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #16 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 15:49:16 »
Siffermannen, först och främst en stor respekt för det arbete och engagemang du lägger ned. Enda synpunkten jag möjligen skulle kunna ha om designen, är att vikingaskeppen ofta var betydligt mer sparsmakat utsmyckade. Gissar att du funnit inspirationen i Sigrid Storrådas förgyllda drakhuvud. Ofta var ju vikingaskeppen däremot (utifrån den fynd som gjorts) betydligt enklare utsmyckade.

Jag är personligen också förtjust i det "ormmönster" man ofta kunde finna, som idag ofta kallast för keltiskt mönster.

Utloggad Robs

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 40
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #17 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 15:52:22 »
Ok, det blev en lite konstig tråd att diskutera Swea 2014 i eftersom den inte startades av en presentation av myntet.
Du får gärna skriva lite mer om myntet eftersom du redan har tänkt till ordentligt.
Jag är nöjd med de svar jag fått.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
« Svar #18 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 15:54:28 »
Ur Den Höges Sång, Erik Brates översättning från 1913.

10. Bättre börda
man bär ej på vägen
än mycket mannavett.
På främmande ort
går det framför guld.
Slikt är den torftiges tillflykt.

http://runeberg.org/eddan/se-02.html
« Senast ändrad: tisdag 14, oktober 2014, 15:58:14 av Frederyck »

Utloggad guldbob

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 323
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #19 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 16:43:16 »
Om det var intresset som är i fokus så är jag mycket intresserad och kan tänka mig 10st. Jag tycket att motivet är trevligt, kanske lite simpelt men rena linjer är alltid trevligt. Jag kan bidra med silver om man väljer att gå den vägen.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #20 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 18:47:07 »
Det blev visst en lite hastig start på Sweadiskussionerna. Vi hade för avsikt att göra en mer omfattande presentation med bilder och förklarande text, men nu kom diskussionerna igång lite i förtid så då ta vi det så här istället.

Först vill jag rekommendera två trevliga informationskällor för den som vill fördjupa sig i vikingarna och dess leverne.

- För er som uppskattar att bläddra i papper så är "Vikingar i krig" av Kim Hjardar & Vegard Vike en trevlig och lättbläddrad bok.

- Vill man se rörliga bilder så är serien "Vikings" (BBC)  sevärd.

Vikings Who Were The Vikings Ep 1 HD

Det tema vi har valt att avbilda på Swea 2014 är Vikingar.

Vi talar då om en tidsperiod som sträcker sig från ca. 750 e.Kr till runt 1100 e.Kr.
Vikingar är ju ett samlingsnamn på de olika folkstammar som dominerade hela norra Europa, och satte betydande avtryck i stora delar av övriga världen.
I sina långskepp färdades dessa nordbor vida kring, och bedrev då såväl handel som krig med sin omvärld.
Detta innebar att det strömmade in mängder med rikedomar till ett flertal riken här i norr.
Bland dessa rikedomar utgjorde diverse silverföremål en betydande andel, och de första inhemska silvermynten kom sedemera att präglas under perioden.
Även om Sverige som nation ännu ej var grundat, så kom vikingarna för all framtid att sätta sin prägel på den svenska historiebeskrivningen.

För att få lite perspektiv på vilken betydelse dessa handelsmän och krigare hade, så kan det t.ex. vara värt att nämna Ruserna.
Detta var benämningen på de Swear som i öster grundade Kievriket (jmfr. även Ruotsi  - Sverige på finska).
Det krävs sedan ingen större fantasi för att se sambandet mellan Rusernas land, och vår stora granne i öster.
Att Vikingar sedan besökte Amerika, erövrade England, avsåg att inta Rom samt bedrev omfattande handel med t.ex. Konstantinopel visar vilken maktfaktor de var.

Detta gör att de givetvis är självklara som ett motiv i vår serie om svenskt historiskt silver.

Vi har redan haft en initial diskussion bland de som redan hade investerat i 2013, då dessa medlemmar redan hade en viss erfarenhet från denna process.
Det är inte helt enkelt att föreställa sig hur det slutliga myntet kommer att te sig utifrån de kraftigt uppförstorade skisser jag visar upp, och det är lätt att fastna i smådetaljer som inte märks på den färdiga produkten.
Vi håller därför på att ta fram lite bättre 3D-modeller för att ni enklare skall kunna studera motiven bättre.

Som jag redan nämnt så kommer även Sweasidan att göras lite mer stilren. Delvis för att ge medaljen ett lite "modernare" intryck, och delvis blir det en anpassning till vald präglingsmetod och dess möjlighet.
Läxan vi lärt från 2013 är att vi inte tjänar på att göra ett alltför komplicerat motiv, då kvalitén riskerar att bli lidande när man tänjer på gränserna, - dvs. "keep it simple, but keep it good".

Vi har inga möjligheter till att göra några större förändringar av motiven, men det är några detaljer som vi behöver allas hjälp med till att finna den "bästa" lösningen.
Mer info om detta kommer senare.
Vi uppmuntrar till feedback på våra motiv, och kommer att ta del av alla åsikter med stort intresse.
Dessa kommer vi därefter att använda, (tillsammans med de erfarenheter vi redan har skaffat oss från första årgången) till att skapa ett så vackert och attraktivt mynt som möjligt.

Det är en relativt komplicerad process, och vi har höga ambitioner med såväl motiv som kvalité. Vi har redan lyckats med att skapa en unik produkt (även om det var ett synnerligen högt berg att bestiga).
Vår förhoppning är nu, att vi tillsammans skall lyckas med att höja nivån på projektet ytterligare några snäpp.

Man skall dock komma ihåg att det till synes enkla, ofta kan visa sig vara oväntat svårt vid mynttillverkning.
Vi är en liten organisation och ber därför om överseende med att vi inte kan serva, och besvara frågor med den snabbhet som Perth Mint kan erbjuda.
Det är mycket som skall göras bakom kulisserna, och vi gör allt detta på vår fritid.
Vi lovar dock att alltid göra så gott vi kan :)

Mer info och bilder kommer allteftersom.
« Senast ändrad: onsdag 15, oktober 2014, 00:45:57 av 2818181 »

Utloggad Hemulen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Affärsomdömen: 4
  • Vem, Jag?
« Svar #21 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 19:57:55 »
Swea organisationen gjorde ett eminent jobb "2013", och ni har mitt fullständiga förtroende inför "2014".

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #22 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 21:17:43 »
Siffermannen, för all del, ta det nu inte som kritik från min sida, då det inte var menat så. Tvärtom är det hatten av för det jobb som jag förstår att du måste lägga ned. Ditt jobb med motivet för föregående sweamynt och motiv till detsamma var verkligen också imponerande. Inte minst också tjafset med Pobjoy.

Det hedrar dig inte minst nu också att du inte hänvisade till serien Vikings med Skarsgård i en av rollerna som faktakälla. :D
Denna är säkert är spännande att följa, men samtidigt full med faktafel och felaktiga historiska referenser.

Vikingatemat är också rätt och de skulle sannolikt gå att göra en lång serie mynt med olika vikingamotiv. Traditionella riktiga vikingamynt är däremot rätt tråkiga motivmässigt ur ett estetiskt perspektiv (även om en del numismatiker säkert skulle idiotförklara mig för påståendet). Att därför göra något som allt för mycket ska efterlikna ett historiskt mynt för att påminna om ett gammalt vikingamynt är därför troligen ingen vidare idé.

Runskrift tycker jag också passar med temat och det finns mängder med olika saker som skulle platsa motivmässigt i en serie. Hur vikingarna varpade båtar över land, hur de färdades långa sträckor över haven, stensättningar, hövdingagravar (rösen) på toppar av berg så de efter döden skulle kunna tala med varandra från bergstopparna osv.

Vad jag menade var att göra något unikt motivmässigt. Jag är samtidigt väl införstådd med att tar man tio personer, får man troligen tio olika förslag i frågan och är temat spikat, så är det. :)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #23 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 22:40:07 »
Ofta var ju vikingaskeppen däremot (utifrån den fynd som gjorts) betydligt enklare utsmyckade.
Jo, det fanns ju en uppsjö av olika skeppsmodeller, och de flesta var (precis som du skriver) relativt spartanskt utsmyckade.
Det fanns även riktiga praktskepp, vilka gled runt i skärgården likt pimpade Lexusar och visade alla vanliga Sveinssons var makten låg  8)

Men om det skulle dra ihop sig till batalj, så kunde även den mindre bemedlade vikingen utrusta sin "vanliga knarr" med ett rikligt utsmyckat drak-/ hästhuvud, och med ens hade han blivit innehavare av ett skräckinjagande krigsskepp.
Så vårt (något stiliserade) skepp skulle mycket väl kunna vara ett sådant.

Jag har för mig att detta förfarande bl.a. finns avbildat i en scen på bayeuxtapeten.

Dessutom är även jag förtjust i intrikata, slingrande vikingaornament, och huvudet fick sig därför en liten släng av dessa.
Skissblocket är fullt med olika varianter med dessa ornament, men det var svårt att få till det i den lilla skalan utan att det blev alltför plottrigt.
Ett alternativ vore om man enbart hade ornamentering som motiv.
Det hade förmodligen kunnat blivit fint, men hade kanske först och främst uppskattats av de "väl insatta".

Det finns givetvis en oändlig mängd möjliga variationer på temat, men med trion viking - skepp - runor, så känns det dock som att man kan tilltala en "bredare målgrupp" som det brukar heta.
Och genom att satsa på att göra allt historiskt korrekt så kanske även finsmakare kan nicka lite instämmande.

Jag citerar mig själv angående vår vikings status.
Citera
Vår viking är dock givetvis välbeställd i silver, och har därför råd med en (hjälm-) modell som anses ha använts.
Han bär även en kort ringbrynja, en 7 mm tjock furusköld med oxhud, ett VLFBERHT-svärd, ett stötspjut, en vapenkniv för närstrid och kanske även en lättare stridsyxa hängande bakom skölden.
Han är med andra ord väl förberedd för att bege sig ut att shoppa på valfri europeisk handelsplats

Men tanken på en hel serie med vikingamotiv har funnits i bakhuvudet sedan vi började med detta, och vem vet vad framtiden har i sitt sköte?
Så länge det finns silver, - så finns det ju faktiskt hopp ;)
« Senast ändrad: tisdag 14, oktober 2014, 22:47:54 av 2818181 »

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #24 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 22:44:47 »
Men tanken på en hel serie med vikingamotiv har funnits i bakhuvudet sedan vi började med detta, och vem vet vad framtiden har i sitt sköte?
Hade jag haft talang som illustratör, så hade jag kommit med en del förslag, men nu har jag inte det och skomakare bliv vid din.......  :D

Så länge det finns silver, - så finns det ju faktiskt hopp ;)

Kan bara hålla med. :)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #25 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 23:04:44 »
Hade jag haft talang som illustratör, så hade jag kommit med en del förslag...

Problemet med ett vikingatema blir snarare att förmå sig att välja bort motiv, - än tvärt om :D
Där finns så fantastiskt mycket att välja bland.

Vad sägs t.ex. om serien fornnordiska gudar i en samlingsbox av ask med Yggdrasil på locket?

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #26 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 23:07:41 »
Hade jag haft talang som illustratör, så hade jag kommit med en del förslag...

Problemet med ett vikingatema blir snarare att förmå sig att välja bort motiv, - än tvärt om :D
Där finns så fantastiskt mycket att välja bland.

Vad sägs t.ex. om serien fornnordiska gudar i en samlingsbox av ask med Yggdrasil på locket?

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
« Svar #27 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 23:13:38 »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #28 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 23:34:25 »
Citera
Men om det skulle dra ihop sig till batalj, så kunde även den mindre bemedlade vikingen utrusta sin "vanliga knarr" med ett rikligt utsmyckat drak-/ hästhuvud, och med ens hade han blivit innehavare av ett skräckinjagande krigsskepp.
Så vårt (något stiliserade) skepp skulle mycket väl kunna vara ett sådant.

Jag har för mig att detta förfarande bl.a. finns avbildat i en scen på bayeuxtapeten.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #29 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 23:41:01 »

Hehe! Det där är väl vad en väskdängare skulle kunna tolka som en "köpsignal" :D

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Mormors Guld by sputnik
Idag kl. 06:22

meddelande delen på forumet? by Au
Igår kl. 08:35

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane