Författare Ämne: Investerar-SM 2014  (läst 20435 gånger)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2249
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Investerar-SM 2014
« Svar #15 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 11:09:48 »
Varför skulle det vara viktigt att veta hur den tävlande gjort för att uppnå sitt blygsamma +?

Det som du i din post tog upp var att ställa de som placerar med väldigt hög risk mot de som satsade försiktigt och endast gick med ett blygsamt plus.

Är det inte så att tävlingsreglerna premierar placeringar med väldigt hög risk, eller får man ngn reward för att man gått igenom tävlingspperioden med ett blygsamt +?

Och då är det avgörande att veta hur de tävlande har gjort för att komma dit.

Har en tävlande, som jag skrev, satsat allting med väldigt hög risk och drygt hälften gått med plus och resten med minus så kan man ju inte ge ”ngn reward” bara för att denne tävlande hamnat på ett blygsamt plus.

Utloggad arfo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #16 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 14:01:05 »
Varför skulle det vara viktigt att veta hur den tävlande gjort för att uppnå sitt blygsamma +?

Det som du i din post tog upp var att ställa de som placerar med väldigt hög risk mot de som satsade försiktigt och endast gick med ett blygsamt plus.

Är det inte så att tävlingsreglerna premierar placeringar med väldigt hög risk, eller får man ngn reward för att man gått igenom tävlingspperioden med ett blygsamt +?

Och då är det avgörande att veta hur de tävlande har gjort för att komma dit.

Har en tävlande, som jag skrev, satsat allting med väldigt hög risk och drygt hälften gått med plus och resten med minus så kan man ju inte ge ”ngn reward” bara för att denne tävlande hamnat på ett blygsamt plus.

Nej, jag har inte ställt de risktagande mot de icke risktagande. Jag har frågat om det går att få ngn reward för att man gått igenom tävlingserioden med ett blygsamt +.Om svaret är nej på den frågan finns det ju ringa anledning att inte hänge sig till högriskspekulering i tävlingen.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #17 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 14:20:47 »
Nej, jag har inte ställt de risktagande mot de icke risktagande. Jag har frågat om det går att få ngn reward för att man gått igenom tävlingserioden med ett blygsamt +.Om svaret är nej på den frågan finns det ju ringa anledning att inte hänge sig till högriskspekulering i tävlingen.

Är man ute efter vinsterna eller äran att ha högst absolut avkastning är det naturligtvis risktagande, balans, tur och skicklighet som gäller.

Om man bara vill se hur duktig man är på att förvalta en portfölj så kan man själv välja vilken risknivå man vill prova. Här kan man på ett riskfritt sätt se ifall du har det som krävs för att förvalta en portfölj och lära dig om hur de olika instrumenten funkar (warrants, turbowarrants, minifutures, turbos etc). Och bara tävla mot sig själv eller mot andra deltagare i en liten privat grupp. (arbetskompisarna eller så...)

/H

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #18 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 19:33:51 »
Idag vad det en svår dag i Investerar-SM om man kollar på hur det gått för dem i toppen.
Sågtandsröreler i OMX, DAX och Nasdaq gjorde det svårt med riktnings-bestämningen. (kort eller lång?)

Knepet verkar varit att förlora minst idag. Jag bromsade ifall till "guld"-position. (Egentligen andra plats men
det verkar inte som ettan är med i tävlingen om guldtacke-vinsten. (Dvs, inte reggat sig innan den 1:e.)

Dvs, om tävlingen varit slut idag och listan stämmer så kunde guldet vara mitt ;-)

Och nej. Jag tror inte jag har någon större chans i slutändan då turen spelar en mycket stor roll. Även hur mycket tid man kan lägga på att kolla alla rörelser på sina virtuella investeringar...

/H
« Senast ändrad: tisdag 14, oktober 2014, 19:46:05 av mega_n »

Utloggad C-vitamin

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #19 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 19:44:59 »
Grymt mega-n! Grymt kul om du skulle vinna, de skulle ge mig lite trygghet i att åtminstone en person som investerar i pm har lite ekonomisk förståelse (skicklighet i att förutse börsen vore kanske mer korrekt när jag tänker efter) ;D
« Senast ändrad: tisdag 14, oktober 2014, 20:09:32 av C-vitamin »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #20 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 19:57:12 »
Mega_n har vid senaste noteringen (Se topplistan) klättrat upp och ligger nu på inte mindre än en silverplats och har en värdeökning på hela 173,4%. Gratulerar och riktigt bra placerat!

Att det emellertid kan gå utför i en rasande snabb takt visar den som ett tag ledde tävlingen, och såg ut att vara helt ohotad, men nu har ramlat ner till inte mindre än 317:e plats och en värdeökning på 3,46%.

Jag tror dock det är något fel i summeringen. (Någon datafeed som inte funkar eller liknande for vissa instrument). Tidigare ettan leder nog fortfarande. Jag tror dock jag norpat 3:e platsen om inget annat ändrat sig (upp från 5:e i fredags)... (Inte så illa pinkat det heller? :)

Man skulle faktiskt kunna trott att det var någonting fel i sammanräkningen, men men...

Den som ledde stort och tog hem veckans raket har fortsatt att rasa i resultatlistan och ligger nu på plats 1064 och minus 16,14%

Och när man ser hur det snabbt kan rasa utför så är det strålande bra av mega-n att ligga kvar på pallplats med chans till seger. Hoppas att det håller hela vägen till målgången, men det är som sagt en bit kvar dit ännu!

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #21 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 21:21:50 »
2:a just nu, grymt Mega, håller tummarna!

Utloggad arfo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #22 skrivet: onsdag 15, oktober 2014, 09:38:15 »

Är man ute efter vinsterna eller äran att ha högst absolut avkastning är det naturligtvis risktagande, balans, tur och skicklighet som gäller.

Om man bara vill se hur duktig man är på att förvalta en portfölj så kan man själv välja vilken risknivå man vill prova. Här kan man på ett riskfritt sätt se ifall du har det som krävs för att förvalta en portfölj och lära dig om hur de olika instrumenten funkar (warrants, turbowarrants, minifutures, turbos etc). Och bara tävla mot sig själv eller mot andra deltagare i en liten privat grupp. (arbetskompisarna eller så...)

/H

True that!

Grymt imponerande resultat hittills. Lycka till i fortsättningen. Lär vara en del som "toksatsar" sista veckan.

Inloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #23 skrivet: onsdag 15, oktober 2014, 14:13:25 »
Kollade upp ställningen och hittade Mega på 4:e plats. Fortfarande mkt imponerande!

Lycka till med att kriga hem guldtackan.  :)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #24 skrivet: onsdag 15, oktober 2014, 15:02:14 »
Idag lärde jag mig en liten läxa hur snabbt det kan gå...

Jag hade satsat 39.000 i spelet men högt leverage på att OMX skulle vända upp. Sedan gick jag till affären. När jag kom tillbaka var det bettet värdelöst och pengarna borta... Så det kan gå snabbt... :-(

Motflyt nu. Flera försök som alla gått fel ;-)

Tur att man kan lära sig på detta mjuka sätt istället för med riktiga pengar...

/H
« Senast ändrad: onsdag 15, oktober 2014, 21:23:19 av mega_n »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #25 skrivet: onsdag 15, oktober 2014, 16:54:55 »
                      Du skulle ha satsat på guld idag

då hade du varit mycket närmare guldtackan än du är nu...

Nä det är inte lätt med dessa mycket volatila marknader just nu.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #26 skrivet: onsdag 15, oktober 2014, 17:00:07 »
                      Du skulle ha satsat på guld idag

då hade du varit mycket närmare guldtackan än du är nu...

Nä det är inte lätt med dessa mycket volatila marknader just nu.

Ja. Allt gick fel idag. Jag låg dock long i silverfutures men de hade gått ned i ett par dagar så blev det plågsamt så jag gick ut straxt innan rusningen nedan :( När jag sedan tänkte jag skulle lägga tillbaka longpositionen upptäckte jag att den redan stuckit upp. Puh...

/H

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by Au
Idag kl. 22:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16