Författare Ämne: Investerar-SM 2014  (läst 20443 gånger)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
Investerar-SM 2014
« skrivet: tisdag 07, oktober 2014, 13:15:00 »
Ni är väl med? Första pris är en 100gram guldtacka!

Har haft lite flyt de första 2 dagarna...

============
Huvudtävlingen http://www.investerar-sm.com
2014-10-06 - 2014-10-31
Topplistvärden (Uppdaterat 2014-10-07 kl 13:00)
MEGA: Utveckling: 52.36%
Placering: 10 (1466)
============

/H (mega_n)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2249
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Investerar-SM 2014
« Svar #1 skrivet: tisdag 07, oktober 2014, 15:01:51 »
Det var inte dåligt att ligga på 10:e plats så här långt megan-n.

Man törs ju chansa bra mycket mer i en sådan här tävling än i verkligheten när det bara är fiktiva pengar man riskerar att förlora… Men bra gjort ändå!

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #2 skrivet: tisdag 07, oktober 2014, 16:01:52 »
Ska man vinna det där gäller det i princip att ha osannolik tur eller tillämpa spelteori. Alla former av traditionellt investerande lär vara totalt döfött. Undvik förluster i början och satsa allt på något med extremt hög hävstång mot slutet och hoppas du får rätt och att det kan katapultera dig till toppen. Typ så.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #3 skrivet: torsdag 09, oktober 2014, 20:00:26 »
Mega-n har klättrat upp till en hedrande 4:e plats i Investerar-SM 2014, och har en värdeökning på sin portfölj på hela 130,98%. Mycket bra placerat på några få dagar! Han är dessutom bara 0,2% från den som hittills ligger trea i tävlingen, och till en pallplats.

Mot den som leder tävlingen är det nog ingenting att göra. Han ligger nämligen på plus 302,92% och det är nästan dubbelt så bra som den som ligger på andra plats. Det gäller att få en bra start för att inte dribbla bort alla sina chanser.

Till topplistan

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #4 skrivet: lördag 11, oktober 2014, 12:57:44 »
Grymt imponerande Mega.

Berätta gärna mer om din strategi för framgång.

Synd också att det inte framgår i tävlingen hur de olika deltagarna placerat, utan enbart resultatet av placeringarna. Hade varit kul att se vad man lagt de virtuella pengarna på och vilken strategi som givit resultat. Finns det några sajter där man likt i tävlingen kan testa med fiktiva pengar?

Själv har jag lagt placeringar i aktier m.m. på hyllan sedan ett antal år tillbaka. Finns andra roligare sätt att tjäna pengar. Aktiemarknaden känns också som den står vid en avgrund just nu.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #5 skrivet: lördag 11, oktober 2014, 16:34:45 »
Grymt imponerande Mega.

Berätta gärna mer om din strategi för framgång.

Synd också att det inte framgår i tävlingen hur de olika deltagarna placerat, utan enbart resultatet av placeringarna. Hade varit kul att se vad man lagt de virtuella pengarna på och vilken strategi som givit resultat. Finns det några sajter där man likt i tävlingen kan testa med fiktiva pengar?

Själv har jag lagt placeringar i aktier m.m. på hyllan sedan ett antal år tillbaka. Finns andra roligare sätt att tjäna pengar. Aktiemarknaden känns också som den står vid en avgrund just nu.

Tack så mycket Åbama (och Sarek)!

Tävlingen är dock ung och jag förväntar mig inte så mycket... Jag har inte så mycket tid att hela tiden bevaka utvecklingen vilket troligen krävs för att ha någon större chans.

I tävlingen får man 5 typer av instrument att investera i. (Bull & Bear certifikat, Mini Futures, Mini Futures BEST/Unlimited turbos, Turbowarranter och Warranter.) 20.000kr i varje klass. (100.000kr totalt)

Jag hade tur i början då jag positionerade mig rätt med avseende på flera av dessa grupper. Jag hade en teori med två huvudinvesterings-spår som stämde mycket bra. Den ena lyckades mycket bra(300-600% som mest) medan den andra drog ned medlet med "bara" ca 50-70% på typ 3 dagar. Detta lät jag stå i 4 dagar(utan att trada). Jag upptäckte då att det inte räcker för att ha någon chans i tävlingen utan började positionera om lite nu i fredags.

Bästa posterna såhär långt är korta positioner med mycket hög leverage i indexen OMX, DAX och Nasdaq samt vissa aktier.

Jag tror inte det är för sent att anmäla sig i investerar-SM (åtminstone för veckotävlingarna). Om man anmäler sig nu kan man dock inte vara med och tävla i huvudtävlingen. (Dock kan man komma med i topplistan... :)

/H

Edit: Intressant också att efter 1 vecka ligger endast 22% på plus medan resten förlorat delar/stora delar av sitt kapital...
« Senast ändrad: lördag 11, oktober 2014, 16:45:49 av mega_n »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #6 skrivet: lördag 11, oktober 2014, 19:08:26 »
Edit: Intressant också att efter 1 vecka ligger endast 22% på plus medan resten förlorat delar/stora delar av sitt kapital...

En viktig iakttagelse och påpekande var det att bara 22% ligger på plus och hittills 78% på minus, så att ingen tror att det bara är att öppna ett konto och börja casha in.

Londontrader Andrew Mcguire sa vid ett tillfälle att 90% av de som öppnar ett konto och börjar köpa och sälja kontrakt har förlorat hela sitt kapital efter 3 månader.

Men vill man testa hur det fungerar på riktigt, fast med virtuella pengar, så kan man hos flera som tillhandahåller Online Trading plattfomar få öppna ett Demo konto och testa under en kort tid.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #7 skrivet: lördag 11, oktober 2014, 23:23:58 »
Intressant också att efter 1 vecka ligger endast 22% på plus medan resten förlorat delar/stora delar av sitt kapital...

Stämmer nog rätt bra med verkligheten Mega, tror 80% av de som daytradar förlorar pengar. Men varför inte, du har kanske en talang som du skulle slå mynt av? :)

Utloggad arfo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #8 skrivet: måndag 13, oktober 2014, 10:39:11 »
Intressant också att efter 1 vecka ligger endast 22% på plus medan resten förlorat delar/stora delar av sitt kapital...

Är det inte så att tävlingsreglerna premierar placeringar med väldigt hög risk, eller får man ngn reward för att man gått igenom tävlingspperioden med ett blygsamt +?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #9 skrivet: måndag 13, oktober 2014, 11:51:44 »

Är det inte så att tävlingsreglerna premierar placeringar med väldigt hög risk, eller får man ngn reward för att man gått igenom tävlingspperioden med ett blygsamt +?

Visst är det så att risktagande premieras(då totala avkastningen beräknas) men dock såpass balanserat att du överlever också. Det är ett långdistanslopp över en månad, inget sprinterlopp...

/H

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #10 skrivet: måndag 13, oktober 2014, 12:04:50 »

Hur skall man veta hur en ”tävlande” har gjort och placerat för att ha hamnat på ett blygsamt + ?

Har denna gjort sina "poäng” på placeringar med hög risk och gått plus på drygt hälften men gått med minus på resten, ja då hamnar man på ett blygsamt plus. Inget att ge ”ngn reward” för…

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #11 skrivet: måndag 13, oktober 2014, 18:09:05 »
Mega_n har vid senaste noteringen (Se topplistan) klättrat upp och ligger nu på inte mindre än en silverplats och har en värdeökning på hela 173,4%. Gratulerar och riktigt bra placerat!

Att det emellertid kan gå utför i en rasande snabb takt visar den som ett tag ledde tävlingen, och såg ut att vara helt ohotad, men nu har ramlat ner till inte mindre än 317:e plats och en värdeökning på 3,46%.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #12 skrivet: måndag 13, oktober 2014, 18:15:18 »
Mega_n har vid senaste noteringen (Se topplistan) klättrat upp och ligger nu på inte mindre än en silverplats och har en värdeökning på hela 173,4%. Gratulerar och riktigt bra placerat!

Att det emellertid kan gå utför i en rasande snabb takt visar den som ett tag ledde tävlingen, och såg ut att vara helt ohotad, men nu har ramlat ner till inte mindre än 317:e plats och en värdeökning på 3,46%.

Jag tror dock det är något fel i summeringen. (Någon datafeed som inte funkar eller liknande for vissa instrument). Tidigare ettan leder nog fortfarande. Jag tror dock jag norpat 3:e platsen om inget annat ändrat sig (upp från 5:e i fredags)... (Inte så illa pinkat det heller? :)

/H
« Senast ändrad: måndag 13, oktober 2014, 18:18:38 av mega_n »

Utloggad arfo

• Silvermedlem
« Svar #13 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 09:06:32 »

Hur skall man veta hur en ”tävlande” har gjort och placerat för att ha hamnat på ett blygsamt + ?

Har denna gjort sina "poäng” på placeringar med hög risk och gått plus på drygt hälften men gått med minus på resten, ja då hamnar man på ett blygsamt plus. Inget att ge ”ngn reward” för…

Varför skulle det vara viktigt att veta hur den tävlande gjort för att uppnå sitt blygsamma +?

Utloggad arfo

• Silvermedlem
« Svar #14 skrivet: tisdag 14, oktober 2014, 09:15:38 »

Visst är det så att risktagande premieras(då totala avkastningen beräknas) men dock såpass balanserat att du överlever också. Det är ett långdistanslopp över en månad, inget sprinterlopp...

/H

Högst relativt vad som är långdistans och sprint i detta fall. Vill man ta reda på vem som är den bäste placeraren i riket (vilket jag förvisso inte vet om ambitionen är) så är en månad sprintdistans imo. 

Vad jag var ute och for efter är att om deltagarantalet är tillräckligt stort och man bara premierar ett litet antal av de allra bästa resultaten, är det självklart att många deltagare väljer en strategi med hög risk. Antingen går gamblen hem och man har en chans att komma till topps, eller så går den åt skogen och man behöver gambla ännu mer med återstående medel. Därför inte konstigt att stor andel av deltagarna går bust.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by Au
Igår kl. 22:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal