Författare Ämne: Importera Bitcoinmynt (cold storage)  (läst 7125 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Importera Bitcoinmynt (cold storage)
« skrivet: fredag 01, augusti 2014, 16:17:10 »
Jag är bara sparsamt insatt i Bitcoin och har inte alls fallit för hypen, men tilltalas ändå av konceptet. Dock är mitt intresse främst av spekulationstyp, då jag mer ser ädelmetaller som ett långsiktigt medium av värde. Däremot, om Bitcoin håller i sig, kan det definitivt vara intressant att köpa och äga i förhoppningen att det stiger än mer i värde under kommande år. Spekulationspengar man har råd att förlora helt enkelt.

Kollade runt lite och hittade Titan Bitcoin som erbjuder bitcoinvalutan som ett fysiskt och säkert (?) alternativ utanför nätet, dvs långt från klåfingriga hackers. Företaget och produkterna verkar seriösa i mitt tycke, men så är jag bara amatör på området.

Min tanke med det hela vore om det är en bra idé att köpa dessa mynt på ren spekulation, stoppa undan dem bland övrig ädelmetall och låta dem ligga där allt eftersom bitcoinkursen förhoppningsvis stiger för att senare casha in dem och byta mot något mer reellt (guld kanske?). Vad tror ni bitcoinrävar på forumet om detta? Är det en bra idé eller riktigt värdelös?

Det kan tilläggas att jag mailat Tullverket och frågat om vad som gäller vid import av dessa mynt. Skulle jag köpa dem vill jag inte betala 25% moms på hela beloppet, och eftersom merparten av priset är en valuta så bör dessa ha ett extremt lågt momspåslag som i såfall baseras på råvaran snarare än på valutan. Hur Tullen betraktar det hela återstår att se...

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
SV: Importera Bitcoinmynt (cold storage)
« Svar #1 skrivet: fredag 01, augusti 2014, 16:20:15 »
Botcoinet måste väl hur som förvaras någonstans. What if "Titan Bitcoin" gör en klassiker och sälejr fler Titan coin än vad dem har bitcoin. Så riskrfritt är det absolut inte om man inte litar på systemet.

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #2 skrivet: fredag 01, augusti 2014, 16:23:10 »
Hur ser spreaden ut btw? Känns som man betalar rätt mkt "extra" för att få ett fint mynt...

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #3 skrivet: fredag 01, augusti 2014, 16:27:32 »
Botcoinet måste väl hur som förvaras någonstans. What if "Titan Bitcoin" gör en klassiker och sälejr fler Titan coin än vad dem har bitcoin. Så riskrfritt är det absolut inte om man inte litar på systemet.

Lite därför jag frågar er som är insatta mer än jag: är det värt risken? :)

Hur ser spreaden ut btw? Känns som man betalar rätt mkt "extra" för att få ett fint mynt...

Jodå, köper man mynten av silver eller guld så tar de bra extra betalt för dem. Skulle jag köpa så skulle det dock bli billigaste alternativet eftersom jag vill betala så lite som möjligt för det som inte är valutan. Skulle tro att påslaget inkluderar deras egna driftskostnader och för säkerheten (om de inte försöker blåsa folk så dyrt som möjligt...).

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #4 skrivet: fredag 01, augusti 2014, 20:06:20 »

Lite därför jag frågar er som är insatta mer än jag: är det värt risken? :)

Jodå, köper man mynten av silver eller guld så tar de bra extra betalt för dem. Skulle jag köpa så skulle det dock bli billigaste alternativet eftersom jag vill betala så lite som möjligt för det som inte är valutan. Skulle tro att påslaget inkluderar deras egna driftskostnader och för säkerheten (om de inte försöker blåsa folk så dyrt som möjligt...).

Har inte kollat in just detta mynt men...

Ser ingen anledning att köpa guld/silvermynt med bitcoin-koder. Mer än för samlarändamål eller för att det är kul eller snyggt eller så.

Man kan skaffa bitcoin och rista/skriva in den privata nyckeln på godtyckligt objekt t ex Papper, en 100oz silvertacka etc. Finns egentligen ingen extra anledning att  lägga ihop två valutor i ett objekt som man köper dyrt. Mer än att man kanske inte förlägger ett guldmynt lika lätt som man kan förlägga det viktiga pappret...

Om Bitcoin blir värdelöst har guldet fortfarande sitt värde. Om guldet blir värdelöst har Bitcoinsen fortfarande sitt värde. Möjligen att de hedgar varandra. Men då kan lika gärna ha sina Bitcoins på ett papper och guld i form av mynt.

Dessutom kan Bitcoinsen användas och myntet blir då bara ett vanligt guldmynt utan extra värde ifall den kopplade andressen tömts på sitt innehåll.

/H

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #5 skrivet: fredag 01, augusti 2014, 20:19:01 »

Det verkar inte som du förstått hur Bitcoin fungerar. Den privata nyckeln(koden) man har är allt som behövs för att använda sina Bitcoin. Det är därför man kan spara sina Bitcoins på ett papper eller på ett mynt (cold storage). Man behöver bara skriva ned koden och lägga i ett kassaskåp. Det behövs inget mer. Information om hur många Bitcoins som finns på godtycklig publik adress finns i den globalt distribuerade Blockchain.

När man vill använda sina Bitcoin lägger man bara till sin nyckel i en wallet och kan därefter göra transaktioner...

/H

Utloggad arfo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #6 skrivet: söndag 03, augusti 2014, 18:35:30 »
Trezor kan vara ett alternativ för dig som vill vara riktigt säkra på att dina bitcoins inte skall bli "hackade".

http://www.bitcointrezor.com/

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Idag kl. 18:19

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16