Författare Ämne: Silverbrist i framtiden  (läst 14440 gånger)

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 724
  • Affärsomdömen: 2
Silverbrist i framtiden
« skrivet: tisdag 29, juli 2014, 21:23:41 »
"Crush The Street" anser att fysiskt silver är en bra investering inför framtiden.

The Coming Silver Shortage

Utloggad PrivE

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 121
SV: Silverbrist i framtiden
« Svar #1 skrivet: onsdag 30, juli 2014, 14:28:44 »
(kanske skulle varit postat / passat bra i Dokumentärer sektionen? )

Men i alla fall. OM det "extrem" scenariot kommer där silver skjuter upp i höjden till ... jag vet inte.. 100 USD ? 200, 500, 1000 usd / oz ? Vad är era strategier då?  Vid någon tidpunkt måste man ju tjäna på sin investering?

Vad har ni för Exit strategies?

Jag kan tänka mig att det finns 2 stora/extrema exit stategier här på forumet för ett sådant scenario?

Och jag har inte riktigt bestämt mig till vilken jag vill hålla mig till så kanske kör på en 50/50 split av dem.

följande scenarios:

1. sälj allt eller stora delar av sitt silver innehav vid ett relativt högt värde ex. 100 USD el. dylikt för att casha in pengarna.

2. (lite domesday scenario)  Aldrig sälja utan sitta med silvret och hoppas på att det kommer bli ett medium of exchange i sig själv så man köper hus etc för XXX oz ? och ha silvret som sin säkerhet mot när allt kollapsar så man kan köpa mat etc för sitt silver etc.

Hur tänker ni ? och vad har ni för övertalande argument till era strategier? :)

Utloggad moonlight81

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 312
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #2 skrivet: onsdag 30, juli 2014, 15:02:43 »
Är mest inne på alt. 2 då jag anser att sälja mitt silver för fiat papper är meningslöst. För jag tror på att silver och guld kommer att på något sätt knytas till framtidens valuta. Man kan ex. köpa ett hus för 500 silvermynt osv.  ;)

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #3 skrivet: onsdag 30, juli 2014, 15:09:34 »
Är mest inne på alt. 2 då jag anser att sälja mitt silver för fiat papper är meningslöst. För jag tror på att silver och guld kommer att på något sätt knytas till framtidens valuta. Man kan ex. köpa ett hus för 500 silvermynt osv.  ;)
Det tror jag faktiskt inte kommer ske. I sådana fall ligger väl bitcoin närmare som en framtida alt. valuta, trots dess alla risker. Tror mer på en ny världsvaluta som inte bara är backad av storebror US. Men vem vet ;)

Utloggad moonlight81

• Palladiummedlem
« Svar #4 skrivet: onsdag 30, juli 2014, 15:20:00 »
Vi får hoppas på en världsvaluta som är backad av alla stabilt välskötta länder samt av guld och silver, drömma kan man alltid göra  :D

Utloggad C-vitamin

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #5 skrivet: onsdag 30, juli 2014, 15:22:18 »
Det tror jag faktiskt inte kommer ske. I sådana fall ligger väl bitcoin närmare som en framtida alt. valuta, trots dess alla risker. Tror mer på en ny världsvaluta som inte bara är backad av storebror US. Men vem vet ;)

Nja ett hus för 500 Oz silver är väl inte helt otroligt om man nöjer sig med ett risigt hus (som man faktiskt kan bo i) i någon utflyttningskommun ;)

Min plan vid en ev. stark prisökning är nog att avyttra lite åt gången och köpa någon annan ädelmetall alternativt en helt annan typ av investering men det är med mina nuvarande förutsättningar.

Hade varit surt att sälja allt vid 50USD/Oz om toppen hade nått 100USD/Oz.

Utloggad moonlight81

• Palladiummedlem
« Svar #6 skrivet: onsdag 30, juli 2014, 15:33:37 »
Men jag räknar med att silvret kommer gå upp till minst 200 usd/oz dvs om man räknar på 500 oz= 700000 kr. Sen kan man ju inte jämföra silver med papper, jag ser det som att man byter silver mot ett hus, inte vad det kostat i framtidens valuta. Sen så har jag investeringar i mitt egna boende, aktier och fonder, sparpengar, förutom silver och guld givetvis. Det jag saknar är att investera i skog och mark, för då är man nästan fullinvesterad och uppbackad mot nästa kris  ;) .

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 167
« Svar #7 skrivet: onsdag 30, juli 2014, 16:09:07 »
Jag siktar på att ha 10 % av min portfölj i silver och 10 % i guld. Om silverpriset går upp säljer jag silver tills jag återställt kvoten. Om silverpriset går ner säljer jag något annat och köper mer silver. Om mina andra tillgångar skulle öka i värde medan silverpriset ligger stilla köper jag också mer silver för att återställa balansen. På så sätt säljer jag det som för tillfället är dyrt och köper det som för tillfället är billigt.

Utloggad PrivE

• Silvermedlem
« Svar #8 skrivet: onsdag 30, juli 2014, 17:11:39 »
Intressant diskussion. Tänkte nästan att det skulle finnas delade meningar :)

De som inte tänker köra på scenario 2 som majoritet av strategi utan mer tänker avyttra det mesta. Vid vilka USD/oz nivåer på sikt har ni som mål?

Jag är lite inne på att kanske hamstra på silver tills GSR ration ligger på ca 45:1 och vid lägre ratio börja på att köpa guld. Dock funderar jag på att ha som mål att  aldrig sälja något silver inköp jag gjort med mindre än 100 % ökning i värde. hypotetiskt exempel. inköpt 25 maples för 20 usd/oz och säljnivå blir 40 usd/oz. och så vidare.  Olika inköp har såklart varit olika dyra och därmed olika säljnivåer för dem.

Dock tänker jag kanske bara satsa på att 30 % av mina silverköp ska säljas vid 100 % vinst.

Sedan kanske sätta 15 % till exit nivå av ex. 300 % ökning
sedan 15% av silverinköpen till 600 %  (blir då 20 usd/oz inköp säljs vid 120 usd/oz)

sedan 10 % till 1200 % vinst ökning

(Nu är vi uppe i 70 % av silver innehavet med satt exit strategi)

Sista 30 % av volymen funderar jag på att köra domesday scenariot. Ha "till the end of time" och hoppas på att det blir "extrem värt" och använda det till "vardags".

Något i den stilen. Allt här är dock lite höftat och är funderingar. Då jag inte helt bestämt mig. Någon som funderar på liknande sätt eller har andra nivåer? :)

« Senast ändrad: onsdag 30, juli 2014, 17:39:32 av PrivE »

Utloggad C-vitamin

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
« Svar #9 skrivet: onsdag 30, juli 2014, 17:30:34 »

De som inte tänker köra på scenario 2 som majoritet av strategi utan med tänker avyttra det mesta. Vid vilka USD/oz nivåer på sikt har ni som mål?

Jag är lite inne på att kanske hamstra på silver när GSR ration ligger på ca 45:1 och vid lägre ratio börja på att köpa guld. Dock funderar jag på att ha som mål att  aldrig sälja något silver inköp jag gjort med mindre än 100 % ökning i värde. hypotetiskt exempel. inköpt 25 maples för 20 usd/oz och säljnivå blir 40 usd/oz. och så vidare.  Olika inköp har såklart varit olika dyra och därmed olika säljnivåer för dem.

Dock tänker jag kanske bara satsa på att 30 % av mina silverköp ska säljas vid ska nå 100 % vinst.

Sedan kanske sätta 15 % till ex. 300 % ökning
sedan 15% av silverinköping till 600 %  (blir då 20 usd/oz inköp säljs vid 120 usd/oz)

Sista 30 % hade funderar jag på att köra med domesday scenariot.

Något i den stilen. Allt här är dock lite höftat och funderingar. Då jag inte helt bestämt mig. Någon som funderar på liknande sätt eller har andra nivåer? :)

Det är nog en bra strategi men jag tycker att du gör en tankevurpa om du enbart baserar din säljnivå på USD... Inflationen kommer att se till att du når dina 100% innan silvrets köpkraft har ökat med 100%.

Du har säkert full koll på detta men det kan kanske vara bra att ta upp :)

Utloggad PrivE

• Silvermedlem
« Svar #10 skrivet: onsdag 30, juli 2014, 17:34:03 »

De som inte tänker köra på scenario 2 som majoritet av strategi utan med tänker avyttra det mesta. Vid vilka USD/oz nivåer på sikt har ni som mål?

Jag är lite inne på att kanske hamstra på silver när GSR ration ligger på ca 45:1 och vid lägre ratio börja på att köpa guld. Dock funderar jag på att ha som mål att  aldrig sälja något silver inköp jag gjort med mindre än 100 % ökning i värde. hypotetiskt exempel. inköpt 25 maples för 20 usd/oz och säljnivå blir 40 usd/oz. och så vidare.  Olika inköp har såklart varit olika dyra och därmed olika säljnivåer för dem.

Dock tänker jag kanske bara satsa på att 30 % av mina silverköp ska säljas vid ska nå 100 % vinst.

Sedan kanske sätta 15 % till ex. 300 % ökning
sedan 15% av silverinköping till 600 %  (blir då 20 usd/oz inköp säljs vid 120 usd/oz)

Sista 30 % hade funderar jag på att köra med domesday scenariot.

Något i den stilen. Allt här är dock lite höftat och funderingar. Då jag inte helt bestämt mig. Någon som funderar på liknande sätt eller har andra nivåer? :)

Det är nog en bra strategi men jag tycker att du gör en tankevurpa om du enbart baserar din säljnivå på USD... Inflationen kommer att se till att du når dina 100% innan silvrets köpkraft har ökat med 100%.

Du har säkert full koll på detta men det kan kanske vara bra att ta upp :)

Helt riktigt. yes, jag förenklade lite med valuta inflationen :)  Bra att du tog upp  och inkluderade den aspekten :)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #11 skrivet: onsdag 30, juli 2014, 19:35:05 »
Att Silvret går upp kan ju även ses som att pappersvalutorna gått ned.
Varför då byta Silver mot papper?

Förmodligen kommer jag vid lämpligt (va nu det kan vara) tillfälle byta Silvret mot annat tillgångsslag

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
Silverbrist i framtiden
« Svar #12 skrivet: onsdag 30, juli 2014, 19:48:48 »

Helt riktigt. yes, jag förenklade lite med valuta inflationen :)  Bra att du tog upp  och inkluderade den aspekten :)
Detta är givetvis rätt tänkt, men jag tror att det kommer att bli allt svårare att räkna på inflation. Vilt skilda siffror från officiella kanaler och privata och dessutom valutakurser som åker som skepp i storm.

Man behöver helt enkelt en fast referens och en trditionell sådan är guld. Dvs det finns de som menar att man inte skall se det som att 1oz guld kostar 1300USD utan som att en USD kostar 1/1300 oz guld. Jag ser poängen med detta tankesätt, men det funkar ju inte så bra när båda sjunker relativt fiat. Annars vore det ju trivialt, eftersom du kan mäta avkastningen på ditt silver direkt i GSR relativt guld.

Själv tror jag inte på några fasta procentsatser, har bränt mig några gånger på börsen när girigheten satt in och jag inte sålt för att jag vill nå ett jämnt 100-tal procent i uppgång. Visst, 10-baggers är kul, men det jag aldrig glömmer är den där som gick up 960%... och sen föll som en sten. Oändligt korkat från min sida, men mycket, mycket lärorikt. Så jag kommer att sälja på magkänsla medan det går upp på samma sätt som jag köper på magkänsla när det går ner.

Men att det skall säljas gradvis om priset stiger kraftigt ser jag som självklart. Silver är en investering, inte en religion. Om ni ser mig sitta och krama några rör med metall medan jag yrar om månraketer efter det priset gått upp flera hundra procent så vore det en ren barmhärtighetsgärning att slå något tungt och hårt i huvudet på mig.

Utloggad Repairman

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 186
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #13 skrivet: onsdag 30, juli 2014, 20:28:05 »
Hej alla

Om man ser rent historiskt på 1900-talets kriser har det varit "hårdvaluta", ädelmetall, tobak, alkohol och mat. Som har gällt när man vill handla någonting för livets nödvändighet.

Repairman

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 724
« Svar #14 skrivet: torsdag 07, augusti 2014, 00:29:20 »
The Silver Institute har släppt en ny rapport (2014-07-01) angående hur utsikterna ser ut för silveranvändningen till el och elektronik produkter de närmsta åren framöver.

https://www.silverinstitute.org/site/2014/07/31/the-silver-institute-releases-report-on-the-outlook-for-new-electrical-electronic-uses-of-silver/

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Aktiespararna by Cash Is King
Idag kl. 00:55

Irankriget by gbz
Igår kl. 22:20

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 19:13

(Såld) [Säljes]: Guld 10 kr Oscar II från 1874 by Mange