Författare Ämne: Dålig fart på silverhandeln på Tradera?  (läst 8082 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Dålig fart på silverhandeln på Tradera?
« skrivet: fredag 04, juli 2014, 19:06:16 »
Någon kanske startat en tråd om detta tidigare, men jag hittade ingen så bidrar nedan med egna betraktelser.

När jag tidigare var som mest aktiv med köp & sälj av silver så hade jag alltid ett öga på utbudet på Tradera. Detta var för ett par år sedan när silverpriset var något högre än idag, och då fanns ständigt ett antal enkilostackor samt mängder av rör med mynt ute till försäljning. Jag kollade upp premierna då och då, och de flesta enkilos tackor gick för drygt 1000 kr över spot, och Boliden ofta runt 1200 kr över spot.

Eftersom jag tänkte kolla hur läget ser ut idag så gjorde jag en sökning, och såg att silverhandeln verkar ha blivit minst sagt sömnig. En sökning på aktiva auktioner under ordet "silvertacka" gav endast sju träffar, varav en är en trälåda med Maples. Samtliga tackor ligger ut till ett högt utropspris (vågar folk inte längre chansa på att få bra betalt?) och inte ens de två lägst prissatta enkilostackorna har fått några bud i skrivande stund.

Kollar man bakåt för de senaste månaderna ser man dock fler avslutade auktioner med hyfsad och varierande premie, där Bolidentackor inte förvånande har gått för överlägset högst pris. Mängden silver är dock betydligt lägre än för ett par år sedan.

Vad beror detta på? Är det semestertider som gör folk mindre aktiva, har silverpriset stått stilla så länge att folk tappat intresset eller vad är orsaken? Drar handeln igång igen till hösten? Låt höra lite spekulationer :)

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 460
SV: Dålig fart på silverhandeln på Tradera?
« Svar #1 skrivet: fredag 04, juli 2014, 20:27:28 »
Nja, semestertider i all ära men den bästa köpmånaden de senaste tolv månadena var strax innan jul. Många fynd gjordes då.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #2 skrivet: fredag 04, juli 2014, 20:57:36 »
Handel på Tradera har några tumregler (Ingenting jag har källa på utan är endast en erfarenhet efter 15 år som köpare/säljare)

* Sälj inte silver innan/under/efter semestertider.
* Köp istället på dig dina andelar Silver du vill ha nu till framtiden , nu under semestertider.

* Jag behöver inte förklara varför ?  8)

Tillägg : NU är bästa tiden för traderare att omsätta varor,som man kan sitta på ett tag och återförsälja framåt september/oktober _ detta gäller i stort sett hela sortimentet.
« Senast ändrad: fredag 04, juli 2014, 21:03:35 av Fiat de Lux »

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #3 skrivet: fredag 04, juli 2014, 21:00:39 »
Nja, semestertider i all ära men den bästa köpmånaden de senaste tolv månadena var strax innan jul. Många fynd gjordes då.

Vilket, Hör och häpna, också är semestertider ...  ::)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #4 skrivet: fredag 04, juli 2014, 21:09:42 »
Tillägg : NU är bästa tiden för traderare att omsätta varor,som man kan sitta på ett tag och återförsälja framåt september/oktober _ detta gäller i stort sett hela sortimentet.

Tack för tipset, jag har lite grejer jag tänkt sälja framöver, kan vara bra att avvakta till efter sommaren med andra ord. Jag vet iofs av egen erfarenhet att nätaktiviteten överlag minskar vid fint väder under sommaren :)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 420
  • "Allting är relativt"
« Svar #5 skrivet: lördag 05, juli 2014, 06:58:47 »
...
Man ska vara försiktigt med guld och silver ändå. Tänk du köper nu 50 kilo silver (tackor, mynt) då enligt dig "NU är bästa tiden för traderare" för att sälja sen i september/oktober. (50 x ca. 5000 kr)= 250.000 kr. Och i oktober månaden silverpriset faller till 10$/oz så tappar du hälften av 250.000 kr. lätt.
Ja, visst silver priset ska "aldrig" vara så billigt 10$/oz, samma sak tänkte de som köpte silver i 2011 året när priset var 40$/oz och då tänkte man att det är "omöjligt" för silver kosta dubbelt så billigare - 20$/oz.

--------------------------------

Enligt min erfarenhet (dock jag har betydligt mindre än 15 år) som köpare/säljare, silverhandel (guldhandel) på Tradera beror på silver och guldpriset. Går silverpriset upp då säljer jag väldig mycket, samtidigt brukar komma mer säljare också att annonsera silvermynt (tackor), går silverpriset ner eller står stilla då säljer jag lite och ibland ingenting på flera veckor. :D

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #6 skrivet: lördag 05, juli 2014, 08:26:30 »
Går silverpriset upp då säljer jag väldig mycket

Detta är intressant, och också min egen erfarenhet, köparna är mer aktiva när priserna stiger och mindre när dom sjunker. Som köpare gör man betydligt bättre affärer om man går emot strömmen. Hela våren och försommaren har varit utmärkt köptillfälle och jag har gjort en hel del bra affärer på Tradera.

I övrigt håller jag inte riktigt med slutsatsen i tråden att man gör sämre affärer under sommaren. Det är givetvis betydligt färre säljare men de finns en hel del köpare som har tid att lägga på Tradera och jag har sett avslut till bra priser. Med dagens teknik har man ju alltid Tradera med sig var man än befinner sig.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #7 skrivet: lördag 05, juli 2014, 08:57:40 »
Även jag ser ett klart samband med färre som köper vid lägre spotpriser. Stiger priset ökar trycket och fler köper. I bland har man ju sett frågeställningar om att det skulle vara svårt att sälja silver om priset stiger för mycket osv. Jag tror inte det kommer vara några problem alls om spotpriset stiger kraftigt. Ju mer det stiger, desto fler köper.

Sedan som flera tidigare nämnt så gör sommaren sitt till. På tal om det så verkar vi ju få en kanondag i dag med rejäl värme. Här väntar en gräsmatta på att bli klippt. :) Ha en bra dag!

Utloggad MarkusA

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 176
« Svar #8 skrivet: lördag 05, juli 2014, 09:41:04 »
Jag brukar inte handla "bullion" på Tradera men tycker att det är kul att pyssla med lite numismatiskt samlande på amatörnivå och satt precis och tänkte hur dåligt utbud det är för tillfället. De mynt jag själv har ute till försäljning är på intet sätt fantastiska, inte på något vis, men de är fortfarande bättre än 80-90% av annat man hittar.
Och jag begriper mig inte på en del säljare. Att sälja gamla mynt med numismatiskt värde och ha jättedåligt bilder eller bara visa en sida av myntet? Personligen skulle jag aldrig lägga något mer än skambud på mynt som jag inte kunnat bedöma på ett bra sätt.
Om det är lika illa med PM under sommaren så är det verkligen låg säsong.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 420
  • "Allting är relativt"
« Svar #9 skrivet: lördag 05, juli 2014, 10:32:14 »
... Att sälja gamla mynt med numismatiskt värde och ha jättedåligt bilder eller bara visa en sida av myntet? Personligen skulle jag aldrig lägga något mer än skambud på mynt som jag inte kunnat bedöma på ett bra sätt....
Va fan, vem ska bry sig om hur ser ut andra sidan av myntet?! :o Jag ser annonser med sådana bilder ibland. :D
/lite OT dock.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #10 skrivet: lördag 05, juli 2014, 10:37:46 »
Går silverpriset upp då säljer jag väldig mycket

Detta är intressant, och också min egen erfarenhet, köparna är mer aktiva när priserna stiger och mindre när dom sjunker. Som köpare gör man betydligt bättre affärer om man går emot strömmen. Hela våren och försommaren har varit utmärkt köptillfälle och jag har gjort en hel del bra affärer på Tradera.

Detta är i så fall samma flockbeteende som man ser på börserna. De som är långsiktiga och har gjort sin analys köper när det är billigt, den stora massan är då inaktiv men börjar köpa när priset sticker iväg uppåt. Då passar den som var ute tidigt att (eventuellt) sälja och casha in. Affärspsykologi och flockbeteende i ett nötskal :) Det skulle i så fall kunna vara en förklaring till den låga omsättningen på Tradera i nuläget, men det är säkert fler faktorer som spelar in.

Sen är det ju givetvis skillnad på i vilket syfte man köper silver, om det är på lång sikt eller om det är för spekulation.

Utloggad MarkusA

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 176
« Svar #11 skrivet: söndag 06, juli 2014, 00:06:45 »
Det är väl fler som pratar om det när priset går upp och då lockas fler att köpa? Plus gammalt hederligt flockbeteende. :)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Idag kl. 13:54

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal