Författare Ämne: Styrräntan chocksänks  (läst 9081 gånger)

Utloggad moonlight81

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 312
  • Affärsomdömen: 8
Styrräntan chocksänks
« skrivet: torsdag 03, juli 2014, 13:20:12 »
http://www.di.se/artiklar/2014/7/3/riksbanken-chocksanker-rantan/

Nu kostar det att spara pengar också, räntan borde höjas för att hindra alla krediter som nu kommer öka ännu mer.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
SV: Styrräntan chocksänks
« Svar #1 skrivet: torsdag 03, juli 2014, 14:04:59 »
Mina sparade pengar (PM) ökar i värde då fårskallarna försöker förstöra kronans värde. Känns rätt ok att ha några OZ i madrassen.

Utloggad Amazon93

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 180
  • Affärsomdömen: 53
« Svar #2 skrivet: torsdag 03, juli 2014, 15:08:01 »
Jo jag kollade på libertysilver.se nyss.
Och där står följande vid silverpriser:

Sek 4,65 + 1,82%

Dollar 0,68 - 0,52%

Tänker jag fel eller är det kronans värde man ser falla, medan silvervärdet i sig egentligen står ganska stilla??

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #3 skrivet: torsdag 03, juli 2014, 15:13:00 »
Du har samma data här på forumet, ovanför senaste inlägg. Då priset i guld och silver anges i USD beror priset i kronor på dollarkursen eller på euro och usdkursen om du kollar på handlare i europa. Så idag blev dollarn och euron ca 2% dyrare i svenska kronor mätt. Därmed stiger priset i kronor trots att spotpriset faktiskt går ner.

Guld/oz SEK   9131.31 +2.516%   
Guld/oz USD   1328.5 0%   
Silver/oz SEK   145.78 +2.51%   
Silver/oz USD   21.21 0%   
Guld/Silver Ratio: 63:1

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 756
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #4 skrivet: torsdag 03, juli 2014, 15:31:12 »
Detta är ett rent skolexempel på hur värdebevarande och t.om lönsamt det kan vara att ha omsatt sina kronor till ädelmetaller ..Det är bara att stacka vidare  :D
« Senast ändrad: torsdag 03, juli 2014, 15:52:39 av Condor2ooo »

Utloggad Amazon93

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 180
  • Affärsomdömen: 53
« Svar #5 skrivet: torsdag 03, juli 2014, 17:35:45 »
Du har samma data här på forumet, ovanför senaste inlägg. Då priset i guld och silver anges i USD beror priset i kronor på dollarkursen eller på euro och usdkursen om du kollar på handlare i europa. Så idag blev dollarn och euron ca 2% dyrare i svenska kronor mätt. Därmed stiger priset i kronor trots att spotpriset faktiskt går ner.

Guld/oz SEK   9131.31 +2.516%   
Guld/oz USD   1328.5 0%   
Silver/oz SEK   145.78 +2.51%   
Silver/oz USD   21.21 0%   
Guld/Silver Ratio: 63:1

Det hade jag missat ;)
Okej då förstår jag. Som Condor skrev, vi stackar vidare 8)

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #6 skrivet: torsdag 03, juli 2014, 19:18:37 »
Med en reporänta på 0,25% är "räntevapnet" desarmerat. Genom att ständigt sänka räntorna och bibehålla dem på de låga nivåer som är idag ökar riskerna för att ekonomin utvecklas på ett sätt som inte är långsiktigt hållbart. Varför ha ett inflationsmål på 2%? Inflationspolitik skapar en obalans i samhället där ansvarstagande personer som lever efter sina tillgångar och sparar inför sin ålderdom bestraffas samtidigt som personer som lever över sina tillgångar premieras, är detta ett samhälle som vi vill ha? Jordens resurser är ändliga varför dagens ekonomiska politik som kräver ständig tillväxt för att överhuvudtaget fungera ej är tillämpbar i längden. Med dagens ekonomiska politik är jag övertygad om att vi kommer att få se en världsomspännande ekonomisk kollaps inom en inte alltför avlägsen framtid. Vad gör politikerna i Sverige och Sveriges Riksbank för att minimera effekterna här i Sverige inför en sådan händelse? I den politiska debatten inför höstens val är det helt tyst angående detta. Har de satt på "skygglapparna" och låtsas som om att allt bara kan rulla på som tidigare? Kommer staten att gå i god för de svenska bankerna på skattebetalarnas bekostnad ytterligare en gång? Hur kommer personer som arbetat i hela sitt liv reagera när de ser sina livsbesparingar bli mer eller mindre värdelösa? I kombination med höga skatter kommer incitamentet att arbeta vara minimalt, varför arbeta för att föda en allt större improduktiv massa?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #7 skrivet: torsdag 03, juli 2014, 23:07:26 »
Det ska bli intressant att se hur mycket ädelmetallpriserna i SEK kommer stiga som följd av en försvagad krona. Jag känner mig ganska nöjd med att genom slumpen ha gjort relativt stora inköp innan priserna stack iväg uppåt, men hade gärna sett lägre priser ett tag till...

Det krävs ju dock inte mycket tankeförmåga att lista ut hur detta kommer påverka svenskarnas skuldsättning framöver.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
« Svar #8 skrivet: fredag 04, juli 2014, 07:39:28 »
Citera
Med en reporänta på 0,25% är "räntevapnet" desarmerat.

Jag är inte så säker på detta. Dels kan räntan sättas att bli negativ. Antar att det skulle väcka en del ur törnrosasömnen dock så det vill nog inte banksters ha.

QE däremot är ju ett sätt att öka inflationen och därmed sänka realräntan, som redan idag är negativ, åtminstone i praktiken. Så nästa steg för svenskarnas hunger att förstöra kronans värde blir nog någon form av QE.

Utloggad MarkusA

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 176
Styrräntan chocksänks
« Svar #9 skrivet: fredag 04, juli 2014, 10:53:15 »
Vi får väl starta en gräsrotsrörelse för kronans bevarande? Med tanke på de swap-avtal som finns idag så borde man kunna reducera valutareserven betydligt och konvertera den till fysiskt guld som förvaras inom landet.
Det verkar som att dagens ekonomer mest bara går på autopilot och följer något mantra dikterat i USA utan att öht bemöda sig med att tänka för egen del.
Utomlands har Riksbanken rykte om sig av att vara progressiv och nydanande med kompetenta ekonomer vid rodret. Nu skulle vara ett bra tillfälle att börja tänka utanför lådan och visa på lite pondus.
Och ja, jag oroar mig för att Sverige kommer att dras med i den stora kollapsen som kommer.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #10 skrivet: fredag 04, juli 2014, 19:14:06 »
Citera
Med en reporänta på 0,25% är "räntevapnet" desarmerat.

Jag är inte så säker på detta. Dels kan räntan sättas att bli negativ. Antar att det skulle väcka en del ur törnrosasömnen dock så det vill nog inte banksters ha.

QE däremot är ju ett sätt att öka inflationen och därmed sänka realräntan, som redan idag är negativ, åtminstone i praktiken. Så nästa steg för svenskarnas hunger att förstöra kronans värde blir nog någon form av QE.

Räntan är nu negativ för de som placerar hos riksbanken "över natten"

Utloggad maggan

• Guldmedlem
« Svar #11 skrivet: fredag 04, juli 2014, 22:27:53 »
de som placerar där över natten är banksters. det jag menar är en negativ inlåningsränta för vanligt folk. då tror jag många kommer börja spara antingen i pappersfiat i madrassen eller varför inte pm. Detta vill givetvis riksbanken undvika.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by Au
Igår kl. 22:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal