Författare Ämne: HJÄLP! Tomt paket från Tyskland!  (läst 21763 gånger)

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 55
HJÄLP! Tomt paket från Tyskland!
« skrivet: torsdag 10, april 2014, 20:17:11 »
Hej.

Jag beställde nyligen ett större antal maples från Philoro.de, och idag när jag fick paketet från UPS så vägde det ingenting, i låg endast räkningen(som stämde överens med vad jag hade beställt), lite broschyrer, och EN maple. Kan det vara ett misstag bara eller luktar det stöld/bedrägeri? Företaget verkar ju vara relativt stort med många filialer..

Vad är bäst att göra nu? Ingen svarar när man ringer till Philoro nu, och UPS kundtjänst har stängt. Vilka rättigheter har man? Någon här som har använt Philoro innan? Något speciellt man bör tänka på?

Det är väl milt sagt ganska stressande.

Tackar å det vänligaste för alla svar.
« Senast ändrad: torsdag 10, april 2014, 20:47:30 av jerseph »

Utloggad McBoogie

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • Affärsomdömen: 9
SV: HJÄLP! Tomt paket från Tyskland!
« Svar #1 skrivet: torsdag 10, april 2014, 21:19:55 »
Usch det låter inte kul. Jag förstår att du är stressad. Jag har ingen egen erfarenhet av detta så jag vet inte hur man bör agera. Däremot fick jag en idé. Vad står det för vikt på fraktsedeln på paketet. Om vikten motsvarar det du fått och inte det du borde fått enligt din order kanske det kan vara bevis nog för Philoro att inse att paketet blandats ihop hos dem.

Bara en idé.

Hoppas att det löser sig.

/McB
« Senast ändrad: torsdag 10, april 2014, 21:21:49 av McBoogie »

Inloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #2 skrivet: torsdag 10, april 2014, 21:23:57 »
Det var inget roligt att höra!  :(

Jag har ingen egen erfarenhet av philoro, men de verkar ju vid en snabb googling seriösa så till vida att de finns i flera länder/domäner som du säger, de listas hos gold.de, de har en app, har material på youtube.

Att de inte svarar på kvällen är inte konstigt i sig tycker jag.

Följande finns att läsa på deras sida:
"Who bears the shipping risks?
All shipping risks are fully secured. We work side by side exclusively with logistics companies that have many years of experience in transporting precious metals."

UPS är ett stort och välkänt fraktbolag också.

Jag hade skrivit ett mail till dom nu i kväll och sedan ring dom i morgon igen.

Jag hoppas det löser sig till det bästa!

Får man fråga hur paketet såg ut? Var det vältejpat eller såg det öppnat/omtejpat ut?

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
« Svar #3 skrivet: torsdag 10, april 2014, 21:36:24 »
Usch det låter inte kul. Jag förstår att du är stressad. Jag har ingen egen erfarenhet av detta så jag vet inte hur man bör agera. Däremot fick jag en idé. Vad står det för vikt på fraktsedeln på paketet. Om vikten motsvarar det du fått och inte det du borde fått enligt din order kanske det kan vara bevis nog för Philoro att inse att paketet blandats ihop hos dem.

Bara en idé.

Hoppas att det löser sig.

/McB

Tack för tipset, det stod på fraktsedeln att paketet skulle väga 1kg, och det jag beställt skulle väga rätt mycket mer än det, så det är definitivt ett bevis i sig, har även en på UPS där jag hämtade ut som lovade att gå i god för att paketet inte vägde mer än ett par hekto.

Det var inget roligt att höra!  :(

Jag har ingen egen erfarenhet av philoro, men de verkar ju vid en snabb googling seriösa så till vida att de finns i flera länder/domäner som du säger, de listas hos gold.de, de har en app, har material på youtube.

Att de inte svarar på kvällen är inte konstigt i sig tycker jag.

Följande finns att läsa på deras sida:
"Who bears the shipping risks?
All shipping risks are fully secured. We work side by side exclusively with logistics companies that have many years of experience in transporting precious metals."

UPS är ett stort och välkänt fraktbolag också.

Jag hade skrivit ett mail till dom nu i kväll och sedan ring dom i morgon igen.

Jag hoppas det löser sig till det bästa!

Får man fråga hur paketet såg ut? Var det vältejpat eller såg det öppnat/omtejpat ut?

Tack för svaret! Ja, jag tycker företaget verkar seriöst, och de bör därför vilja ha nöjda kunder. Enda jag oroar mig för är väl om de skulle sätta sig på tvären och säga att de har skickat alla mynten fast att de i själva verket har gjort ett misstag? Räcker det isf med att fraktsedeln säger 1kg och en på UPS kan gå i god för att paketet inte vägde något?

Paketet i sig såg helt oskadat och oöppnat ut.
« Senast ändrad: torsdag 10, april 2014, 21:50:59 av jerseph »

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
« Svar #4 skrivet: torsdag 10, april 2014, 21:49:43 »
Skickade detta mail till dem nu.

"Hello. Today I received my order with order number "******". I had ordered **** maple leaf silver coins, instead what I find inside is the invoice, some broscheurs and ONE silver maple.

To me this is both very concerning and distressing. Since it is a matter of almost ************** euros.

I want to know as soon as possible how you will correct this mistake that you have made and when I can expect delivery of my entire order.

If I have not received a reply by 12 o'clock tomorrow I will call you, and may have to take further action to ensure that this issue is resolved. I have never had a problem like this ever before when ordering precious metals for this amount of money.

I am expecting a swift resolution and reply from you. Either by E-mail or telephone.

Thank you in advance.

/****************"

Inloggad Silver

• Guldmedlem
« Svar #5 skrivet: torsdag 10, april 2014, 21:51:51 »
Tack för svaret! Ja, jag tycker företaget verkar seriöst, och de bör därför vilja ha nöjda kunder. Enda jag oroar mig för är väl om de skulle sätta sig på tvären och säga att de har skickat alla mynten fast att de i själva verket har gjort ett misstag? Räcker det isf med att fraktsedeln säger 1kg och en på UPS kan gå i god för att paketet inte vägde något?

Paketet i sig såg helt och oöppnat ut.

De har troligen sina rutiner för hur de packar. Vet att vissa filmar packningen eller de är två personer som packar och skriver under osv. Men oavsett var felet ligger så skall ju försändelsen vara försäkrad. Då bör de i så fall ta upp detta med UPS som säkert har sina rutiner de också. Jag hade börjat med philoro i alla fall och gett dem all info. Så tycker och hoppas jag att de tar sitt ansvar och utreder det med början i sitt led för att sedan gå vidare till UPS med detta.

Inloggad Silver

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: torsdag 10, april 2014, 21:58:31 »
Skickade detta mail till dem nu.

..............

Bra, då har du gjort vad du kan för stunden och hört av dig samma dag som du mottagit paketet.

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
« Svar #7 skrivet: torsdag 10, april 2014, 22:00:57 »

Paketet i sig såg helt och oöppnat ut.

De har troligen sina rutiner för hur de packar. Vet att vissa filmar packningen eller de är två personer som packar och skriver under osv. Men oavsett var felet ligger så skall ju försändelsen vara försäkrad. Då bör de i så fall ta upp detta med UPS som säkert har sina rutiner de också. Jag hade börjat med philoro i alla fall och gett dem all info. Så tycker och hoppas jag att de tar sitt ansvar och utreder det med början i sitt led för att sedan gå vidare till UPS med detta.

Ja, det var mycket emballage och så i, så det känns mest som att det är de som har lagt i fel produkter snarare än att det skulle röra sig om stöld.
Men ja, jag får väl invänta svar på mailet, och ringa om de inte hör av sig. Tråkigt bara när sånt här händer. Följer upp hur detta löser sig, philoro.de är väl inget ställe jag kan rekommendera för tillfället.

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
« Svar #8 skrivet: torsdag 10, april 2014, 22:17:12 »
Fick nu ett väldigt seriöst svar av ägaren via mail, där han skrev att de skulle gå igenom detta noggrant tidigt imorgon och att de därefter skulle ringa mig och även referera till protokollet. Så det kommer väl lösa sig på ett eller annat sätt åtminstone.

Ger båda tummarna upp för det snabba svaret. Känns som ett seriöst företag som bryr sig om kunderna.
« Senast ändrad: torsdag 10, april 2014, 22:22:55 av jerseph »

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #9 skrivet: fredag 11, april 2014, 01:35:17 »
Tack for att du delar din story. Gott att hora att du har fatt kontakt med firman. Jag hoppas det snart ordnat upp sig och du far hamta ut dina maples.. alla maples!!

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
« Svar #10 skrivet: fredag 11, april 2014, 08:12:38 »
Tack for att du delar din story. Gott att hora att du har fatt kontakt med firman. Jag hoppas det snart ordnat upp sig och du far hamta ut dina maples.. alla maples!!

Ja, och det verkar bli snart! Fick just ett samtal av vdn där han sa att det var ett stort misstag som de hade begått, de såg på videon att den som packade bara lade ner ett mynt. Så nu skall jag få alla mynten plus "a gift", så det ska bli lite spännande även.
Men, allt som allt, trots det som hände så tycker jag att de har hanterat det väldigt bra och professionellt. Kan definitivt rekommendera philoro.de. Alla kan göra misstag och de rättade till det väldigt fort och gav även kompensation i form av en gåva som sagt :)

Utloggad arfo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #11 skrivet: fredag 11, april 2014, 08:37:22 »
Kudos till philoro!

Precis den egenskapen man vill åt hos en handelspartner. Att när de gör misstag så rättar de till dem utan krångel.

Utloggad McBoogie

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #12 skrivet: fredag 11, april 2014, 08:39:34 »
 :) Ja det var snyggt och snabbt skött av bolaget. Kul att det löste sig.

Trevlig helg.

/McB

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #13 skrivet: fredag 11, april 2014, 19:08:25 »
Inte för att vara så men vänta tills paketet har kommit innan ni öser beröm.

Det ordnar sig säkert eftersom de är så snabba på att reagera men tycker att vi ska avvakta med berömmet tills allt har kommit hem till dig.
Men hoppas att det blir bra och att du får en tung "gift".

Ett kilo kookaburra är skäligt tycker jag.... ;)

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #14 skrivet: fredag 11, april 2014, 22:33:35 »
Usch, vilken trist situation och jag är själv alltid skeptisk till att beställa saker online och speciellt via Tyskland då jag har dåliga erfarenheter av det utanför PM sektorn och jag har själv bott och jobbat där så jag vet vilket framtida u-land det egentligen är (likadant med det framtida Sverige). Hoppas att det löser sig för dig men förmodligen är det kört med den där beställningen. Men jag hoppas att alla inser storheten att du loggar in och varnar resten av forumet från att beställa där. Det i sig är värt ett stort tack.
« Senast ändrad: fredag 11, april 2014, 23:30:36 av ManoleteSTHLM »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Idag kl. 19:13

Silverlot- 1 oz säljes by AndrewJackson72
Idag kl. 11:00

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 23:07