Författare Ämne: Royal Mint präglar 20000 st 1/4 oz Britannior av vraksilver.  (läst 16910 gånger)

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 55
SV: Royal Mint präglar 20000 st 1/4 oz Britannior av vraksilver.
« Svar #15 skrivet: fredag 18, april 2014, 19:47:49 »

Precis som återförsäljare ofta filmar när försändelser packas så har nog royal mint sätt att säkerställa (och bevisa) vad som finns i deras produkter.

Dock är jag inte säker på om du är seriös eller inte iom ditt förra inlägg :p

OK, dom filmar första myntet, eller filmar dom hela processen, från första myntet och tills sista myntet?... Hur kan man bevisa att silver i ett mynt är annat i den andra mynt då? (Hur kan man vara säkert på att det inte blandades några gram vanlig silver i processen, dom tillverkar väl även övriga vanliga mynt (med vanlig silver) med samma maskiner?)

Jo då, nog jag är seriös... men jag försöker skriva med lite humör samtidigt ;)

Jag tror nästan att det bästa att göra i det här läget är att du ringer royal mint och frågar hur de kan bevisa vilket silver som är i dessa mynt? ;)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 421
  • "Allting är relativt"
« Svar #16 skrivet: fredag 18, april 2014, 19:53:15 »
Då menar du med humor väl? .....humör är något annat :-)

Och Sarek's inlägg är ironi, bara för att förtydliga det.

Ja, exakt, jag menar humor :)

Sareks svar var med ironi, det förstår jag också, men jag förstår inte människor som är så intresserade av detta mynt (finns massa intresserade på andra utländska forumet också), endast på grund av Mynt fabriken säger att silver i det här myntet är lite annat silver än i dom vanliga myntet... fast det är ändå samma "Ag". 

Men som jag skrev uppe, förståelse kommer sen med tiden kanske :)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #17 skrivet: fredag 18, april 2014, 19:58:33 »
Enligt RM är mintage 20 000, i annonsen står det 150 000. Priset är även i annonsen under 30 pund, vilket känns konstigt.

Om myntet blir riktigt populär då ökar Fabriken mintage från 20.000 (2013 året), nu 150.000 (2014 året) och nästa år 2015 kanske 400.000, varför inte :)

/ ironi  :)
« Senast ändrad: fredag 18, april 2014, 20:00:04 av Fantom »

Guld500

• Gäst
« Svar #18 skrivet: fredag 18, april 2014, 20:00:22 »
Då menar du med humor väl? .....humör är något annat :-)

Och Sarek's inlägg är ironi, bara för att förtydliga det.

Ja, exakt, jag menar humor :)

Sareks svar var med ironi, det förstår jag också, men jag förstår inte människor som är så intresserade av detta mynt (finns massa intresserade på andra utländska forumet också), endast på grund av Mynt fabriken säger att silver i det här myntet är lite annat silver än i dom vanliga myntet... fast det är ändå samma "Ag". 

Men som jag skrev uppe, förståelse kommer sen med tiden kanske :)

Jag förstår inte heller grejen.
En sak är om man skulle kunna köpa en tacka som faktiskt låg i fartyget på botten av havet. Nu tror jag dom var ganska stora 10-15 kilo typ.
Men när silvret väl är nedsmält så är det ju som vilket silver som helst. Det går inte att särskilja från dina nedsmälta Pandor eller något annat silver. ;-)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #19 skrivet: fredag 18, april 2014, 20:09:11 »
Jag förstår inte heller grejen.
En sak är om man skulle kunna köpa en tacka som faktiskt låg i fartyget på botten av havet. Nu tror jag dom var ganska stora 10-15 kilo typ.
Men när silvret väl är nedsmält så är det ju som vilket silver som helst. Det går inte att särskilja från dina nedsmälta Pandor eller något annat silver. ;-)

Exakt!
Och alla verkar väl förstå det, ingen av de som köper det här myntet tycker inte om sig själv att "jag är dumt" då. Jag har ingenting emot Er som tycker att det är ett kult mynt, det är säkert ett kult mynt...men...ja, ingen ide att diskutera, alla förstår saken.  :)

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 81
« Svar #20 skrivet: fredag 18, april 2014, 21:51:53 »
Folk betalar för chansen att hålla en del av historien i sin hand, premien ligger i det exotiska och exklusiva.

Två identiska silverskedar från 1912 kan säljas för dramatiskt skilda priser, dessa kan ha producerats samma dag, av samma person och med silver nersmält från en och samma tacka.
Rent tekniskt finns det ingen skillnad, båda är värda sin vikt i silver men ingendera värderas så lågt tack vare fint hantverk och "rätt" stämplar.
Den enda lilla detaljen som skiljer dessa åt är att den ena skeden framgångsrikt skickades med ett fraktfartyg till en handlare i New York, den andra sjönk med Titanic...

Hur man än vänder och vrider på resonemanget är metallvärdet varken mer eller mindre per oz oavsett silvrets ursprung, men detta innebär inte att metallvärdet och inget annat utgör slutproduktens värde.
Lika lite som att priset på duken bestämmer värdet på en tavla av Picasso eller priset på papper bestämmer värdet av en förstaupplaga av Mark Twains äventyr om Tom Sawyer.
Där återkommer vi igen till det exklusiva och exotiska, orden må vara desamma, liksom att en litografi kan se ut som originalet, men ändå är det just originalet som har det där "lilla extra".
Historien kan inte förbises, lika lite som att design eller hantverk kan förbises.

Men självklart, jag köper mer än gärna tavlor av Picasso och förstaupplagor av framstående författares mest kända verk för materialkostnaden, precis som att jag mer än gärna köper tidigare års Pandor och 1893 + 1895 års Morgan dollars för spot.
Någon som har lite sånt liggande?  ;)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Silverlot- 1 oz säljes by AndrewJackson72
Idag kl. 11:00

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 23:07

Bad jokes. by Sarek
onsdag 22, april 2026, 20:00:18