Författare Ämne: Sydney New Year Eve -Shine  (läst 8591 gånger)

Utloggad Silver_femkrona

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 33
  • Affärsomdömen: 1
Sydney New Year Eve -Shine
« skrivet: lördag 04, januari 2014, 15:57:46 »
Som den novis jag är har jag många frågor och funderingar kring exempelvis detta mynt. Intresserad av att höra hur du som mer erfaren tänker.

Tillexempel:
Hur uppfattas färgglada mynt och hologram av samlare?
Upplaga på 15.000, fördelar - nackdelar?
Annonsering av att detta är första upplagan i en 10-års serie med släpp en gång per år. Hur påverkar detta efterfrågan?
Det är från Royal Australian Mint. Vad jag förstått släpps många olika serier. Hur påverkar detta myntets framtid?

Förstår att det inte går att sia om framtiden, men är intresserad av hur du tänker  :)

http://agaunews.com/update-sydney-hologram-coin-design-fully-revealed/

Guld500

• Gäst
SV: Sydney New Year Eve -Shine
« Svar #1 skrivet: lördag 04, januari 2014, 18:39:17 »
Som den novis jag är har jag många frågor och funderingar kring exempelvis detta mynt. Intresserad av att höra hur du som mer erfaren tänker.

Tillexempel:
Hur uppfattas färgglada mynt och hologram av samlare?
Upplaga på 15.000, fördelar - nackdelar?
Annonsering av att detta är första upplagan i en 10-års serie med släpp en gång per år. Hur påverkar detta efterfrågan?
Det är från Royal Australian Mint. Vad jag förstått släpps många olika serier. Hur påverkar detta myntets framtid?

Förstår att det inte går att sia om framtiden, men är intresserad av hur du tänker  :)

http://agaunews.com/update-sydney-hologram-coin-design-fully-revealed/

Detta är bara mina personliga åsikter. Jag numrerar dina frågor 1-4.

1, Färgat eller annan påverkan typ hologram gillar jag inte. Nu går vi från metall till konstverk, med stora premium från start. Är det ens PM? Obra.
2, 15000 upplaga är bra om det är ett populärt mynt, och i genomsnitt är det en låg upplaga. Kina Pandan 2012-14 är  nu uppe i 8.000.000 ex som jämförelse.
3, Bra, alla första mynt i en serie är bra.
4, Bra, kända tillverkare är alltid ett plus.

Hoppas att du blir lite klokare.
« Senast ändrad: lördag 04, januari 2014, 18:44:08 av Guld500 »

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #2 skrivet: lördag 04, januari 2014, 20:14:11 »
Jag håller med ovanstående. Tänk bara på att ett mynt med riktigt lågt antal mynt kanske är svårt att få en buzz kring. Släpps det i 5000 ex så marknadsförs det inte lika starkt och frågan är vad du får för det när serien upphört och det saknas ett community kring det. Det är inte för inte som Kookaburror, Lunar och pandor får stora premier..

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #3 skrivet: söndag 05, januari 2014, 15:41:59 »
Jag håller med ovanstående. Tänk bara på att ett mynt med riktigt lågt antal mynt kanske är svårt att få en buzz kring. Släpps det i 5000 ex så marknadsförs det inte lika starkt och frågan är vad du får för det när serien upphört och det saknas ett community kring det. Det är inte för inte som Kookaburror, Lunar och pandor får stora premier..

Det här är en viktig faktor att resonera kring om man är intresserad av att samla för ett ökat samlarvärde som komplement till metallvärdet. Är det små serier så finns det en stor risk att ingen bryr sig i slutändan, speciellt om det är en begränsad serie där enbart tex 5 olika mynt kommer att ges ut. Om vi tar forumets bebis SWEA som typfall så är egentligen 750 mynt alldeles för liten upplaga för att det nånsin skall få en spridning och ett samlarvärde utanför den här relativt lilla gruppen som forumet utgör. För att samlarvärde skall uppstå i en vidare och mer investeringssäker bemärkelse måste det bli en längre serie som får större och större upplagor och upprätthåller sin popularitet, tex som Pandorna har gjort.

Utloggad Silver_femkrona

• Medlem
  • *
« Svar #4 skrivet: söndag 05, januari 2014, 16:03:47 »
Intressanta tankar kring storlek på upplaga och spridningen. Samt att få Guld500's syn på färgning.

En fråga till: är detta ett mynt som du skulle titta närmare på eller det faller bort direkt?

Tack för svaren  :D

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #5 skrivet: söndag 05, januari 2014, 17:58:07 »
För mig faller det bort direkt. Enda undantaget skulle kanske vara om jag fick barn det året eller så och ville ha något väldigt speciellt och annorlunda gentemot min övriga samling. Men om du gillar det, köp det. Det värsta som kan hända är att du har ett mynt du verkligen gillar i din samling där du kanske betalade ett överpris räknat i rent silvervärde.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
« Svar #6 skrivet: söndag 05, januari 2014, 20:40:58 »
Om vi tar forumets bebis SWEA som typfall så är egentligen 750 mynt alldeles för liten upplaga för att det nånsin skall få en spridning och ett samlarvärde utanför den här relativt lilla gruppen som forumet utgör.

Nja, här är det nog på plats med en liten rättelse. Swea 2013 har en upplaga på 850 st exemplar, vilket är 100 fler än Canadas vanligaste 1 Kg mynt ;)

För att återgå till ämnet, så skulle jag inte ha alltför stora förhoppningar på en brant värdestegring på just detta Australienska mynt. Det är en märkligt ointressant motivserie. 10 mynt med Sydneys nyårsfirande!? Det känns inte som en alltför stor internationell grupp köpare skulle ställa sig i kö för detta. Men det är givetvis endast min personliga åsikt.

• Att det är färgat gör att en stor del av den "seriösa" delen av världens myntsamlare rynkar lite på näsan. Det finns en del som gillar sådant, men man begränsar mängden framtida potentiella köpare i onödan. Det har s.a.s. gått lite inflation i denna typ av mynt just nu.
  • 15 000 är bra om det skulle slå, men betyder samtidigt "back off" om de inte lyckas att nå dit.
  • Det är aldrig fel att köpa första myntet i en upplaga. Det blir ytterst sällan en dålig affär, men det är vid #2 och #3 det oftast visar sig om serien har framtiden för sig.
  • Australian Royal Mint är en känd tillverkare, men känslan jag har fått kring dessa är att de ofta uppfattas som lite tråkiga (vilket jag faktiskt tycker att detta myntet befäster).

Ett fördjupat svar hänger till stor del ihop med din egen ambition med investeringen. I likhet med de flesta andra investeringar, så ökar din förmåga att hitta rätt objekt med att du besitter nödvändig kunskap. Där är det ingen större skillnad mot tex. vin, konst, antikviteter eller fastigheter.
Jag brukar hävda att man blir bra på det man tycker är roligt, så gillar du ett mynt, - köp det om du har råd. Det kommer förmodligen att stimulera till ytterligare kunskapsinhämtning. Sedan kan du sejfa nästa gång du handlar.

Om du är ute efter maximal ökning i SEK på ditt insatta kapital, så är det nog så att det är de små och exklusiva serierna du skall fokusera på. Det är i denna kategori du hittar samlare som gladeligen öppnar sin plånbok på vid gavel om du erbjuder rätt exemplar.
Dessa serier behöver ingen massiv promotion, utan initierade köpare vet när mynten släpps. Här gäller det dock att veta lite vad man pysslar med, då premierna oftast är höga. Köper man dock direkt vid släppet, så blir det oftast vinst på andrahandsmarknaden.
En serie som jag har lite personlig erfarenhet av är denna serie från Mongoliet (jmfr. sedan med denna så ser du hur nyskapande RAM är).
Upplagan är på 2500 ex. och köpte du en Järv 2007, så har du tjänat ca. 10 000 SEK/mynt idag.
Men så är det också en serie som påverkat mängder av andra tillverkare, och man ser kopior av formspråket på många håll.

Nu är ju inte Ädelmetallforum ett numismatiskt forum i första hand, utan här läggs oftast större fokus på metallen i sig. Det är därför oftast bullions och seminumismatiska mynt vi diskuterar här, och då blir förutsättningarna något annorlunda.

I praktiken är det inte så många serier som avhandlas, och Kookaburror och Pandor har ju redan nämnts. Dessa upplagor har dock drastiskt ökats, och det diskuteras nu livligt om hur den framtida prisutvecklingen kommer att te sig.
En serie som verkar hålla ställningarna är Perth Mints Lunarserie (även om det var lite trassel med senaste draken).
Djur är f.ö. populära samlarobjekt hos många, liksom fartyg, krigshistoria, sportevenemang etc.
Sedan så finns det en del Europeiska serier som inte rönt så stor uppmärksamhet här i Sverige, men de facto har en mångdubbelt större marknad än vår egna lilla ankdamm :)
Ryssland är ett annat exempel som kanske Fantom vet något om. Där har det givits ut mängder med silvermynt.
Lyfter man blicken något så tror jag att det finns en del okända godbitar att hämta för den ambitiösa och nyfikna samlaren/investeraren.

Avslutningsvis så anser jag nog inte att man skall göra alltför långtgående jämförelser mellan vår nuvarande Swea och Kina/Australian mints produktion.
Det må vara samma råvara, men själen är sannerligen sprungen ur vitt skilda ambitioner. Swea är (förmodligen) ett världsunikt projekt, och som sådant oerhört svårt att bedöma rent ekonomiskt.
Hur framtiden blir återstår fortfarande att se, men vid en eventuell präglingsökning av framtida utgåvor, så kommer givetvis nya köpare att vilja ha första årgången. Om det då endast finns 850 st. så kan man möjligen fundera över vad som då händer med priset.

Ur ett seminumismatiskt perspektiv är det förmodligen mer relevant att gå in på Canadian/Royal/Perth Mints (eller varför inte Monnaie de Paris) hemsida och välja random samlarserie att jämföra med.
Min gissning är faktiskt att de större serierna tyvärr kommer att vattnas ur av tillverkarna, och mer anta formen av bullion. Premieökningarna kommer man att hitta i kortare och semiexklusiva serier, där man kan erbjuda kunderna nya, fräscha motiv efter några år.
Det är bl.a. därför som så många präglare satsar på Lunar. Det är olika djur varje gång, och efter 12 år så känns en ny Tiger efterlängtad.
« Senast ändrad: söndag 05, januari 2014, 20:46:08 av 2818181 »

Guld500

• Gäst
« Svar #7 skrivet: söndag 05, januari 2014, 21:32:50 »
En serie som jag har lite personlig erfarenhet av är denna serie från Mongoliet

Serien från Mongoliet (som jag inte sett förut) går också lite från PM och mot konstverk/smycke då man sätter in färgade stenar i myntet.
Men det förtar inte att det är en riktigt snygg myntserie....och 10 lax i värdeökning på 6 år är ju inte helt fel på ett 1 oz silvermynt.  :)

Utloggad Silver_femkrona

• Medlem
  • *
« Svar #8 skrivet: söndag 05, januari 2014, 21:43:11 »
Klockrent exempel på skillnaderna mellan RAMs mynt och Mongolian! Mycket bra kommentarer och väl skrivet. Tack  :)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
« Svar #9 skrivet: söndag 05, januari 2014, 23:02:14 »
Serien från Mongoliet (som jag inte sett förut) går också lite från PM och mot konstverk/smycke då man sätter in färgade stenar i myntet.

Där håller jag fullständigt med, och personligen så tycker jag även att färgtryck är högst tveksamt.
Jag ville bara visa på vilken bredd det finns bland tillverkarna, och hur man kan tjäna pengar om man vet var man skall satsa.
Själv föredrar jag helt silverrena designer, där konstnären använder olika ytbehandlingar och mönster för att skapa liv i motiven.
Det kräver stor skicklighet hos artisten, och är ett hantverk värt att beundra.
Och som jag skrev tidigare, så känns det som att det kommer att krävas mer av köparen när man skall inhandla seminumismatiska mynt. Mongolernas detaljrikedom syns redan lite varstans och kommer snart att leta sig ner i de lägre prisklasserna.
Kolla här tex. Inte billigt ännu, men det kommer.
I andra ändan av skalan så hittar du sådant här.

Det är förmodligen detta som kommer att krävas om folk skall kunna fås att betala mer när pandor och Burror har blivit bullion.

Som sagt, det kommer inte att bli lätt att gallra bland grannlåten om man vill tjäna sig en hacka i framtiden :)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by Au
Igår kl. 22:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal