Författare Ämne: Uppdateringar SWEA-projektet  (läst 185724 gånger)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
SV: Uppdateringar SWEA-projektet
« Svar #45 skrivet: lördag 14, december 2013, 00:47:58 »
Jag citerar mig själv.
6.
Kanske är designen väldigt svår att utföra, vilket kanske bör tas med i resonemangen när man letar lösningar.
Möjligen kan man förhandla med Pobjoy om att få en ny "enklare" Swea-design gratis till 2014 mot att vi godkänner denna med smärre förändringar.
Jag har redan föreslagit detta i samband med den senaste omarbetningen, men de sade då att det inte behövdes (vilket så här i efterhand måste sägas var fel).

Denna punkt är inget som jag själv förespråkar, då jag nu har sett en "nästan bra" Swea. Det känns faktiskt som att det finns potential till ett riktigt trevligt mynt om alla bitarna faller på plats.
Dock så skulle även en mer klassiskt matt proof-Swea mot en spegelblank bakgrund kunna bli snygg.
Jag menar bara att det kan vara bra att planera för en snygg reträtt, om nu läget skulle bli alltför brunt.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #46 skrivet: lördag 14, december 2013, 01:39:52 »
2818181:

Endast du kan uppskatta hur nära brytpunkten Pobjoy är. Kanske deras alternativ nu är att begränsa skadorna och ge upp. Och vi får tillbaka vårt silverskrot istället?

Kan vi få perfektion om vi väntar och de är villiga att göra ett till försök så är det uppenbart den bästa lösningen. Pappers-silver till jul låter helt OK ;-)

Om vi kan ändra t ex bakgrunden och det blir nästan OK då så kanske det är en lösning. Troligen är det som du säger att nästan ingen annan skulle reagera på det du ser som stora problem.

Provserie och sedan annorlunda normalserie är jag emot. Om det ska börja präglas tycker jag det ska bli en serie. Vi ser hur SBSS gjort olika små varianter av mynten och skapat en konstig marknad. Om det iallafall skulle göras en "provserie" som skickas ut i förväg så skulle jag då också anmäla mitt intresse för några sådana också (i utbildningssyfte).

/mega_n

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #47 skrivet: lördag 14, december 2013, 08:07:16 »
Mina tankar:
-Jag hade tänkt ge bort Swea i julklapp, men jag vill inte ge bort något som är "ganska bra" eller "ok".
-Moder Swea är huvudmotivet för mig, och det är motivet på henne som är "framsidan" för mig.
-Jag litar helt på ert omdöme. När ni är nöjda med mynten så är jag också nöjd  :)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #48 skrivet: lördag 14, december 2013, 09:29:25 »
Intressant att ta del av era tankar och idéer, och det känns skönt att höra att kvalitén ses som prio ett.
Tanken med ett eventuellt justerat motiv är inte att göra det fulare eller sämre, utan snarare något annorlunda mot nu. Med de nu införskaffade erfarenheterna så är tanken snarare att erhålla ett bättre slutresultat.
Ett stilrenare motiv med hög finnish ser alltid bättre ut än ett komplicerat dito med taffligt utförande. Givetvis så skall inte Swea/lejon ändras utan omgivande ytor och den nedsänkta texten. En annan angreppsvinkel kan kanske vara att göra texten något mindre och med mera luft mellan bokstäverna likt baksidan. Där har de fått till det bra.
Fortsätt gärna med att delge era åsikter, så blir det lättare att välja strategi. Alla tankar är intressanta.

Det vore dessutom intressant att höra om det finns några fler som kunde tänka sig att IRL hjälpa till med en bedömning av vår nuvarande Swea. Förslagsvis i veckan som kommer.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
« Svar #49 skrivet: lördag 14, december 2013, 11:55:42 »
Jag håller med mega_n att en förändring av texten/motivet för att göra det lättare att få ett fullgott resultat kan vara bästa vägen framåt.
Hur mycket har Pobjoy varit engagerat och haft åsikter om vad som är svårt/lätt att åstadkomma? Har dom varit djupt delaktiga i detta så borde en diskussion om att förändra myntet i en riktning där det blir lättare att prägla vara välkommen.
Jag förespråkar att vi inte hastar fram ett mynt. Hellre "lida" lite granna nu än att bli missnöjd i framtiden. Detta borde för oss silverstackare vara en självklarhet. Det är ju lite det som vår "verksamhet" går ut på.
Jular kommer det ju nya.

/Hasse

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #50 skrivet: lördag 14, december 2013, 13:19:38 »
Hög ålder och halvdålig syn gör att jag är nöjd när 2818181 är nöjd

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #51 skrivet: lördag 14, december 2013, 14:17:48 »
Hur mycket har Pobjoy varit engagerat och haft åsikter om vad som är svårt/lätt att åstadkomma? Har dom varit djupt delaktiga i detta så borde en diskussion om att förändra myntet i en riktning där det blir lättare att prägla vara välkommen.
De har förklarat att det är ett svårt, men hanterbart moment vilket de dock skulle kunna utföra.
Jag har även erbjudit mig att se om det gick att ändra utseendet för att underlätta. Detta var dock inte nödvändigt då de sade sig ha läget under kontroll.
John är även ödmjuk och tackar för vårt tålamod etc.
Jag vet inte om det är stolthet eller något annat som fick dem att avstå mitt erbjudande. Annars så borde de rimligtvis tackat ja till hjälp.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #52 skrivet: lördag 14, december 2013, 16:42:22 »
Min åsikt är att kvalitet går före snabb leverans. Men nånstans hamnar vi i att 2818181 är den som avgör kvaliteten. Det är hans vision från början, det är han som sett myntet irl, han är den som har bäst förutsättningar att göra en vettig bedömning och dessutom den som har kontakten med Pobjoy. I princip tycker jag väl att vi ska vara så petiga vi kan utan att riskera framtida relation då tanken som jag förstått det är att detta är början på en serie vilket gör att en god relation med Pobjoy är en relativt tung variabel.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
« Svar #53 skrivet: söndag 15, december 2013, 11:11:56 »
Jag håller med föregående talare. SWEA-sidan måste kännas bra för er som har designat den. Jag litar på er till 100%! Och som det skrevs - vi hoppas ju att SWEA-sidan av myntet kommer att nyttjas igen!

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #54 skrivet: söndag 15, december 2013, 13:05:55 »
SWEA-sidan måste kännas bra för er som har designat den.

Min åsikt är att kvalitet går före snabb leverans.

Det verkar finnas en koncensus runt detta med kvalitén. Det är väl lite som Hasse_A var inne på.
Man håller väl inte på med silver om man inte finner en viss tjusning i lidandets natur eller eftersträvar snabba kickar och resultat.

Jag skall se om jag inte kan få upp lite bilder i eftermiddag/kväll.
Det vore även bra om vi kunde hålla tråden levande ikväll, då jag tänkte skriva brev till Pobjoy.
Jag skall försöka sammanfatta mina tankar innan, så ni får möjlighet att ge feedback.
Jag vill samtidigt upprepa frågan om en bedömning av myntet i Göteborg. Silver har erbjudit sig, men det vore trevligt om någon/några ytterligare kunde tänkas bidra med en halvtimma. Gärna redan på måndag eftermiddag/kväll.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #55 skrivet: söndag 15, december 2013, 13:38:24 »
Och här kommer en försmak.
Jag vill samtidigt upprepa frågan om en bedömning av myntet i Göteborg. Silver har erbjudit sig, men det vore trevligt om någon/några ytterligare kunde tänkas bidra med en halvtimma. Gärna redan på måndag eftermiddag/kväll.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
Uppdateringar SWEA-projektet
« Svar #56 skrivet: söndag 15, december 2013, 17:18:34 »
Det är lite svårt att se om det är nåt som stör kvalitetsmässigt, men jag måste erkänna att det kliar i fingrarna att få myntet i min egen hand när jag ser de här bilderna!

:)

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #57 skrivet: söndag 15, december 2013, 17:42:02 »
Kul att få se hur det ser ut i silver. Spontant så tycker jag det är ett riktigt vackert mynt. Lejonet ser grymt bra ut  :)

Personligen så stör jag mig inte på texten. Visst skulle det se mer "sharped" ut med ett skarpare snitt och inte de nu relativt rundade kanterna i typsnittet. Går detta att göra bättre så vore det såklart önskvärt.

Sweas ansikte har jag haft och har fortfarande lite svårt för. Detta kan såklart vara enbart personlig smak och tycke. Hennes ögon kommer inte fram och hon ser fortfarande lite "tjock" ut i ansiktet. Lite eskimå aktiga drag. Kronan på huvudet spretar och även här skulle skarpare kanter vara till fördel. Kronbladen är för rundade. För den som inte vet att det är en krona kan nog lätt missa detta helt. Kanske en annan utformning mer som en tiara skulle funka bättre. Sweas vänstra bröst(det bredvid skölden) ser lite deformerat ut.

Att granska en förstorad bild på datorn blir såklart inte samma sak som att granska myntet i verkligheten. Det är ju bara några centimeter i diameter och själva djupet i myntet (3D) är svår att få här vid datorskärmen.

Detaljer som jag stör mig på lite grann just nu kanske jag inte ser i verkligheten och dessa detaljer som stör mig kanske faktiskt gör myntet bättre i verkligheten osv..

Om myntet blir godkänt utav er som ska granska det IRL så är jag OK med det  :D

Men om ni tycker att det inte känns helt rätt så bör vi såklart försöka fixa till det.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
(Ämne saknas)
« Svar #58 skrivet: söndag 15, december 2013, 19:52:27 »
Detaljer som jag stör mig på lite grann just nu kanske jag inte ser i verkligheten och dessa detaljer som stör mig kanske faktiskt gör myntet bättre i verkligheten osv..
Jag har försökt att förklara detta tidigare, och ni måste faktiskt lita på mig på den här punkten. Det här är lite av problemet med dagens möjligheter till pixelpeepning.
IRL kan du nog få vilken etnicitet på Swea du vill beroende på hur du vrider myntet, men i princip så ser du tyvärr knappast några ansiktsdrag alls.
Från haka till krona är hennes ansikte ca 4 mm, 3D och högblank.
På ett så litet ansikte går det inte att göra ansiktets delar i naturliga proportioner. Det skulle se helt fel ut, och det vet skulptören givetvis om. Allt annat vore tjänstefel.

Man kan testa att förstora upp vilket 4 mm ansikte, ur vilken tidning som helst och sedan ställa sig vid en spegel och jämföra. Jag tror ingen vill ha exakt det utseendet ;)

Som jag skrev tidigare:
Citera
Swea och lejonet ser däremot bra ut

Skeppet är ju oförändrat, så där är kvalitén likt tidigare, godkänd.

Det är inte på det artistiska planet som problemet ligger, utan mer på det rent tekniska.

Sedan så kan man förmodligen aldrig göra alla nöja, men jag är mer än nöjd med slutresultatet av skulptörens arbete.

Men om en majoritet av Sweainnehavarna (vid normalt betraktande) tycker att hon ser ut att vara född i en igloo, så skall jag personligen kompensera dig med 1 oz Inuitsilver :D
« Senast ändrad: söndag 15, december 2013, 19:57:07 av 2818181 »

Utloggad silverfisken

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 563
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #59 skrivet: söndag 15, december 2013, 22:02:32 »
Kör på det där nu, jag tycker brösten ser perfekt ut, alla fokuserar på ansiktet, jag fokuserar på det viktiga..

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

meddelande delen på forumet? by Tyr
Idag kl. 19:35

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Idag kl. 19:33

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
Idag kl. 17:20

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane