Författare Ämne: Guldbuggarna är orsaken till krisen.  (läst 6579 gånger)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
Guldbuggarna är orsaken till krisen.
« skrivet: tisdag 16, augusti 2011, 00:57:35 »
Jag tycker oftare man kan läsa att krisen är ädelmetallköparnas fel. Att de är svikare som satsar något så improduktivt. Att de skapar oro och krascher och inte sällan är själva orsaken till krisen.

Det sägs att människor som upplever traumatiska upplevelser går fem faser vilka är förnekelse, ilska, köpslagning, förtvivlan och acceptans.

Jag tycker denna allt vanligare dumhet och motsägelsefulla resonemang blir allt vanligare. Att det är värt en egen samlingstråd där det kan diskuteras.

Jag skulle vilja påstå att detta tyder på förnekelsefasen. Personligen hade jag inte haft ett uns guld eller silver om jag upplevt att man fört en trovärdig ekonomisk politik. Jag ser ädelmetall som ett skydd och en försäkring mot korkade politiska beslut som skapat kriser, inte som orsaken till dessa.

Claes Hemberg spyr galla över de som investerar i guld. Guldköpare är huliganer.

Warren Buffett vill ha högre skatter, nästa stolpskott bland kommentarerna

85. Girigheten skapar krisen
Skattelättnader för rika och hårdare ekonomisk press på medel och låginkomsttagare försvagar konsumentbasen. Färre har råd att köpa varorna företagen producerar. Skall det vara så svårt att inse. Ekonomisk tillväxt kan ändast skapas om man ger medelklassen ekonomisk utrymme att konsumera. Att ta från folket och ge till dom super rika som investerar i oproduktiva tillgångar som guld skapar krisen. Det måste antagligen till en tzunami crash för att ekonomer skall inse detta enkla faktum som Henry Ford gjorde redan för nära 100 år sen.
Yngve F”

Fyll på go vänner och diskutera.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #1 skrivet: tisdag 16, augusti 2011, 01:21:05 »
Tycker pajasen (ja just det) Claes Hemberg väldigt genomskinnligt talar bara i egen sak eller så är han köpt.
Lika illa vilket

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #2 skrivet: tisdag 16, augusti 2011, 01:36:38 »
Buffet har förvisso någon form av poäng, han lär enligt egen uppgift ha betalat 17% i skatt förra året vilket är lägre än vad medelklassen betalar. Jag måste erkänna att jag tycker det är märkligt att ha ett skattesystem som är progressivt i den riktningen. Sen framgick det inte riktigt hur han kom fram till den siffran, kanske är det så att kapitalinkomst (som han lär ha ordentligt av) är väldigt lågt beskattat så att han snittar ner sin skatt på så vis. Sen tror ju inte jag att det hjälper att höja skatten lite för de superrika i det här läget, problemen är andra och alldeles för stora. Ökade skatteinkomster kommer bara kastas i ett svart hål och problemen kvarstår.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #3 skrivet: tisdag 16, augusti 2011, 09:54:24 »
Med tanke på hur otroligt liten del guldet står för av den totala marknaden, så inser man att dessa pengar knappast kan orsaka en kris. När det gäller det svenska folket så äger ju inte Medelsvensson särskilt mycket rent guld, enligt egen uppfattning. Det handlar bara om att hitta en syndabock och slippa erkänna sitt eget beteende, dvs kreditberoendet.

Håller med Åbama om att den psykologiska fasen just nu är förnekelsen. Sedan kommer ilskan och med den i värsta fall guldförbud/beskattning..

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by Guld24K
Igår kl. 19:55

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal
Igår kl. 18:29

Silver säljes 1000g 500g by Goldfather
Igår kl. 17:06

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Maestro