Författare Ämne: Top3: bästa och sämsta investeringsmynten  (läst 40635 gånger)

Utloggad C-vitamin

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 6
SV: Top3: bästa och sämsta investeringsmynten
« Svar #45 skrivet: måndag 11, augusti 2014, 20:40:33 »
Stämmer nog inte riktigt. Bullion hade vid senaste kraschen ner till under 10 usd ett golv. Dvs premierna ökade till ibland 50% på mynt samt så slutade många företag sälja mynt då dem skulle gå med förlust. Myntet samlarvärdr kan ju även antas ha en högre säkerhet då dem inte endast består av silvervärde utan även ett samlarvärde som inte försvinner när silvret körs i botten.

Tror du inte att samlarvärdet sjunker rejält när motivet helt plötsligt är tryckt på en värdelös metallbit? Vi som köper dessa mynt är väl i de flesta fall även mer eller mindre stackers?

Jag tror att exklusiva mynt gör sig bäst vid låga till medelhöga silverpriser och att det är tämligen värdelöst vid extremt höga och extremt låga nivåer...

Det tror jag i alla fall och vi behöver inte vara överens, jag brukar trotts allt hålla med om det du skriver ;)
Det beror nog på varför silvret blivit en värdelös metall. Silver används ju idag till så mycket mer än bara mynt. Dess unika egenskaper som idag inte kan ersättas kommer alltid vara värt något. Även då det idag kostar runt 15-20 usd att producera silver skulle utbudet minska vid låga priser. Säg att du köper ett mynt (säg en perfekt graderad panda med en upplaga på runt några tusen) för 2000kr. Man kan ju redan då anta att silvret värderas till en värdelös metallbit då det största värdet inte ligger i silverpriset.

Försöker inte övertala dig eller så. Har inga problem att bli ense om att vi är oense :)

Det var ju ett hypotetiskt perspektiv det där med värdelös metallbit och jag tror det scenariot är relativt osannolikt. Det jag menar är att en stor del av köparbasen nog skulle få ett svalare intresse vid en silver krasch och därmed skulle antalet budgivare minskas och därmed också priset rent generellt.

Kan man däremot med ett gott öga pricka in godbitar så tror jag de hade haft en god utveckling även om silvret gick ner till 15$ USD och även vid en uppgång på upp till 100% kanske? men över det så blir det svårt att slå silvrets värdeökning.

Låt säga att detta gäller för en femårsperiod med oförändrad dollarkurs.

Bra att du tog inlägget på rätt sätt p.g.a min dragning till Rwanda mynten så blev du snabbt en av mina favoriter här på forumet ;)
« Senast ändrad: måndag 11, augusti 2014, 20:50:21 av C-vitamin »

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #46 skrivet: måndag 11, augusti 2014, 20:52:14 »
Jag håller delvis med dig (jag förstod ironin i värdelös metall). Visst är det så, köper man bullion har man troligtvis en större uppsida om silvret går upp flera hundra procent. Allt handlar om risk/reward. Därav köper jag lite av varje. Bullion, kooks+koalas+lunar, panda såväl graderade som ograderade, stock horse, elefant osv. Givetvis även massor med "fulsnygga" Rwanda ;) Köper heller bara nyutkomna mynt för att slippa betala premie till någon annan (med undantag för Lunar 2 där jag var tvungen att komplettera några av varje dem fem första åren).

Ska bli riktigt intressant att se vad dem sätter på Rwanda 2015. Gissar på en Rwanda Buffalo :)

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #47 skrivet: tisdag 12, augusti 2014, 01:10:23 »

3 bästa.

1 Maple leaf 5$ motivering: 9999 rent silver, känt mynt, 5$ trotts det ligger den nära i pris med philharmoniker osv.

2 Silver eagle 1$ motivering: det mest välkända myntet.

3 philharmoniker 1,5 euro motivering: relativt billig och välkänd.

Det finns troligtvis mer exklusiva mynt som kommer slå dessa med hästlängder men det är för spekulativt för att jag ska se det som en bättre investering än de ovan (åtminstone för oss dödliga).

3 sämsta.

1 mynt med hög premium p.g.a högt nominellt värde då försäkringen blir värdelös på sikt och snabbt mindre värd, dock ett bra alternativ om man tror på en silver krasch inom 5-10 år men då känns det dumt att köpa silvret från början?

2 Dyra bullion mynt privat präglade med undantag tidiga utgåvor av populära serier.

3 äldre bullion som redan ådragit sig ett högt samlarvärde, dessa bör endast köpas som investering om man har väldigt bra koll eller om de är något man faktiskt vill äga dem för personlig njutning.

Ibland är det ganska skönt när någon summerar ens tankar till den grad att man inte behöver skriva så mycket själv. Dock, på bästa listan byter jag plats på eaglen och philharmonikern och det görs på grund av prisskäl. 8-9 kr extra per mynt är inte eaglen värd. Maplen är kungen.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes]: 10 kr Oscar II från 1874 by Mange
Idag kl. 18:50

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Guld24K
Idag kl. 16:48

Irankriget by gbz
Idag kl. 13:54

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n