Författare Ämne: Top3: bästa och sämsta investeringsmynten  (läst 40659 gånger)

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 11
SV: Top3: bästa och sämsta investeringsmynten
« Svar #15 skrivet: lördag 21, september 2013, 22:27:34 »
Att lövet är snyggt råder det inte någon tvekan om =)       Men jag tycker att kärringen på baksidan myntet gott kunde ha kvittat tbh.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #16 skrivet: söndag 22, september 2013, 03:37:40 »
Det är alltid svårt att säga. Bara för att någon typ varit bra tidigare behöver inte betyda att de funkar bra i framtiden... (Premier och efterfrågan ändrar sig hela tiden.)

Jag kan bara säga vad som varit bra affärer. Dvs något jag köpt och som jag senare sålt.
De senaste åren har nedanstående varit bra. (Då de hållt priserna bra trots nedgång i silverspot.

Relativt bäst: Bla Lunar II Tiger, Lunar II Rabbit, Kookaburra 2008(även andra kookaburror och vissa pandor mm).

Och dessa relativt sämst:
Dåligast : Lunar II Dragon, standardbullion(eagles, maples etc)

Senaste årens jättestora präglingar på Pandor mm har gjort dessa relativt ointressanta.

/H
« Senast ändrad: söndag 22, september 2013, 04:09:53 av mega_n »

Utloggad Myntochtackor

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 28
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #17 skrivet: söndag 22, september 2013, 09:24:37 »
Mycket intressant tråd måste jag säga. Själv investerar jag också mest utifrån silvervärde:
1. Maples, dels låg premie och dels jäkligt snyggt löv som ngn redan nämnt
2. Phils, stilfulla och låg premie
3. svårt här...men jag måste nog ändå säga Silver Eagles eftersom dom känns "säkra" internationellt. ALLA samlar dom och ALLA kommer troligen alltid ha intresse av att köpa dom i framtiden. Snygga, klassiska motiv också.

Hade man vetat idag vilka mynt som är bäst utifrån investeringssynpunkt så hade man väl köpt dom såklart (som tidiga pandor t ex:-)). För min del investerar jag mer i metallen än i "numismatiken" så att säga.

/H

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #18 skrivet: söndag 22, september 2013, 10:38:30 »
Hmmmmmmm

Då när jag började så skulle jag bara investera i "bullion". Dvs phil, maple och eagle. Hur gick det då?. Inte bra. Helt plötsligt så började jag titta på lite annorlunda mynt. Började med Canadian Wildlife serien. Ville ha allihopa trots att det är ingen speciell serie. 1 000 000 av alla mynt präglade så inget exklusivt. Fick ihop det och blev nöjd. Sedan började det spåra ur.  ;)

Man upptäckte en massa roliga mynt som man vill ha. Ett ha begär uppstår. Lunar 2 serien blev en sådan för mig. Gillar även elefanter med men tänker inte samla alla årgångar för det blir för dyrt. Det jag vill säga är att tänkte bara köpa silver rent investeringsmässigt men det har jag passerat så pass att jag har börjat samla på mig lite olika mynt bara för att jag tycker att de är snygga. Dumt absolut men jag är nöjd ändå även om jag vet att antalet oz hade varit mer om jag hade agerat annorlunda.

1: Lunar 2 serien
2: Elefanter
3: Allt med olika djur  :o

Tänker inte så mycket på premier. Vill jag ha den så köper jag om jag tycker att priset är ok. Dumt eller idiotiskt men så är det idag i alla fall. Sedan ändrar jag kanske inriktning igen men vet inte varför jag inte går "igång" på vanlig "bullion" något mer. Har egentligen inga exklusiva mynt med låga präglingstal men är villig ändå att betala lite mer än för vanlig "bullion"

Utloggad chrixter

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 13
« Svar #19 skrivet: söndag 22, september 2013, 12:14:19 »
Helt plötsligt så började jag titta på lite annorlunda mynt.
<snip>
varför jag inte går "igång" på vanlig "bullion" något mer. Har egentligen inga exklusiva mynt med låga präglingstal men är villig ändå att betala lite mer än för vanlig "bullion"

Hmm, precis det jag ser som den absolut största faran med silver som investering - att det "sakta" övergår till ett samlande.  Inte för att samlande på något sätt är fel - men det är en helt annan sak än investerande.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
« Svar #20 skrivet: söndag 22, september 2013, 12:20:19 »
Dumt eller idiotiskt men så är det idag i alla fall.
Det är varken dumt eller idiotiskt. Det har alltid funnits människor som varit beredda att betala mer/mycket för "exklusivare" varor. Jag misstänker att de flesta här inne har något område där man resonerar tillsynes "ologiskt". Alla här kör t.ex inte Skoda eller Toyota Corolla, dricker Long John och semestrar hemma, trots  att detta förmodligen vore mer "kostnadseffektivt".
Sådan är den mänskliga naturen och det kommer alltid att finnas limited editions för att tillfredsställa denna. Även den sista 9:an på maples är ett försök att ge sken av en (i sammanhanget) exklusivare vara.
Genom att köpa både skrot (maples, eagles etc.) och krydda med lull-lull, så har man s.a.s. hedgat för olika ekonomiska scenarier och samtidigt tillfredsställt sin egen samlarådra.

Vad gäller "face value" så är det som mega_n påpekade, vi kan inte sia om framtiden. Kanske blir  pandornas Yuen vinnaren och CAD värd noll?

Vad gäller eagles så har de det pris de förtjänar. De besitter en särställning bland silvermynt p.g.a dollarns, USA:s och Hollywoods roll i världen.
Alla vet vad en silverdollar är.
-Den kostar något mer att köpa, men du får även mer när du säljer. Even if you like it, or not ;)

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
« Svar #21 skrivet: söndag 22, september 2013, 12:22:56 »
Helt plötsligt så började jag titta på lite annorlunda mynt.
<snip>
varför jag inte går "igång" på vanlig "bullion" något mer. Har egentligen inga exklusiva mynt med låga präglingstal men är villig ändå att betala lite mer än för vanlig "bullion"

Hmm, precis det jag ser som den absolut största faran med silver som investering - att det "sakta" övergår till ett samlande.  Inte för att samlande på något sätt är fel - men det är en helt annan sak än investerande.

Absolut. Samlandet är helt annat än investering. Därför måste man (jag) se till att ändå köpa "tråkiga" mynt också. Blir svårare att vid eventuell försäljning göra sig av med favoriterna. Maples, eagles och phillies kan man ju göra sig av med när behov finns utan att man funderar en extra gång. Inga känslor är inblandade där-

Vem sa att det är enkelt med saker som glimmar. Ligger nog i människans natur eller man kanske är en "gollum". My precious.....
« Senast ändrad: söndag 22, september 2013, 12:25:24 av the-end »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #22 skrivet: söndag 22, september 2013, 13:08:31 »
Samlar tackor maples och eagles i stort sätt.
Alltså mycket oz för pengarna.

Funderade ett tag på att samla på mig "snyggare" mynt.
Men kom på att det inte är kul att gå ut i trädgården och gräva upp dom om man vill titta och "gosa" lite med dom, och det vill man antagligen om man köpt snyggare/sällsyntare mynt.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
« Svar #23 skrivet: söndag 22, september 2013, 13:39:26 »
Men kom på att det inte är kul att gå ut i trädgården och gräva upp dom om man vill titta och "gosa" lite med dom...
He he! Även om det är bra motion, så behöver du ju inte gräva ner allt. Du kan alltid spara några snyggingar i byrålådan till speciella tillfällen.
Utmaningen blir förvisso då att hålla "missbruket" på lämplight nivå, och avhållsamhet är ju givetvis den säkraste metoden ;)
« Senast ändrad: söndag 22, september 2013, 13:44:54 av 2818181 »

Inloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #24 skrivet: söndag 22, september 2013, 13:42:35 »
Jag föredrar ASE framför Maples och Philharmoniker. Visst de kostar lite mer, men de kronorna har man igen den dagen man avyttrar några, kan man bl.a. se på Tradera. Diffar ofta 10 kr per mynt. Dessutom blir maples och philharmoniker väldigt slabbiga med milkspots och är inte värda mycket mer än just silvetpriset, vilket visserligen är tanken. Men tror ändå att många föredrar att köpa mynt som ser ok ut. Även om det är ren bullion.

Och vill man ha mest silver för pengarna skulle jag inte köpa dyra Philharmoniker eller Maples av ls.ee. Nästan 19% prispremie på Philharmoniker är galet högt. Att LS t.o.m väljer att skriva ut prispremien på 2000 eller fler mynt är under all kritik tycker jag. Det framgår inte ens tydligt att så är fallet. Är tämligen säker på att genomsnittskunden handlar mindre än 2000 oz i stöten. Det går att hitta mynten billigare hos minst ett tiotal tyska handlare, då INKLUSIVE 7% moms. Vi får verkligen hoppas att det dyker upp lite konkurrens efter årsskiftet med tanke på höjningen av momsen i Tyskland. 10-11% prispremie på ett bullionmynt är vad man kan handla av amerikanska handlare. Utan volymkrav då alltså. Vilket ungefär motsvarar tyska priser med tanke på momsen. Så nuvarande pris på 165 kr för en Philharmoniker hos ls.ee borde ligga på ungefär 153 kr. De är åtminstone 10 kr/per oz för dyra som det är nu. Annars uppskattar jag verkligen att de gjort något konstruktivt med tanke på vår moms i Sverige, jag har handlat av dom och varit nöjd med annat. Men priserna är långt i från konkurrenskraftiga. Samma sak med guld från samtliga svenska återförsäljare visserligen.

Jag tror för övrigt att jag genom att köpa exempelvis Kookaburra i stället för billigaste bullion kan få en högre premie vid försäljning i förhållande till inköpspris från dag ett, om ett år, tre år osv. Det är en stor fördel med semi-numismatiska mynt och man kan ju tycka vad man vill om att begränsa upplagor för vissa mynt, även bullionmynt. Men jag kan oavsett det investera i den fysiska metallen och få roligare mynt och samtidigt göra en bättre, både kort och långsiktigare investering, än om jag köpt billig bullion. Med vissa undantag givetvis. Som att man behöver eller vill avyttra större volymer på en gång/kort tid, priset tokrusar eller att intresset för mynten avtar kraftigt. Så visst, bullion har en plats även hos mig. Men då framför allt ASE.
« Senast ändrad: söndag 22, september 2013, 15:02:05 av Silver »

Utloggad granlundii

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 143
« Svar #25 skrivet: söndag 22, september 2013, 15:02:55 »

Många intressanta inlägg hittils! Jag har en fråga som åtminstone lite tangerar ämnet som ni gärna får ge era synpunkter på. Man vill ju gärna hoppas att myntens numismatiska värde bara skall stiga med tiden, men det är ju inte alls säkert. Med tanke på hur många mynt som ges ut kan de ju hända att dagens populära mynt är helt out om 20 år. Ni som mer eller mindre aktivt säljer mynt med numismatiskt värde, hur bedömer ni när det är tillfälle att göra så? Jag kan tänka mig att jag kommer att sälja en del 5-10 år efter utgivning, förutsatt att silverpriset är okej (mynten tillräcklig nya för att inte bli bortglömda...). För riktigt kända mynt kanske 20 år ändå oftast ger bättre avkastning.

Inloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #26 skrivet: söndag 22, september 2013, 15:45:20 »
granlundii, det är helt klart en bra fråga. Det poppar upp en hel del nya mynt och serier. Vissa lär minska eller avta i popularitet lika snabbt som dom kom. Andra inte. För egen del svarar jag mest på Kookaburra och Lunarserien som tillverkats sedan 1990 samt 1999. De präglas av en av världens bästa och mest kända tillverkare med en nu tydligt uttalad framtida strategi kring dessa serier. Jag tror med tanke på det och dess förhållandevis långa historia att det är mindre risk för att intresse eller värde plötsligt, eller kraftigt skulle avta och tror att det finns en plats för dom även om det kommer nya populära serier. Jag köper gärna nya mynt och serier också om jag på något sätt tror på dom. I betydligt mindre utsträckning dock. Men det finns risker med allt och diversifiering även när det gäller mynt är nog inte fel. Alltså semi-numismatiska och bullionmynt.

Gällande säljläge för numismatiska mynt tror jag det med tanke på spotpriset är förhållandevis bra. Det beror kanske på vad för mynt det handlar om men Kookaburramynten har helt klart fått sig ett uppsving. Som exempel kan jag nämna att jag köpte några Kookaburramynt av äldre årgångar då spotpriset stod runt $28-30 för 260-270 kr per mynt. Efter raset ner under $20 så stod sig priset hyfsat eller låg något under. Nu ser jag samma mynt gå för 350-400 kr på Tradera. Och då är spotpriset betydligt lägre nu. Till viss del kanske det beror på att utbud minskar och att vi ser en tydlig framtida strategi kring serien från Perth Mint, men jag tycker mig se rätt rejäla premier även på andra mynt. Det är ju dessutom ett bra exempel på hur värdebevarande det kan vara med semi-numismatiska mynt då om jag hade köpt rena bullionmynt gjort en hittills rätt rejäl förlustaffär om jag velat avyttra mynt idag.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 421
  • "Allting är relativt"
« Svar #27 skrivet: söndag 22, september 2013, 15:55:38 »
Jag tänkte skriva nästan likadant om Kina Panda serien, som Silver skrev om Kookaburra serien och rekommenderar köpa pandor istället :D
Men bästa sättet är att köpa likadana mängd mynt av alla serier, typ 10-20 stycken av varje (eller så mycket din ekonomi kan) :
Kookaburra,
Koala,
Känguru,
Kivi,
Panda,
Elefanter,
Lunar 2,
Wildlife,
Krokodiler,
och vad har vi mer då?
och även några rör (eller boxar) med :
Eagle,
Maple,
Philarmoniker,
Libertad,
och även svenska 50-kronors silvermynt , dom ska ge bästa avkastning vid eventuellt totalt silverkollaps, då dom har 50 kr. nominalt värde redan  :)

Guld500

• Gäst
« Svar #28 skrivet: söndag 22, september 2013, 16:07:49 »
Kontentan är att alltid köpa mynten vid utgivningstillfället, och inte betala någon annan för ökad premie över tid.

Jag vill passa på att slå ett slag för den Svenska 1000-kronan i guld, 1988-98.
Den ligger idag på ca 1450 i guldvärde, och är ett riktigt bra köp om man vill ha en försäkring mot kollaps, den kan inte gå under 1000 kronor.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #29 skrivet: söndag 22, september 2013, 16:49:37 »
Kontentan är att alltid köpa mynten vid utgivningstillfället, och inte betala någon annan för ökad premie över tid.

Jag vill passa på att slå ett slag för den Svenska 1000-kronan i guld, 1988-98.
Den ligger idag på ca 1450 i guldvärde, och är ett riktigt bra köp om man vill ha en försäkring mot kollaps, den kan inte gå under 1000 kronor.

Håller helt med om 1000kr, något som inte heller är dyrt och har inbyggd "fallskärm" är svenska silvermynt i 100-200-300kr, vilka idag kan köpas för i stort sett nominellt belopp då deras silvervärde idag har en bit upp till myntens nominella belopp

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Aktiespararna by Cash Is King
Idag kl. 00:55

Irankriget by gbz
Igår kl. 22:20

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 19:13

(Såld) [Säljes]: Guld 10 kr Oscar II från 1874 by Mange