Författare Ämne: Kookaburra  (läst 87689 gånger)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 421
  • "Allting är relativt"
SV: Kookaburra
« Svar #15 skrivet: onsdag 11, september 2013, 20:08:22 »
Det var precis detta informationen som man behöver och vill veta när man tänker börja eller redan samlar på Kookaburror!
Stort TACK Silver!
Jag tänker komplettera min samling av Kookaburror nästa år, jag har redan köpt Kookaburra boxen (myntboxen) och har några stycken av dom senaste åren redan nu.
Du kan gärna skriva och starta likadana trådar angående andra välkända mynt serier: Australiensk Koala ; Australiensk Lunar serier 1 och 2 ; Australiensk Känguru (varför är dom så dyra?) ; Kina Panda ; även Afrikan Wildlife (elefanter).
Tack en gång till!  :)   
« Senast ändrad: onsdag 11, september 2013, 20:14:28 av Fantom »

Inloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #16 skrivet: onsdag 11, september 2013, 20:28:38 »
Extra intressant är fördelningen mellan fyrkantiga kapslar och runda kapslar 1990-1999 vilket visar hur många nypräglade ex. det finns av varje årgång.
Du kunde kanske kopiera dessa och redovisa dem inom parantes bredvid den totala siffran.

Funderade lite på att gå in på det men kom fram till att det blev onödigt rörigt, och mycket att skriva just då. :) Var en del annat jag tänkte på som den planerade ökningen till 1,000,000 mynt osv. Men det är egentligen även skillnad på kapslarna 2000-2010 också, vilket ju framgår av din länk. Så att redogöra och gå in i detalj på kapslar gjorde jag inte. Samma siffror finns även på Perth Mints hemsida. Och exakt samma kapslar användes till bl.a. Koalamynten. Många kapslar tar ju dessutom stryk genom åren, många byter squarekapslar till airtights då de som bekant inte är täta. Har själv fått "gamla" mynt i nya kapslar från återförsäljare (uppenbart pga toning, och ibland präglingsår, som 1990). Så det blir lite onödigt rörigt. Mynten är i vilket fall helt identiska och lika äkta så total mintage räcker gott tycker jag då det i slutändan är det mest relevanta snarare än plastkapseln. Här finns för övrigt "Declared Mintage" på samtliga storlekar:
http://www.perthmint.com.au/documents/The_Australian_Kookaburra_Silver_Bullion_Coin_Series_1990_-_2013.pdf

2014:an ser riktigt bra ut! Kaxig liten fågel med antydan till ett hånflin.

Ja, jag gillar den också. Fick några stycken idag.

Det var precis detta informationen som man behöver och vill veta när man tänker eller redan samlar på Kookaburror!
Stort TACK Silver!
Jag tänker komplettera min samling av Kookaburror nästa år, jag har redan köpt Kookaburra boxen (myntboxen) och har några stycken av dom senaste åren redan nu.
Du kan gärna skriva och starta likadana trådar angående andra välkända mynt serier: Australiensk Koala ; Australiensk Lunar serier 1 och 2 ; Australiensk Känguru (varför är dom så dyra?) ; Kina Panda ; även Afrikan Wildlife (elefanter).
Tack en gång till!  :)   

Roligt att det uppskattas Fantom! Jag har också gjort slag i saken och köpt en Kookaburrabox. Inte fått den än, men den ser fin ut. Och på tal om fyrkantiga kapslar så går ju inte det i den boxen!

Hade jag haft lika bra koll på andra myntserier så, men det har jag inte. :) Lunarserien i så fall. Pandorna är ju du en hejare på har jag sett! Jag har några stycken men är inte så insatt i pandorna, men jag gillar dom.

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 756
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #17 skrivet: onsdag 11, september 2013, 20:40:16 »
Det finns några tidigare diskussioner kring burror på forumet som kan rekommenderas.

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=1898.0

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=2347.0

Utloggad Silverjägarn

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 287
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #18 skrivet: fredag 13, september 2013, 19:12:25 »
Kookaburra-serien är min favorit också! Tror som många andra att det är en fin investering. Redan nu kan man se att medan silverspot har sjunkit ganska mycket sedan det stod på runt $35 så har de flesta Kookaburra 1 oz mynten istället gått upp i värde under samma period. Det kan man inte säga om t.ex. Lunar-serien trots att den också har limiterad utgåva. Tror visserligen att Lunar-seren också kommer samla premium med tiden men under den senaste tiden så har i alla fall Kookaburrorna utklassat de flesta andra silver samlarmynt.  :)

Här kommer lite siffror på nypräglingar för varje årtal som kan vara bra att känna till. Dessa nypräglingar är inkluderade i siffrorna som finns på första inlägget så inte någon missuppfattar det.

1990 = None
1991 =  16,234 remint
1992 =  21,338 remint
1993 =  10,108 remint
1994 =  10,234 remint
1995 =  19,712 remint
1996 =  23,463 remint
1997 =  10,278 remint
1998 =  10,217 remint
1999 =  4,931 remint
2000 =  4,781 remint
2001 =  4,785 remint
2002 =  10,444 remint
2003 =  15,843 remint
2004 =  4,723 remint
2005 =  10,697 remint
2006 =  10,101 remint
2007 =  10,930 remint
2008  through 2012 = None

Inloggad Silver

• Guldmedlem
« Svar #19 skrivet: söndag 15, september 2013, 12:29:02 »
Kookaburra-serien är min favorit också! Tror som många andra att det är en fin investering. Redan nu kan man se att medan silverspot har sjunkit ganska mycket sedan det stod på runt $35 så har de flesta Kookaburra 1 oz mynten istället gått upp i värde under samma period.
Ja, jag har också noterat det. Jag tror det kommer bestå och värdet kan nog t.o.m. öka ytterligare nu när det inte präglas fler mynt av de äldre. Och det var trots allt relativt få i förhållande till total mintage.

Här kommer lite siffror på nypräglingar för varje årtal som kan vara bra att känna till. Dessa nypräglingar är inkluderade i siffrorna som finns på första inlägget så inte någon missuppfattar det.
Och ytterligare ett förtydligande är att det är absolut ingen skillnad på mynten. Det är Perth Mint som präglat dom med samma plåtar. Det är endast plastkapseln som är skillnaden. Och oavsett kapsel är det originalplastkapslar från Perth Mint. Den nyare rundare kapseln är dock lufttät till skillnad mot den äldre fyrkantiga.

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 756
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #20 skrivet: söndag 15, september 2013, 14:04:35 »
Det här med kapslarna ja ..Hur är det egentligen?  Vissa hävdar att samtliga mynt fr.om 1990  t.om 99 i den första präglingen levererades med fyrkantig kapsel. Själv är jag av uppfattningen att de fyrkantiga kapslarna endast gäller 90 och 91-års mynten.  Vilket är det som stämmer?
« Senast ändrad: söndag 15, september 2013, 14:12:16 av Condor2ooo »

Inloggad Silver

• Guldmedlem
« Svar #21 skrivet: söndag 15, september 2013, 17:05:18 »
Det här med kapslarna ja ..Hur är det egentligen?  Vissa hävdar att samtliga mynt fr.om 1990  t.om 99 i den första präglingen levererades med fyrkantig kapsel. Själv är jag av uppfattningen att de fyrkantiga kapslarna endast gäller 90 och 91-års mynten.  Vilket är det som stämmer?
Det ska stämma. Har ingen källa på rak arm, men har sett mynt upp till 1999 i fyrkantiga kapslar. Men det är som sagt även skillnad på kapslarna årtalen efter det, om än mindre då båda är runda. Samma kapslar som även Koalan kom i. Så årtalen 2000-2007 finns också nypräglingar. Som då, som nu kom i runda kapslar. Men som sagt, det är egentligen bara plastkapslar vi pratar om när det gäller äldre och nypräglade mynt. Mynten är det ingen som helst skillnad på. I långa loppet så tror jag inte något av detta påverkar något nämnvärt. Det viktiga för serien är att nypräglingen upphört och att Perth Mint nu släppt "Final mintage" för alla tidigare årgångar samt en policy kring maximal upplaga framöver. Antalet mynt som tillkom är relativt få och premierna på Kookaburramynten, oavsett kapsel, har helt klart gått upp senaste månaderna. T.o.m. stått sig bättre än Lunarserien som Silverjägarn sa.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #22 skrivet: måndag 16, september 2013, 18:21:44 »
 ;)
Så här ser ut "original" Kookaburra boxen, ska fylla på den någon gång under nästa år. Det är bara 22 stycken Kookaburror som fattas (1990-2011).  :P

Inloggad Silver

• Guldmedlem
« Svar #23 skrivet: måndag 16, september 2013, 19:01:44 »
Snyggt Fantom! Är en sådan jag beställt. Fanns en vit också men tyckte denna såg bättre ut.

Utloggad Silverjägarn

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 287
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #24 skrivet: tisdag 17, september 2013, 16:48:56 »
Har också en sån, den är fin men tycker den tar för stor plats i bankfacket. Hade hellre önskat en sådan här. Är också ganska stor men får plats med många fler burror. :)

Utloggad Drnogo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 119
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #25 skrivet: lördag 14, december 2013, 19:13:05 »
Oj, oj vilka fina boxar.

Var har Ni köpt dom? Måste man beställa från Australien eller finns de att köpa i Europa?

Kanske finns någon här på forumet som har en över?

/Drnogo

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #26 skrivet: söndag 15, december 2013, 04:44:24 »
Det ska stämma. Har ingen källa på rak arm, men har sett mynt upp till 1999 i fyrkantiga kapslar. Men det är som sagt även skillnad på kapslarna årtalen efter det, om än mindre då båda är runda. Samma kapslar som även Koalan kom i. Så årtalen 2000-2007 finns också nypräglingar. Som då, som nu kom i runda kapslar. Men som sagt, det är egentligen bara plastkapslar vi pratar om när det gäller äldre och nypräglade mynt. Mynten är det ingen som helst skillnad på. I långa loppet så tror jag inte något av detta påverkar något nämnvärt. Det viktiga för serien är att nypräglingen upphört och att Perth Mint nu släppt "Final mintage" för alla tidigare årgångar samt en policy kring maximal upplaga framöver. Antalet mynt som tillkom är relativt få och premierna på Kookaburramynten, oavsett kapsel, har helt klart gått upp senaste månaderna. T.o.m. stått sig bättre än Lunarserien som Silverjägarn sa.

Silver, du har helt ratt att 1990-99 kom forst ut i fyrkantiga kapslar.

Det skall vara en liten skillnad pa de runda kapslarna fran 2000-2007 jmf med 2008 osv. Jag tror att Kookaburra-serien kan bli en vinnare framover for det ar valdigt fina mynt med ett begransat antal.

Inloggad Silver

• Guldmedlem
« Svar #27 skrivet: söndag 15, december 2013, 07:28:51 »
Oj, oj vilka fina boxar.

Var har Ni köpt dom? Måste man beställa från Australien eller finns de att köpa i Europa?

Kanske finns någon här på forumet som har en över?

/Drnogo

Butiken jag köpte min i har stängt för i år, men här hittade jag några:

http://www.coininvestdirect.com/en/boxes-for-coins/kookaburra-silver-coin-jubilee-coin-box-for-20-x-1oz/

http://www.kettner-edelmetalle.de/muenzzubehoer/326-kookaburra-box-fur-40-x-1-unze-silbermunzen.html

http://www.heubach-edelmetalle.de/?q=node/4208

http://www.321goldundsilbershop.de/Silbermuenzen-Box_fuer_40_x_Kookaburra_1_oz_Muenzen.html

Det är inte helt lätt att hitta boxarna direkt via gold.de, men om du går till Kookaburramynt och sedan går till de olika återföräljarnas hemsidor så har en del boxar under "Tillbehör".

Mowi_af, tror också det! Särskilt nu då det finns en tydlig strategi kring serien som sagt. Och det är faktiskt hela åtta årgångar som ligger runt 100.000 i präglingsantal.
« Senast ändrad: söndag 15, december 2013, 08:58:29 av Silver »

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #28 skrivet: söndag 15, december 2013, 08:10:33 »

http://www.nuernberg-edelmetalle.de/Zubehoer/Muenzkassetten/Kookaburra-Muenzbox-fuer-20-x-1-Oz-Silbermuenzen-Sonderedition::357.html

Beställ inte från Nurnberg, det har hänt något med denna butiken, så dom lurar folk nu, de sikar inte varor när du beställer och betalar. Dem svarar inte telefonen och mejl och dom tog bort nu sin omdömeslista på "trusted köp guarante" då det var massa onöjda kunder som har inte fått sin silver.
Även jag blev blåst på silver som jag beställde i juni månaden från de, inga pengar och ingen silver tyvärr  >:( Jag har ringt ca. 30 gånger (2-3 gånger/vecka) och mejlat lika mycket - inget svar alls. Och jag tror inte att jag ska få nå silver, då det beställning och betalning var nästan 6 månader sen!

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #29 skrivet: söndag 15, december 2013, 08:13:55 »
Jag köpte min Kookaburra box från den här säljare på eBay.de
http://www.ebay.de/itm/Munz-Box-20-x-1oz-Kookaburra-Aufbewahrung-leer-fur-Jubilaums-SET-Silber-/321021694618?pt=DE_M%C3%BCnzen_Edelmetalle&hash=item4abe62529a
Jag blev väldig nöjd med affären (bra packat, bra priser, bra kontakt).

** fast se till, om du ska beställa, så att det blir box för 40 mynt, annars får du för 20.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Silverlot- 1 oz säljes by AndrewJackson72
Idag kl. 11:00

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 23:07

Bad jokes. by Sarek
onsdag 22, april 2026, 20:00:18

Aktiespararna by Cash Is King