Författare Ämne: Från kvicksilver till guld – forskare om påstådda genombrottet  (läst 2206 gånger)

Inloggad Lassiter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 130
  • Affärsomdömen: 22
Från kvicksilver till guld – forskare om påstådda genombrottet
« skrivet: fredag 25, juli 2025, 07:12:18 »
Vad tror ni, kommer guld skapas i stora mängder i framtiden?
Då tappar jag min pensionssparande  ;D

https://www.sverigesradio.se/artikel/fran-kvicksilver-till-guld-forskare-om-pastadda-genombrottet

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1868
  • Affärsomdömen: 91
SV: Från kvicksilver till guld – forskare om påstådda genombrottet
« Svar #1 skrivet: fredag 25, juli 2025, 10:53:19 »
Vilken tur att jag inte slängt mina gamla termometrar med kvicksilver :D

Utloggad pennypacker

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #2 skrivet: fredag 25, juli 2025, 12:49:04 »
Ifall fusion någonsin blir verklighet har vi större problem än att guld får ett pristak. Fusion förbrukar väte och skapar helium med en densitet låg nog att på egen hand lämna planeten. Billigaste och mest tillgängliga källan till väte är vatten. Alla biologiska system ökar förbrukning av tillgängliga resurser exponentiellt, och mänsklig ekonomin är inget mer än en förlängning av denna biologiska axiom (se grafer på förbrukning av råvaror från industriella revolutionen och framåt för ett målande exempel).

Kontentan blir att möjlig framtida fusion kommer förbruka allt vatten på planeten och således inte bara utrota mänskligheten utan allt liv på jorden föralltid (såvitt vi vet idag, det enda liv som finns i universum). Eftersom konsumptionen oundviklien kommer ske exponentiellt är mängden vatten tillgänglig oväsentlig (en miljondubbling av råvarutillgången påverkar inte nämnvärt tiden för total utarmning av resursen), och de egoistiska ekonomiska intressena vid en så revolutionär brytpunkt i mänsklighetens historia kommer vara i stort sett omöjlig att stoppa när bollen väl är i rullning. Ifall AI når singularitet innan dess får vi ännu större problem, då de inte längre behöver oss eller övrigt liv för sin fortsatta existens - bara vårat vatten.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 511
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #3 skrivet: fredag 25, juli 2025, 15:57:43 »
Att vi får slut på väte är löjligare än att oljan kommer ta slut.
Vi enorma mängder väte på jorden och fusion frisätter betydligt mer energi än tex kemiska reaktorer.

Jag tror inte guld i stora mängder kommer skapas i stora mängder någon gång under vår livstid.

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1044
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #4 skrivet: fredag 25, juli 2025, 17:07:23 »
Vad tror ni, kommer guld skapas i stora mängder i framtiden?

Trots entusiasmen hos företaget måste detta genomgå en rigorös validering och många tekniska detaljer är fortfarande oklara.

Det finns praktiska utmaningar, med frågan om kostnader och komplexiteten i systemen och säker hantering av radioaktivitet.

Till dags dato finns det inga fusionsreaktorer som kan producera mer energi än den förbrukar.

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 716
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #5 skrivet: lördag 26, juli 2025, 23:39:44 »
Eftersom konsumptionen oundviklien kommer ske exponentiellt

Varför exponentiellt?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2213
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #6 skrivet: tisdag 29, juli 2025, 21:38:20 »
Jag hade en timme över och lade den på att i detalj diskutera Marathon Fusions papper med tre olika AI-verktyg (jag valde grok, gemini och chatgpt). Det blev lite misstag här och där, men efter att man knuffat upp dem på banan igen så blev slutresultatet identiskt: a nothing burger for the next 20-30 years.

För att detta skall ändra sig (längre fram än 20-30 år) så krävs både tekniska genombrott inom fusion tech och även teknik för att raffinera Hg-198 från naturlig Hg (där 198-isotopen bara utgör 9.7%). Denna rening är väldigt kostsam med dagens teknik. Dessutom så produceras idag ca 2-3000 ton Hg/år globalt. Det medför att för att märkbart påverka guldmarknaden (~3500 ton/år) så skulle det krävas kanske 10% guld-från-Hg. Men med bara 9.7% Hg-198 så betyder det mer än hela världsproduktionen av Hg behövs för detta.

LLMerna och jag är helt ense att detta är en typisk ”nothing burger”. Det var iofs rätt givet på förhand, men det är ändå rätt intressant att gräva sig ner i en specifik fråga på detta sätt, bråka med LLMen när den tänker fel och jobba sig till en slutsats. Så +1 för AI som verktyg, -1 för guld-från-Hg som realistiskt hot under min levnad.

Om någonting så känns det närmast som läge för att köpa lite guld, särskilt som priset dippat lite de senaste dagarna.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
måndag 27, oktober 2025, 16:22:19

Libertad 2025 by mega_n
måndag 27, oktober 2025, 08:29:33

Bad jokes. by Tyr
fredag 24, oktober 2025, 14:21:56

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 23, oktober 2025, 10:18:55

Sprickor i silvermarknaden? by JohanB
tisdag 21, oktober 2025, 22:30:03