Författare Ämne: Myntföreningen Ädelmetallforum för Swea  (läst 15080 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Myntföreningen Ädelmetallforum för Swea
« skrivet: måndag 04, februari 2013, 23:17:15 »
Vi presenterar: Myntföreningen Ädelmetallforum!

Lösningen som vi kom fram till var den allra bästa är en ideell förening. Syftet med en sådan är ”att främja föreningsmedlemmarnas gemensamma intressen”. Det är genom denna förening Sweabeställningarna kommer att ske.

I vårt fall innebär detta att ta fram, beställa och leverera de mynt föreningen önskar samt genomföra kringliggande aktiviteter. Det ekonomiska intresset uteblir därmed, vilket skiljer en ideell förening från en ekonomisk förening  och sänker premien för samtliga som beställer myntet.

Det finns även fördelar med en ideell förening jämfört med företag. Vi behöver ej registrera föreningen, lägga ner mängder med tid på krånglig bokföring eller betala varken skatt eller moms eftersom vi ej har ett vinstintresse för verksamheten. Kortfattat, och mest relevant för er, är att detta innebär lägsta möjliga pris för Swea!

Vi kommer inledningsvis inte att ha någon medlemsavgift under 2013. Eventuellt kommer en sådan att tillkomma nästa år i syfte att kunna bygga upp en kassa i föreningen, vilken då kommer användas för gemensamma ändamål.

Hur vi kommer gå tillväga och hur det fungerar

En förening är en sammanslutning av individer som har gemensamma intressen. Den har en styrelse som har det överordnade ansvaret, medan medlemmarna inte behöver ha något ansvar alls om de inte vill, beroende på vad som står i stadgarna. Stadgarna sätter de ramar och spelregler, inom vilka styrelse och medlemmar skall verka för att uppfylla föreningens syfte.

Silverräven, MrLibertad och 2818181 kommer att bilda en s.k. interimstyrelse, och sköta beställningar av Swea åt er. Ni behöver alltså gå med i föreningen för att få beställa Swea, av anledning att det blir enklare att organisera jämfört med t ex ett privat gruppköp. Dessutom ger det seriösare intryck mot t.ex. präglare att ha en gemensam organisation som sköter verksamheten, jämfört med ett par privatpersoner.

Vi ser även föreningen som en utmärkt förlängning av forumet, där vi får möjlighet att genomföra gemensamma projekt i det verkliga livet.
Exempelvis gruppinköp, bussresor till myntmässor (t ex World Money Fair i Berlin) eller varför inte lokala pubkvällar för att träffa forumfolket i trakten?

Alla medlemmar i föreningen är välkomna att komma med idéer och förslag, och allas röster är lika mycket värda under ett möte, där frågor avgörs genom demokratisk omröstning.

Den som uppfyller de, i stadgarna upprättade kriterierna, kan bli medlem i föreningen. En sådan är att man måste vara medlem på Ädelmetallforum, samt att om man blir avstängd från forumet utesluts man även ur föreningen. Forumet och föreningen går här hand i hand. Detta kommer att formuleras tydligt i stadgarna. Allt detta för att föreningens intressen skall gå först och ej försvåras av enskilda ruttna äpplen.

Framtida föreningsmöten kommer vi i första hand att anordna på forumet i en separat forumdel endast tillgänglig för föreningsmedlemmar, även om vi dock planerar att ha åtminstone årsmötet på fysisk plats dit alla är välkomna.
Vi ser detta som ett roligt tillfälle att de som så vill, får möjlighet att bekanta sig med varandra i verkliga livet.

Den som är framåt och vill komma med idéer kommer kunna göra detta. Den som vill vara passiv medlem utan att göra något annat än boka Sweamynt kommer givetvis kunna göra det. Föreningen blir helt enkelt vad vi gör den till!

Mer information och möjlighet att gå med i föreningen kommer dyka upp på forumet inom en snar framtid.
Själva processen kommer inte bli svårare än att man ansöker om medlemskap direkt på forumet.

Anonymitet - Inga problem!

En del av er är måna om er anonymitet rörande ert ädelmetallintresse, vilket är fullt förståeligt. En förening är dock säkrare och mer informell jämfört med ett företag som måste spara alla orderbekräftelser och kunduppgifter till bokföringen.

Vi behöver inte spara någonting, även om vi behöver ha en enklare form av medlemsdatabas (i säkert förvar) och en kassabok. Dessa hjälpmedel är nödvändiga för att klara av att administrera och leverera våra Sweamynt, och behövs oavsett organisationsform. Vem som helst kommer dock att kunna få sina personuppgifter raderade ur medlemsregistret på begäran, det enda vi behöver ha kvar är ert användarnamn på forumet. Inga uppgifter kommer delas till tredje part. Även detta förklaras närmare i stadgarna.
« Senast ändrad: tisdag 05, februari 2013, 08:57:41 av Silverräven »

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
Myntföreningen Ädelmetallforum för Swea
« Svar #1 skrivet: tisdag 05, februari 2013, 07:16:43 »
Det här låter som en utmärkt lösning. Jag har hyfsat stor erfarenhet av ideella föreningar och stadgar mm (jag är dock långt från jurist... :) ) och har suttit i riksstyrelsen under flera år i ett av Sveriges största ideella riksförbund, Sverok. Så jag bollar gärna idéer om ni vill!

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
SV: Myntföreningen Ädelmetallforum för Swea
« Svar #2 skrivet: tisdag 05, februari 2013, 09:01:04 »
Det här låter som en utmärkt lösning. Jag har hyfsat stor erfarenhet av ideella föreningar och stadgar mm (jag är dock långt från jurist... :) ) och har suttit i riksstyrelsen under flera år i ett av Sveriges största ideella riksförbund, Sverok. Så jag bollar gärna idéer om ni vill!

Kul att höra, det är alltid gynnsamt med erfarenhet! I dagsläget har vi dock det mesta redan planerat, men har du idéer framöver är du alltid välkommen att  bidra med dina kunskaper :)

Någon som har några funderingar eller frågor?

Utloggad Nils_Larson

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 27
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #3 skrivet: tisdag 05, februari 2013, 20:43:50 »
Har även jag en del erfarenhet av ideella föreningar, mitt tips om man vill ta det till nästa steg är att börja kolla på lösningar för t.ex. studiecirklar och folkbildning, för att på så sätt få tag på fiatpengar, via studieförbund, till föreningen för diverse ändamål.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #4 skrivet: tisdag 05, februari 2013, 22:19:58 »
Bra påpekande. Det är givetvis en bit vi får utforska ytterligare allteftersom vi hittar formen för vår förening. Min egen erfarenhet av detta ligger en bra tid bakåt i tiden, då varje litet garageband hade 10 olika studiecirklar :D
Är personligen dåligt uppdaterad på dagens möjligheter, så det finns givetvis utrymme för tips och råd här. Kanske skall vi börja med att starta en studiecirkel i hur man startar en studiecirkel ;)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #5 skrivet: tisdag 05, februari 2013, 23:38:57 »
Ett bra initiativ - nu lyfter forumet till nästa nivå.

Vem hade kunnat tro detta när man signade in - och dessutom ett eget mynt på G.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #6 skrivet: torsdag 07, februari 2013, 15:55:03 »
Jag har nu skapat en egen forumdel för vårt silvermynt för att presentera hela idén för de medlemmar som har färre än 10 inlägg. Förhoppningsvis nappar några fler än alla de som redan visat intresse :) Forumdelen är även publik för besökande gäster, så med lite tur får vi även lite nya medlemmar på köpet.

Utloggad larssad

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #7 skrivet: torsdag 07, februari 2013, 16:07:50 »
Vad krävs för att beställa? :)

Utloggad larssad

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #8 skrivet: torsdag 07, februari 2013, 16:09:46 »
Ser nu att jag missade att det finns en massa info. Sorry

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #9 skrivet: torsdag 07, februari 2013, 16:10:53 »
Silverräven. Det vore nog bra att ge en statusrapport/sammanfattning om vad detta är och ungefär hur och när detta kommer att genomföras för nytillkomna. Inte helt lätt att genomskåda läget genom att behöva läsa hela historien och alla postningar i denna avdelning.

/mega_n

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #10 skrivet: torsdag 07, februari 2013, 16:25:36 »
Silverräven. Det vore nog bra att ge en statusrapport/sammanfattning om vad detta är och ungefär hur och när detta kommer att genomföras för nytillkomna. Inte helt lätt att genomskåda läget genom att behöva läsa hela historien och alla postningar i denna avdelning.

/mega_n

Helt rätt, jag uppdaterar samlingstråden!

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #11 skrivet: torsdag 07, mars 2013, 13:56:37 »
Ett eget föreningsforum skapat där alla framtida diskussioner rörande myntbeställningar och relaterade frågor kommer läggas så det inte ligger ute för allmän beskådan. Ni som beställt mynt ingår numera i medlemsgruppen "Föreningsmedlem", vilken skall ge er tillträde till forumdelen. Hojta till om jag missat någon som inte kommer in så fixar jag det :)
« Senast ändrad: torsdag 07, mars 2013, 14:00:14 av Silverräven »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Aktiespararna by Cash Is King
Idag kl. 00:55

Irankriget by gbz
Igår kl. 22:20

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 19:13