Författare Ämne: Betala med nominellt värde med Svenska minnesmynt  (läst 11995 gånger)

Utloggad Perran

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 21
  • Affärsomdömen: 0
Betala med nominellt värde med Svenska minnesmynt
« skrivet: onsdag 02, januari 2013, 23:59:34 »
Hur är det riktigt med svenska  minnesmynt  :-\

Ponera att jag har 10st 50 kr som idag har ett silvervärde på 1613kr och silverpriset störtdyker så att de endast är värda 200kr skulle jag då kunna gå in på ICA och handla för 500kr eller gå till banken och få 500kr i handen för mina mynt?

Inloggad Silverjägarn

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 287
  • Affärsomdömen: 34
SV: Betala med nominellt värde med Svenska minnesmynt
« Svar #1 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 00:03:57 »

Ponera att jag har 10st 50 kr som idag har ett silvervärde på 1613kr och silverpriset störtdyker så att de endast är värda 200kr skulle jag då kunna gå in på ICA och handla för 500kr eller gå till banken och få 500kr i handen för mina mynt?

Mynten är alltid minst värde sitt nominella värde så det stämmer du skall kunna gå till banken och få 500 kr. ICA vet jag inte, tippar på att kassörskan skulle bli rätt fundersam om du kom med en gäng 50 kr mynt.  ;D

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #2 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 00:05:05 »

Åtminstone tar Riksbanken emot dem(har inte provat själv dock.). Sedan är det upp till butiker och andra banker ifall de gör det men det är nog frivilligt...

Jag kan ta emot dem :-)

/H

Utloggad johan_ua

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 181
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #3 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 00:10:57 »
50kr minnesmynt fick min far i växel på ica för många år sen. Hur det är idag att handla med dem vet jag inte, nån som har en halvtaskig 200kr 1980 tycker jag ska testa. Banker måste väl ändå ta emot dem enligt lag? De är ju trots allt helt lagliga betalningsmedel. Detta var faktiskt riktigt lustigt för något halvår sedan då finska myntverket sålde ut sina 300kr bröllopsmynt för 29,95€, dvs en bra bit under det nominella värdet. Tyvärr var jag pank och kunde inte ta till vara rean.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #4 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 00:15:07 »
Banker måste väl ändå ta emot dem enligt lag? De är ju trots allt helt lagliga betalningsmedel.

Nej. Tror inte det. Många banker hanterar inte vanliga kontanter ens...

Riksbanken ska dock ta emot...

/H

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #5 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 00:15:39 »

Åtminstone tar Riksbanken emot dem(har inte provat själv dock.). Sedan är det upp till butiker och andra banker ifall de gör det men det är nog frivilligt...

Jag kan ta emot dem :-)

/H

50kr är lagligt betalningsmedel så det ska alla banker känna till, tanten i ICA kassan däremot kan det nog vara lite si och så med.

Egentligen är det nog en icke fråga så som silverpriset är idag och skulle det störtdyka ska man inte befinna sig på säljsidan utan på köpsidan för då är det Megarea

Utloggad johan_ua

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 181
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #6 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 01:35:12 »
http://www.expressen.se/ekonomi/300-kronors-mynt-nobbas-pa-ica/
Här är en som verkar ha utnyttjat rean på jubileumsmynt, dock verkar det inte riktigt gått som han tänkt:

Citera
– Jag har försökt på Ica, Coop, Pressbyrån och på tunnelbanan, men nästan ingen vill ta emot dem, säger han.
Enligt Åsa Sydén, jurist på riksbanken, är handlarna skyldiga att ta emot mynten.
– De har ingen laglig rätt att neka någon att handla, enda undantaget är om de skrivit ett anslag i butiken att de inte tar emot jubileumsmynt, säger hon.
”Okunskap”
Anders Lönnebring på Icas pressjour tror att det handlar om okunskap i butikerna.
– Vi får titta på detta och se om vi ska gå ut med extra information till handlarna, säger han.

Utloggad erland82

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 242
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #7 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 07:32:24 »
Jag tog emot en jubileumstia i sommras som en kvinna ville handla med :)

Utloggad molly

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 38
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #8 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 12:22:00 »
Som jag förstått det är var och en (som hanterar betalningar) skyldig att ta emot lagligt betalningsmedel.

Utloggad vonGold

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #9 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 14:10:21 »
Jag har lyckats betala med en 200 kr från 1980 2 gånger och misslyckats 1 gång.
Första gången jag provade var i en liten ICA butik där slog kassörska ifrån sig och sa nej.
Andra gången var i en stor ICA butik kassörskan kollade med kassavdelningen och det var ok.
Tredje gången var på en golfrestaurang inga problem för ägaren viste att den var giltig.
Utmaningen måste vara att betala med Jubileumsmynt på bolaget eller apoteket en lämplig dag typ före midsommar eller julafton.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #10 skrivet: torsdag 03, januari 2013, 14:23:01 »
Mynten har som sagt ett nominellt värde pga att de är giltiga betalningsmedel. På så vis kan man se jubileumsmynten som en investering i själva metallen, men med en försäkring. Samma sak för varianterna i guld. Har för mig jag läste på Riksbankens hemsida att de alltid går att lösa in hos dem, något övriga bankerna ska kunna hjälpa till med. Dock beror det nog på om de har kontanthantering överhuvudtaget, och man kan nog räkna med att få betala en avgift för det. Men i butik verkar det som sagt vara lite si och så med likviditeten... men det tror jag i huvudsak beror på okunskap. Många människor har nog aldrig varken sett eller hört talas om t ex en 200-krona tidigare....

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by Au
Igår kl. 22:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal