Författare Ämne: Hur mkt får resultatet vid täthetskontrollen diffa?  (läst 2291 gånger)

Utloggad BitsAndBobs

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 24
  • Affärsomdömen: 0
Hur mkt får resultatet vid täthetskontrollen diffa?
« skrivet: torsdag 18, mars 2021, 12:28:02 »
Hej.

(Jag hoppas jag postat detta i rätt kategori).

Senaste veckan har jag öppnat och testat ett par av mina silver- och guldtackor. Tyvärr har jag ingen våg som går från 0,001 - 500 g. Utan maxvikten är 20 gram.
Det har fungerat bra att testa småtackor som en 0,5g bit från en Valcambi Suisse Combi Bar. Jag har även testat en Valcambi 1/10 oz Guld 24k CombiBar gift card/box.

Men när jag försökte testa en 10oz Silvertacka från Royal Canadian Mint fick jag använda mig av en köksvåg då ingen av mina andra vågar klarade vikten.

Enligt köksvågen vägde den 312 gram / 29 = 10,75.

Är det ett godtagbart resultat? Eller måsta jag köpa in en bättre våg/testutrustning? Hur mkt får det lov att diffa när man gör det här testet? Det borde ju ligga på 10,5.

Jag har köpt silvret av en privatperson, den kom förseglad men plasten var väldigt sliten.
Har den tappat i värde nu i och med att jag har öppnat den? Kan jag plasta om den med ny plast? Eller är det tabu att göra det när man väl öppnat en tacka?

Tacksam för svar.
/Jonas

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
SV: Hur mkt får resultatet vid täthetskontrollen diffa?
« Svar #1 skrivet: torsdag 18, mars 2021, 13:38:53 »
Enligt köksvågen vägde den 312 gram / 29 = 10,75.
...
Är det ett godtagbart resultat? Eller måsta jag köpa in en bättre våg/testutrustning? Hur mkt får det lov att diffa när man gör det här testet? Det borde ju ligga på 10,5.
...
Har den tappat i värde nu i och med att jag har öppnat den? Kan jag plasta om den med ny plast? Eller är det tabu att göra det när man väl öppnat en tacka?
Vikten låter helt ok. Tänk på att det är skillnad på ”ounce” och ”troy ounce”. PM mäts i det senare och ”1 toz” är 31.103g. Så din tacka är säkert helt ok.

Vad gäller värde och plast så går åsikterna isär. Det finns de som ser ett värde i plastförpackningen eftersom det skulle indikera att tackan eller myntet är ”förseglat” och därmed på något sätt säkrare. Jag håller inte med, jag tycker att man köper myntet (eller tackan), inte förpackningen. Förpackningen är närmast ivägen vid en kvalitetsbedömning. Men det finns absolut de som värdesätter inplastning och därmed så har rimligen en sådan persons värdering av din tacka gått ner lite. Så sälj inte till någon som grumsar om förpackningen är min rekommendation.

Omplastning då? Ja, silver svartnar över tid pga sulfidering. Har man fina proofmynt så håller jag med om att det är värt att skydda rätt noga. Men en tacka? Tja, jag har inte några silvertackor inplastade om jag säger så. Man gör som man vill. Skulle en tacka efter ett antal år vara lite svärtad så finns det ju kända sätt att rengöra den.

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 532
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #2 skrivet: torsdag 18, mars 2021, 14:12:30 »
Det är nogranheten på vikten av det undanträngda vattnet som ger felmarginalen.
Den exakta vikten av det ska i ditt fall vara 29,71g för att ge silvrets specifika vikt på 10,5g/cm3 på en tacka på 312g
Hade din hushållsvåg t.ex. visat 30g, så hade resultatet blivit 10,4g/cm3.
Så du behöver inte en våg med 0,001g i upplösning utan 0,01g räcker utmärkt att ställa vattenskålen på och sen "tara" till 0 innan nedsänkningen.
Behöver inte vara samma våg som du vägde tackan på.

Men i ditt fall är 10,7g/cm3 fullt godtagbart och visar att du verifierat tackans äkthet.
Beträffande plastpåsen, så försök inte att kopiera originalpåsens utseende med ev svetsade sömmar, utan en Zippåse av bättre kvalitet (Kjell) duger utmärkt som sulfideringsskydd.

En liten tabell (amerikansk) på spec.vikt på lite olika ädelmetallegeringar.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2253
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #3 skrivet: torsdag 18, mars 2021, 14:26:29 »
Johan hann posta medan jag höll på och räkna och skrivna, och det blev ett ungefärligen samma svar. det skiljer bara några hundradels gram i volymvikten. Men jag postar i alla fall följande som jag skrev:

Du skall ha en volym på det undanträngda vattnet motsvarande 29,65 g på en 10 oz silvertacka.
Skulle du få volymen rätt så blir densiteten på ditt objekt 312/29,65= 10,52. Det är riktigt godtagbart. Men det gäller ju att ha en kalibrerad våg, annars vet man ju ingenting.

När det gäller PM förseglade objekt i plast så vill man inte bryta dessa ifall serienumret finns på behållaren. Om inte det finns så gör det inte mer än att objektet kan sulfideras vid längre tids kontakt med omgivande luft.

Jag har haft enkilos silvertackor under en längre tid undanstoppade, och då har jag bara lagt dem en och en i en fryspåse och då har de hållit sig i flera år utan sulfidering. Ibland har jag för säkerhets skulle först lindat in silvret i syrafritt papper, ifall plasten skulle kunna göra någon påverkan, men det har jag aldrig märkt av.
« Senast ändrad: torsdag 18, mars 2021, 14:29:05 av Sarek »

Utloggad BitsAndBobs

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 24
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #4 skrivet: torsdag 18, mars 2021, 14:52:42 »
Okej.

Tack för tipsen.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor! by Fantom
Idag kl. 18:10

Hur deklarerar vi? Som sålt Guld 2025! by fåtöljpanda
Idag kl. 16:51