Författare Ämne: Subprime mortages - snart i Sverige?  (läst 9707 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Subprime mortages - snart i Sverige?
« skrivet: fredag 12, oktober 2012, 11:58:41 »
http://www.di.se/artiklar/2012/10/11/s-vill-ha-en-villa-for-alla/

"Socialdemokraterna i Stockholms län vill skaka liv i det gamla folkhemmet och föreslår nu en storsatsning på nya egnahemsbostäder. Reglerade priser och statliga kreditgarantier ska få fart på bostadsbyggandet, är det tänkt."

...

”Det är fortfarande många som drömmer om en egen täppa. Men bostadspriserna måste anpassas efter vanligt folks ekonomi”, säger Helene Hellmark Knutsson, oppositionslandstingsråd i Stockholm, till di.se.
De nya egnahemsbostäderna ska inte få kosta mer än 2 till 2,5 miljoner kronor, anser hon. Samtidigt vill hon att staten ska gå in med lånegarantier för att stötta hushåll som inte har råd med de 15 procent som krävs i kontantinsats enligt bolånetaket."

Någon mer än jag som anar vissa paralleller med subprimekrisen i USA 2008?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Subprime mortages - snart i Sverige?
« Svar #1 skrivet: fredag 12, oktober 2012, 12:09:27 »
Japp varför komma på något nytt när man kan kopiera något gammalt som visat sig gå åt h----te.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: fredag 12, oktober 2012, 13:25:17 »
Är det bara jag som känner det, eller styrs svensk politik till stor del av dårar?

Utloggad skrotpeter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 219
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #3 skrivet: fredag 12, oktober 2012, 13:27:18 »
Åbaman,

NEJ det är inte bara du
och JA (det verkar inte bättre än så)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #4 skrivet: fredag 12, oktober 2012, 16:59:44 »
Är det bara jag som känner det, eller styrs svensk politik till stor del av dårar?
Du är dessvärre inte ensam.

august

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #5 skrivet: fredag 12, oktober 2012, 17:16:14 »
Du är dessvärre inte ensam.

august
Jag måste ta tillbaka detta. Jag tror faktiskt inte att hela politikernomenklaturan är dårar. Däremot så tror jag att många av dem har förstått att en politikers främsta uppgift är att bli omvald. Och detta leder till det beteende vi ser, grasserande oansvar med andras pengar, vilket inte på minsta sätt är ett specifikt svenskt fenomen.

Vad var det Churchill sade? “It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried.” Det ligger väldigt mycket i det.

Dvs om målsättningen att bli omvald (för många politiker) så tydligt leder till oansvarigt beteende så är ju frågan om det finns något alternativ. Jag är inte säker på att det gör det.

august

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: fredag 12, oktober 2012, 18:11:47 »
August,

Förslaget att införa en svensk subprime är så vansinnigt, så dåraktigt och så ogenomtänkt, att det därför med all önskvärd tydlighet visar att dumma människor (med rösträtt) väljer dumma ledare. Det är också ett av väldigt många exempel på ” Die dummen Schweden

Jag menar å min sida, att den en demokrati inte kan fungera utan en stenhård och odiskutabel grundlag. En sådan vilken lagstiftar både om statens skyldigheter men också tydliga begränsningar. Någon sådan har vi inte och är inte ens i närheten av.

Sverige är på väg käpprätt åt helvete och även om vi knappast ensamma om det och det går det allt fortare. Jag skulle därför mycket hellre leva under en upplyst despot än medelmåttorna som röstats fram av andra medelmåttor. Möjligen gör det mig enligt vissa till en fascist, men varsågod. Det bjuder jag i så fall på.

Jag menar å andra sidan, att dagens system inte är en demokrati utan istället en blandning av demokratur och mediokrati. Räckte att se partiledardebatten och den floskeltävling som den kan sammanfattas med, för att förstå hur illa det är ställt.
« Senast ändrad: fredag 12, oktober 2012, 21:39:55 av Åbama »

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #7 skrivet: fredag 12, oktober 2012, 20:48:17 »
"The American Dream Downpayment Initiative (ADDI) was signed into law on December 16, 2003. The American Dream Downpayment Assistance Act authorized up to $200 million annually. Funds were appropriated for fiscal years 2004-2008. ADDI provided funds to all fifty states and to local participating jurisdictions that had a population of at least 150,000 or qualified for an allocation of at least $50,000 under the ADDI formula. ADDI is administered as a part of the HOME Investment Partnerships Program, a formula grant program.

Purpose
ADDI helped first-time homebuyers with the biggest hurdle to homeownership: downpayment and closing costs. The program was created to assist low-income first-time homebuyers in purchasing single-family homes by providing funds for downpayment, closing costs, and rehabilitation carried out in conjunction with the assisted home purchase."

Detta låter som vad som låg till grund för bostadskraschen i USA år 2008, och snarligt med vad sossarna i Stockholm föreslår.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #8 skrivet: fredag 12, oktober 2012, 22:17:14 »
Skrämmande men icke särskilt förvånande. Bostadsmarknaden är redan sönder-subventionerad/reglerad som den är. Att sedan med fortsatt dårskap försöka laga bostadsmarknaden med fler regleringar och manipulation utav den "fria" marknaden är tragedi komik på hög nivå.

Till Åbama

Visst kan vi beskriva dagens system som en demokratur och även som en mediokrati. Men historiskt och än idag oavsett statsskick så vill jag påstå att vi har levt och fortfarande lever i en plutokrati. Vårt på ytan till synes demokratiska samhälle är förslavat, korumperat och infiltrerat så till den grad att ordet demokrati har tappat sin innebörd.

Redan vid steget från direkt demokrati till representativ demokrati har folkets vilja urvattnats så pass att lägga sin röst känns meningslöst då vallöften väl vid tronen är vatten värda.

Även om direkt demokrati fick råda fri från elitteorin och dess hegemoni så har såklart demokratin sina brister. Folket är i allmänhet oinsatta, ointresserade och i många fall ointiligenta vilket leder till att även demokratiska beslut ofta är felaktiga. Samt att ett demokratiskt beslut känns knappast rättvist för de 49% som röstade på det andra alternativet.

Jag kan dock inte hålla med om att det vore bättre att byta ut nuvarande demokratur mot diktatur. Utan där håller jag ändå med Churchill (August)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #9 skrivet: fredag 12, oktober 2012, 23:02:50 »
Visst kan vi beskriva dagens system som en demokratur och även som en mediokrati. Men historiskt och än idag oavsett statsskick så vill jag påstå att vi har levt och fortfarande lever i en plutokrati. Vårt på ytan till synes demokratiska samhälle är förslavat, korumperat och infiltrerat så till den grad att ordet demokrati har tappat sin innebörd.

Så långt håller jag med dig.

Redan vid steget från direkt demokrati till representativ demokrati har folkets vilja urvattnats så pass att lägga sin röst känns meningslöst då vallöften väl vid tronen är vatten värda.

Även om direkt demokrati fick råda fri från elitteorin och dess hegemoni så har såklart demokratin sina brister. Folket är i allmänhet oinsatta, ointresserade och i många fall ointiligenta vilket leder till att även demokratiska beslut ofta är felaktiga. Samt att ett demokratiskt beslut känns knappast rättvist för de 49% som röstade på det andra alternativet.

Visst är det så. Demokrati är för att citera en f.d. amerikansk president, tre vargar och två får som röstar om vad de skall äta till lunch.

Den filosofiska frågan blir då, om du är fåret som riskerar att ätas (bildligt talat), har du rätt att försvara dig mot dessa ”demokratiska” beslut?

Jag kan dock inte hålla med om att det vore bättre att byta ut nuvarande demokratur mot diktatur. Utan där håller jag ändå med Churchill (August)

Tror du missförstår mig. Jag lever gärna i en demokrati. En äkta demokrati där det finns en grundlag som begränsar dårskaperna. Riktigt demokratiska värderingar rättfärdigar å andra sidan inte övergrepp som vårt statskick gör.

Dagens system (och politiker):

1.   Stjäl mina pengar.
2.   Delar ut det jag slitit för och arbetat ihop, till individer som inte vare sig arbetat för eller förtjänat pengarna.
3.   Driver en politik som är direkt farlig för mig och min familjs säkerhet.
4.   Begränsar min frihet.
5.   Gör mig till ett brottsoffer, men förvägrar mig upprättelse vare sig genom statens försorg eller att jag får åstadkomma den själv.
6.   Med stor sannolikhet kommer att skicka mitt hemland rakt ned i fördärvet.
7.   Allt dessutom med floskler om deras godhet och strävan efter rättvisa.

Frågan är då (för att ställa det på sin spets). Jag har inte skrivit under något samhällskontrakt. Har man då någon moralisk rätt att försvara sig mot övergreppen ovan?

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #10 skrivet: lördag 13, oktober 2012, 12:05:21 »

Tror du missförstår mig. Jag lever gärna i en demokrati. En äkta demokrati där det finns en grundlag som begränsar dårskaperna. Riktigt demokratiska värderingar rättfärdigar å andra sidan inte övergrepp som vårt statskick gör.

Dagens system (och politiker):

1.   Stjäl mina pengar.
2.   Delar ut det jag slitit för och arbetat ihop, till individer som inte vare sig arbetat för eller förtjänat pengarna.
3.   Driver en politik som är direkt farlig för mig och min familjs säkerhet.
4.   Begränsar min frihet.
5.   Gör mig till ett brottsoffer, men förvägrar mig upprättelse vare sig genom statens försorg eller att jag får åstadkomma den själv.
6.   Med stor sannolikhet kommer att skicka mitt hemland rakt ned i fördärvet.
7.   Allt dessutom med floskler om deras godhet och strävan efter rättvisa.

Frågan är då (för att ställa det på sin spets). Jag har inte skrivit under något samhällskontrakt. Har man då någon moralisk rätt att försvara sig mot övergreppen ovan?

Ja precis. Du lever gärna i en "riktig" demokrati. Men nu har vi ju inte en sådan utan som jag skrev och citerade dig så har vi en demokratur. Så jag antog att du hellre hade en stark ledare än denna korrupta skendemokrati som vi har idag.

Javisst skatt är på sätt och vis stöld. Demokrati förväxlas ofta med frihet. Men desto starkare statens maktutövande är i en demokrati desto mindre frihet har vi.

Jag håller med dig om att en stark grundlag och sedan en svagare statsmakt och mer frihet åt individen är en lockande tanke. Det skulle dock förmodligen leda till ett ännu mer plutokratiskt samhälle.

Apropå stark grundlag så är vår grundlag idag ett skämt. För nu snart två år sedan så röstade riksdagen igenom att det skulle skrivas in i vår grundlag bla att vi ska vara medlemmar i EU samt att vi skall vara ett mångkulturellt land. Många stora ändringar gjordes och det nämndes knappt någonting om detta i media. Politikerna tisslade och tasslade i det dolda och vipps så hade vi en ny grundlag >:(

Helt sjukt! Vi kan nu helt enkelt inte bestämma oss för att gå ur EU utan vi måste först ändra grundlagen igen innan vi skulle kunna gå ur. Samt att det nu står i vår grundlag numer att Sverige inte längre tillhör svenskar utan det tillhör alla???

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes]: Guld 10 kr Oscar II från 1874 by Mange
Igår kl. 18:50

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Guld24K
Igår kl. 16:48

Irankriget by gbz
Igår kl. 13:54

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n