Författare Ämne: Vad är prisvärt?  (läst 8804 gånger)

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 344
  • Affärsomdömen: 5
Vad är prisvärt?
« skrivet: fredag 28, september 2012, 21:20:45 »
Har ännu inte gjort mitt första inköp, främst för att jag inte vet vad jag ska köpa. Vad är igentligen prisvärt på dagens marknad? ska man gå på kvantitet eller ovanligare mynt? man ska ju självklart veta vad man vill ha ut av sin samling men vill ju ändå göra en bra affär? Om man tex vill börja med några vanliga silver eagles, ska man köpa på tradera eller beställa från tyskland?

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
SV: Vad är prisvärt?
« Svar #1 skrivet: fredag 28, september 2012, 21:36:47 »
du svarar nästan själv när du säger att du måste veta vad du ska ha ut av samlingen.
Själv kallar jag min samling pensionsförsäkring, så jag har satsat uteslutande på silver maples. Då dessa vid köptillfället var billigast per gram. Gissar att silvret blir lättare att sälja i småkvantiteter, om priset når rätt nivå.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #2 skrivet: fredag 28, september 2012, 22:09:52 »
En bra början torde vara att lägga en grund med "billiga" mynt. Köp det som är billigast, brukar vara Maples eller Philharmonics, Eagles är oftast lite dyrare och jag ser ingen som helst anledning att betala premie för dem.

Vart du ska köpa beror ju lite på. Jämför Tyskland med Liberty Silver Estland och se vilket som är billigast för dig. Kan ju även kolla Tradden men där är det kanske svårt att hitta någon som har det antal mynt du vill ha. Ett tredje alternativ är ju att kolla här i forumet efter någon som säljer silver till vettigt pris alternativt lägga upp en köpesannons.

Utloggad johan_ua

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 181
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #3 skrivet: fredag 28, september 2012, 23:32:55 »
Tror det beror på hur aktiv man vill vara i sitt ägande också. Om man enbart köper för att sälja vid pension om 20+ år så är det nog ganska bortkastat med premiummynt då premien knappast stiger i samma takt som silverpriset. Ska man däremot köpa och sälja inom något år eller så är det kanske istället vettigt att satsa på premiemynt då premien istället ökar snabbare än silverpriset för rätt mynt.

kasson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: fredag 28, september 2012, 23:43:47 »
När jag började intressera mig för silver så köpte jag ett rör av Amerikansk Silver Eagle, ett rör Österrikisk Silver Philharmonic och sen ett rör Kanadensisk Silver Maple, efter det började jag bli mer intresserad av samla på olika andra mynt. Så mitt råd är att köp dom klassiska samlar mynten och se om det blir ett ökat intresse av att bara "spara" i silver eller om du vill börja samla lite mer speciella mynt. :)

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #5 skrivet: lördag 29, september 2012, 10:31:36 »
Inte för att jag har så stort innehav men började köpa maples, eagles och lite Philharmonica. Hade fått ihop lite och helt plötsligt blev det att jag ville ha lite "udda" mynt som jag tycker var roligt att ha istället för vanlig bullion.

Kommer att fortsätta att stacka upp bullion men vill ibland krydda med något annat för nöjets skull också. Jag tänkte själv att det vore kul och ha hela canadian wildlife serien bara för att bryta av. Dessa är ju inte några exklusiva mynt men i min samling är det kul att ha lite annat än bara vanlig bullion så att säga. Även om wildlife serien är bullion så bryter den av lite och hade man varit med från början så hade man inte behövt betala så högt för att få dessa.

Min mening är: se till att samla så man har bullion hemma. Sedan kan man krydda med annat när man känner att man har en grund med bullion. Det kommer att ge sig efter ett tag hur du vill ha det. Finns inget facit.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #6 skrivet: lördag 29, september 2012, 11:09:42 »
Om syftet är att på sikt få så många Oz för så liten peng som möjligt kan det vara bra att satsa en del på t ex Wildlife-serien, som the-end är inne på, eller andra mynt vars pris har låg premie över spot så länge de inte sålt slut. Efter några år har premien stigit efter att mynten har slutat tillverkas, vilket kan ge ett bra tillfälle att sälja av och casha in. Överskottet som man (förhoppningsvis) fått genom ökad premie kan då användas för att köpa in mer bullion och därmed få maximal mängd metall per krona. Detta förutsätter då givetvis att man hoppar på tåget medan mynten är nypräglade och säljs till lågt pris genom distributörerna, vilket gör att Wildlife-serien är lite i senaste laget för den som precis börjat handla silver.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #7 skrivet: lördag 29, september 2012, 11:26:53 »
Var inte länge sedan jag själv bara handlade Eagles, Maples, Philharmonic. Men som the-end säger. Det ger sig, finns inget facit. För min del började det som en investering i metallen silver. Men sen har det ,som för Kasson, utvecklats till att omfatta lite "roligare" mynt. För vissa övergår det kanske till ett rent samlande och det tar överhanden. Finns ju mängder med vackra silvermynt. För mig är fortfarande investeringen i metallen grunden, men det gör det hela lite roligare när man intresserar sig för olika mynt. Instämmer för övrigt i Silverrävens resonemang kring värdeökningen av vissa mynt som i grunden handlas rätt lågt och i princip på nivåer som de vanligaste bullionmynten. Det ger om inte annat ett visst "skydd" mot prisfall av spotpriset.
« Senast ändrad: lördag 29, september 2012, 11:41:17 av Silver »

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #8 skrivet: lördag 29, september 2012, 22:11:44 »
Såväl historiskt som i nutid har ädelmetaller tilltalat människor rent estetiskt. Det är så att säga grunden till hela konceptet med såväl guld och silver. Som du märker så börjar de flesta här med en strikt rationell inköpsstrategi (så även undertecknad), för att sedan successivt smittas av estetiken och känslan i metallerna.
Mitt råd blir som de flestas. Låt förnuftet få sitt och köp "billigt silver" som Maples och Philharmoniker i kvantitet. Krydda därefter med sådant som du tycker är trevligt så blir även själen nöjd.
Komponera därför din stack som en pastarätt. Rikligt med pasta, men snåla för guds skull inte på tillbehören. ;)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #9 skrivet: söndag 30, september 2012, 21:44:05 »
Har ännu inte gjort mitt första inköp, främst för att jag inte vet vad jag ska köpa. Vad är igentligen prisvärt på dagens marknad? ska man gå på kvantitet eller ovanligare mynt?

Om jag var i dina skor och skulle börja från scratch här och nu så skulle jag börja med att köpa guld, inte silver.

Vi hade en lång tråd i somras om för och nackdelar med guld respektive silver och har du inte sett den så är den värd att leta upp. Kontentan är inte att det ena är bättre än det andra, men dock att de är olika. Guld är den långsiktiga värdebevararen. Silver är den spännande investeringen. Innan man spekulerar bör man ha ett tryggt grundsparande.

Själv köper jag mer silver än guld idag, så det är absolut inte frågan om att jag vill racka ner på silver. Det enda jag möjligtvis vill invända emot är argumentet som man ibland hör om att "silver är billigare än guld". Detta ser jag (med all respekt) som nonsens. Om äpplen är billigare än päron är irrelevant. Behöver du päron så köper du päron. Att nudlar är billigare än biff betyder inte att de är mer prisvärda. Etc.

Mina två öre.

august

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #10 skrivet: söndag 30, september 2012, 22:42:18 »
Har ännu inte gjort mitt första inköp, främst för att jag inte vet vad jag ska köpa. Vad är igentligen prisvärt på dagens marknad? ska man gå på kvantitet eller ovanligare mynt?

Om jag var i dina skor och skulle börja från scratch här och nu så skulle jag börja med att köpa guld, inte silver.

Vi hade en lång tråd i somras om för och nackdelar med guld respektive silver och har du inte sett den så är den värd att leta upp. Kontentan är inte att det ena är bättre än det andra, men dock att de är olika. Guld är den långsiktiga värdebevararen. Silver är den spännande investeringen. Innan man spekulerar bör man ha ett tryggt grundsparande.

Själv köper jag mer silver än guld idag, så det är absolut inte frågan om att jag vill racka ner på silver. Det enda jag möjligtvis vill invända emot är argumentet som man ibland hör om att "silver är billigare än guld". Detta ser jag (med all respekt) som nonsens. Om äpplen är billigare än päron är irrelevant. Behöver du päron så köper du päron. Att nudlar är billigare än biff betyder inte att de är mer prisvärda. Etc.

Mina två öre.

august

Håller med. Mycket förenklat kan man väl säga så här:

Är man ute efter långsiktigt värdebevarande - köp guld till så låg premium som möjligt
Vill man villig att ta risk mot möjlig högre avkastning - köp silver till så låg premium som möjligt
Är man samlare - köp det du vill samla på

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by Au
Idag kl. 22:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16