Författare Ämne: Expert i konkurs!  (läst 22730 gånger)

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 435
  • Affärsomdömen: 58
Expert i konkurs!
« skrivet: tisdag 18, september 2012, 19:52:50 »
Inte helt oväntat går ännu en hemelektronikkedja i graven!
Inte konstigt när det enda alla kedjor säljer på är att pressa priser, rabatter, REA och fler kampanjer!
Bra för konsument kortsiktigt att priserna pressas men det måste finnas en gräns på priskriget!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15463579.ab

Utloggad Save

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 24
  • Affärsomdömen: 1
SV: Expert i konkurs!
« Svar #1 skrivet: tisdag 18, september 2012, 20:05:39 »
Såg nyss på rapport. Jag är inte förvånad, en stentuff bransch med små marginaler.  Sen blev Expert väldigt styrt på senare tid, var antagligen ett sista försök. Lustigt att dom köpte upp OnOff's butiker bara för att tömma dom igen nu.
« Senast ändrad: tisdag 18, september 2012, 20:18:47 av Save »

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #2 skrivet: tisdag 18, september 2012, 20:16:16 »
Som Save sa, jag kan inte påstå att jag är förvånad. Otroligt hårt konkurrens.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #3 skrivet: tisdag 18, september 2012, 20:59:51 »
Själv förstår jag inte vitsen med att vara verksam i en bransch med pyttesmå marginaler. Blir svårt att tjäna några pengar och man blir väldigt utsatt för konjunkturförändringar eller liknande, vilket både OnOff och Expert är levande (numera döda) bevis på.

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
« Svar #4 skrivet: tisdag 18, september 2012, 21:04:29 »
ja vem blir nästa att gå under?
Siba? Elgiganten? Mediamarkt?

Själv så handlar jag (nästan) aldrig på dessa kedjor, dem har inte en aning om vad det är för produkter dem säljer och kan sällan svara på frågor på ett vettigt och proffsigt sätt!

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #5 skrivet: tisdag 18, september 2012, 21:13:07 »
Såpass, inte förvånande dock då Expertbutikerna brukar eka tomma de få gånger jag besöker dem.

Utloggad Azure

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
« Svar #6 skrivet: tisdag 18, september 2012, 21:18:40 »
Köper nästan exklusivt online, de är mer kunniga, bättre priser och trevligare support.

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
« Svar #7 skrivet: tisdag 18, september 2012, 21:26:45 »
Bättre priser håller jag absolut med om att dem har jämfört med tex lokala TV handlaren eller Hemma butikerna osv osv..
Okunnigare personal (iaf dem jag stött på) får man leta efter.
Jag handlar också en del på nätet pga prisbilden, men bara om jag vet vad jag ska ha för något, aldrig om jag behöver hjälp eller råd inför ett köp.

Utloggad moonlight81

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 312
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #8 skrivet: tisdag 18, september 2012, 22:32:32 »

Själv så handlar jag (nästan) aldrig på dessa kedjor, dem har inte en aning om vad det är för produkter dem säljer och kan sällan svara på frågor på ett vettigt och proffsigt sätt!

Nja, mediamarkt är väl en storkedja från Tyskland som har hur mycket EK som helst, tror Elgiganten kommer dela upp den svenska marknaden med Siba och MM. Nackdel till oss konsumenter= högre priser den tiden när en plasma tv går för under 5 k är över  :(

Utloggad silverkrona

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 17
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #9 skrivet: tisdag 18, september 2012, 23:02:59 »
min erfarenhet av expert är att dom hade väldigt höga priser jämfört med konkurrenter.

Utloggad moonlight81

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 312
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #10 skrivet: tisdag 18, september 2012, 23:11:56 »
min erfarenhet av expert är att dom hade väldigt höga priser jämfört med konkurrenter.

Nä Onoff var dyrast innan konkursen, men dom hade iaf bra, bättre och bästpriser på sina produkter, medans Expert var dyra på det mesta.  :D

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #11 skrivet: tisdag 18, september 2012, 23:12:29 »

Nja, mediamarkt är väl en storkedja från Tyskland som har hur mycket EK som helst, tror Elgiganten kommer dela upp den svenska marknaden med Siba och MM. Nackdel till oss konsumenter= högre priser den tiden när en plasma tv går för under 5 k är över  :(

När jag köpte min platt-tv för några år sedan gjorde jag prisjämförelser ett bra tag innan jag slog till. Det skiljde flera tusenlappar mellan näthandlarna och de fysiska butikerna, så bara där fanns mycket pengar att spara. Passar man dessutom på när exempelvis Dustin Home har kampanjpriser och säljer ut utgående modeller så kan man spara ännu mer :)

I mitt tycke så lever dessa storelektronikkedjor på folks lathet/okunskap till att själva leta reda på priser på nätet. Varje gång jag går in i en butik för att reka priser på elektronik så blir jag bara övertygad om att det ofta är en dålig affär att inte handla på nätet.

Utloggad Save

• Medlem
  • *
« Svar #12 skrivet: tisdag 18, september 2012, 23:14:50 »
Jo, Mediamarkt är tyskt och bryr sig inte om dom går back på försäljningen. Elgiganten har också ett stadigt moderbolag i ryggen från england har jag för mig. Just nu går det som dom planerar, att plocka bort de små aktörerna. Jag tror Siba blir nästa att duka under.

Utloggad Save

• Medlem
  • *
« Svar #13 skrivet: tisdag 18, september 2012, 23:38:32 »

När jag köpte min platt-tv för några år sedan gjorde jag prisjämförelser ett bra tag innan jag slog till. Det skiljde flera tusenlappar mellan näthandlarna och de fysiska butikerna, så bara där fanns mycket pengar att spara. Passar man dessutom på när exempelvis Dustin Home har kampanjpriser och säljer ut utgående modeller så kan man spara ännu mer :)

I mitt tycke så lever dessa storelektronikkedjor på folks lathet/okunskap till att själva leta reda på priser på nätet. Varje gång jag går in i en butik för att reka priser på elektronik så blir jag bara övertygad om att det ofta är en dålig affär att inte handla på nätet.

Lata och lata. Det finns fördelar att handla lokalt också. - Du vet vad du köper - Garantiärenden är enklare - Förhoppningsvis även supporten - Installation går oftast att köpa vid behov -

Nu bor jag inte i någon storstad men det är mina erfarenheter.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #14 skrivet: onsdag 19, september 2012, 00:50:11 »
Jo, Mediamarkt är tyskt och bryr sig inte om dom går back på försäljningen. Elgiganten har också ett stadigt moderbolag i ryggen från england har jag för mig. Just nu går det som dom planerar, att plocka bort de små aktörerna. Jag tror Siba blir nästa att duka under.

SIBA är storägare i en bank/finansbolag och tjänar där snuskigt med pengar så mitt tips är att siba-elgiganten-mm kommer finnas kvar

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

(Såld) [Säljes]: Guld 10 kr Oscar II från 1874 by Mange
Igår kl. 18:50

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Guld24K
Igår kl. 16:48

Irankriget by gbz
Igår kl. 13:54

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n