Författare Ämne: Eget silvermynt/medalj  (läst 447049 gånger)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
SV: Eget silvermynt/medalj
« Svar #345 skrivet: söndag 21, juli 2013, 16:25:23 »
#!;¥*§# telefon! Skulle trycka "förhandsgranska" och det vart "posta"! Ja ja, klumpiga fingrar.

Hursomhelst så är det trevligt att läsa era positiva kommentarer. Jag måste faktiskt säga att det matta skeppet mot den blanka ytan funkar väldigt bra, och jag är själv mycket nöjd med resultatet. Det blir spännande att höra vad ni tycker när ni har det i handen.

Tyvärr så fanns det lite övrigt att önska med finishen på Sweasidan. Jag har fått löfte om åtgärder på de flesta anmärkningarna, men jag vill ha besked om alla innan jag skriver "go!".
Min förhoppning var att Pobjoy skulle svarat i fredags, men det uteblev. Om de diskuterade åtgärder eller blev upprörda över mina krav återstår att se. Jag vill dock att det blir bra.
Jag hoppas på er förståelse för detta. Vi får se på måndag.

Däremot så tror jag att det skulle vara fullt möjligt att starta ett eget mynteri (eller vad det kan tänkas heta)
Jag vet inte riktigt om jag vågar fortsätta denna diskussionen? Senast det kom upp något liknande så handlade det visst om det var möjligt att tillverka ett eget mynt ;)
« Senast ändrad: söndag 21, juli 2013, 16:32:30 av 2818181 »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #346 skrivet: söndag 21, juli 2013, 17:32:20 »
Tyvärr så fanns det lite övrigt att önska med finishen på Sweasidan. Jag har fått löfte om åtgärder på de flesta anmärkningarna, men jag vill ha besked om alla innan jag skriver "go!".
Min förhoppning var att Pobjoy skulle svarat i fredags, men det uteblev. Om de diskuterade åtgärder eller blev upprörda över mina krav återstår att se. Jag vill dock att det blir bra.
Jag hoppas på er förståelse för detta. Vi får se på måndag.
Som vi sa tidigare: ”Det viktigaste är att slutresultatet blir bra”, och det är bra att du är på dem om det som du inte är nöjd med. Vad de tycker om det är av mindre betydelse. Blir slutresultatet bra så får de chansen att prägla nya mynt.

Utloggad johan_ua

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 181
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #347 skrivet: söndag 21, juli 2013, 17:50:22 »
Egen prägling av premiummynt typ Swea tror jag är väl ambitiöst men det vore ju riktigt kul med forumets egna lokalvaluta i silver :)

Jag vet inte riktigt om jag vågar fortsätta denna diskussionen? Senast det kom upp något liknande så handlade det visst om det var möjligt att tillverka ett eget mynt ;)

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
« Svar #348 skrivet: söndag 21, juli 2013, 20:02:06 »
Egen prägling av premiummynt typ Swea tror jag är väl ambitiöst men det vore ju riktigt kul med forumets egna lokalvaluta i silver :)

Man behöver ju som sagt var inte börja med att prägla superavancerade mynt...  ;D

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #349 skrivet: måndag 22, juli 2013, 01:18:03 »
Man behöver ju som sagt var inte börja med att prägla superavancerade mynt...  ;D

Nej, förvisso! Och vill man köra riktigt "old school", så räcker det faktiskt med ett städ, handslägga och lite känsla i slagarmen. En CNC-fräs fixar fina stampar och övrigt man bör tänka på finns beskrivet här
Det blir inga högblanka eller frostade ytor, men väl en skön medeltidskänsla... :)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #350 skrivet: måndag 22, juli 2013, 17:39:55 »
Fick idag reda på att de utreder vårt ärende i produktionsledningen. Inget slutgiltigt beslut ännu alltså. Det känns en smula frustrerande (minst sagt), men av deras svar att döma, så verkar de i vart fall ta ärendet på allvar.
Besked utlovades senare i veckan.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #351 skrivet: måndag 22, juli 2013, 18:33:52 »
Vi håller tummarna för att de vill producera ett riktigt fint mynt.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #352 skrivet: onsdag 31, juli 2013, 14:44:44 »
 Fick precis besked om att Pobjoy just nu håller på med den sista finputsningen av ett nytt original. Framgick ej om de ändrat i gipsförlagan eller om det "enbart" gäller metallarbete. Oavsett vilket så misstänker jag att de förstått att vi inte låter oss nöjas med halvmesyrer.
Jag skickade en gäng mikroskopsförstoringar på jämförelser av div. ytor (med små pilar, ringar och kommentarer). Såg ut som det var CSI som varit i farten :D
Förhoppningsvis så framgick där min poäng med all önskvärd tydlighet.

Beräknad nedkomst av Swea 1.1 på svensk mark är i slutet på nästa vecka. Förhoppningsvis kan vi då äntligen ge klartecken för produktion.

Guld500

• Gäst
« Svar #353 skrivet: måndag 19, augusti 2013, 19:13:16 »
Fick precis besked om att Pobjoy just nu håller på med den sista finputsningen av ett nytt original. Framgick ej om de ändrat i gipsförlagan eller om det "enbart" gäller metallarbete. Oavsett vilket så misstänker jag att de förstått att vi inte låter oss nöjas med halvmesyrer.
Jag skickade en gäng mikroskopsförstoringar på jämförelser av div. ytor (med små pilar, ringar och kommentarer). Såg ut som det var CSI som varit i farten :D
Förhoppningsvis så framgick där min poäng med all önskvärd tydlighet.

Beräknad nedkomst av Swea 1.1 på svensk mark är i slutet på nästa vecka. Förhoppningsvis kan vi då äntligen ge klartecken för produktion.

BUMP!

"Nästa vecka" var några veckor sedan. Något nytt? I all välmening :-)
« Senast ändrad: måndag 19, augusti 2013, 19:24:19 av Guld500 »

Utloggad SWEA

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
  • Affärsomdömen: 0
  • Myntmodell
« Svar #354 skrivet: måndag 19, augusti 2013, 23:22:06 »
Vi har Swea 1.1 i vår ägo, och det var högre finnish än 1.0, men tyvärr inte i den klass som vi önskar (gäller endast Sweasidan). Vi ber om ursäkt för den sparsamma informationen på forumet men vi har haft en intensiv kommunikation med med Pobjoy den senaste tiden och tid/kraft har inte riktigt räckt till. Den senaste veckan har vi närmast dagligen hoppats/trott att vi skulle kunna säga "GO". Dock slingrar sig engelsmännen värre än en ål och vi har ständigt fått ställa dem mot väggen med nya argument.
Vi skickade precis två nya A4-sidor med engelska glosor i mellangärdet på Mr J.S. >:( - Morgondagen får utvisa resultatet.

Vi vill även passa på att efterlysa om det finns någon forummedlem i Göteborgsområdet som besitter en seriös numismatisk kunskap om kvalitetsgraderingar (NGC, PSGC eller Appelgren). Om du kan tänka dig att bidra med din kunskap så vore det till stor hjälp. PM mottages av Swea.

Utloggad SWEA

• Kopparmedlem
  • **
  • Myntmodell
« Svar #355 skrivet: tisdag 20, augusti 2013, 18:01:22 »
Morgondagen får utvisa resultatet.

YES!

Citera
...as C.E.O of the Pobjoy Mint, rather than prolong this matter, I will have a new plaster produced at our expense by a different sculptor. Once you have seen that plaster, then we will produce a new die.

Jag får en känsla av att gårdagens engelska glosor träffade exakt på avsedd punkt.

Nu är vi uppenbarligen åter på banan, efter att ha jagat lite hala engelska ålar ute i vassen.
Detta innebär tyvärr ytterligare lite väntan, men är samtidigt en förutsättning för att nå våra högt ställda krav.
Vi vill samtidigt passa på att tacka alla för ert stöd och förståelse. Det är givetvis inte roligt för någon att behöva vänta så här länge. Vi har dock gjort allt vad vi kunnat för att föra projektet framåt utan att tumma på kvalitén.

Nu tror jag bestämt att det är läge att lufta några gyllene droppar från Isle of Jura.  ;)

Inloggad MrNook

• Administratör
  • Silvermedlem
  • *
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 11
  • Allt som glittrar är guld
« Svar #356 skrivet: tisdag 20, augusti 2013, 18:32:54 »
Morgondagen får utvisa resultatet.

YES!

Citera
...as C.E.O of the Pobjoy Mint, rather than prolong this matter, I will have a new plaster produced at our expense by a different sculptor. Once you have seen that plaster, then we will produce a new die.

Jag får en känsla av att gårdagens engelska glosor träffade exakt på avsedd punkt.

Nu är vi uppenbarligen åter på banan, efter att ha jagat lite hala engelska ålar ute i vassen.
Detta innebär tyvärr ytterligare lite väntan, men är samtidigt en förutsättning för att nå våra högt ställda krav.
Vi vill samtidigt passa på att tacka alla för ert stöd och förståelse. Det är givetvis inte roligt för någon att behöva vänta så här länge. Vi har dock gjort allt vad vi kunnat för att föra projektet framåt utan att tumma på kvalitén.

Nu tror jag bestämt att det är läge att lufta några gyllene droppar från Isle of Jura.  ;)
Den som väntar på något gott, och så vidare. ;)

Ingen chans att man kan få kika på dessa engelska glosor? Jag blir ju lite nyfiken.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #357 skrivet: tisdag 20, augusti 2013, 19:52:21 »
Den som väntar på något gott, och så vidare. ;)

Ingen chans att man kan få kika på dessa engelska glosor? Jag blir ju lite nyfiken.

Glosor? Jag är mer intresserad av dropparna från Jura... mina är slut ;-)

Men självklart vill jag inte ta en välförtjänt dram ur munnen på en törstande SWEA, hellre tar jag fisken ur munnen på grannens katt.

august

PS. För ett antal år sedan var jag på Jura av en händelse (jo, det hade med droppar att göra). Det är en väldigt... hmm... "liten" plats, om man säger så. Nästan all lokalbefolkning bor i den enda lilla byn, och de ser precis likadana ut, nästan som om de skulle vara lite för mycket släkt med varandra.

Men whiskyn är utmärkt, om än inte riktigt i klass med Ardbeg eller gammal Springbank. (Nu får vi se om någon nappar på det upplägget eller ej ;-)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #358 skrivet: tisdag 20, augusti 2013, 20:37:25 »
Citera
Som VD för Pobjoy Mint, hellre än att förlänga denna fråga kommer jag att låta göra en ny gipsform på vår bekostnad av en annan skulptör. När du har sett den så kommer vi att göra en ny myntstämpel.

Citera

Jag tycker att det är utmärkt bra jobbat av dig att du inte har gett efter och givit klartecken för en prototyp som du inte är nöjd med. Och nu får vi hoppas att nästa försök de gör blir lyckat. Vad gör det att vi får vänta lite längre. Bättre det än att få hem någonting som vi inte är helt nöjda med.

Utloggad SWEA

• Kopparmedlem
  • **
  • Myntmodell
« Svar #359 skrivet: tisdag 20, augusti 2013, 20:43:36 »

Jag tror nog att det bästa är att lägga dessa handlingar i vårt arkiv tills vidare. Pobjoy har nu tagit sitt ansvar och lovat att rätta till alla felaktigheter, och då hör det väl till god ton att ta varandra i händerna och blicka framåt.
Om då sökmotorerna skulle hitta dessa dokument (där vissa nyckelord flitigt förekommer), så skulle det förmodligen inte ses med blida ögon i England (vilket givetvis inte ligger i vårt intresse).

Så mycket kan vi dock säga att inga hårda ord utväxlades utan tonen var till största delen "very proper". Vårt engelska vokabulär användes huvusakligen till att blottlägga vissa brittiska felaktiga och ologiska påståenden/slutsatser angående kvaliteten på ytor etc. Fotografier användes och viss extern expertis inkallades vilket gör sanningen svårare att argumentera bort.
Dessutom kan det ibland vara bra att vara en liten spelare, då risk för underskattning föreligger, särskilt om man som vi hade, -har rätt i sak.
Våra brev kryddades dessutom alltid med ett stänk av Rävens favorituttryck "Pacta sunt servanda" - Avtal skall hållas!

För säkerhets skull så bör väl sägas att fraser som:
Citera
Det vore ju synd om er fina lilla engelska pengafabrik skulle brinna ner...
...inte användes.  :D

« Senast ändrad: tisdag 20, augusti 2013, 21:35:34 av SWEA »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

meddelande delen på forumet? by MrNook
Idag kl. 09:43

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 19:33

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
Igår kl. 17:20

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane