Författare Ämne: Prisinflation  (läst 25973 gånger)

Utloggad grinne

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 45
  • Affärsomdömen: 0
Prisinflation
« skrivet: söndag 03, mars 2019, 22:56:50 »
Hittade en bra illustration till prisinflationen i Sverige sedan början på 70-talet:

Priset på piggelin:
http://unileverhistoria.se/GB/GB-bildgalleri/

Redan 1972 fanns en piggelin som liknar dagens, men piggelin fick sin nuvarande form 1977:
http://unileverhistoria.se/Handlers/GetImage.ashx?url=/media/DA1900-27415-UNL001174.jpg&w=439&h=623

1972 är året efter nixonchocken, då världen officiellt gick över till ett fiatsystem.
Fast i praktiken hade man redan ett fiatsystem sedan många år eftersom USA tryckte mer pengar än de hade guld,
detta för att finansiera vietnamkriget.

Ett rekommenderat pris för glass angavs på informationsbilderna, handlare kunde visserligen ändra priset,
men i praktiken användes oftast det angivna priset.

Priset för piggelin 1972 var 50 öre, och 1977 kostade den 1 kr.
1983 var priset 2 kr,  1987 3 kr, 1990 4 kr, 1997 5 kr, 1998 6 kr.
Idag kostar en piggelin ca 8 kr (2018).

Jämfört med 1972 är det en prisökning med 1500%
Fördelar man inflationen på 47 år blir det lite drygt 6% per år.

Om inflationen blir likartad under kommande 47 år så kommer priset på piggelin att vara ca 128 kr.

Om prisinflationen på guld följer detta så kommer priset för ett uns guld år 2065 vara ca 192 000 kr.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
SV: Prisinflation
« Svar #1 skrivet: måndag 04, mars 2019, 06:44:43 »
Hittade en bra illustration till prisinflationen i Sverige sedan början på 70-talet:

Priset på piggelin:
http://unileverhistoria.se/GB/GB-bildgalleri/

Redan 1972 fanns en piggelin som liknar dagens, men piggelin fick sin nuvarande form 1977:
http://unileverhistoria.se/Handlers/GetImage.ashx?url=/media/DA1900-27415-UNL001174.jpg&w=439&h=623

Priset för piggelin 1972 var 50 öre, och 1977 kostade den 1 kr.
1983 var priset 2 kr,  1987 3 kr, 1990 4 kr, 1997 5 kr, 1998 6 kr.
Idag kostar en piggelin ca 8 kr (2018).

Jag vill hävda att det utöver den uppenbara prisutvecklingen på denna kritiska vara så finns det även en dos av ”shrinkflation” gömd i utvecklingen. Piggelin var under alla de år jag var den primära konsumenten närmast fomad som ett rätblock, men sedan någon gång 1997/1998-ish så blev den mer oval.

Jag har ingen koll på mängd vara (såsom i vikt) men jag kommer ihåg att vi var irriterade redan då. Nu har jag inte tillgång till några mått men jag har alltid trott att det rörde sig om att om man ritar en oval (ny piggelin) inuti en rektangel (gammal piggelin) så får man en glass som är lika stor i yttermått men med mindre massa.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #2 skrivet: måndag 04, mars 2019, 09:25:39 »

Jämfört med 1972 är det en prisökning med 1500%
Fördelar man inflationen på 47 år blir det lite drygt 6% per år.

Lägg till Augusts kommentar om shrinkflation så hamnar vi väldigt nära utvecklingen på guld och börs.
Jag la upp ett klipp alldeles nyss i "sevärt på youtube" om detta

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #3 skrivet: torsdag 19, maj 2022, 14:31:25 »
Är det inte dags att skaka liv i denna tråden ?

Läste precis att Systembolaget säger nej till ölbryggerierna som vill höja sina priser då de drabbats av ökade kostnader i tillverkningsledet. Höjningen skall genomföras först till hösten. Att höja för att kompensera för egna kostnadsökningar har aldrig varit ett problem. Inte heller skattehöjningar har behövts avvaktas med.

Detta är ingenting annat än priskontroll. Sossarna vill inte att prishöjningar ska reta befolkningen innan valet.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2249
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #4 skrivet: torsdag 19, maj 2022, 16:44:34 »
Råvaruproducenter och fraktbolag hävdar idag ’force majeure’ och höjer sina priser med omedelbar verkan och livsmedelsproducenterna får betala nu. Men dessa är i sin tur fast i handelns aviseringsfönster, som skall hantera normala, förutsägbara prisjusteringar.

Handeln har haft aviseringstider på upp till 6 månader. Det är dessa aviseringsfönster som bl.a. Systembolaget håller på och inte vill betala mer. Men i dagens situation måste intervallerna kortas.

Man måste förstå och agera utifrån läget nu, annars så orsakar det bara onödiga konkurser för producenter som får betala höjda råvarupriser, men inte själva får igenom nödvändiga prishöjningar p.g.a. gamla avtal.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 699
« Svar #5 skrivet: torsdag 19, maj 2022, 18:59:47 »
Kostar en glass 10kr och någon uppfinner en maskin som tillverkar dem 4ggr snabbare och inflationen fördubblas(mängden pengar) så att glassen kostar 5kr istället för 10kr så är det ändå inflation, eftersom den borde kostat 2,5kr utan inflation.

Frågan alla måsta ställa sig är om inflationen bara är hög eller om den är riktigt hög.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 303
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #6 skrivet: torsdag 19, maj 2022, 21:05:58 »
Kostar en glass 10kr och någon uppfinner en maskin som tillverkar dem 4ggr snabbare och inflationen fördubblas(mängden pengar) så att glassen kostar 5kr istället för 10kr så är det ändå inflation, eftersom den borde kostat 2,5kr utan inflation.

Inflationen/deflationen bestäms av marknadspriset och inte det verkliga tillverkningspriset.

Det finns till exempel ekonomier där många baslivsmedel är subventionerade, dvs. de kanske får bidrag från staten och har ingen eller liten beskattning. Ändå märks inflationen när världsmarknadspriset avgör vad importerade produkter kostar, oavsett vad ett lands regering vill att något ska kosta av politiska skäl.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #7 skrivet: torsdag 19, maj 2022, 22:57:39 »

Inflationen/deflationen bestäms av marknadspriset och inte det verkliga tillverkningspriset.

Det finns till exempel ekonomier där många baslivsmedel är subventionerade, dvs. de kanske får bidrag från staten och har ingen eller liten beskattning. Ändå märks inflationen när världsmarknadspriset avgör vad importerade produkter kostar, oavsett vad ett lands regering vill att något ska kosta av politiska skäl.

Att priser som borde gå ner inte gör det är ett sätt att gömma undan inflation på.

Inflation är inflation är vad jag försöker få fram men folk blandar lätt ihop det med mycket annat än vad det egentligen är.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #8 skrivet: torsdag 19, maj 2022, 23:54:51 »
Att priser som borde gå ner inte gör det är ett sätt att gömma undan inflation på.

Inflation är inflation är vad jag försöker få fram men folk blandar lätt ihop det med mycket annat än vad det egentligen är.

Priserna går upp och ner i förhållande till utbud och efterfrågan, vilket också kallas marknaden. Det du beskriver är en producent som har hittat en möjlighet att öka sin vinst. Vilket pris han kan sälja för är inget han bestämmer själv, det gör marknaden. Om ingen vill köpa hans produkt är det meningslöst att prata om inflation.

Jag har svårt att förstå vad du får ut av att delta i detta forum. Enligt din logik angående inflation (om jag förstår rätt) bör ädelmetaller som exempel handlas till det pris det har kostat att utvinna och tillverka dem. Samma sak med andra produkter. Det har inget med inflation att göra, inte ens "dold" inflation. Inflationen/deflationen beror enbart på utbud och efterfrågan – brist på varor/tjänster eller överflöd av varor/tjänster.

PS. Och mer lågpraktiskt, man måste alltid kolla kilo/liter priser, så det inte spelar någon roll hur produkten är förpackad.
« Senast ändrad: fredag 20, maj 2022, 00:23:12 av Truthster »

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #9 skrivet: fredag 20, maj 2022, 12:35:20 »
Inflation beror enbart på mängden pengar och krediter sk. M1.
Förklaras väldigt bra här: https://www.youtube.com/watch?v=K0VKzNtZupA&t=499s
Man kan kalla inflationen för en typ av skatt också.

Att priser går upp är en effekt av inflation

Vi har även backwardation på många råvaror vilket med påverkar pris utan att vara på grund av inflation enbart.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2249
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #10 skrivet: fredag 20, maj 2022, 15:38:39 »

Man kan inte säga att Citat "Inflation beror enbart på mängden pengar och krediter".

Visst inflation uppstår när en nations penningmängdstillväxt överskrider den ekonomiska tillväxten.

Andra orsaker till inflation är antingen på efterfrågesidan eller utbudssidan, eller båda delarna.

Efterfrågeinflation uppstår när den samlade efterfrågan ökar i snabbare takt än det samlade utbudet.

Inflationen stiger också vid ökade produktionskostnader p.g.a höjda löner och brist på råvaror, vilket leder till ett minskat utbud.

Inloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 185
« Svar #11 skrivet: fredag 20, maj 2022, 17:41:15 »

Vi har även backwardation på många råvaror vilket med påverkar pris utan att vara på grund av inflation enbart.

Du försöker politisera. Vist påverkar politiken inflationen. Men som Sarek skriver finns det fler faktorer som påverkar.

För att göra det enkelt, helt utan youtube. Stiger priset är det inflation. Spelar ingen roll varför det stiger.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #12 skrivet: fredag 20, maj 2022, 18:34:39 »

Det går inte att äta pengar och krediter.  :)

Inflation uppstår när det finns gott om pengar, men är brist på produkter att köpa. Det finns inte produkter nog till alla och då stiger marknadspriset.
Deflation uppstår när det finns gott om produkter, men brist på pengar att betala med. Det finns inte pengar nog hos alla och då faller marknadspriset.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #13 skrivet: lördag 21, maj 2022, 01:11:25 »

Du försöker politisera. Vist påverkar politiken inflationen. Men som Sarek skriver finns det fler faktorer som påverkar.

För att göra det enkelt, helt utan youtube. Stiger priset är det inflation. Spelar ingen roll varför det stiger.

Klart set spelar roll varför priserna ändrar på sig.

https://svenska.se/saob/?sok=inflation&pz=1
Om ni anser att ordet har en annan betydelse så är det så klart omöjligt för mig att föra en debatt om ämnet.

Brinner en fabrik ner och priserna på deras produkter går upp så anser jag inte att det är på grund av inflation t.ex.

Men klart det är inte helt lätt att se något samband med de hundratals biljarder nya sedlar man tryckt in i systemet och ökade priser, ingen kunde så klart i förväg gissa att det skulle hända.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #14 skrivet: lördag 21, maj 2022, 08:17:26 »
Inflation beror enbart på mängden pengar och krediter sk. M1… Man kan kalla inflationen för en typ av skatt också.

… Stiger priset är det inflation. Spelar ingen roll varför det stiger.
https://svenska.se/saob/?sok=inflation&pz=1
Om ni anser att ordet har en annan betydelse så är det så klart omöjligt för mig att föra en debatt om ämnet.

Brinner en fabrik ner och priserna på deras produkter går upp så anser jag inte att det är på grund av inflation t.ex.

Men klart det är inte helt lätt att se något samband med de hundratals biljarder nya sedlar man tryckt in i systemet och ökade priser, ingen kunde så klart i förväg gissa att det skulle hända.
Detta är ett gammalt trätoämne. Det finns de som mäter inflation i expansion av M1, det finns de som mäter i prishöjningar, etc. Egentligen så tror jag att ni är rätt nära varandra, det är bara att exemplen inte riktigt matchar.

Min syn, FWIW, är väldigt nära gbzs: inflation är ett ord för att beskriva generella prishöjningar pga expansion av penningmängd. Utan att penningmängden ökar så går det helt enkelt inte att få prishöjningar över hela linjen samtidigt.

Med en konstant penningmängd måste en prishöjning på en kritisk vara (t ex pga nedbrunnen fabrik) kompenseras med att det läggs mindre peng på någon annan (mindre kritisk) vara (som då sannolikt sjunker i pris). Detta är inte inflation, det är en ombalansering av prisbilden, temporär eller permanent.

Och naturligtvis är detta nära kopplat till politik. Visst kan man debattera Riksbankens oberoende, men att hävda att det inte är politik bakom val av räntetrappa, införande eller avskaffande av QE, etc, ser jag som naivt.

Vad sedan gäller Sareks exempel:
Citat från: Sarek
Inflationen stiger också vid ökade produktionskostnader p.g.a höjda löner och brist på råvaror, vilket leder till ett minskat utbud.
så ser jag det första som en sekundär effekt. Självklart är höjda löner kostnadsdrivande och därmed prisdrivande. Men lönerna i samhället kan inte generellt öka med mindre än att penningmängden ökar. Det går inte.

Råvarorna då? Ja, det är kanske det mest intressanta exemplet. Det är självklart så att det blir brist på råvaror förr eller senare, det behöver inte bero på politik. Men en rad politiska beslut ligger bakom att det för många råvaror blir just nu (nedläggning av kärnkraftverk, ESG, kriget i Ukraina, etc). Så det är i princip oundvikligt att råvarupriser stiger. Givetvis kan man då kalla det för ”efterfrågeinflation”, och hävda att det inte har med politik att göra. Men om denna efterfrågeinflation på vissa varor sker i ett samhälle med konstant penningmängd så måste den till effekt betalas genom att något annat blir billigare (eller säljs färre enheter av). Jag ser inte mycket av att någonting blir billigare just nu.

Så jag tror att den enklaste modellen är att se efterfrågeinflation (som i prishöjningar) på enskilda varor eller i enskilda sektorer som att det kan bero på en rad olika faktorer (inklusive nedbrunna fabriker) medan mer allmän inflation, såsom i generella prishöjningar i samhället, över i princip hela linjen, alltid är en konsekvens av politiska beslut.

Detta är i grunden självklart. Det är ju till och med inskrivet i Riksbankens dokumenterade inflationsmål. Man vill uppnå en viss samhällsinflation. Vilket, som någon sade, är en form av beskattning. Visst är det så: avsiktlig inflation är en form av beskattning. Tyvärr är politiker urusla på att tygla de monster de släpper loss.
« Senast ändrad: lördag 21, maj 2022, 08:25:34 av august »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 21:18

Irankriget by gbz
tisdag 14, april 2026, 17:34:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16