Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 1488559 gånger)

Inloggad fåtöljpanda

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 60
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #2295 skrivet: onsdag 18, mars 2026, 23:40:57 »
ÄM kommer att explodera i pris när folk inser att kaliumgödsel (potaska) kommer att bli väldigt dyrt, vilket oundvikligen kommer att leda till mer inflation. Trump har gjort en mega clusterfuck och det blir riktigt slemt.
« Senast ändrad: onsdag 18, mars 2026, 23:43:57 av fåtöljpanda »

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 323
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #2296 skrivet: torsdag 19, mars 2026, 09:50:21 »
Om matpriserna nu skenar iväg igen pga dyrare gödsel och transporter så är nog inte guld & silver det första folk kommer att köpa, snarare det sista. Så vi kan nog inte räkna med att retail/småfolket  kommer att bidra till att priset återhämtar sig. Är väl bara nollräntor som kan rädda oss nu, inget annat verkar fungera. Fy sjutton vilken j-a smash.

Utloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 707
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #2297 skrivet: torsdag 19, mars 2026, 10:25:34 »
Är väl bara nollräntor som kan rädda oss nu, inget annat verkar fungera.

Inte bara nollräntor. QE kommer med gigantiska injektioner när aktiemarknaden ska räddas från en 1929-liknade eller ännu värre  krasch.
USA's underskott är nu 2500 tusen miljarder på årsbasis. Om ett halvår överstiger den officiella statskulden 40 000 tusen miljarder. De verkliga skulderna om man räknar in framtida utlovade utbetalningar är mycket större. Räntekostnaden med dagens ränteläge överstiger försvarskostnaderna. I detta läget har de på andra sidan pölen bara ett verktyg att försöka rädda ekonomin och det är att inflatera dollarn allt vad dom kan. Jag tror inte det lyckas. När folk ser att köpkraften på valutan går upp i rök köper de vad som helst så fort som möjligt och då har vi ett 1923 års tysklandscenario.
Det finns inte en chans i världen att FED ska kunna höja räntorna för att stävja en sådan inflation så som Paul Walker gjorde.
I år ska ca. 10 000 miljarder av USA's statsskuld rullas över. Det blir ingen räntehöjning och vem ska köpa deras  Treasury bonds ? I nuläget försöker resten av världen göra sig av med dessa vilket medför att högre räntor krävs på dessa.
Vi som gick in tidigt med GAV på 10 000 kronor/Oz guld behöver nog inte bli så stressade. Jag förstår att de som nyligen börjat stacka kan känna en stor frustration.

Inloggad Carambola

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 188
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #2298 skrivet: torsdag 19, mars 2026, 15:16:52 »
Jaha, här räcker det att tänka på annat några veckor så visar sig situationen nu vara helt annorlunda.

Är den allmänna tanken nu att det inte ser ljust ut för PM närmsta månaderna?

Finns möjlighet att vi når upp till tidigare ATH nån gång under sommaren eller så?

Vad tror ni?

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 679
« Svar #2299 skrivet: torsdag 19, mars 2026, 15:31:35 »
Jaha, här räcker det att tänka på annat några veckor så visar sig situationen nu vara helt annorlunda.

Är den allmänna tanken nu att det inte ser ljust ut för PM närmsta månaderna?

Finns möjlighet att vi når upp till tidigare ATH nån gång under sommaren eller så?

Vad tror ni?

Jag backade -300 000kr på mina gruvor senaste 2 veckorna innan ja sålde dem idag. (bättre "sent" än aldrig)
Så jag köpte in mig i Equinor istället som är ett norskt oljebolag.

Finns det anledning till att världen hatar USA/ISRAEL ännu mer idag än för en månad sedan? JA!
Är krig inflationsdrivange? JA!
Njuter Putin av höga oljepriser och kommer göra allt för att Iran ska kunna fortsätta kriga? svaret är JA!

Vita huset ansöker också om flera hundra miljarder för de räknar med att kriget kommer dra ut. "Redacted by Admin"

Pengapressen kommer gå varm men det kan ta månader innan metallerna verkligen drar iväg.
« Senast ändrad: torsdag 19, mars 2026, 21:48:46 av sff123 »

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 231
  • Affärsomdömen: 41
« Svar #2300 skrivet: torsdag 19, mars 2026, 15:33:48 »
Känns som en överreaktion på FED-mötet igår där man flaggade för ökad inflation och färre räntesänkningar. De sitter fast i ett läge där de varken kan höja eller sänka räntan utan att krascha något i ekonomin.
Realräntorna i USA är fortsatt kraftigt negativa, om man inte tror på de officiella inflationssiffrorna,  vilket jag hoppas att ingen gör. Och det kommer inte ändras med några 0.25%-höjningar.

Inloggad fåtöljpanda

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 60
« Svar #2301 skrivet: torsdag 19, mars 2026, 20:19:46 »
Det finns väl någon trumpister med ett annat perspektiv, desto bättre för mig för nu ska jag tanka rejält innan raketen lyftar och mina fiat-pengar gradvist tappar värde. Räkna med tvåsifriga inflationstal om ett år.

Inloggad Au

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 228
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #2302 skrivet: torsdag 19, mars 2026, 21:09:03 »
Lugn, bara lugn. Efter de pangat på varandra klart i mellanöstern kommer guldet att nå ATH igen, var så säkra.....förmodligen redan i år.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #2303 skrivet: fredag 20, mars 2026, 20:43:40 »
Snart är vi inne på vecka 4 av att Trump startar ett krig åt Israel dvs ett annat land än det landet han själv är ledare för.
Jag är positionerad i olja för att senare köpa dippen i gruvaktierna om det fortsätter rasa.

Detta är 3e fredagen detta kvartalet så många optioner som löper ut och då är ras på börsen inte ovanligt pga högre volym i vissa instrument.                             

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
« Svar #2304 skrivet: måndag 23, mars 2026, 06:48:48 »
Guld bara fortsätter ned. Jag tror att det är det klassiska "sälj vad du kan, inte vad du vill", och att det signalerar en likviditetskris.
Tror personligen att det bara är en tidsfråga innan aktier och bitcoin kollapsar.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #2305 skrivet: måndag 23, mars 2026, 07:42:48 »
Tog några månader att återhämta oss från dippen efter Rysslands SMO.

Jag tror vi kommer se ett större ras följt av en mycket starkare rekyl men frågan är vilken tidsram det rör sig om.

Vi kommer få se konstiga rörelser i olja,obligationer etc i desperation från USA att manipulera marknaden.

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
« Svar #2306 skrivet: måndag 23, mars 2026, 12:25:58 »
Där kom Trump och "räddade" dagen för aktiemarknaden. Det här hotet om att Iran hade 48 timmar på sig att öppna Hormuz var alltså bara kabukiteater för att kunna pumpa aktiemarknaden en gång till...

Iran har konsekvent sagt att inga förhandligar görs eller gjorts efter det att USA anföll under de förhandlingar som pågick. Tills de går ut med något officiellt om att förhandlingar eller vapenvila är aktuellt tar jag allt Trump säger som ren propaganda.

tillägg: Irans svar:
IRANIAN MEDIA SAYS THERE WAS NO DIRECT OR INDIRECT CONTACT WITH TRUMP AND CLAIMS HE WITHDREW AFTER THREATENING TO ATTACK WEST ASIA ENERGY FACILITIES: RTRS

IRAN'S FOREIGN MINISTRY SAYS THERE ARE NO TALKS WITH WASHINGTON AND ACCUSES US PRESIDENT OF BUYING TIME WHILE REGIONAL DE-ESCALATION EFFORTS GO ON.
« Senast ändrad: måndag 23, mars 2026, 12:51:07 av Coltrane »

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #2307 skrivet: måndag 23, mars 2026, 13:49:22 »
Oj Trump börjar bli desperat!

För han ett krig mot Iran eller ett krig möt USAs aktiemarknad ;) ?

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
« Svar #2308 skrivet: måndag 23, mars 2026, 15:16:49 »
Det är verkligen ett bombardemang (hehe) av rubriker om diskussioner med Iran, vi har pratat med Iran, Iran vill ha fred, vi kommer prata med Iran snart, Hormuz är öppnat snart osv osv.....
Det känns som att nånting i systemet höll på att gå sönder tidigare och nu har man panik.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #2309 skrivet: måndag 23, mars 2026, 17:01:22 »
Det är verkligen ett bombardemang (hehe) av rubriker om diskussioner med Iran, vi har pratat med Iran, Iran vill ha fred, vi kommer prata med Iran snart, Hormuz är öppnat snart osv osv.....
Det känns som att nånting i systemet höll på att gå sönder tidigare och nu har man panik.

Han ska ha haft bra diskussioner med IRAN som påstår att de inte pratat med han....
Om ett krig han redan vunnit 3ggr.

Marknaden rör sig tillbaka redan några timmar senare ser det ut som. guld 4365!

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

USA - hur har dom det by Stacker
Igår kl. 10:04

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Coltrane
Igår kl. 09:31

Bilder på guld. by sff123
tisdag 24, mars 2026, 13:28:54

Ny medlem, intresse silver och guld by hof
måndag 23, mars 2026, 22:39:55

(Avslutad) [Säljes]: 10 st Silver Somali Elephants 2013 & 4 st silverpandor by Hodja
måndag 23, mars 2026, 18:29:13

Säljes silver kilomynt. Avslutad by sff123
måndag 23, mars 2026, 12:56:19

Säljes silvermynt 1oz. Avslutad by sff123
måndag 23, mars 2026, 12:55:36

Bad jokes. by Tyr
söndag 22, mars 2026, 17:44:17

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Cash Is King
lördag 21, mars 2026, 21:37:48

Köpes SWEA 13 by sff123
lördag 21, mars 2026, 10:24:01

Hur deklarerar vi? Som sålt Guld 2025! by mega_n