Författare Ämne: Förvaring av fysiska ädelmetaller  (läst 30533 gånger)

Utloggad Skägget

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 119
  • Affärsomdömen: 49
Förvaring av fysiska ädelmetaller
« skrivet: söndag 22, april 2012, 23:39:43 »
Tänkte fråga hur ni andra löser förvaringen av ädelmetaller?

Har personligen mycket utav det i bankfack men det börjar bli fullt, trots att det är ett fack av modell större så får man inte plats med så mycket då en del av silvret ligger i tillhörande etuier.
Dessutom fick jag nyligen reda på att inget av det som förvaras i ett bankfack är försäkrat av banken (SEB). Banken är endast ersättningsskyldig om det i efterhand anses att banken agerat oaktsamt vilket lett till att ett inbrott/rån/etc möjliggjordes.

Jag funderar även på att skaffa någon form av kassaskåp att ha hemma, någon som har tips/erfarenheter att dela med sig?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Förvaring av fysiska ädelmetaller
« Svar #1 skrivet: måndag 23, april 2012, 00:11:14 »
Vi har väl lite olika banker här på forumet, men sparbanken uppger att de ersätter 10 basbelopp/fack

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #2 skrivet: måndag 23, april 2012, 10:37:38 »
Se även denna tråd.

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=119.0

Finns fler trådar om man gör en sökning med sökfunktionen ;-)

Utloggad peppe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #3 skrivet: lördag 28, april 2012, 19:16:03 »
Banker litar jag inte på och kassaskåp är lite för tunga för min smak.
Så jag bestämde mig för att skaffa en så kallad Safe case från Clas Ohlson det är en vatten, damm och stötskyddande väska. Väldigt rymlig och lätt att ta med sig. Tänkte sätta in en bild på väskan men 400kb är max bildstorlek och mitt foto är större, men här är en sajt som har bild på väskan.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewproduct.htm?ID=15827

Utloggad WhiteWash

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 108
  • Follow the yellow brick road
« Svar #4 skrivet: lördag 28, april 2012, 23:10:15 »
Tack för tipset peppe! En sådan väska ska införskaffas vid nästa Clas Ohlson besök.

Annars gillar jag väskan som Scottsdale silver visar i slutet på denna video:
Scottsdale Stacker Silver Bar
  (vid ca 1:50)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2249
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #5 skrivet: söndag 29, april 2012, 09:24:09 »
Så jag bestämde mig för att skaffa en så kallad Safe case från Clas Ohlson

Då är det bara för eventuella inkräktare att bära i väg med grejorna.
Packat och klart med andra ord.

Utloggad skrotpeter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 219
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #6 skrivet: söndag 29, april 2012, 12:22:09 »
Tack för tipset peppe! En sådan väska ska införskaffas vid nästa Clas Ohlson besök.

Annars gillar jag väskan som Scottsdale silver visar i slutet på denna video: Scottsdale Stacker Silver Bar  (vid ca 1:50)

Silver och en pistol i väskan. Då har amerikanen allt han behöver.

Utloggad GH

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #7 skrivet: söndag 29, april 2012, 14:03:29 »
Ett tips är att annonsera efter beg kassaskåp på blocket. Man kan få tag på tunga brandsäkra skåp för 0-3000kr. Det finns folk som skänker tunga kassaskåp om man hämtar dom. Visst det är ju lite jobb att bära hem ett skåp på 500kg men desto svårare för inbrottstjuven att stjäla det. Ett Clas Ohlson skåp på 60 kg kan ju en ensam tjuv bära iväg. En nackdel med beg kassaskåp är att tidigare ägare kan ha kopierat nycklar och gör ett hembesök några månader senare. Fast är det Agda 95 år som vill bli av med sitt tunga kassaskåp hade jag inte oroat mig för kopierade nycklar och tjuvar.

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
« Svar #8 skrivet: söndag 29, april 2012, 15:35:33 »
Ett tips är att annonsera efter beg kassaskåp på blocket. Man kan få tag på tunga brandsäkra skåp för 0-3000kr. Det finns folk som skänker tunga kassaskåp om man hämtar dom. Visst det är ju lite jobb att bära hem ett skåp på 500kg men desto svårare för inbrottstjuven att stjäla det. Ett Clas Ohlson skåp på 60 kg kan ju en ensam tjuv bära iväg. En nackdel med beg kassaskåp är att tidigare ägare kan ha kopierat nycklar och gör ett hembesök några månader senare. Fast är det Agda 95 år som vill bli av med sitt tunga kassaskåp hade jag inte oroat mig för kopierade nycklar och tjuvar.

En stor anledning till att faktiskt köpa nytt, det handlar inte om speciellt stora belopp i sammanhanget. En regel som någon annan uttryckte i en tidigare tråd om kassaskåp skulle följaktligen vara att kassaskåpets pris ska stå i proportion till innehållet efter någonstans runt fem till tio procent.

Utloggad peppe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
« Svar #9 skrivet: söndag 29, april 2012, 15:40:29 »
Så jag bestämde mig för att skaffa en så kallad Safe case från Clas Ohlson

Då är det bara för eventuella inkräktare att bära i väg med grejorna.
Packat och klart med andra ord.

Allt har sina fördelar och nackdelar. Jag vill lätt kunna flytta på mina metaller och snabbt kunna ta med dom om jag så vill. Har du ett kassaskåp i hemmet så kan även den försvinna om man har otur med inbrottstjuvar. Vill man så kan man skaffa ett skit tungt kassaskåp men dom är inte så lätta att gömma och även sådana kassaskåp kan man bryta sig in i, ingenting är 100% säkert.
« Senast ändrad: söndag 29, april 2012, 17:56:16 av peppe »

Utloggad GH

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #10 skrivet: söndag 29, april 2012, 20:16:12 »

En stor anledning till att faktiskt köpa nytt, det handlar inte om speciellt stora belopp i sammanhanget. En regel som någon annan uttryckte i en tidigare tråd om kassaskåp skulle följaktligen vara att kassaskåpets pris ska stå i proportion till innehållet efter någonstans runt fem till tio procent.

Förresten det finns ju kassaskåp med elektroniska kodlås där man kan byta kod. Då hade iallafall jag mycket hellre köpt ett beg för 5000:- istället för att köpa ett nytt motsvarande skåp för 20000:-

Att lägga 5-10% på förvaringskostnader låter ju inte särskilt ekonomiskt  :-\

sisu

• Gäst
« Svar #11 skrivet: söndag 29, april 2012, 20:33:42 »
Jag har själv tolkat bankernas regler som att så länge man inte har direkta kontanter i facket så bryr de sig inte. De menar inte gamla svenska pengar, de flesta personer tror ju inte ens att de går att använda. Så jag låter banken ha mina metaller tills vidare :)

Utloggad Skägget

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 119
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #12 skrivet: måndag 30, april 2012, 01:11:15 »

[/quote]

Att köpa ett kassaskåp för 5-10% av värdet på det fysiska ädelmetallinnehavet känns som en ganska klumpig regel, passar iaf inte på mitt innehav.
Hur som helst så kommer jag nog skaffa ett skåp för att ha förvaring i hemmet för delar av ädelmetallinnehavet. Jag fyller på löpande så då känns det lämpligt att ha det som finns i hemmet säkrat. Dessutom kan man ju alltid förvara en del andra viktigheter i skåpet.

Att köpa ett skåp man bultar fast i golvet bör väl vara ett av de säkrare alternativen?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #13 skrivet: måndag 30, april 2012, 09:51:46 »
Hade jag bott i villa i stil med där jag växte upp, så hade jag utnyttjat något av alla de kryputrymmen som döljer sig i källaren, på vinden eller liknande. Lite svårare om man vill förvara brandsäkert dock, men utmärkt att gömma undan metaller av stort värde. Gömmer man dem smart så bör man knappast oroa sig för inbrottstjuvar. Ett plaströr nedgrävt på tomten är också ett alternativ, men se i så fall till att du inte har insyn från grannarna när du står och gräver :)

Utloggad Hemulen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Affärsomdömen: 4
  • Vem, Jag?
« Svar #14 skrivet: måndag 30, april 2012, 11:27:56 »
På en tomt/villa tomt kan man i princip komma undan med att gräva ner sina "PM-rör" (del i bevattnings systemet..)  samtidigt som man utbyter plattityder med grannen...
Om man gräver/rotar där man förväntas gräva rota. I blomrabatten, i pallkragen som du odlar kryddor/"what ever". Plattsättning av ute platsen. Murande av permanent ute grill osv sov.

När man bygger nåt nytt så bör man ju  bygga in nåt gömsle även om man inte kommer att använda det.

Använd "ekorr-metoden" lite här och lite där.

Förövrigt bör man ju kunna modifiera befintliga möbler mm i ens bostad till att innehålla lönnfack.
« Senast ändrad: måndag 30, april 2012, 12:53:51 av Hemulen »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

(Såld) [Säljes]: Guld 10 kr Oscar II från 1874 by Mange
Igår kl. 18:50

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Guld24K
Igår kl. 16:48

Irankriget by gbz
Igår kl. 13:54