Författare Ämne: Förvaring av fysiska ädelmetaller  (läst 30535 gånger)

Utloggad hedonism

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 0
SV: Förvaring av fysiska ädelmetaller
« Svar #15 skrivet: torsdag 07, juni 2012, 07:45:11 »
Tack för tipset peppe! En sådan väska ska införskaffas vid nästa Clas Ohlson besök.

Annars gillar jag väskan som Scottsdale silver visar i slutet på denna video: Scottsdale Stacker Silver Bar  (vid ca 1:50)

måste säga att den väskan är riktigt snygg. som från filmer.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #16 skrivet: fredag 08, maj 2015, 22:27:50 »
Jag har fått så många frågor av bekanta den senaste tiden om hur man förvarar ädelmetaller, cash och andra värdeföremål. Det har förvånat mig att så många tror att ett billigt stöldskyddsskåp är det bästa alternativet för dem. Därför tänkte jag ge lite inspiration.

Till att börja med är diversifiering alltid att föredra även om det ökar risken för att man skall förlora en del av sina värdeföremål. Diversifiering kan ske på en mängd olika sätt, t ex genom att förvara en viss typ av värdeföremål i olika länder/ständer/platser, men också utspridda i hemmet.

Oavsett om man har ett, två eller fler värdeskåp i hemmet är dessa kanske inte de mest lämpade platserna att förvara samtliga värdesaker som finns på ett och samma ställe. Ett värdeskåp kan t.ex. rymma en viss del av värdeföremålen och rabatten en annan. Blomkrukan och sänglampan kan också fungera som förvaringsplats.

Min favoritförklaring till att inbrottsskydd främst är en fråga om fantasi är en händelse som utspelade sig för en herrans massa år sedan. Då turistade jag i London med en vän och vi bodde på ett sunkigt hotell. Hotellet var inte uselt men sunkigare än många kan ana då detta rörde sig om en tid då de flesta inte var födda och standarden i London inte var att klassa som annat än katastrofal med dagens mått.

Efter att ha besökt några pubbar på kvällen kom vi tillbaka till hotellet och hörde två unga österrikiska damer beklaga sig inför portiern över att det var fotspår i den av sängarna som stod intill fönstret ut mot balkongen. Den senare såg helt oförstående på situationen och turturduvorna gick molokna tillbaka uppför trappan varvid de unga tu snart infångades av två jaktsugna duvhökar. De senare behövde inte anstränga sig särdeles för att mer noggrant få inspektera fotspåren. Efter ha givit lite trygghetsförklaringar och beskyddande ord tillsammans med medhavd medicin följer några timmars hål i historien. Under de tidiga morgontimmarna rådde vi senare de utmattade duvorna att ta med sig alla värdesaker, såsom kontanter, pass, kameror m m under den fortsatta vistelsens turistande. Vi själva hade inte sett några fotspår på vårt rum men däremot en dörr och ett fönster som såg ovanligt lättforcerade ut. Därför bestämde vi oss för att noga gömma de tillhörigheter med något som helst värde vi inte tog med oss. Fyra tioschillingsedlar (så länge sedan är det!) gömdes på olika platser vilka kunde hittas relativt enkelt om man letade efter dem. Dessa var vi beredda att offra men i ärlighetens namn trodde vi att vi skulle få behålla dem. En sedel låg under en kudde, en i en sko, en låg hoprullad i tandborstglaset och den sista hopvikt under ett kakfat. Alla sedlar utom den under fatet var borta då hela hotellet hade finkammats av en stöldliga. När polisen sedan var där och förhörde alla blev vi misstänkta då vi var de enda som inte uppgivit att vi förlorat något eftersom vi någonstans var beredda på att det kunde ske. Passen, pengarna m m hade vi gömt genom att tejpa fast bakom en låda som inte gick att dra ut hela vägen, klämt in under fjädrarna på sängen, lagt i plastpåse i duschens avlopp och stoppat in bakom en fastskruvad spegel. Mycket kan man göra med lite fantasi. Misstankarna släpptes efter att vi förklarat händelseförloppet och visat våra gömmor och vi skrattar än idag åt polismännens leenden när vi avslöjade om vår egen inspektion av duvornas fotspår. Det var uppenbart att det var den andra gången de pryda engelska poliserna hörde samma historia med lite för avslöjande detaljer. Turturduvorna hade inte följt våra råd och behövde därför ytterligare tröst vilket vi inte nekade dem. Hur som helst var 30 shilling ett billigt pris för det jag lärde mig av den historien.

Återgår man till hemmet och situationen så är den unik för var och en. Tjuvar som bara letar efter något kanske inte tittar bakom en tavla, men tjuvar som letar efter guld eller silver kanske gör just det. Vilka letar under rhododendronbusken och om de brutit sig in, vilka letar i legolådans dubbelbotten? Ser tjuvarna ett värdeskåp kanske de lägger all kraft där och ingen annanstans. Ser de ett inbrottsskyddsskåp kanske de kommer av sig i sitt letande och inte ens ser värdeskåpet. Det sista de ser är Cornflakespaketet om de inte är väldigt hungriga förstås. Tjuvar är ofta hungriga har jag förstått efter att ha läst om en massa misslyckade inbrott så kylskåpet behöver alltså inte vara rätt plats att förvara sitt guldägg om det inte är enormt välkamouflerat.

Med tanke på att det kan ta många timmar att hitta sina borttappade nycklar och flera år att hitta ett fotografi man glömt existerade så kanske man inte ska vara allt för orolig för inbrott om man har små volymer guld att gömma. Inte heller bör man lägga för mycket fokus på att hitta ett väldigt dyrt och säkert värdeskåp. Det senare har nackdelarna att man dels avslöjar att man vill förvara något värdefullt. Inte bara för inbrottstjuven utan också för säljaren, leverantören, vänner, bekanta, barnen, barnbarnens kompisar o s v. Varför betala dyra pengar för ett värdeskåp om man förvarar en del sedlar och metaller i linneskåpet? Jo, enda anledningen är att man vill diversifiera och ha en viss del av värdeföremålen i en något mer svårforcerad förvaring.

Fantasin sätter inga gärnser  :)

http://vimeo.com/12850662

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2249
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #17 skrivet: fredag 08, maj 2015, 23:19:21 »
Är det någon som har sett hur överkanten på någon av dina innerdörrar ser ut? Jag tror knappast det, även om du har bott där du nu bor ett bra tag. Och även om det inte finns mycket utrymme för att dölja saker i det så passar det nog bra för några rör mynt och liknande. Inte många människor tänker på utrymmet innanför en dörr som ett gömställe, men där finns det i bekvämt avstånd när du behöver grejorna. Du skall alltså ha en lämplig ihålig innerdörr, ett rör av något slag, och några enkla verktyg och så är saken klar.

Brilliant Safe in Overlooked Spot

Utloggad Jensan

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 32
« Svar #18 skrivet: onsdag 15, mars 2023, 22:40:05 »
Funderar på förvaringen av några små tackor. Bor i villa. Några tips?

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 541
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #19 skrivet: torsdag 16, mars 2023, 21:58:18 »
Tips på en mellan stor säkerhetsskåp som hade funkat i lägenhet? Tänkte ha det i klädkammaren i min lägenhet.  :)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #20 skrivet: fredag 17, mars 2023, 09:12:46 »
Funderar på förvaringen av några små tackor. Bor i villa. Några tips?
Att bo i villa är ju att ha närmast obegränsade möjligheter till gömställen jämfört med de som bor i lägenhet. Specifika tips är jag däremot skeptisk till. Så snart ett klurigt ställe är nämnt i en tråd med rubriken ”Förvaring av fysiska ädelmetaller”… så är det inte riktigt lika klurigt längre.

Sedan finns det en annan sak att begrunda och det är den gamla sanningen att inbrottstjuvar mer eller mindre per definition har mer erfarenhet av var de kluriga ställena är än den enskilda individen. Så jag tror själv mindre på att vara alltför fiffig och mer på diversifiering.

Förvara merparten i bankfack, det du har hemma kan du se till att göra svåråtkomligt för dig själv, för då är det ju svåråtkomligt även för tjuven. Om det sedan betyder någonstans i garaget, i något bängligt hörn av vinden eller kanske bakom någonting som går att skruva loss, men bara med specialbits, etc, är upp till var och en.

Och glöm för all del inte traditionen med ”midnight gardening”.

Vad sedan gäller detta med värdeskåp… det finns de som menar att sådana är onödiga, eftersom hemförsäkringen gäller även utan värdeskåp (vilket inte är en självklarhet). Sedan finns det argumentet att ett sådant signalerar existens av värdefulla föremål. Min syn är att värdeskåpet ingår som en naturlig del i diversifierandet. Eventuellt kan ett värdeskåp även ha fördelen att efter det tjuven hittat det (vilket han givetvis kommer att göra) så kommer han att fokusera på det och i bästa fall inte förstöra riktigt lika mycket av resten av hemmet. Allt är inte PM, det finns andra värden i ett hem, och de är rimligen större.

Om man till varje pris vill ha sina metallbitar på ett ställe som är lättillgängligt för en själv men aldrig kommer att hittas av en tjuv… då tror jag att det kan vara dags att fundera över vilka prioriteringar man gör.

Utloggad dlagerstrom

• Medlem
  • *
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #21 skrivet: fredag 17, mars 2023, 11:47:19 »
Ja som villaägare/gårdsägare finns det inga gränser till var man kan gömma ädelmetaller.
Kan vara klokt att eventuellt ta med beräkningen att man inte är den enda som vet om gömman, exempelvis vid plötslig bortgång.
Sen kanske det är uppdelade gömmor som någon nämnde tidigare och att man ska vara den ende som vet om gömman, då kanske man känner att det är okej att det värdet aldrig hittas i vissa av dem, utan får ligga där tills någon eventuellt gräver upp det eller vänder sängen upp och ned av misstag  ;D

Klassiska fyndplatser är väl på vind, under golv, i eller under möbler eller i ihåliga utrymmen.
Mynt går ju exempelvis sy in längst ned i fållen på gardiner eller andra tygföremål.
Kanske sy in dolt i en tygväska som fungerar som akutväska att packa i om man ska lämna snabbt 8)

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #22 skrivet: fredag 17, mars 2023, 17:16:57 »
Bor du i villa och har en avloppstank torde den vara hyggligt säker. Jag tror inte att en tjuv är särskilt pigg på att dyka ner i den och försöka få upp en stack även om han skulle råka känna till den. I alla fall inte om den är delvis fylld. Det lär vara ganska brandsäkert också.

Annars tror jag att en annan ganska säker metod för mynt är att skaffa ett kopparrör med lagom innerdiameter. Fyll röret med mynten och montera det tillsammans med andra vattenrören i huset gärna i trossbotten.   

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #23 skrivet: fredag 17, mars 2023, 22:09:55 »
Tips om hur/var man ska gömma undan sina ädelmetaller finns många
Jag vill bara tipsa om Fonus Vita arkivet, Gratis och enkelt att använda
Perfekt att ladda upp vad/vem ska visas efter bortgång
Man kan skriva hur man vill ha sin begravning, musik, blommor etc.
Jag har även lagt till koder till det som krävs för att komma in i ex. telefon/dator
Man bör även förklara vart sakerna är gömda, och vem som ska få tillgång till infon
Ev. nycklar kan vara bra också att veta vart dom ligger
På detta sätt så behöver man inte tala om sina gömställen så länge du lever

Utloggad dlagerstrom

• Medlem
  • *
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #24 skrivet: fredag 17, mars 2023, 22:45:10 »
Jag visste inte att Fonus har en tjänst som erbjuder den möjligheten så det var bra information att ta del av.

Blir ju lätt mycket känslig information som förvaras där isf, som eventuella hemligheter om var nyckel till vapenskåp / värdeskåp förvaras, undangömda värdesaker, samt evt koder till kryptoplånbok etc, så bör ju vara väldig hög säkerhet på dess datalagring med ett säkert skydd mot otillåten åtkomst.

Loggar man in via bank-id eller tvåstegsverifiering?

Inloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 374
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #25 skrivet: lördag 18, mars 2023, 03:05:48 »
Jag visste inte att Fonus har en tjänst som erbjuder den möjligheten så det var bra information att ta del av.

Blir ju lätt mycket känslig information som förvaras där isf, som eventuella hemligheter om var nyckel till vapenskåp / värdeskåp förvaras, undangömda värdesaker, samt evt koder till kryptoplånbok etc, så bör ju vara väldig hög säkerhet på dess datalagring med ett säkert skydd mot otillåten åtkomst.

Bitwarden dödmansgrepp är rätt bra, då kan man dels se till att närstående får tillgång till alla ens lösenord. Det är också bra att lägga till alla abonnemangsavgifter  som t.ex. Netflix, AWS Cloud, Chat-GPT och liknande, så att dessa kan avbokas så fort som möjligt.

Koder och kryptonycklar är också bra att dela via Bitwarden.

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #26 skrivet: lördag 18, mars 2023, 12:47:18 »

Vita arkivet använder bankid

Utloggad Destabilized

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 36
  • Affärsomdömen: 40
« Svar #27 skrivet: lördag 18, mars 2023, 21:39:01 »
Lägg ädelmetallerna i ett väl dolt kassaskåp. Skaffa sen ett annat kassaskåp och göm det, men på en plats som är lättare att hitta av någon som letar hastigt under tidspress. Däri lägger du några tackor från Alifake.

Utloggad Jensan

• Medlem
  • *
« Svar #28 skrivet: måndag 20, mars 2023, 13:28:54 »
Tack för era kloka svar på förvaring. Ska klura lite. Blir nog utanför hemmet. Ska kolla vita arkivet.

Utloggad Jensan

• Medlem
  • *
« Svar #29 skrivet: måndag 20, mars 2023, 13:36:26 »
Köpt guld av Tavex. Är det någon risk att det kan komma ut information om det? Tex de får inbrott, hackade mm?

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

(Såld) [Säljes]: Guld 10 kr Oscar II från 1874 by Mange
Igår kl. 18:50

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Guld24K
Igår kl. 16:48

Irankriget by gbz
Igår kl. 13:54

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n