Författare Ämne: Riksbankens minnesmynt 4000kr - finvikt 10,8g guld  (läst 12120 gånger)

Utloggad Smaug

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Affärsomdömen: 20
Riksbankens minnesmynt 4000kr - finvikt 10,8g guld
« skrivet: lördag 10, december 2016, 15:54:48 »
Hej!

Riksbanken släpper minnesmynt lite då och då, det senaste 2010 för att hylla kronprinsessans giftermål med en viss gymägare från Ockelbo. Se länk: http://www.riksbank.se/sv/Sedlar--mynt/Mynt/Minnesmynt/2000-talet/

Tidigare mynt har haft nominella värden på 1000kr eller 2000kr, detta är det första och hittills enda som har ett nominellt värde på 4000kr. Myntet väger totalt 12 gram, med 900/1000 delar guld. Det är också förskräckligt fult.

Det fiffiga med detta mynt dock är att spotpriset på 10,8g guld just nu ligger i närheten av 4000kr. Vid ett guldpris på 370kr/gram är myntet alltså värt 4000kr både nominellt och spot.

Skaffar man myntet i det läget kan två scenarier utspelas:

1) Guldpriset stiger --> myntet blir värt mer än 4000kr.

2) Guldpriset sjunker. Då kan man när som helst lösa in myntet till Riksbanken, få 4000kr på kontot, och därefter köpa mer guld än de 10,8g myntet innehåller.

Myntet kan alltså bli värt mer än 4000kr men inte mindre! (så länge Riksbanken inte havererar)

Problemet är dock att få tag på ett, har letat på Tradera men de säljs sällan, upplagan är ynka 4370st. Är det någon här som har ett och hur fick ni tag på det i så fall? Kan man skriva upp sig på något slags minnesmyntsnyhetsbrev för att få tillfälle att köpa minnesmynt direkt från AB Myntverket i Eskilstuna nästa gång ett präglas?

Rödlöga

  • Gäst
SV: Riksbankens minnesmynt 4000kr - finvikt 10,8g guld
« Svar #1 skrivet: lördag 10, december 2016, 19:35:45 »
Hej !

Myntverket i Eskilstuna finns ej längre.
2011 såldes AB Myntverket i Eskilstuna till finska statens helägda företag Myntverket i Finland AB, som ganska omgående bestämde sig för att lägga ner det.

Vad gäller 4000-kronan så brukar detta mynt dyka upp på Tradera ett par tre gånger per år.
Jag har själv tre exemplar av detta mynt.
För det billigaste gav jag 4300 kronor, och det dyraste 4400 kronor.

Jag talade med en tjänsteman på Riksbanken, för ca tre år sedan, när Kungen firade sitt 40-års jubileum som kung av Sverige, och hon meddelade att Riksbanken kommer va mycket sparsam med att ge ut guldmynt i fortsättningen.
Man kommer istället ge ut jubileumsmynt bland de vanliga nickelmynten.



Inloggad glimbert

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 407
  • Affärsomdömen: 22
SV: Riksbankens minnesmynt 4000kr - finvikt 10,8g guld
« Svar #2 skrivet: lördag 10, december 2016, 20:25:36 »
Jag talade med en tjänsteman på Riksbanken, för ca tre år sedan, när Kungen firade sitt 40-års jubileum som kung av Sverige, och hon meddelade att Riksbanken kommer va mycket sparsam med att ge ut guldmynt i fortsättningen.
Man kommer istället ge ut jubileumsmynt bland de vanliga nickelmynten.
Haha, det var intressant info. Jag tror inte att någon här är förvånad. Jubileumsmynt i nickel...

Utloggad Micromax

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 482
  • Affärsomdömen: 277
SV: Riksbankens minnesmynt 4000kr - finvikt 10,8g guld
« Svar #3 skrivet: lördag 10, december 2016, 23:35:00 »
Jag talade med en tjänsteman på Riksbanken, för ca tre år sedan, när Kungen firade sitt 40-års jubileum som kung av Sverige, och hon meddelade att Riksbanken kommer va mycket sparsam med att ge ut guldmynt i fortsättningen.
Man kommer istället ge ut jubileumsmynt bland de vanliga nickelmynten.

Haha, det var intressant info. Jag tror inte att någon här är förvånad. Jubileumsmynt i nickel...


Det som menades är att Riksbanken kommer att ge ut jubileumsmynt bland de vanliga reguljära mynten, 1-kronorna från 2009 och 2013 till exempel:

http://www.privataaffarer.se/nyheter/rakna-med-fler-minnesmynt-91893

http://myntbloggen.se/2013/03/26/carl-xvi-gustaf-1973-2013/
« Senast ändrad: lördag 10, december 2016, 23:43:21 av Micromax »

Rödlöga

  • Gäst
SV: Riksbankens minnesmynt 4000kr - finvikt 10,8g guld
« Svar #4 skrivet: torsdag 19, januari 2017, 22:10:24 »
Hej!

Riksbanken släpper minnesmynt lite då och då, det senaste 2010 för att hylla kronprinsessans giftermål med en viss gymägare från Ockelbo. Se länk: http://www.riksbank.se/sv/Sedlar--mynt/Mynt/Minnesmynt/2000-talet/

Tidigare mynt har haft nominella värden på 1000kr eller 2000kr, detta är det första och hittills enda som har ett nominellt värde på 4000kr. Myntet väger totalt 12 gram, med 900/1000 delar guld. Det är också förskräckligt fult.

Det fiffiga med detta mynt dock är att spotpriset på 10,8g guld just nu ligger i närheten av 4000kr. Vid ett guldpris på 370kr/gram är myntet alltså värt 4000kr både nominellt och spot.

Skaffar man myntet i det läget kan två scenarier utspelas:

1) Guldpriset stiger --> myntet blir värt mer än 4000kr.

2) Guldpriset sjunker. Då kan man när som helst lösa in myntet till Riksbanken, få 4000kr på kontot, och därefter köpa mer guld än de 10,8g myntet innehåller.

Myntet kan alltså bli värt mer än 4000kr men inte mindre! (så länge Riksbanken inte havererar)

Problemet är dock att få tag på ett, har letat på Tradera men de säljs sällan, upplagan är ynka 4370st. Är det någon här som har ett och hur fick ni tag på det i så fall? Kan man skriva upp sig på något slags minnesmyntsnyhetsbrev för att få tillfälle att köpa minnesmynt direkt från AB Myntverket i Eskilstuna nästa gång ett präglas?

Idag hade du haft chansen att bli ägare till ett 4000-kronors mynt.
Men det blev otroligt dyrt......5270 Fiat-kronor.
http://www.tradera.com/item/220128/273433351/mynt-i-guld-4000-kr-till-minne-av-brollopet-victoria-daniel

Utloggad jolut

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 31
  • Affärsomdömen: 19
SV: Riksbankens minnesmynt 4000kr - finvikt 10,8g guld
« Svar #5 skrivet: torsdag 19, januari 2017, 22:31:38 »
Oj, jag får kanske sälja mitt mynt, för att kunna köpa mer silver!!  :P

Rödlöga

  • Gäst
SV: Riksbankens minnesmynt 4000kr - finvikt 10,8g guld
« Svar #6 skrivet: söndag 09, april 2017, 15:09:40 »
4000-kronan har verkligen blivit populär, och i och med det också väldigt dyr.
Här resultatet av två auktioner i år.
http://www.tradera.com/item/220128/278189461/guld-minnesmynt-4000-kr-brollopet-mellan-kronprinsessan-victoria-och-daniel-
.
http://www.tradera.com/item/220128/276245946/guldmynt-4000-kr-fri-rek-frakt-
Och här en pågående.
http://www.tradera.com/item/220128/279278961/-guldmynt-4000-kronor-2010-daniel-och-victorias-brollop-originaletui-m-info-
Utöver dessa tre, så såldes en den 19 Januari för 5270 kronor.
Det är med nästan 100% säkerhet de enda fyra som sålts på Tradera i år.
« Senast ändrad: söndag 09, april 2017, 15:15:53 av Rödlöga »

Utloggad Smaug

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Affärsomdömen: 20
SV: Riksbankens minnesmynt 4000kr - finvikt 10,8g guld
« Svar #7 skrivet: onsdag 12, april 2017, 19:15:43 »
Ja, det finns väldigt få till salu verkar det som. Idag är guldpriset strax över 370kr grammet vilket ger myntet ett värde på 4000kr både nominellt och för guldvikten. Hade det gått att få tag i för 4000kr idag hade det varit ett no-brainer köp.

Dock är det förstås förskräckligt fult som sagt. Ett mynt som är mycket funktionellt men förfärligt att se - guldmyntens betong.
« Senast ändrad: onsdag 12, april 2017, 19:23:46 av Smaug »

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 05, juni 2026, 20:47:15