Författare Ämne: Oseriösa säljare på Tradera.  (läst 1811829 gånger)

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 83
SV: Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #705 skrivet: tisdag 01, april 2014, 04:57:09 »
Inga köp nu till mirakelpriser hos denna säljare, så jag väljer att hellre fria än fälla gällande säljarens intentioner.
Inte desto mindre, två kopior rör det sig om.

http://www.tradera.com/item/220211/205214945/100-dollars-2011-9999-gold-australia
Saknar Perth Mint "P" till höger om kängurun och drottningens huvud är feldimensionerat.

http://www.tradera.com/item/220211/205215134/twenty-dollars-1933-guld
En St. Gauden från 1933, släpptes aldrig för cirkulation och endast ett känt exemplar finns hos en anonym samlare (som betalade $7,590,020 för detta år 2002).
Sannolikheten att denna samlare lägger upp myntet på Tradera utan reservationspris på är nog ganska låg...

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #706 skrivet: onsdag 02, april 2014, 12:09:56 »
Bra spanat av Mange. Och visst är (var) det två falska guldmynt ute till försäljning.
Jag antar att säljaren också läser på detta forum, och nu är auktionerna avslutade av denne. Och lika bra var väl det…

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0

Utloggad Azure

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
« Svar #708 skrivet: torsdag 03, april 2014, 06:51:33 »
Har sett "jurgen7" sälja massor av ädelmetaller, ibland lånar h*n bilder och ibland tar h*n bilderna själv, tror inte det finns något att oroa sig för.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #709 skrivet: torsdag 03, april 2014, 08:39:54 »

Har sett "jurgen7" sälja massor av ädelmetaller, ibland lånar h*n bilder och ibland tar h*n bilderna själv, tror inte det finns något att oroa sig för.
Jag har ingen åsikt om säljaren, men som potentiell köpare måste jag säga att innan Tradera inför någon sorts köparförsäkring/garanti motsvarande vad ebay har så finns det inte på kartan att jag ens överväger en sån affär. Jag kan jag inte upphöra förvånas över att det finns köpare som är beredda att skicka runt 70 KSEK rakt ut i rymden baserat på omdöme om en säljare som i vissa fall kan bestå i att han förra året sålde några Pokemonkort och en gammal Fantomen. Å andra sidan är jag kanske ännu mer förvånad över att Tradera inte ordnar detta, de ägs ju faktiskt av ebay, så hur svårt kan det vara att synka ihop en sån sak.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #710 skrivet: torsdag 03, april 2014, 11:31:18 »

Jag har ingen åsikt om säljaren, men som potentiell köpare måste jag säga att innan Tradera inför någon sorts köparförsäkring/garanti motsvarande vad ebay har så finns det inte på kartan att jag ens överväger en sån affär. Jag kan jag inte upphöra förvånas över att det finns köpare som är beredda att skicka runt 70 KSEK rakt ut i rymden baserat på omdöme om en säljare som i vissa fall kan bestå i att han förra året sålde några Pokemonkort och en gammal Fantomen. Å andra sidan är jag kanske ännu mer förvånad över att Tradera inte ordnar detta, de ägs ju faktiskt av ebay, så hur svårt kan det vara att synka ihop en sån sak.

Kan bara hålla med August.

Inte en chans i h*....vete att jag skulle köpa något av "jurgen7" eller någon annan som inte ens orkar ta upp mobilen ur fickan och ta en egen bild. Någon som "lånar bilder" på guld- och silvertackor. Inte för 7K och verkligen inte för en guldtacka a´ 70K. Där jag inte kan inspektera objektet på en bank innan betalning.

Är någon dessutom en bedragare. Då är det jäkligt lätt att först bolla lite olika auktioner mellan olika kapade konton för att just vinna trovärdighet. Dessutom med tanke på vilken effektivitet svensk kram- och dialogpolis har. Traderas fullständiga oförmåga se mönster hos presumtiva bedragare eller ens jämföra IP-nummer. Då är det verkligen inte ett alternativ.

August, min gissning är att det är för dyrt med försäkringen, samt att Tradera inte har samma kvalificering av säljare. Att Tradera inte införlivats med Paypal på samma sätt som Ebay är knutet till betalningstjänsten.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #711 skrivet: torsdag 03, april 2014, 12:00:59 »
Som jämförelse väntar jag just nu på ett intressant paket från Ukraina, från en säljare med så extremt begränsad engelska att det ärligt talat är mer än lite svårt att tolka (tänk "Borat" och multiplicera med 10...).

Är jag säker på att jag kommer att få det jag beställt? Självklart inte, men är inte ett dugg bekymrad.

Och ärligt talat så tror jag att jag kommer att få *exakt* det jag beställt. För den stora grejen med ebay är att om en säljare blåser en köpare så går köparen fri från trasslet och sedan blir det ett bråk mellan ebay och säljaren. En säljare med trasig etisk kompass tänker sig rätt noga för innan han muckar med själva handelsplattformen som ger honom hans levebröd, medan att blåsa en udda köpare en halv planet bort ju vore relativt riskfritt. Så att ebay tar över ansvaret för att reda ut trassel leder inte bara till att köparen blir tryggare, framför allt leder det till att säljarna blir hederligare, noggrannare och att allting flyter bättre.

Att Tradera inte tar tag detta är en ren skam, och i mina ögon ett utslag av deras marknadsdominans. De behöver inte göra ett skvatt, de tjänar pengar som gräs ändå by being the only game in town.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
« Svar #712 skrivet: torsdag 03, april 2014, 12:26:10 »
Den här säljare "jurgen7" tycker väl om sig själv att han är en riktigt seriös säljare som typ Libertysilver eller Tavex dom använder också "illustrativa" bilder.
Och han är så upptagen så han har väldig svårt att hitta tid för att göra några bilder på sina annonser, tyvärr. (Fast jag tycker att han är för lat bara).
Jag är en sån människa som är lite för bråttom ibland och lyckades lägga ett bud på en annons som visade 10 stycken 1 grams guldtackor (utan att läsa ordentligt i texten att det är egentligen en 10 gram guldtacka som säljes). Det hände ifjol och det var "jurgen7"s annonsen.
Det var en kort annons (om jag minns rätt 3 dagars annons), jag var förvånad varför efter två dagar ingen försökte lägga mer bud på annonsen (då priset var för bra för att vara sant om man köper 10 stycken 1 grams tackor... då ni vet 10x1 grams tackor kostar ca. 20-30% mer än om man köper 1x10 gram), jag läste texten i annonsen noga och förstått att det gäller en 10 gram guldtacka, fast bilden visade 10 stycken små 1 grams tackor. Då blev jag självklart förbannat på sig själv i första hand och kunde inte få ett svar från mig själv varför läste jag inte annonsen tillräckligt noga och bara kolade bilden. Ja ja inte så mycket att göra. Jag kontaktade säljare och bad han göra några bilder på tackan och mejla mig.

- "Hej, kan du göra och mejla mig bilder på tackan (båda sidor) och gärna höger och vänster sida om det går så att jag kan se att plasten är hel, då bilden i annonsen stämmer absolut inte med själva annonsen som jag skrev till dig på morgonen idag."

Jag har fått ett svar med endast 1 bild (med ganska dålig bildkvalitet) (eller om man ska vara helt korrekt två nästan likadana bilder på framsidan) dagen efter med text:

- "Detta är ingen bild från någon databank,
Jag säljer inga felaktiga tackor enligt dina funderingar beträffade att du vill se alla sidor.
Få jag påminna dej om att jag inte är bilhandlare utan har såld Guld sedan 1967 och driver ett företag.
Det finns ingen anledning för dej att betvila mina annonser."

Sen svarade jag:

- "Hej, Får jag ingen bild på baksida heller?"

Hans svar var:

- "Baksidan är inger att se, det är endast rent guld ." 

;D

Ja det var ju inte nå stora belopp ca. 3000 kr men kändes lite oseriös ändå.
Och jag tror han förstått att det var även hans fel sälja en 10 gr tacka men ladda upp bilder som visar 10 stycken tackor. Tills slut han erbjud gratis REK frakt till mig.
Men efter det som hände jag är läser extra noga hans annonser.
Och ja, sälja 250 gr guldtacka och använda illustrativa bilder är lite si så där, men han kanske kan mejla bilder på tackan om eventuella köpare kontaktar han. 

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #713 skrivet: lördag 05, april 2014, 15:40:49 »
Jag behöver väl egentligen inte göra forumet uppmärksam på denna scammare. Det är väl för uppenbart.

Auktion 1
Auktion 2

Båda bilderna stulna på nätet och omdömen som luktar uppgjorda lång väg.

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #714 skrivet: måndag 07, april 2014, 20:36:58 »
Denna känns som att den är för bra för att vara sann, eller vad tycker ni?

http://www.tradera.com/item/220208/205546939/silver-mynt-half-dollar-1797

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #715 skrivet: måndag 07, april 2014, 22:01:22 »
Bra spanat av "Bosse". På CoinTrackaers så uppskattar de värdet på 1797 Draperad Bust Dollar på minst $1030. En i perfekt skick kan vara värd $103.000 eller mer. Så visst måste man bara med anledning av det bli misstänksam mot ett sådant mynt på tradera med utropspris 50 kr!

Och det är ett falskt mynt, vilket framgår av nedanstående bildjämförelse. En dålig förfalskning där t.ex. antalet stjärnor mellan årtalet 1797 och LIBERTY skiljer sig på 8 och 10 stycken på den äkta!

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
« Svar #716 skrivet: tisdag 08, april 2014, 10:42:48 »
http://www.tradera.com/item/344288/205725371/100-gr-guldtacka-akta-umicore-guld

Priset köp nu 23000, fast Tavex köper in guld för över 27000.

Bilden är från : http://www.worthpoint.com/worthopedia/umicore-100g-215oz-gold-bar-20857383

Säljare skriver dock : OBS: Betalning sker enbart med Paypal och varan skickas till din adress! Det är för allas trygghet. Vet du inte vad Paypal är så se: www.paypal.se (Säkra betalningar för köpare och säljare)

Och : "Fråga mig inte om prutmån."  ;D
« Senast ändrad: tisdag 08, april 2014, 10:45:33 av Fantom »

Utloggad Auric Goldfinger

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 135
« Svar #717 skrivet: tisdag 08, april 2014, 12:51:18 »
http://www.tradera.com/item/344288/205725371/100-gr-guldtacka-akta-umicore-guld

Priset köp nu 23000, fast Tavex köper in guld för över 27000.

Bilden är från : http://www.worthpoint.com/worthopedia/umicore-100g-215oz-gold-bar-20857383

Säljare skriver dock : OBS: Betalning sker enbart med Paypal och varan skickas till din adress! Det är för allas trygghet. Vet du inte vad Paypal är så se: www.paypal.se (Säkra betalningar för köpare och säljare)

Och : "Fråga mig inte om prutmån."  ;D

PayPal inger ju förtroende men bilden gör inte det.
Är du tveksam Fantom? Jag är tveksam.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #718 skrivet: tisdag 08, april 2014, 14:49:16 »
Säljaren till det falska halvdollarmyntet i Svar #714 och #715 har också ett guldmynt ute till försäljning. Och när ett mynt är falskt så fanns det ju anledning att titta närmare på det andra myntet också. Och det är också ett falskt mynt.

När jag kollade upp det på nätet så hittade jag ett identiskt mynt hos Aliexpress, kan man tänka sig. Jag tittade omkring lite mer på den sajten och mycket riktigt så fanns halvdollarmyntet där också. Det ser precis likadant ut som det säljaren har på Tradera. Sedan tittade jag på vad säljaren har sålt tidigare. Enligt akutionsbeskrivningarna så har han hittat fina märkesvaror såsom dyra pennor från ”dödsbon” bl.a. och han vet naturligtvis ingenting om dessa saker annat än att de är i nyskick! Vill man inte köpa dyrt utav honom så finns dessa saker mycket billigt hos Aliexpress!!

Edit: Just det...
« Senast ändrad: söndag 13, april 2014, 14:22:59 av Sarek »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #719 skrivet: tisdag 08, april 2014, 15:17:44 »
PayPal inger ju förtroende men bilden gör inte det.
Är du tveksam Fantom? Jag är tveksam.

Det finns inget tvivel om att detta är ett scamförsök. Allting i auktionstexten pekar på det. Som vid tidigare liknade försök så har säljare ärvt objekten, och kvitton brukar också finnas med, något som man däremot aldrig får se i bild. Fri frakt brukar det vara så blir det extra billigt för köparen. Och nu får du t.o.m. objektet hem till din adress. Det är bara att trycka på köpknappen och betala så kommer tackan hem till din dörr.

När jag läser texten där bilden är hämtad ifrån (se länk i Svar # 716) så ser det där också ut som upplagt för ett scamförsök. Är det samma person där som här?

Vad jag förstår så skall en köparen bli skadefri med Paypal om man råkar ut för en bluff. Men det går väl att som säljare lura Paypal, och då blir det de som får ta smällen på 24.000

Nej, det finns ingen människa som säljer sina guldtackor på Tradera för över 3.000 kr billigare än vad han får sälja dem för på t.ex. Tavex. Allt var ju i nyskick stod det i auktionen.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Köpes: Guldtacka upp till 50gram. by Berlusconi
Idag kl. 19:30

Irankriget by gbz
Igår kl. 13:51

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane