Författare Ämne: Oseriösa säljare på Tradera.  (läst 760116 gånger)

Utloggad Silver_Neo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 149
  • Affärsomdömen: 6
SV: Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #45 skrivet: onsdag 23, maj 2012, 21:05:10 »
Ring banken också o säg vad som  hänt direkt efter polisanmälan, har det gått via Paypal så går det att få pengarna tillbaka oavsätt då dom har försäkring på alla transaktioner.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1768
  • Affärsomdömen: 179
« Svar #46 skrivet: onsdag 23, maj 2012, 21:25:58 »
Jag höll på att bli blåst på ett förskott på några tusen kronor på en blocket-annons. Jag hade pratat med säljaren, fått adress och bestämt möte. Förde över ett förskott för att reservera varan. Sedan var telefonen avstängd, gick inte få kontakt etc... (Det var ett tag sedan och jag var kanske lite mer godtrogen då.)

Eftersom man inte kan få redan på vem som står bakom ett bankkonto(på enkelt/lagligt sätt) kom jag på iden att skicka ett meddelande via meddelandetexten vid inbetalning. Minavgiften var 10 kr per överföring men jag offrade 3x10 kr och skickade meddelande "Ring XXX tel YYY annars polisanmälan." men hjälp av de tre text-segmenten...

Och hör och häpna. En rädd/orolig mamma ringde och undrade vad som stod på. Jag förklarade. Det visade sig att hennes tonåring "lånat ut" sitt konto till en "kompis". Hon rättade dock till problemet och betalade tillbaka mina pengar. Senare hörde en polisman av sig och ville ha mitt vittnesmål. (De hade efter andra anmälningar undersökt kontoutdraget och även de sett mitt "meddelande".)

Vet inte hur det gick i målet senare, men jag fick tillbaka mina pengar...

Har dock åkt på en annan nit i PM-sammanhang av en person som lät mycket trovärdig etc. Men det är kanske en risk man får ta när man är med i spelet. Har gjort många superbra affärer också ;-)

Polisanmäl! Sådana idioter ska inte komma undan...

/H

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #47 skrivet: onsdag 23, maj 2012, 21:38:11 »
Jag har nog gjort flera hundra inköp på Tradera och aldrig förlorat pengarna (vad jag har märkt iallafall).
Det har hänt att jag fått oäkta guldmynt(inte pläterade utan numismatiska förfalskningar som mycket väl kan vara guld men inte original) eller andra misstänkta saker, men alltid fått köpet att gå tillbaka i det fallet.

På blocket har jag kanske gjort ett 20-tal affärer. Två blåsningar varav en som löste sig enligt tidigare post.

På Ebay har det hänt 2 ggr av typ 50 att jag inte fått varan. Värdet på de varorna var dock mindre än 100kr/st.

Så visst kan man bli lurad. Det händer dock inte så ofta. Iallafall inte för mig hittills.

/H
« Senast ändrad: onsdag 23, maj 2012, 21:48:46 av mega_n »

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #48 skrivet: onsdag 23, maj 2012, 21:50:34 »
För några år sedan blev jag  blåst på en PS3:a på Tradera, och var nog tyvärr lite godtrogen på den tiden jag med. Säljaren följde exakt samma mönster som i fallet ovan. Han var nog dock ganska korkad, då summorna han blåste folk på inte rörde sig om mer än max 5000 kr totalt. I PM sammanhang går det tyvärr att lura till sig ganska stora pengar på kort tid innan bluffen avslöjas =/

Utloggad rottenz

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 25
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #49 skrivet: onsdag 23, maj 2012, 22:10:39 »
Funderade på att kraftigt sms hota honom  ,då han självklart inte svara på mobilen.Men se här ...samma person o fler(4st) nr hmm terror   http://www.118100.se/sok-person/anders%20svensson%20Fridensberg%203%2057493%20Vetlanda   polisanmälan blir det man får lära sig den dyra vägen i silversvängen ibland  :'(.Va så inne på Pandorna att jag inte såg varningsignalerna , 1 batteriet på internetdosan va slut (skicka email när pengarna är insatta)2insätts på en anna persons namn, konto.Pandorna gjorde mig silver blind.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #50 skrivet: onsdag 23, maj 2012, 22:18:52 »
Funderade på att kraftigt sms hota honom  ,då han självklart inte svara på mobilen.Men se här ...samma person o fler(4st) nr hmm terror   http://www.118100.se/sok-person/anders%20svensson%20Fridensberg%203%2057493%20Vetlanda   polisanmälan blir det man får lära sig den dyra vägen i silversvängen ibland  :'( .Va så inne på Pandorna att jag inte såg varningsignalerna , 1 batteriet på internetdosan va slut (skicka email när pengarna är insatta)2insätts på en anna persons namn, konto.Pandorna gjorde mig silver blind.

Den andra punkten tänder en stor varningsskylt hos mig iaf! Låter som snubben eventuellt använt sig av en bulvan, eller kanske på något vis en ovetande persons konto?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #51 skrivet: onsdag 23, maj 2012, 22:26:23 »

Den andra punkten tänder en stor varningsskylt hos mig iaf! Låter som snubben eventuellt använt sig av en bulvan, eller kanske på något vis en ovetande persons konto?

Kan också vara någon som hackat traderakontot och tagit över pengahanteringen eller något likande...

/H

Inloggad Silverjägarn

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 287
  • Affärsomdömen: 33
« Svar #52 skrivet: onsdag 23, maj 2012, 22:45:03 »
Har åkt på en blåsning på tradera ,den jäkeln hade ca 10 ok auktioner .Sen la han ut större försäljningar och har hittills lurat 4st,Kolla detta http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=3097283

Tyvärr är jag också en av dom som blivit blåst av honom. Brukar läsa här på forumet då och då men nu blev jag tvungen bli medlem när jag såg denna tråd för att dela med mig av info och förhoppningsvis kan vi tillsammans sätta dit denna parasit.

Köpte först 1oz av honom. Såg att han inte hade några omdömen men naiv som man är tänkte jag alla måste ju sälja första gången någon gång. Sen när han skickade e-mail att jag skulle föra över pengar till någon helt annan började jag fatta misstankar och frågade ut honom. Han förklarade bort det och sa att jag gärna fick vänta med att betala tills han fått sina första omdömen. Så gjorde jag också och det gick bra, fick min 1oz väldigt snabbt.

Sedan lade han ut auktioner med större värde och blåste alla. Tror att det namnet han använder är något han bara tagit random. Däremot skrev han ett ju ett namn till vem han påstod bankkontot tillhörde. Gjorde en research på nätet och han är totalt osynlig på nätet förutom på ett ställa, nämligen ratsit. Vet inte om det är tillåtet att lägga ut uppgifter här så jag avvaktar med det.

Vilket fall som helst så har jag gjort en polisanmälan idag. Det hoppas jag ni också gör. Skicka ett e-mail till mig för mer info om du vill så kan vi tillsammans försöka lösa det.

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #53 skrivet: torsdag 24, maj 2012, 01:08:04 »
Har åkt på en blåsning på tradera ,den jäkeln hade ca 10 ok auktioner .Sen la han ut större försäljningar och har hittills lurat 4st,Kolla detta http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=3097283

Visst jag tycker synd om dig, men det där såg ju extremt misstänksamt ut. Jag hade aldrig handlat av någon som helt plötsligt går från att sälja enstaka mynt till rullar.

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #54 skrivet: torsdag 24, maj 2012, 01:14:29 »
Funderade på att kraftigt sms hota honom  ,då han självklart inte svara på mobilen.Men se här ...samma person o fler(4st) nr hmm terror   http://www.118100.se/sok-person/anders%20svensson%20Fridensberg%203%2057493%20Vetlanda   polisanmälan blir det man får lära sig den dyra vägen i silversvängen ibland  :'(.Va så inne på Pandorna att jag inte såg varningsignalerna , 1 batteriet på internetdosan va slut (skicka email när pengarna är insatta)2insätts på en anna persons namn, konto.Pandorna gjorde mig silver blind.

Det är så det går till, man söker upp random persons personuppgifter (Anders Svensson är det första en bedragare kommer på antagligen), sen skriver man ner ett falskt telefonnummer till denna person och använder sig sedan av denna identitet.

Tyvärr är det ett väldigt enkelt och säkert sätt att scamma personer och de som gör det sätter det enkelt i system och åker aldrig fast.

Det man kan trösta sig med är att de personer som utför dessa handlingar garanterat kommer till helvetet, om man vill se det ur ett religiöst perspektiv (bör ge lite tröst iaf). Sen är det också endast av sina misstag man lär.

Själv när jag var liten (10-12 år) höll jag på med habbo hotel och hade väl möbler i det spelet (allting handlar om att ha sällsynta möbler vilka man får genom mycket omfattande planering genom att bli "habbo club" medlem på upp till 20 olika avatarer och sedan vänta och få en speciell möbel per månad etc. samt via väldigt sällsynta möbler som bara såldes på vissa speciella tider och kostade multum (hundratals sek). Efter runt 1 år av väldigt seriöst sparande och planerande och tradande i denna virtuella värld hade jag något av habbo sveriges absolut bästa rum och lager av möbler (tror detta var värt run 15 000 varav jag spenderat minst 9000 av egna sparade pengar).

En dag när jag loggade in var allt borta... Vet fortfarande inte vem som stal det och givetvis var det omöjligt att kontakta habbo.se och få tillbaka sina saker så jag förlorade 1 års sparande och spelande och väldigt noggrant planerande och tradande i denna virtuella världen.
« Senast ändrad: torsdag 24, maj 2012, 01:23:40 av alang »

Utloggad GH

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #55 skrivet: torsdag 24, maj 2012, 13:01:28 »
Jag blir så förbannad när jag läser om detta. Jag känner igen honom från tradera jag har sett flera av hans varor där. Jag har någon enstaka gång bjudit på varor av nya säljare. Helst ska dom bo i närheten så man kan åka och hämta varan eller "hälsa" på det blir problem. Innan jag lägger bud brukar jag ställa någon random fråga så jag får tag på hans mejladress, namn, tel nummer, adress. Ibland kan man få fram intressant information om man googlar mejladress t ex var personer jobbar, blogg, vänner. 

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2605
  • Affärsomdömen: 46
« Svar #56 skrivet: torsdag 24, maj 2012, 14:40:24 »
Jag blir så förbannad när jag läser om detta. Jag känner igen honom från tradera jag har sett flera av hans varor där. Jag har någon enstaka gång bjudit på varor av nya säljare. Helst ska dom bo i närheten så man kan åka och hämta varan eller "hälsa" på det blir problem. Innan jag lägger bud brukar jag ställa någon random fråga så jag får tag på hans mejladress, namn, tel nummer, adress. Ibland kan man få fram intressant information om man googlar mejladress t ex var personer jobbar, blogg, vänner.

Mycket bra taktik, samt rätt ställda frågor kan också avslöja säljarens kunskap om det han bjuder ut

Inloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 945
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #57 skrivet: fredag 25, maj 2012, 09:08:06 »
För jävla tråkigt, lider med alla som blivit lurade av säljaren.

Vad säger ni om denna annonsen då, som ligger under "Guld- & silvertackor:

http://www.tradera.com/ovanligt-5-oz-silvermynt-tiger-auktion_302605_156160532

Rubriken:
Ovanligt 5 oz "China Zodiac Big Silver coin" TIGER 1998.

I beskrivningen:
Legering med silver inuti, pläterad med äkta silver.

Känns inte helt ok va? Vad menar säljaren med sistnämnda meningen egentligen?

Ser förresten i historiken att han säljaren sålt liknande mynt tidigare. En sådan tiger som i denna annonsen gick för 610 kr. Vem betalar det när man inte ens vet mängden silver? Missar jag något?
« Senast ändrad: fredag 25, maj 2012, 09:13:49 av Silver »

Inloggad hasse_A

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 437
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #58 skrivet: fredag 01, juni 2012, 08:08:54 »
Vad tycker ni om den här ?:
http://www.tradera.com/-50-1oz-american-gold-eagle-guld-dollar-2011-liberty-24k--auktion_302605_157247829
Är det ok bara man talar om att det är pläterat. Snackas om bevis o.s.v.
En oinvigd kan nog bli lurad.

Utloggad johan_ua

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 179
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #59 skrivet: fredag 01, juni 2012, 09:06:03 »
Klart det är lurendrejeri. Men de är "tydliga" med att det ej är rent guld så det är nog inget olagligt tyvärr...
Kan förresten passa på att varna för användaren au1. Köpte lite silver som aldrig kom fram trots att det påstods vara skickat 2ggr. Fick förvisso tillbaka pengarna efter att jag talade om att jag tänkt polisanmäla (var en struntsumma, men jag är principfast).

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Behöver er hjälp att välja namn till Youtube kanal by cyber
Igår kl. 16:19

SÄNKT PRIS! [Säljes] Silver. Lunar 2. Orm 5 oz och get 5 oz. by Birka
torsdag 02, juli 2020, 14:46:14

Gigantisk guld förfalsknings skandal China. by maggan
torsdag 02, juli 2020, 13:11:28

Corbettreport och Technocracy News och SolariReport. by RuttenFisk
onsdag 01, juli 2020, 23:53:53

[Köpes] 10 gram Guldtackor by Fantom
onsdag 01, juli 2020, 22:40:45

COMEX leveranser by JL_GBG
onsdag 01, juli 2020, 18:34:45

Avslutad. [Säljes] Silver. Samlarmynt från Perth Mint. Svanar. SÄNKT PRIS! by Birka
onsdag 01, juli 2020, 18:21:25

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Unmanipulatable
onsdag 01, juli 2020, 17:32:18

Peter Schiff by Unmanipulatable
onsdag 01, juli 2020, 17:08:30

Säljes för Spot, 20 Franc - Marianne och Tuppen - 5,8g Guld by Cyberdyne
onsdag 01, juli 2020, 16:35:04

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by august
onsdag 01, juli 2020, 15:26:58

Dragon bar 2020 dubbel dragon 1 oz ag by dmannen74
onsdag 01, juli 2020, 13:19:11

Säljes Blandade Silvermynt. Tillagt samt prisändringar. by T