Författare Ämne: Oseriösa säljare på Tradera.  (läst 1651983 gånger)

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1065
  • Affärsomdömen: 3
SV: Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #1275 skrivet: måndag 26, februari 2018, 12:00:46 »
Ej helt 100 om dessa är falska, men mina varningsklockor ringer. En okänd säljare, säljer 3x Guinea guldmynt från 1790. Han har ännu en auktion med ytterligare mynt av samma årgång.
OBS: Kan vara så att jag är helt fel ute.

Länk till auktion:
https://www.tradera.com/item/220211/303490881/3-stycken-guldmynt-george-iii-gold-guinea-1790-

Det finns många varianter av kopior av detta "George III Gold Guinea 1790" guldmynt. Ett äkta sådant går på upp mot 4-5 K SEK på ebay. "Polettvarianten" är dock betydligt billigare. Sök på Google på  "ebay uk George token" så får du upp "Ungefär 876 000 i sökresultat"
Kolla här bara!

Sedan har samma säljare en auktion på
Klipping 2 öre 1627

Enligt Numismatiska Föreningen och artikeln
Falska kopparmynt från stormaktstiden
så är myntet i Tradera auktionen ett rent - fantasimynt, och det framgår klart i bildjämförelsen nedan.

Utloggad pezon

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 126
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #1276 skrivet: måndag 26, februari 2018, 22:48:39 »
Ej helt 100 om dessa är falska, men mina varningsklockor ringer. En okänd säljare, säljer 3x Guinea guldmynt från 1790. Han har ännu en auktion med ytterligare mynt av samma årgång.

Länk till auktion:
https://www.tradera.com/item/220211/303490881/3-stycken-guldmynt-george-iii-gold-guinea-1790-

Det finns många varianter av kopior av detta "George III Gold Guinea 1790" guldmynt. Ett äkta sådant går på upp mot 4-5 K SEK på ebay. "Polettvarianten" är dock betydligt billigare. Sök på Google på  "ebay uk George token" så får du upp "Ungefär 876 000 i sökresultat"
Kolla här bara!

Klipping 2 öre 1627

så är myntet i Tradera auktionen ett rent - fantasimynt, och det framgår klart i bildjämförelsen nedan.

Det verkar avgöra saken, vem orkar anmäla?

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1277 skrivet: tisdag 27, februari 2018, 09:10:08 »
Klipping 2 öre 1627

Citera
Det verkar avgöra saken, vem orkar anmäla?

Jag har anmält det förfalskade "Klipping 2 öre 1627" myntet till Tradera och hänvisat till denna tråden. Det "fallet" är helt uppenbart och jag fattar inte varför Tradera inte har agerat på det ännu.

Guldmynten "George III Gold Guinea 1790" har jag inte tittat mer närmare på, men den kvarvarande auktionen med 3 mynt har mer tid kvar. Får se vad jag hinner med. Eller kanske någon annan forumit hinner före med någonting handfast att komma med...

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2217
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #1278 skrivet: tisdag 27, februari 2018, 10:13:24 »

Länk till auktion:
Dessa (auktionen som redan gått ut) är tokfalska. Den senare auktionen är ser betydligt bättre ut, men givet de andra skummiteterna skulle jag inte våga lita på att man fick mynten på bilderna. Men en sak som är fullständigt obegriplig är varför han lägger ut två separata auktioner med 3x av samma mynt i vardera där mynten i de två auktionerna är sinsemellan helt olika. Det är ju att direkt be om att bli upptäckt. Jag fattar att inte alla vet att George III saknade haka, men att det skulle präglas två olika sorters Guineas samma år, med samma regent och fullständigt olika ansikten borde ju få vem som helst att dra öronen åt sig. Och att någon skulle vara nog intresserad av gamla Guineas för att bjuda på den ena auktionen utan att ens titta på den andra (och se hur olika de är) känns också obegripligt.

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1279 skrivet: tisdag 27, februari 2018, 11:27:00 »
Dessa (auktionen som redan gått ut) är tokfalska. Den senare auktionen är ser betydligt bättre ut, men givet de andra skummiteterna skulle jag inte våga lita på att man fick mynten på bilderna. Men en sak som är fullständigt obegriplig är varför han lägger ut två separata auktioner med 3x av samma mynt i vardera där mynten i de två auktionerna är sinsemellan helt olika.

Jag har tittat närmare på bilderna på guldmynten i bägge aktionerna, och det är som august redan sett (tok)falska mynt i den första auktionen, den som redan gått ut och som någon förlorar ett par tusen kronor på :-(

Det som är konstigt i sammanhanget är att när jag jämför bilderna på mynten i den andra auktionen, den som går ut om några dagar, så ser jag inga avvikelser på de mynten jämfört med äkta dito.

I bildjämförelsen nedan är första myntet från första och utgångna auktionen och som är falskt, och det andra myntet är från andra kvarvarande auktionen, och där bilden på det myntet faktiskt ser äkta ut.

Som sagt bilderna på guldmynten i andra auktionen ser av allt att döma ut att vara bilder på äkta mynt. Men vad får vinnaren av den auktionen hem någonting. Får han hem äkta mynt som vart och ett kostar upp mot 6000 SEK, eller får vinnaren samma falska mynt som fanns i första auktionen?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2217
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #1280 skrivet: tisdag 27, februari 2018, 18:36:28 »
Om jag skulle lägga bud på sådanahär såkallade guldmynt på Tradera, skulle jag inte alls göra det för objektbeskrivningen är för dålig. Det står varken sin vikt i gram eller vilken guldhalt mynten har. Kollar folk blint bara på bilderna och lägger bud och litar på att säljaren är seriös? Tycker nog köparna får skylla sig lite själva också.
Jag håller absolut med om detta. Jag vill inte ha ett barnkammar-Tradera där varenda pinal är inspekterad av den officiella Traderakontrollanten (och därmed en mycket högre kostnad för alla). Om folk är så korkade att de tror att man kan köpa tre stycken Guineas från 1790 för drygt 3000 totalt utan att veta vad en Guinea är eller hur den skall se ut och inte ens göra den minst elementära kontroll... då förtjänar man nog det som kommer i paketet.

Motargumentet är givetvis att detta kan skada köpare i senare led. Men då gäller ju samma princip.

Det är ju bra att guld är har så hög värdedensitet, är gångbart som värdebärare över hela värden och är så oerhört beständigt. Men det innebär också att det är rent ut sagt korkat att tro att man på Tradera skall kunna köpa historiska guldmynt för sådär 35% av spotpriset när rätt värde snarare ligger på 200% av spot. 150% av spot hade varit en god affär, 100% av spot osannolitkt och under spot fullt av hoande ugglor i mossen.

Om någonting verkar för bra för att vara sant så är det normalt precis det, dvs för bra för att vara sant...

Jag tror inte att köparna bjöd i god tro.

PS. Kollar man på säljarens användarnamn så är det ett personnamn. Letar man efter detta personnamn på den plats som han angivit som hemort så för man en enda träff. Det är en kille på 20 år. Vad är oddsen att en 20-åring råkar ha sex stycken Guineas från samma år?

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1281 skrivet: onsdag 28, februari 2018, 09:28:58 »
Tradera stoppade samma säljares auktionen "Klipping 2 öre 1627" innan den gick ut, och det tackar vi för.

Sedan har Tradera nu tagit det säkra före det osäkra och avaktiverat "säljarens" konto. Kanske lika bra det då auktion nr. två på 3 st. "George III Gold Guinea 1790" var uppe i över 7000 SEK senast jag tittade på den. Med tanke på att samma George III guldmynt i första auktionen alla var falska så kan man inte veta vad en vinnare av den sista auktionen skulle få hem för någonting.

Den Oseriöse säljarens konto är avaktiverat på Tradera

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 765
  • Affärsomdömen: 80
« Svar #1282 skrivet: söndag 27, maj 2018, 02:47:23 »
En nyreggad säljare på tradera som har en falsk guld Buffalo 2011 i NGC-slab till salu.

https://www.tradera.com/item/344288/311802517/24k-american-buffalo-guld-mynt-2011-1-oz

Myntet i fråga hos NGC:
https://www.ngccoin.com/certlookup/2558040-003/70/

Det finns ett flertal felaktigheter i designen men det som sticker ut omedelbart är årtalet 2011 samt "$50 1 OZ. 9999 FINE GOLD", på det äkta myntet har denna text tydlig spegelyta men på det i auktionen är den helt utan spegelyta.
Hologrametiketten på myntet på tradera är också felplacerad jämfört med originalet i bilden hos NGC.

Ett liknande som diskuterats på ett annat forum:

https://www.cointalk.com/threads/2011-gold-buffalo-bad-fake-coin-in-a-good-fake-ngc-slab.267380/
« Senast ändrad: söndag 27, maj 2018, 03:01:10 av Mange »

Rödlöga

• Gäst
« Svar #1283 skrivet: söndag 27, maj 2018, 07:10:16 »
Jag tror inte det där myntet är falskt ;)
Menar du att myntet hos NGC också är falskt, eller är enbart Tradera-myntet falskt ?
Titta på info-pappret som sitter på slab:en - exakt samma märken.

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1284 skrivet: söndag 27, maj 2018, 08:47:49 »
En nyreggad säljare på tradera som har en falsk guld Buffalo 2011 i NGC-slab till salu.

Helt riktig och bra observerat av Mange! Guldmyntet 1 oz  American Buffalo guldmynt 2011 är falskt så det skriker om det. Det ligger i en slab från NGC, och det finns många falska slabbar med falska guldmynt ute, så det i sig är ingen säkerhet. Att förfalska en slab är nog det minst svåra om man undantar hologrammet, men det syns inte alltid så bra på auktionsbilder.

Som sagt den äkta slabben och det äkta guldmyntet finns hos NGC. Det är bara att söka där på 2558040-003, eller se det på Manges länk i post Svar #1283.

Jag har tagit in bilderna på det äkta guldmyntet från NGC och gjort en bildjämförelse med bilderna på myntet i Tradera auktionen. Jag har märkt ut avvikelserna med pilar på bilderna på fram och baksidan. Tittar man på dem så är saken klar.

Var med och anmäl auktionen till Tradera så att de plockar ner den i tid. Vi gör så att i anmälan skriver vi in URL:en till den här sidan, och posten Svar #1285, så kan den som tar beslut i frågan hos Tradera själva se hur det falska guldmyntet avviker från det äkta.

• Gäst
« Svar #1285 skrivet: söndag 27, maj 2018, 10:09:32 »
Ja, nu blev det väldigt tydligt att myntet är falskt.
Tack för det !
Det finns två anledningar till att jag aldrig köpt American Buffalo guldmynt.
- Det finns så jä-la många falska exemplar av det myntet.
- Jag har svårt att avgöra om de är falska eller ej (som mitt tidigare inlägg visar) ;D

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 765
  • Affärsomdömen: 80
« Svar #1286 skrivet: måndag 28, maj 2018, 01:52:48 »
Nytt försök från samma säljare:
https://www.tradera.com/item/344288/312226799/american-buffalo-guld-mynt-2011-24k-1-oz?

Denna gång skippade han dock att lägga upp en bild på sin falska NGC-slab, men det tog inte lång tid att hitta var den nya bilden kom från:
https://www.ebay.com/itm/2011-W-Buffalo-Gold-50-NGC-PF70-Ultra-Cameo-FREE-SHIPPING/122950686441?hash=item1ca06e96e9:g:BusAAOSw2tFad1fO

Speglingar av motivet och rotationen i hållaren är identiska, men framförallt ser man (trots komprimeringsartefakter på tradera) en liten defekt på kanten ovanför Y i Liberty.
Samt mest avslöjande, belysningen vid fototillfället ger en lite mer gulaktig ton i partiet kring indianens haka, vilket framgår även på traderabilden.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #1287 skrivet: måndag 28, maj 2018, 05:13:17 »
Ni är riktigt duktiga som hittar sånt här!

Frågan jag ställer mig är, vad är det för godtrogna människor som lägger bud på så dyra saker hos en säljare helt utan omdömen...

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 152
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #1288 skrivet: måndag 28, maj 2018, 08:20:43 »

Bra att ni håller koll på dessa filurer  ;D

Killen som lägger upp detta igen borde kölhalas och sedan doppas i tjära och fjädrar för att sedan slängas i fängelse där nyckeln kastas.. Han vet om att myntet är olagligt men testar igen,  tyvärr tror jag inte att resurser för att lösa brott som dessa finns idag.

Men om inte Tradera blockar dennna användare och gör polisanmälan så är Tradera medhjälplig till brott.

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1289 skrivet: måndag 28, maj 2018, 12:33:38 »
Jaha, Tradera låter en som redan har gjort ett försök till bedrägeri med en auktion fortsätta, fast bedrägeriförsök är grund för avstängning. Jag såg att den auktion som stängdes ner igår var uppe på 12.500 SEK för ett falskt guldmynt. Det är mycket pengar att bli lurad på!

Mange var påpasslig igen och upptäckte hans nya försök till bedrägeri, och visst var det en bild från Ebay som han nu hade lagt ut i sin senaste auktion. Jag tittade på Manges bildjämförelse och ser det tydligast på de två "öarna" ovanför indianhuvudet.

Och "vinnaren" av den auktionen hade inte fått hem det myntet utan det falska som han nu försökte lura någon på i en ny auktion.

Men om inte Tradera blockar dennna användare och gör polisanmälan så är Tradera medhjälplig till brott.

Som Krippa skriver så har Tradera ett ansvar här och jag väntar att de agerar mer än att stänga ner den nya auktionen, som de har gjort på förmiddagen.

Här är den så kallade säljarens konto

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Tävling: gissa silverpris x aktiekurs! by august
Idag kl. 15:23

Bad jokes. by hasse_A
Igår kl. 20:30

Säljes 50 st Rwanda African Wildlife 1 oz 2017 Flodhäst by Finnishman
Igår kl. 17:42

Sprickor i silvermarknaden? by Stacker
Igår kl. 17:04

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
Igår kl. 11:19

17 st jubileum 10 kr mynt från 1972 vikt 307,56 gram rent 256,81 gram by DEScypher
Igår kl. 07:59

Traderas köparskydd by zodiac
fredag 28, november 2025, 21:53:39

CME's datacenter nedstängt pga kylningsproblem. by Coltrane
fredag 28, november 2025, 16:53:44

Oseriösa säljare på Tradera. by JohanB
torsdag 27, november 2025, 01:48:06

Ryzzland säljer av från guldreserven by Tyr
måndag 24, november 2025, 19:41:32

0% spread på guld hos Tavex Göteborg 24/11-2025 (spot +1,5%) by JL_GBG
måndag 24, november 2025, 18:21:39

Annons avslutad/ Admin: 1 styck Gold Maple leaf by sff123