Författare Ämne: Terrorhotad av Nordea, här ska bunkras kontanter !  (läst 44532 gånger)

Utloggad WINWIN

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 54
  • Affärsomdömen: 0
SV: Terrorhotad av Nordea, här ska bunkras kontanter !
« Svar #30 skrivet: söndag 17, april 2016, 08:22:51 »
...minns inte alla frågor, men minns att flertalet tangeradw vad man har läst om på zh och att jag tänkte...-shit..this is for real.
Jag skulle aktivera utlandsbetalningar.
Minns att de frågade hur ofta jag använder kontanter. Vad har det med något att göra??
De undrade vad jag skulle göra en överföring för. Internetköp blev svaret hehe.
De undrade var mina pengar kom ifrån. Hur mycket överskott jag hade varje mån. hur mycket som kommer in varje mån. flertalet ovidkommande frågor.
Jag frågade vad maxöverföring var. 250k dag. Bra sa jag. Då blev andra änden tyst haha.
Screw u bank 😀

som det är nu sparar jag i guld o silver för 10k mån. Skattkistan växer fort med den takten. Jag håller på o växer ur mitt kassaskåp.

Ni förstår inte hur prisvärt silver är( eller det kanske ni gör hehe)..o hur starkt guld varit hela tiden. Det är bara mätt i usd den varit svag.
jag köper mer.

Inloggad HF

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 141
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #31 skrivet: fredag 01, juli 2016, 18:56:31 »
Jag visste inte vart jag sku placera detta, men då denna tråd omhandlar "elitens" påstående om att kontanter bara uppskattas av kriminella, då bliver det här då det är en liten historie från vardagen som visar att det fortfarande finns helt legala näringsidkare/affärer som föredrar kontanter trots påtryckningar om att dom ska föredra kortbetalinger för att undvika handteringskostnader och råningsrisk.
Jag var inne hos den lokala slagter (visserligen i Danmark, men en butik som registrerar alla transaktioner i sitt avancerade data-kassa-apparat, så jag har svårt att tro att han kör svart omsättning ;) ) och köpte några ribeyes för kvällens röttvin, och när jag pröjsade upp kontant sa han"Vad skönt att det finns folk med kontanter kvar", och när jag då sa "Ja, man får ju stå upp för bevarnde av dom", då skrattade han, blinkade åt mig och slängde ner en påsa fläsksvål till ribeye'arna - dom passar perfekt till en kall öl nu medan man fixar maten ;)

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 87
« Svar #32 skrivet: fredag 01, juli 2016, 19:24:29 »
Kronofogden måste tydligen ta emot kontanter men inte kommunen.
Undrar hur Kronofogden gör när dom ska sätta in dom på banken? :)

http://www.di.se/artiklar/2016/6/28/hells-angels-betalade-med-pengapase/

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #33 skrivet: måndag 19, december 2016, 01:50:23 »
Ber om ursäkt för att jag återuppväcker en gammal tråd, men tyckte detta passade här. Sedan tidigare har jag varje gång jag loggat in på Nordea fått upp en ruta där de frågar vart mina pengar kommer ifrån, min arbetssituation m.m. Jag har rent principiellt vägrat att fylla i den, då de rent ut sagt skall ge fan i mina personliga förehavanden.

Så till själva grejen då, idag när jag loggade in möttes jag av ett meddelande där det stod att om jag inte fyller i de uppgifterna kan de begränsa min tillgång till internetbanken och mobilbanken. Att de inte skäms.

Storebror börjar dra åt snaran mer och mer, i en allt snabbare takt.
« Senast ändrad: måndag 19, december 2016, 02:39:56 av jerseph »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #34 skrivet: tisdag 20, december 2016, 08:36:33 »
Jag är lite kluven här.

Å ena sidan håller jag fullständigt med om det absurda och farliga i ett system där "storebror" drar åt snaran med målet att alla transaktioner, alla tillgångar och alla ekonomiska relationer skall vara digitala, övervakade och godkända. I den vägens förlängning ligger ett väldigt obehagligt samhälle. Men å andra sidan så agerar banken i ett lagrum där de är skyldiga att agera på detta vis. Dvs att klaga på Nordea i detta fall blir rätt mycket av "Let's shoot the messenger".

Bland det mest improduktiva och frustrerande man kan lägga sin tid på är att prata med och skriva till sina politiker. Jag har aldrig någonsin när jag gjort det fått någon känsla av att de tar till sig vad jag skriver. Tvärtom är det normalt ett nedlåtande svar man får, a la "såja, lilla medborgare, oroa dig inte, det här har vi full koll på och vi jobbar ständigt, ständigt, för allas bästa, för vi är bäst". Det är som att prata med en osedvanligt korkad vägg (och väggar är ju inte direkt kända för sin mentala spänst). Men likafullt så är det den vägen som man måste gå, eftersom alla alternativ till demokrati är sämre.

Problemet med demokrati är inte att det inte fungerar, utan att det måste bli betydligt värre innan tillräckligt många vaknar för att kraven på förändring skall bli hörda. Om man ser det som ett reglertekniskt problem så är det helt enkelt så långsamt att det varje gång slår över åt något håll innan det styr tillbaka. Ett mer "elitistiskt" system skulle kunna vara snabbare och därmed bättre i sin feedback-loop, men till ett alltför högt pris i form av andra nackdelar som alltid följer med olika former av totalitära system.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #35 skrivet: tisdag 20, december 2016, 10:41:48 »
Ber om ursäkt 

Jag har rent principiellt vägrat att fylla i den, då de rent ut sagt skall ge fan i mina personliga förehavanden.

Storebror börjar dra åt snaran mer och mer, i en allt snabbare takt.
Be inte om ursäkt! Bra skrivet! Sund inställning. Varje människa har rätt till integritet.  I Sverige kan man inte välja ett liv utanför banksystemet speciellt lätt. Du är intvingad dit av staten. 

att klaga på Nordea i detta fall blir rätt mycket av "Let's shoot the messenger".

Det där var för mycket Stockholmssyndrom tycker jag. Vi lever inte i en demokrati utan mer en demokratur och ett globalt bankvälde.
För att en demokrati ska fungera någorlunda så behöver informationen vara fri och inte kontrollerad av allt för få mäktiga parter.
När en demokrati fungerar som bäst så kan den ändå leda till stöld genom att man röstar om andras egendom och frihet samt därmed kränker deras moraliska rättigheter som varje människa har från födseln.  En demokrati med transparens osv är givetvis bättre än det vi lever med idag.
Bankernas makt kontrollerar politiken. De har även en stor kontroll över medier. Människor röstar baserat på den dynga som medier lär dem. Tex hatmedia från Bonnier o liknande.
Alla alternativ till demokrati är inte alls sämre.  Du fattar många beslut varje dag om ditt eget liv helt odemokratiskt.  Det viktiga är att varje människa har rätt till frihet osv.

Bankernas roll kan ingalunda förringas till att kalla dem "messengers" Banker är inga budbärare.  I vissa stycken kan de vara det...men inte sett ur det större perspektivet.

Det handlar inte bara om att de vill ha valutan digital. Det är bankvaluta. De vill alltid vara mellanhand. Det är bokförings och skuldvaluta som är räntebärande. De tjänar på varje transaktion.  Det är inte riksbankspengar. Banker vill bli immuna mot bankrusning.  Banker vill få en total skuldavskrivning för skulderna som de byggt upp. Skulder som bara är ett luftslott. Som kommer skada samhället när bomben briserar.

Om du vill påverka skriv insändare , blogga och sprid information till människor. Använd kontanter och guld silver Bitcoin osv. Politiker är oftast karriärister som vill bevara status quo. Man vill nu censurera hela internet och kallar det för hat osv.  Det monetära är en fråga som är tabu.

Själv tog jag ut 20 papp igår i nya 5-hunkor i serienummerordning. Härligt. Ska ta ut mer. Fortsätt bankrusningen bröder och systrar  8)  ;D ;D ;)

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 724
  • Affärsomdömen: 2
Terrorhotad av Nordea, här ska bunkras kontanter !
« Svar #36 skrivet: lördag 10, juni 2017, 13:09:00 »
Artiklar i Realtid.se och di.se visar på att Nordea snarare är en belastning än en tillgång för Sverige varför det vore önskvärt att banken lämnar Sverige.

Nordea överlåter gigantiska finansiella risker på svenska folket, enligt Mats Lönnerblad och ekonomen Ulf Sandmark i debattartikel Realtid.se 2017-05-29.

"De som minns vad som hände under den hemmagjorda svenska bankkrisen 1987-1993, den största ekonomiska bankkrisen i Sveriges historia, kommer ihåg att Nordeas föregångare Nordbanken var en av de banker som räddades av staten. Nu kan en ännu större bankkris stunda, vars storlek och konsekvenser ingen riktigt vill förstå omfattningen av. Det skriver finansrättsexperten Mats Lönnerblad och ekonomen Ulf Sandmark
Nordea var redan mycket stort innan banken vid årsskiftet 2017, utan någon som helst förvarning, slog ihop alla sina dotterbanker i våra grannländer med den svenska moderbanken. Det innebar att banken överlät riskerna förknippade med bankverksamheten till Sverige. Skulle det krisa kommer de svenska skattebetalarna att stå med Svarte Petter i handen, ännu en gång, och få betala hela notan för insättargarantin för dessa länders Nordeabanker, när kollapsen på nytt eventuellt drabbar Nordea med full kraft.

Nordea är en så kallad systemviktig bank så Sveriges betalansvar begränsar sig inte enbart till att ta på sig risken att betala insättargarantin; utan till hela bankens tillgångsmassa, som uppgår till 161 procent av sveriges BNP.

Till detta kommer Nordeas derivataffärer som vid årsskiftet uppgick till svindlande 72 000 miljarder kronor. Derivaten tillsammans med de 1,61 gånger BNP som tillgångarna utgör, gör att Nordeas affärer sammanlagt är 18 gånger Sveriges BNP.
Det behövs inte mer än att 0,1 procent av dessa affärer går fel för att svenska staten (det vill säga ytterst skattebetalarna) och framförallt bankens företagskunder måste punga ut med närmare hundra miljarder kronor för att på nytt rädda Nordea.

Banken tar upp mindre än en procent av sina nominella derivatvärden i balansräkningen.

Om inte regeringen redan nu vidtar ordentliga åtgärder för att undvika att behöva betala för Nordeas svindlande affärer, riskerar hela Sverige, när nästa bankkris kommer, att råka ut för vad som bäst kan beskrivas som en fullständig ekonomisk kollaps som i värsta fall kan sluta med vad som bäst kan beskrivas som en statskonkurs."

Läs vidare via nedanstående länk.

http://www.realtid.se/debatt/nordea-overlater-gigantiska-finansiella-risker-pa-svenska-folket

Enligt ekonomiforskare Christian Jansson är det bra om Nordea lämnar Sverige enligt debattartikel i di.se 2017-05-31.

"Sverige är för litet för att klara en akut finanskris som drabbar banksektorn. De fyra storbankerna har skulder som är tre gånger högre än Sveriges BNP. Om Nordea flyttar förlorar vi arbetstillfällen men kan på sikt ändå vara bra, skriver Christian Jansson, ekonomie doktor.

Sverige har i dag ett av de största banksystemen i världen i relation till storleken på ekonomin. Under de senaste decennierna när räntorna sjunkit till historiskt låga nivåer har bankernas balansräkningar växt oproportionerligt mycket. Det gör att det globala banksystemet i dag är betydligt större än det tidigare var.

Att ha ett stort finansiellt system är positivt utifrån ett sysselsättningsperspektiv eftersom det skapar många välbetalda jobb. Däremot är det inte lika positivt att ha ett stort banksystem när kriser uppstår i det finansiella systemet. Historiskt har detta visat sig vara mycket dyrt, då stater oftast behöver gå in och ta över privata banker för att upprätthålla den finansiella stabiliteten.

I Storbritannien hände detta under finanskrisen 2008. Den brittiska regeringen tvingades att ta över både Royal Bank of Scotland och Lloyds och detta kostade skattebetalarna stora summor. Storbritanniens statsskuld ökade från 40 procent till 80 procent av BNP mellan 2007 och 2011 som en konsekvens av finanskrisen (där övertagandet av banker och konsekvenserna av detta väsentligt bidrog).

På Irland upplevde man liknande problem, men problemet för Irland var att den irländska staten var för liten för att klara av att rädda de banker den tog över ansvaret för. Efter övertagandet tog det därför inte lång tid innan Irland tvingades söka hjälp hos EU för att inte landets ekonomi skulle haverera.

Med detta som bakgrund vet vi att i tider av finansiella kriser så är det oftast mycket dyrt för stater att rädda privata banker. När det finansiella systemet växer, bland annat på grund av historiskt låga räntor under de senaste decennierna, ökar också risken för att fler länder ska hamna i samma situation som Irland hamnade i efter finanskrisen 2008.

Problemet för Sverige är dock att vi inte har euro, vilket gör att vi inte kan räkna med att EU går in och stöttar oss på samma sätt som man gjorde med Irland. För att göra problematiken mer tydlig kan det svenska banksystemet beskrivas i några få, mycket illustrativa siffror.

De fyra svenska storbankerna (Nordea, Handelsbanken, SEB och Swedbank) har tillsammans tillgångar på cirka 13.300 miljarder kronor. Tillväxten sedan år 2000 har varit enorm då motsvarande siffra detta år var cirka 5.000 miljarder kronor. Dessa 13.300 miljarder i tillgångar har finansierats av cirka 12.600 miljarder skulder och endast cirka 700 miljarder eget kapital.

Summorna är oerhört stora och det är svårt att hitta siffror som dessa kan jämföras med. I svensk kontext finns det egentligen bara två relevanta jämförelsetal och det är statsskulden och BNP. Sveriges statsskuld var i slutet av 2016 drygt 1.300 miljarder kronor och Sveriges BNP under 2016 var cirka 4.400 miljarder kronor.

Att landet Sverige genom historien tagit på sig lån på cirka 1.300 miljarder kronor kan ses som blygsamt i jämförelse med den skuldsättning som de fyra svenska storbankerna har på cirka 12.600 miljarder.

Det stora problemet är dock att Sveriges BNP är så mycket mindre än tillgångarna i de fyra svenska storbankerna. Om det vid en finansiell kris skulle krävas att svenska staten går in och tar över en eller ett par av dessa banker kommer Sverige att få stora ekonomiska problem som kanske är av en vidd vi inte klarar av att hantera på egen hand.

Den största risken i det svenska finansiella systemet stavas Nordea. Nordea står för nästan hälften av de svenska storbankernas tillgångar och skulder, vilket gör att en flytt av Nordea på sikt kan vara något positivt för Sverige. För när nästa finansiella kris kommer skulle den svenska regeringen i så fall ha betydligt större chanser att hantera den om ansvaret för Nordea låg någon annanstans."

http://www.di.se/opinion/ekonomiforskare-bra-om-nordea-lamnar/
« Senast ändrad: lördag 10, juni 2017, 17:24:54 av Cash Is King »

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #37 skrivet: lördag 10, juni 2017, 14:53:08 »
Banktjänster stängda söndag morgon

Söndagen den 11/06 mellan kl 05.00-09.00 är samtliga våra banktjänster stängda för "underhållsarbete". Avbrottet gäller uttagsautomater samt tjänster via telefon, internet och mobil.
Kortköp fungerar som vanligt.

Tänk den dagen då det inte finns kontanter överhuvudtaget och inga butiker tar emot kontanter.
Hjääääälp!!!

Krugern

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 344
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #38 skrivet: torsdag 17, augusti 2017, 20:34:39 »
Nordea är en bank jag undviker. Dyr och dålig service men så har den ju varit statlig och något annat vore ju konstigt.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Stacker
Igår kl. 18:11

Goldsilver.be by Coltrane
Igår kl. 10:23

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by AndrewJackson72