Författare Ämne: Silver Bullet, Silver Shield Medallion  (läst 132010 gånger)

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
SV: Silver Bullet, Silver Shield Medallion
« Svar #45 skrivet: fredag 07, december 2012, 22:09:48 »
Tog en dryg vecka för mig också innan jag fick min leverans efter att den skickats.

Destecado, visst bli det dyrare än en Maple Leaf. Men många mynt erhåller en högre premium av olika anledningar. Kan vara vackra mynt, lågt präglingsantal, första myntet i en serie osv. Om vi tar Skäggets annons som exempel som du postat inlägg i, så ser du att han säljer 1 oz Lunarmynt för 650 kr och 1 oz tackor för 280 kr. Att priset är så mycket högre beror just på detta. Det är vackra mynt med ett lågt präglingsantal, olika motiv varje år, präglade av duktiga och välkända Perth Mint och de är högt eftertraktade av många samlare världen över. Därför erhåller de mynten en så pass hög premie.

När det gäller nya mynt eller serier så är det givetvis svårare att veta på förhand vilken premie de kan tänkas få. Dock så säljs ju dessa mynt till ett relativt bra pris. Men tyvärr blir det i regel moms och annat som driver upp priset.

Utloggad erland82

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 242
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #46 skrivet: fredag 07, december 2012, 22:11:24 »
Säkert olika för andra. Men dels tycker jag det är ett snyggt och unikt mynt som inte "hyllar" dagens monetära system/valutor, snarare tvärtom ;) kul med lite budskap och mening. Inte så stor upplaga heller och ett till synes populärt "mynt" vilket i sig ofta ger en fin premie.

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
« Svar #47 skrivet: lördag 08, december 2012, 01:26:32 »
En fråga. Varför köper ni det myntet? Blir det inte dyrare än ett Canadensiskt löv typ.

Kolla priser på Ebay... så förstår du delvis.. sedan finns det ideologi bakom etc.. :)

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #48 skrivet: lördag 08, december 2012, 08:36:06 »
Enkelt egentligen. Vill man ha myntet och är beredd att betala den summan det kostar så köper man det. Tycker man att det blir för dyrt. Då låter man bli

Begränsad upplaga blir det ju alltid högre pris på om det bara finns tillräckligt många som vill ha den.  Skillnad på "bullion" som alla kan få tag i. Sen om det myntet kommer att alltid vara värd mer än silvervärdet är ju svårt att säga. Man kan aldrig veta detta utan det beror ju på om någon är beredd att betala mer än silvervärdet. Det är ju klassiska tillgång och efterfrågan som gäller på dessa mynt.

Utloggad kobbe

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #49 skrivet: lördag 15, december 2012, 17:22:34 »
Tjena! Jag fick mina 4 mynt igår. Det verkar som jag slapp både moms och tull, brevet bara låg i lådan. :)

Tyvärr var det skönhetsfel på alla 4 mynt...

Här är bilder på myntet med mest fel...
http://upload.smulan.se/ALZniY1l
http://upload.smulan.se/uFA3IUNT

Ett av dom andra var nästan lika illa och de resterande två något färre fel.

Jag har inte vågat putsa på dom, stoppade dom direkt i kapslar utan att röra dom med händerna.
Det ser inte ut som "skit" på mynten utan snarare som rena skador.

Jag vet inte om jag borde klaga, eller försöka putsa på dom?
Vet inte heller hur mycket skönhetsbrister som detta förstör eventuellt framtida värde...

Har ni andra som köpt dessa mynt sett liknande fel på era eller har jag fått måndagsex bara?

Dom är trots bristerna mycket fina i övrigt =p

Utloggad Silver

• Guldmedlem
« Svar #50 skrivet: lördag 15, december 2012, 18:02:13 »
Kobbe, tyvärr är kvalitén som jag skrivit tidigare i denna tråd undermålig, eller åtminstone om man jämför med de bättre som Perth Mint. Jag tror inte jag fick något helt perfekt heller. Lite dimmigt på baksidan på alla. Mindre spots på några. Mer eller mindre smårepor, framför allt på kanten. Mindre brunaktiga fläckar på framsidan, inte på samma ställen. Jag har läst detta på något utländskt forum också. Det var någon som köpt ca 50 st och ca hälften av dessa hade "större skönhetsfel". Andra hälften mindre. Uppfattning jag fått är att det är ungefär så här det ser ut. Ett av mina mynt hade dessutom ett relativt rejält jack i kanten. Men totalt sett var inget riktigt dåligt. Men som sagt, samtliga med någon form av skönhetsfel.

Nu till Trivium har de släppt en proofvariant. Har själv inte köpt något sådant, dock bullion. Det är ju mycket blanka ytor och är kvalitén inte högre så lär man få räkna med en del "dimma" och spots där också.

Men precis som du säger, jag gillar mynten också. De är annorlunda, och just Debt & Death är ju ganska ruffigt och grovhugget så för egen del tycker jag inte mindre skönhetsfel stört så mycket som det skulle gjort på exempelvis en Kookaburra eller Lunar.

Och prisbilden bortsett eventuell tull och moms är ju dessutom rätt bra. Utöver det är det kul att slippa drottningen som ju annars är vanligt förekommande.

Kan avslöja att nästa mynt efter Trivium har med just drottningen att göra. Men inte på det sätt som vi är vana vid. :)

« Senast ändrad: lördag 15, december 2012, 18:05:46 av Silver »

Utloggad Shiv

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 148
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #51 skrivet: lördag 15, december 2012, 22:23:27 »

Trivium verkar fint men det är ju synd att de har blivit avstängda från att ta emot kreditkortsbetalning samt paypal... Och när deras sida inte är krypterad är det väl inte så jättenajs att behöva skriva in sin bankinfo..

Utloggad Silver

• Guldmedlem
Sv: Silver Bullet, Silver Shield Medallion
« Svar #52 skrivet: lördag 15, december 2012, 23:00:33 »
Jag fick deras kontonummer via mail vid denna beställningen.

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
    • Shaobank
SV: Sv: Silver Bullet, Silver Shield Medallion
« Svar #53 skrivet: söndag 16, december 2012, 11:34:59 »
Jag fick deras kontonummer via mail vid denna beställningen.
Det roliga är att jag försökte betala med kort fick jag error(3-4 ggr), sedan såg jag på kontot att någon har reserverat pengar(nära 4000kr) men inte dragit och enligt min bank får jag tillbaka dessa pengar imorgon om ingen har dragit dem.  Har aldrig hänt mig något liknande förut, sedan bad dem om  $25  extra vid bank överföring. 

Sådant borde dem åtgärda samt informera oss köpare lite bättre...

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
    • Shaobank
« Svar #54 skrivet: torsdag 20, december 2012, 23:51:20 »
Var i kontakt med dem och blev lovad att mynt skulle skickas ut den 17 december... den 18 december, efter kontakt med supporten bad dem om ursäkt för försening... ännu har ingenting skickats iväg.... :(

Finns det någon här som har sina mynt på väg eller sitter ni i samma båt som mig?

Inloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #55 skrivet: fredag 21, december 2012, 05:40:57 »
Nu har sidan uppdaterats med en liten tvetydig och illavarslande text:

"I'm sorry to inform you that we have disabled shipments to non-US residents."

Vad detta innebär framgår inte av den bristfälliga informationen på sidan, vi får väl dock anta att ett klargörande kommer inom kort.

EDIT: Nästan direkt efter mitt inlägg uppdaterades texten till följande:

"I'm sorry to inform you that we no longer ship outside of the continental U.S. Please visit our authorized Canadian or Australian approved dealers.
Australian approved dealer: http://bullionbourse.com/#!/~/search/keywords=trivium&offset=0&sort=relevance
Canadian approved dealer: http://silvergoldbull.com/"

:-\
« Senast ändrad: fredag 21, december 2012, 06:25:22 av Mange »

Utloggad Silver

• Guldmedlem
« Svar #56 skrivet: fredag 21, december 2012, 08:18:36 »
Mange, där ser man!

Tror dock inte det berör oss som beställt redan. Var i kontakt med AOCS nyligen. De skickade dessutom D&D.

Men nästa gång man tänker beställa blir det ju ett problem, ingen återförsäljare i Europa heller. Det verkar vara riktigt krångligt för AOCS, och även dyrt när man gör en banköverföring. Vilket är ett av få alternativ då de inte längre kan ta emot VISA. Man kan ju spekulera i anledningen till detta. Men jag tror helt enkelt det blir för mycket problem och jobb med att ta betalt från andra länder om man inte kan ta kort och att det är därför de gör så här.

Utloggad erland82

• Silvermedlem
« Svar #57 skrivet: fredag 21, december 2012, 11:12:36 »
Det var tråkigt att höra att de ska sluta skickar internationellt. Tror säkert att det är för mkt jobb för dem med det nu med.. men jag kan inte förstå varför de skulle stressa fram mynt 2 så snabbt. Han knappt titta på mina mynt innan det var dags för nästa.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
Sv: Silver Bullet, Silver Shield Medallion
« Svar #58 skrivet: fredag 21, december 2012, 11:30:14 »
Erland82, det kommer ett tredje i januari. :) De planerar att släppa över 30 st.

Utloggad erland82

• Silvermedlem
« Svar #59 skrivet: fredag 21, december 2012, 13:25:54 »
hehe ja kan tänka mig det. Hoppas de rer ut det. Men de kanske börjar bli varma i kläderna efter ett par mynt. Känns som lite av det amerikanska syndromet 'tänkt stort och försök att göra det ännu större och öka lite till sen' lyckas de blir det säkert Epic i slutänden ;D

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz