Författare Ämne: Favoritmynt i guld?  (läst 3391 gånger)

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1333
  • Affärsomdömen: 48
SV: Favoritmynt i guld?
« Svar #15 skrivet: fredag 24, april 2020, 18:06:53 »
Men Geten tycker jag är helt ok rent av snygg :)
Men jag grät i två dygn när jag fick hem Grisen ;)
Nä men, grisen ser ju fin ut, och myntet är värt sin vikt i guld, så det skall du vara rädd om.
Nu började jag gråta igen :'(
Ser ut som mina Barnbarn ritat den tror dom var bakfulla när dom släppte igenom den.
Och AG-Grisen ska vi inte prata om kultingarna ser ut som sk,tkorvar :D
Men du har rätt den är värd sin vikt i guld ;)

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 107
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #16 skrivet: fredag 24, april 2020, 18:07:03 »
De hade ju kunnat ha haft ett helt annat upplägg av bilden på grisen, om de hade velat...
Aj, aj, aj... inte halal.  ;D

Inloggad Au

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 81
« Svar #17 skrivet: fredag 24, april 2020, 19:44:40 »
Stora guldmynt är imponerande. Mitt favoritmynt i den stora myntklassen är det Peruanska 100 Soles myntet med sina 42,12 gram brutto!! Ett härligt mynt! Annars så gillar jag det Österrikiska 100 Corona, inte för att det ligger i tiden, utan just för dess dimension och design, gravyr.
« Senast ändrad: fredag 24, april 2020, 23:03:35 av Au »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1592
« Svar #18 skrivet: fredag 24, april 2020, 23:04:45 »
Den svenska dukat jag har är nog min största favorit.

Sedan, bland favoritmynt som inte redan nämnts i tråden, tycker jag om peruansk 50 sol, rysk 5 rubel, panamansk 20 balboa och faktiskt nederländsk 10 gulden.
Jag har ingen svensk dukat och jag har aldrig hållit i någon, så för mig går den bort med det kriterium jag själv valde. Men jag har sett några imponerande dukatsamlingar hos numismatiker jag känner och visst känner jag habegäret. Men än så länge är det för mig ett ”graal”-mynt snarare än ett favoritmynt. Gratulerar till att du har en sådan.

Latinamerikanskt guld håller jag med om att det finns många trevliga mynt bland. Men jag har inte vågat satsa på sånt eftersom jag inte har någon koll på hur mycket marknad det finns i Europa om man skulle behöva sälja.

Ryskt imperieguld är väldigt trevligt. 5, 7.5, 10 och 15 Rubel är alla kanonmynt. Jag köpte en gång en 15 Rubel för spot+1% (då var premien normalt snarare 35%, även om den gick ner senare).

Om du gillar holländska gulden kan du få byta till dig mina mot motsvarande ryskt guld :-)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #19 skrivet: fredag 24, april 2020, 23:15:22 »
Stora guldmynt är imponerande. Mitt favoritmynt i den stora myntklassen är det Peruanska 100 Soles myntet med sina 42,12 gram brutto!! Ett härligt mynt! Annars så gillar jag det Österrikiska 100 Corona, inte för att det ligger i tiden, utan just för dess dimension och design, gravyr.
Jag har sett ett 100 Soles en gång, host en mynthandlare i San Francisco. Men när jag bad honom ta fram det så att jag skulle få känna på det så sade han nej. Det är så olika, vissa handlare låter en inte pilla om man inte mer eller mindre har lagt upp kontanter på disken, medan andra har fattat att guldfeber sprider sig genom att röra vid guldet. Tavex är oerhört träaktiga med sånt, där har det krävts rejäl ansträngning för att få känna på ett mynt. Och försöker man försiktigt bita i ett mynt så får de slaganfall.

100 Corona är ett bra mynt. Trevlig storlek, vackert och oftast ett oerhört bra pris (nära spot). Det finns ju två olika, dels den österrikiska och sedan  den ungerska. Men jag håller med om att den österrikiska är vackrare.

Inloggad Au

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #20 skrivet: fredag 24, april 2020, 23:28:24 »
Marknaden är större för guld än Sverige och Scandinavien och kunskapen om "värlsdsmynt" blir större med tiden då fler sätter sig in i ämnet. Jag räds inte för att samla på sk obskyra guldmynt, det är guld, . . Det finns marknader för att avsätta till mycket bra pris om man vill, Sverige och Scandinavien är en liten ankdamm.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #21 skrivet: lördag 25, april 2020, 00:22:41 »
Marknaden är större för guld än Sverige och Scandinavien och kunskapen om "värlsdsmynt" blir större med tiden då fler sätter sig in i ämnet. Jag räds inte för att samla på sk obskyra guldmynt, det är guld, . . Det finns marknader för att avsätta till mycket bra pris om man vill, Sverige och Scandinavien är en liten ankdamm.
Jag säger inte emot, självklart har du rätt.

Men samtidigt så är det viktigt att känna sig själv och hur man fungerar. I mitt fall så lider jag av kronisk guldfeber (nåja, själva lidandet är väl rätt begränsat) och den yttrar sig genom att jag ganska regelbundet behöver köpa nya mynt, av nya typer, att gulla med. Enda sättet att tillgodose detta behov utan att ruinera sig är genom att även regelbundet sälja av sådana mynt som jag kramat klart.

I praktiken har det blivit så att jag ofta köper nya mynt när jag får chansen under en massa resande runt världen, men av praktiska skäl nästan bara säljer hemma i Sverige. Efter mer än tio år av detta är det bara att konstatera att mynt som är mindre kända här hemma får sämre betalt än mynt som är mer gångbara på den svenska marknaden. Det är exakt samma effekt som gör att svenskt kronguld har högst premie här i Sverige och att amerikanska pre-1933 mynt är dyrast i USA.

Ju mer guldpriset går upp desto mindre roll spelar detta, pga premiekompressionen, men tidigare har detta varit för tydligt för att det skall gå att ignorera. Kort sagt, med en buy-and-holdstrategi så håller jag med dig, men med en strategi där men flippar mynt så skulle det ha blivit för dyrt.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #22 skrivet: lördag 25, april 2020, 01:02:43 »
Jag säger inte emot, självklart har du rätt.

Men samtidigt så är det viktigt att känna sig själv och hur man fungerar. I mitt fall så lider jag av kronisk guldfeber (nåja, själva lidandet är väl rätt begränsat) och den yttrar sig genom att jag ganska regelbundet behöver köpa nya mynt, av nya typer, att gulla med. Enda sättet att tillgodose detta behov utan att ruinera sig är genom att även regelbundet sälja av sådana mynt som jag kramat klart.

I praktiken har det blivit så att jag ofta köper nya mynt när jag får chansen under en massa resande runt världen, men av praktiska skäl nästan bara säljer hemma i Sverige. Efter mer än tio år av detta är det bara att konstatera att mynt som är mindre kända här hemma får sämre betalt än mynt som är mer gångbara på den svenska marknaden. Det är exakt samma effekt som gör att svenskt kronguld har högst premie här i Sverige och att amerikanska pre-1933 mynt är dyrast i USA.

Ju mer guldpriset går upp desto mindre roll spelar detta, pga premiekompressionen, men tidigare har detta varit för tydligt för att det skall gå att ignorera. Kort sagt, med en buy-and-holdstrategi så håller jag med dig, men med en strategi där men flippar mynt så skulle det ha blivit för dyrt.
Rätt ska vara rätt pre-1934 fast 33 inte är officiell så finns den de facto ;)

Utloggad Canvas

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
« Svar #23 skrivet: lördag 25, april 2020, 04:15:18 »
Den svenska dukat jag har är nog min största favorit.

Sedan, bland favoritmynt som inte redan nämnts i tråden, tycker jag om peruansk 50 sol, rysk 5 rubel, panamansk 20 balboa och faktiskt nederländsk 10 gulden.
Jag har ingen svensk dukat och jag har aldrig hållit i någon, så för mig går den bort med det kriterium jag själv valde. Men jag har sett några imponerande dukatsamlingar hos numismatiker jag känner och visst känner jag habegäret. Men än så länge är det för mig ett ”graal”-mynt snarare än ett favoritmynt. Gratulerar till att du har en sådan.

Latinamerikanskt guld håller jag med om att det finns många trevliga mynt bland. Men jag har inte vågat satsa på sånt eftersom jag inte har någon koll på hur mycket marknad det finns i Europa om man skulle behöva sälja.

Ryskt imperieguld är väldigt trevligt. 5, 7.5, 10 och 15 Rubel är alla kanonmynt. Jag köpte en gång en 15 Rubel för spot+1% (då var premien normalt snarare 35%, även om den gick ner senare).

Om du gillar holländska gulden kan du få byta till dig mina mot motsvarande ryskt guld :-)

En vän till mig som har en ganska stor samling svenska mynt berättade om när han för första och hittills enda gången hållit i sitt "graalmynt" (annars är de enda mynt som han talar om att han hållit i sina händer mynt som han också äger). Det var en portugalös (10 dukater) vid en myntauktion. Har för mig att premien för portugalösen, inklusive slagavgift, blev ungefär 15000% av dåvarande spot för guld. :)

Inloggad Au

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #24 skrivet: lördag 25, april 2020, 10:13:12 »
Kom på att jag har ett mynt till som imponerade väldigt på mig. Jag äger det inte själv men fick förmånen av att hålla i det. En bekant äger det och det är inte ett mynt i sig utan en medalj med 10 dukaters vikt. Ett unikt objekt och det var en häftig känsla att hålla i det inte mins med tanke på samlarvärdet. Adolf Fredrik - 10 dukater 1748 - Guldmedalj

https://www.youtube.com/watch?v=Al_I9A2mgrg

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #25 skrivet: lördag 25, april 2020, 10:32:33 »
Kom på att jag har ett mynt till som imponerade väldigt på mig. Jag äger det inte själv men fick förmånen av att hålla i det. En bekant äger det och det är inte ett mynt i sig utan en medalj med 10 dukaters vikt. Ett unikt objekt och det var en häftig känsla att hålla i det inte mins med tanke på samlarvärdet. Adolf Fredrik - 10 dukater 1748 - Guldmedalj

Det vore spännande att få höra mer hur det gick till eftersom endast 1 finns "eventuellt i privat ägo" ???
Av dom två andra kända exemplaren finns ett i Kungliga Myntkabinettets samlingar i Stockholm,
exemplar nummer två finns i Österikes motsvarighet

Inloggad Au

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #26 skrivet: lördag 25, april 2020, 10:38:58 »
Det vore spännande att få höra mer hur det gick till eftersom endast 1 finns "eventuellt i privat ägo" ???
Av dom två andra kända exemplaren finns ett i Kungliga Myntkabinettets samlingar i Stockholm,
exemplar nummer två finns i Österikes motsvarighet

Han är en bekant som jag träffar med jämna mellanrum och det var på en myntmässa. Min bekante vän höll ett mycket vakande öga på mig :)
Just då var det naturligtvis spännande men med tiden och med förståelsen av det du har beskrivit ovan så sjunker det in och betydelsen blir naturligtvis större för mig.
« Senast ändrad: lördag 25, april 2020, 10:43:33 av Au »

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 962
  • Affärsomdömen: 93

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1622
  • Affärsomdömen: 24
  • Medlem #100
« Svar #28 skrivet: lördag 25, april 2020, 12:42:40 »

Det var inte helt enkelt att på nätet få fram vad vikten på 1 dukat guldmynt i gram är. Efter en del letande hittade jag dock detta:

"Men man sålde äfven guld efter dukat. Vikten af myntet en dukat efter 1664 års myntordning: Af en lödig mark skulle myntas 60 1/2 dukater, hvarför en dukat blef i vikt = 72 56/121 troiska ass = 3,481 gram."

Så guldmyntet i posterna ovan - väger alltså 34.81 gram, det vill säga lite mer än ett 1 oz mynt. Det räcker nog till, och prislappen på      den guldmedaljen 
Adolf Fredrik - 10 dukater 1748 är idag på 295.000 SEK.

Inloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1152
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #29 skrivet: lördag 25, april 2020, 13:13:56 »
En unik samling av 1oz guldpandor är nu till salu
58st inklusive alla variationer

http://china-mint.info/forum/index.php?topic=16348.msg88732;topicseen#msg88732
www.collectors-society.com/registry/coins/SetListing.aspx?PeopleSetID=200903]https://coins.[url=http://www.collectors-society.com/registry/coins/SetListing.aspx?PeopleSetID=200903]www.collectors-society.com/registry/coins/SetListing.aspx?PeopleSetID=200903[/url]

Detta är något att drömma om

Härlig samling med pandamynt.
När man har dem så är det mycket mycket svårt att sälja av dem.
Speciellt om man ska sälja allt på ett bräde.
En bekant i utlandet har försökt att kvitta sig med sina guldpandor i flera år, till rätt pris, utan att lyckas.
Nu är han inte en bättre bekant än en vanlig bekant och han är minst sagt lite jobbig att handla med.
Så jag har inte tipsat han om china-mint forumet ::)
Så är man inte mångmiljonär/miljardär så anbefaler jag att inte köpa sånt.
Tyvärr för svårt och för dyra mynt att avyttra.
Annars är det ju en kul grej att ha om man har råd :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Krugerangel
Igår kl. 07:29

Guld och silver på youtube by glimbert
fredag 05, juni 2020, 05:02:38

Lunar 2 year of the snake 1 oz 310:- st + 10 kr porto ag by dmannen74
torsdag 04, juni 2020, 21:53:48

Falsk silvertacka? by Coltrane
torsdag 04, juni 2020, 18:46:15

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Sarek
torsdag 04, juni 2020, 17:59:34