Författare Ämne: Inköp Rhodium... (Bör kanske lägga till Rhodium i denna avdelning också nu...)  (läst 48150 gånger)

Utloggad lerhus

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 26
  • Affärsomdömen: 1
    • investera i silver
SV: Inköp Rhodium...
« Svar #15 skrivet: tisdag 12, november 2013, 22:08:01 »
"Sett på längre sikt tror jag att det kan stiga rejält (även platinum. palladium) om vätgas blir en del av samhället."

Intressanta tankar, är det till katalysatorer du ser ökat behov ifrån?

Utloggad Arg

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #16 skrivet: onsdag 13, november 2013, 14:11:54 »
"Sett på längre sikt tror jag att det kan stiga rejält (även platinum. palladium) om vätgas blir en del av samhället."

Intressanta tankar, är det till katalysatorer du ser ökat behov ifrån?

I vanliga katalysatorer och i bränslecelller. Dock verkar det som Toyota verkar ha kommit på en lösning som gör att man bara kommer behöva ca 1 oz platinum per bil, istället för dryga tre som de har behövt tidigare. Men det är ändå väldigt mycket med tanke på att den kinesiska bilmarknaden växer så det knakar.

http://www.mining.com/web/billionaire-miner-robert-friedland-sounds-off/?gce_var=lower-comments&utm_expid=17625373-0.wR1isPasQ6GSvnWKGYTdqA.1&utm_referrer=http%3A%2F%2Fwww.mining.com%2Fplatinum-group-metals%2F

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/bransleceller/article3784806.ece

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #17 skrivet: onsdag 13, november 2013, 16:45:15 »

I vanliga katalysatorer och i bränslecelller. Dock verkar det som Toyota verkar ha kommit på en lösning som gör att man bara kommer behöva ca 1 oz platinum per bil, istället för dryga tre som de har behövt tidigare. Men det är ändå väldigt mycket med tanke på att den kinesiska bilmarknaden växer så det knakar.

3 oz platina per katalysator? Huh.

Hur svårt är det att montera loss en katalysator från en bil på gatan nattetid? Jag frågar åt en kompis.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
« Svar #18 skrivet: onsdag 13, november 2013, 16:57:49 »

Men om man skall vara allvarlig dock så finns det inte i närheten av 3 oz platina i en katalysator. 3 g kanske. Men inte 3 oz. Det finns en anledning till att en ny katalysator till din bil inte kostar 30 000 utan 2 000.  ;)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2191
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
SV: Inköp Rhodium... (Bör kanske lägga till Rhodium i denna avdelning också nu...)
« Svar #19 skrivet: onsdag 13, november 2013, 19:41:24 »
Citera
3 oz platina per katalysator? Huh.
Nej, utan som du sedan skrev så går det åt ungefär 3 g platina till en personbils katalysator. Den Arge skrev:
Citera
Så Toyota har fått ner användningen av platina i bränsleceller till 1 oz i stället för som man tidigare behövde använda 3 oz.
Men användningen av bränsleceller i fordon är säkert någonting som kommer att öka i framtiden.

Utloggad Arg

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
  • Affärsomdömen: 5
SV: Inköp Rhodium... (Bör kanske lägga till Rhodium i denna avdelning också nu...)
« Svar #20 skrivet: onsdag 13, november 2013, 21:27:35 »

Så Toyota har fått ner användningen av platina i bränsleceller till 1 oz i stället för som man tidigare behövde använda 3 oz.
Men användningen av bränsleceller i fordon är säkert någonting som kommer att öka i framtiden.

Helt riktigt. Givetvis ska det vara som katalysator i bränsleceller, och inte i vanliga katalysatorer för bilar med fossilt bränsle. Tack för förtydligandet!

Bränsleceller har ju haft en kostnad på flera hundra tusen där man använt ca 100g platina. Kommer man då ner i 30 gram så är kostnaden helt plötsligt nere i ett par procent per bränslecell. Vilket gör att det inte är en hutlös kostnad sett till helheten.

Är man sedan sugen på att investera i Rodium, så kan jag fresta med ett diagram.
http://s2.postimg.org/fkyt8u8l5/AU_to_Rd_RATIO.jpg

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 165
« Svar #21 skrivet: söndag 19, januari 2014, 11:16:40 »
Jag hittade just en artikel om hur man investerar i rodium. Artikeln är ett par månader gammal, men jag får skylla på att när den skrevs var jag ännu inte medlem i detta forum.

http://ravarumarknaden.se/hur-man-investerar-i-adelmetallen-rodium-etf-fond/

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1973
  • Affärsomdömen: 215
« Svar #22 skrivet: fredag 17, januari 2020, 13:49:13 »
Oj. Kollade just priset på Rhodium som jag inte följt på flera år. Nu 7700 $/oz
Visar sig att min investering gått upp mer än 530% sedan inköp :-)

Kul.

/H

Kolla bild 4 :
https://twitter.com/ABCBullion/status/1218012002620018689/photo/4
« Senast ändrad: fredag 17, januari 2020, 13:52:58 av mega_n »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #23 skrivet: tisdag 21, januari 2020, 06:33:21 »
Senaste spot 8.400 8.900$/oz
« Senast ändrad: tisdag 21, januari 2020, 17:12:36 av mega_n »

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 696
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #24 skrivet: onsdag 22, januari 2020, 16:36:59 »
Jo. Det var en bubbla innan finanskrisen 2008 punkterade den.

Kolla in denna ganska fantastiska resa...

Vi väntar bara på att silver ska ha en sådan uppförsbacke också. (Men utan raset efteråt ;-)

/H

Jag är mycket imponerad av detta profetiska diagram du postade i maj 2012  ;D ;D

Jag begriper också att den auto-uppdaterar.

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 160
« Svar #25 skrivet: söndag 14, mars 2021, 13:22:07 »
Senaste veckan har Rodium fallit ganska kraftigt i pris. Var som mest uppe i $29.200/uns, står nu i $25.000/uns. Någon som vet ifall detta troligtvis är en tillfällig fluktuation eller är ett prisras att vänta? Jag vet ju självklart att priser även sjunker tillfälligt ibland, men lutningen nedåt senaste veckan ser ganska brant ut jämfört med hur den brukar se ut vid "mindre", tillfälliga fluktuationer.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3328
  • Affärsomdömen: 133
« Svar #26 skrivet: söndag 14, mars 2021, 13:39:29 »
Snygg kurva men du kanske ska vänta med att köpa tills sista dippen börjar vända uppåt.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #27 skrivet: söndag 14, mars 2021, 13:40:49 »
Vet inte men jag sålde mitt Rhodium för ett litet tag sedan...

/H

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
« Svar #28 skrivet: söndag 14, mars 2021, 13:57:27 »
Snygg kurva men du kanske ska vänta med att köpa tills sista dippen börjar vända uppåt.

Har inga planer på att köpa mer Rodium just nu, är bara oroad för det lilla jag redan har. Inte mycket till innehav, men det skulle ju ändå inte vara så kul ifall trenden nedåt från sista veckan fortsätter.

Vet att någon här på forumet köpte 10 uns när metallen var "billig" och jag nästan förbannar mig själv för att jag inte gjorde detsamma. Å.a.s. kan jag ju trösta mig med, att ifall Rodium någonsin störtfaller till den prisnivån igen, så kommer jag nog att köpa minst 10 uns omedelbart.

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
« Svar #29 skrivet: söndag 14, mars 2021, 14:07:29 »
Vet inte men jag sålde mitt Rhodium för ett litet tag sedan...

/H

Okej! (OT: nämnde i kommentaren till Birka att någon på forumet ägt minst 10 oz Rodium och ser nu i trådstarten att du var en av dem.) Fanns det någon särskild prisrelaterad orsak till att du sålde alldeles nyligen i tiden?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Varför så stora priskskillnad mellan köp o sälj? by Au
Igår kl. 18:40

Nygammal medlem by 9darter
torsdag 13, februari 2025, 23:30:38

[Säljes/byte] 23/22karat bladguld by lalle
torsdag 13, februari 2025, 21:01:25

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
torsdag 13, februari 2025, 12:14:29

Vilse i universum? by mega_n
onsdag 12, februari 2025, 15:00:43

silvermynt köpes by iDaniel
onsdag 12, februari 2025, 13:39:00

Bytes: silver mot platina by Coltrane
tisdag 11, februari 2025, 17:53:38

PAUS : Säljes 1 oz Krugerrand BU guldmynt i fint skick. (bilder) by mega_n
tisdag 11, februari 2025, 10:51:13

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by RuttenFisk
tisdag 11, februari 2025, 03:24:06

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by toblov
måndag 10, februari 2025, 18:22:32

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
måndag 10, februari 2025, 09:33:58

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
söndag 09, februari 2025, 14:50:48

Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
söndag 09, februari 2025, 06:27:51

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
fredag 07, februari 2025, 07:28:09