Författare Ämne: Guldvalv utomlands  (läst 4685 gånger)

Utloggad Wador

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 0
SV: Guldvalv utomlands
« Svar #15 skrivet: tisdag 28, augusti 2018, 21:29:19 »
Hejsan

Har haft några Marianne och tuppen på Bullionstar. De verkar helt ok och när jag minade krypto så var det perfekt att köpa guld för de ETH jag fick ihop.

Ett problem jag hade med dem var att de säljer olika 20 francmynt med olika artikelnummer. En gång beställde jag som vanligt Marianne och tuppen och fick några Napoleonfranc istället. Det blev jag lite sur på för att jag vill ha en enhetlig samling.
Jag klagade och motiverade det hela med argumentet att man 1946 beställer en tysk flagga och får en med ett hakkors på ;) Tydligen köpte de det argumentet och bytte ut mynten.

Efter ett tag började jag nojja lite över förvaringskostnaden. Jag förstår hela grejen, men ogillar att någon tjänar pengar på mina tillgångar. Valde då att beställa hem alla mina mynt.
Bullionstar varnade då om att tullen är på dem och att man kan förlora bra mycket pengar på att få sina mynt skickade till Sverige. Så, det var bara att sälja av mynten och få det överfört till bankkontot i form av pengar istället.

Det är helt klart så att de som tjänar mest i vår lilla ädelmetallvärld är grossisterna, säljarna och de som tar hand om vårt guld när vi inte vill förvara det "hemma". Det är lukrativt att vara mellanhand och erbjuda olika tjänster och mindre lukrativt att vara köpare.

Goldmoney är förövrigt sega som fasen i sina tjänster och det kan ta riktigt lång tid att föra över sålda medel till kortet. Dock så erbjuder de en del riktigt coola och ideologiska grejer som faller mig i smaken. Typ att man kan "swisha" guld mellan användare och ha egen guldmyntfot typ. Dock kostar det att ha guldet i förvar såklart.
Jag använde mitt goldmoneykort när jag var i Finland. Det var smidigt. Har även använt det när jag köpt grejer på nätet.

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 170
« Svar #16 skrivet: tisdag 28, augusti 2018, 22:34:13 »
Hejsan

Har haft några Marianne och tuppen på Bullionstar. De verkar helt ok och när jag minade krypto så var det perfekt att köpa guld för de ETH jag fick ihop.

Ett problem jag hade med dem var att de säljer olika 20 francmynt med olika artikelnummer. En gång beställde jag som vanligt Marianne och tuppen och fick några Napoleonfranc istället. Det blev jag lite sur på för att jag vill ha en enhetlig samling.
Jag klagade och motiverade det hela med argumentet att man 1946 beställer en tysk flagga och får en med ett hakkors på ;) Tydligen köpte de det argumentet och bytte ut mynten.

Efter ett tag började jag nojja lite över förvaringskostnaden. Jag förstår hela grejen, men ogillar att någon tjänar pengar på mina tillgångar. Valde då att beställa hem alla mina mynt.
Bullionstar varnade då om att tullen är på dem och att man kan förlora bra mycket pengar på att få sina mynt skickade till Sverige. Så, det var bara att sälja av mynten och få det överfört till bankkontot i form av pengar istället.

Det är helt klart så att de som tjänar mest i vår lilla ädelmetallvärld är grossisterna, säljarna och de som tar hand om vårt guld när vi inte vill förvara det "hemma". Det är lukrativt att vara mellanhand och erbjuda olika tjänster och mindre lukrativt att vara köpare.

Goldmoney är förövrigt sega som fasen i sina tjänster och det kan ta riktigt lång tid att föra över sålda medel till kortet. Dock så erbjuder de en del riktigt coola och ideologiska grejer som faller mig i smaken. Typ att man kan "swisha" guld mellan användare och ha egen guldmyntfot typ. Dock kostar det att ha guldet i förvar såklart.
Jag använde mitt goldmoneykort när jag var i Finland. Det var smidigt. Har även använt det när jag köpt grejer på nätet.

Tack för ditt inlägg. Det hjälper mig att resonera lite till.

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 170
« Svar #17 skrivet: tisdag 30, april 2019, 23:16:54 »
Jag livar upp denna tråden igen då jag funderar på att göra slag i saken och nu börja använda en lagringsleverantör för några mynt jag tänkte köpa. När jag kollar närmre på lagringskostnaden så inser jag att över tid så är lagringskostnaden ett stort hinder, och detta bara som syfte att bevara köpkraften. Antag följande årliga lagringskostnad på 1% (tog Perth Mint som exempel):

Guld för 100 000 SEK. Lagringskostnad för ett år blir 1000 SEK. Antag att jag spara över en längre tid. 10 år, eller varför inte till pension, 40 år. 10 år medför 10 000 SEK, 40 år medför 40 000 SEK i lagringskostnad. För guld som är prissatt 100 000 SEK vid inköpstillfället. Om vi antar att magikerna lyckas upprätthålla en stabil prisinflation på 2% och antar 33 år, eller vad det exakt är, för en dubblering av prisinflationen så är guldet, om det har följt prisinflationen någorlunda, prissatt till 200 000 SEK (bortse från prisinflationen i lagringskostnad under alla dessa år). Då har vi, efter skatt, (200 000 SEK - 40 000 SEK) * (1 - 0.3) = 152 000 SEK som jag får ut efter 40 år, och detta bortsett från om jag skulle successivt utöka innehavet.

Kort och gott beror val av detta alternativ på mängden ädelmetall samt hur länge man tänker lagra, men jag tänker så här: en miljardär som avsätter 100 miljoner SEK till fysisk lagring av ÄM betalar 1 MSEK/år för att lagra detta. Det är ganska mycket. Om detta är värt det jämfört med risken att inte ha det i ett tryggt valv är väl upp till var och en, men rent ekonomiskt ser det svårt ut att försvara för min del. Är det något jag glömmer bort eller inte tänker på?

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1011
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #18 skrivet: onsdag 01, maj 2019, 09:18:16 »
Det beror på syftet

Är det en hedge mot en välbalanserad portfölj så kan man se 1% som en hög förvaltningsavgift (många fonder tex emerging markets har högre förvaltningsavgift)

I detta fall så har du en aktie/fondportfölj som avkastar betydligt mer än den procenten du förlorar samtidigt som du är bättre skyddad vid börskrascher.

Är syftet bara att samla guld så billigt som möjligt då är det inte försvarbart..

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1404
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #19 skrivet: onsdag 01, maj 2019, 18:49:16 »
I ditt andra exempel (lagringskostnader på 1 MSEK) så kan nog de flesta enas om att det nog går att skapa billigare alternativ på egen hand. Likaså är det ju ganska självklart att om det totala innehavet är motsvarande några 20 Francs så går det också att hitta billigare alternativ (strumplådan? bankfacket? instoppat i dörren a la kluriga förslag här, etc).

Det blir ”problem” främst om man befinner sig i mittensegmentet (för mycket för att riskera egen förvaring, för lite för att kunna bygga egen lösning).

Detta är ju inte konstigt. Givetvis siktar valvoperatörer in sig på det marknadssegment som har för dem högst potential. Jag är i detta segment och jag har valt att acceptera kostnaden, eftersom jag tycker att alternativen är sämre. Givetvis hoppas jag på ökad konkurrens och sjunkande avgifter för valvguld. Tänker jag vänta in lägre avgifter innan jag köper? Inte en chans.

Allting har en kostnad, det må vara i pengar, i tid, i risk eller kanske i omak. Beroende på vad man har störst brist på så kommer olika typer av kostnader att vara mer eller mindre svårsmälta. Det är en personlig bedömning, inte frågan om vad som är rätt eller fel.
« Senast ändrad: onsdag 01, maj 2019, 18:50:52 av august »

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 420
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #20 skrivet: onsdag 01, maj 2019, 19:03:34 »
Kort och gott beror val av detta alternativ på mängden ädelmetall samt hur länge man tänker lagra, men jag tänker så här: en miljardär som avsätter 100 miljoner SEK till fysisk lagring av ÄM betalar 1 MSEK/år för att lagra detta. Det är ganska mycket.

Jag förstår inte riktigt vad du vill åt genom att skala upp siffrorna, men jag tror du kan utgå ifrån att om man lagrar 100MSEK PM så behöver man inte betala samma pris som oss dödliga :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

JZ checkar in by Kalle4001
Idag kl. 16:32

Tips till första guldköpet? by sff123
Idag kl. 14:33

Silver som privatperson? by JohanB
Idag kl. 14:06

Kärlek med förveckling by sff123
Idag kl. 12:50

Hej! (Andy) by sextio8
Idag kl. 12:24