Författare Ämne: 24k smycken?  (läst 7285 gånger)

Utloggad laban77

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 549
  • Affärsomdömen: 2
24k smycken?
« skrivet: torsdag 11, maj 2017, 08:49:15 »
Är det någon som vet något bra ställe i att köpa smycken i 24k guld? Allt som säljs i Sverige verkar vara legeringar. Jag vet att 24k är ömtåliga, men det är ändå väldigt populärt i t.ex. Asien.

Inloggad mega_n

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: 24k smycken?
« Svar #1 skrivet: torsdag 11, maj 2017, 08:59:23 »
Är det någon som vet något bra ställe i att köpa smycken i 24k guld? Allt som säljs i Sverige verkar vara legeringar. Jag vet att 24k är ömtåliga, men det är ändå väldigt populärt i t.ex. Asien.

Nej. Vet inget bra ställe. Såna är ganska dyra. Mike Malony's företag tror jag säljer sådana med ganska hög premie...

24K-smycken kanske används i Indien?

Thailand t ex har mest 96.5% guld. Dvs, lite mindre men de använder också smycken som investering och store-of-value. Det är liten spread mellan köp och sälj av dessa smycken...

/H

Utloggad laban77

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 549
  • Affärsomdömen: 2
SV: 24k smycken?
« Svar #2 skrivet: torsdag 11, maj 2017, 09:07:56 »
Jag vet att det är ganska populärt i kinesisk kultur, säkert som du säger i investeringssyfte. Jag tänker mig att ett litet hängsmycke eller örhänge inte behöver vara så dyrt. En kedja (med tillräckligt stora länkar för att hålla) blir nog rätt dyrt.

Utloggad Krugerangel

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
SV: 24k smycken?
« Svar #3 skrivet: torsdag 11, maj 2017, 12:48:31 »
Vad jag vet så finns det inga smycken i 24K guld.
Möjligen M.Maloney och då som sagt med hög premie.
Själv köpte jag en guldring som en guldsmed hade tillverkat privat till hans kompis av 2st quarters.
Han ville att den skulle vara helt ren och till och med utan stämpel.
Ringen var/är mycket maffig och snygg.
Tyvärr så passade den inte helt mina fingrar och det var ganska bra.
En sådan ring har man bara på sig vid speciella tillfällen.
Varför?
Ja-a du...guld är som sagt mycket mjukt och det blev flera repor på ringen de få gånger jag använde den.
Så jag sålde den för långt över spot....till slut.
Eftersom det inte var någon stämpel på den så var den extra svår att sälja.
Det lustiga var att det finns ingen guldsmed som har en 24K stämpel.
Den stämpeln blir fort liggande i hyllan och skräpa då inga smycken tillverkas i 24K guld.
Jag hade gått för 23 karats-guld, fortfarande gult nog och så kan man använda metallen, försiktigt.

Krugern

Utloggad laban77

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 549
  • Affärsomdömen: 2
SV: 24k smycken?
« Svar #4 skrivet: torsdag 11, maj 2017, 13:10:27 »
Jo då, det är ganska lätt att hitta 24k guldsmycken hos väletablerade juvelhandlare i Asien. Man köper dem ungefär som vi köper guldmynt här, som en investering, och för att ha på sig vid speciella tillfällen. Ofta är det små örhängen eller hängsmycken till halsband. Det konstiga är att jag inte har sett ett enda 24k guldsmycke till salu i Europa. Hur kan det inte finnas någon marknad alls här för sånt, när det är så populärt där?

Utloggad Krugerangel

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
SV: 24k smycken?
« Svar #5 skrivet: torsdag 11, maj 2017, 16:11:57 »
Jag har ju lite tid över så jag kan skriva lite om kineserna och guld.
Som Laban skriver så finns det många smycken man kan "bygga på" med mer och mer guld. Jag tror dock dem uppger karaten som 24K och att det faktiska är 23.7 el ngt sånt.
Oansett ett smart sätt att spara.
Varför vi inte har det så här i Europa vet jag(inte ).
I Norge pratar dem mycket om arvesølvet som ikke må selges :)
Inte har dem så många kilo heller :(

Det var ju så att när den vite mannen kom till Asien och frågade en kines aka celestial:
-Vart kommer ni ifrån, ni ser så annorlunda ut än oss?
Kinesen smilade med ögon och mun och tittade uppått samtidigt som han pekade och sa, -Dem satte oss här.
Den vite mannen rynkade på ögonbrynen och sa;
-Vem satte er här?
-"Aliens" svarade kinesen med ett leende.
-Varför då? Frågade den vite mannen undrandes.
-För att gräva guld, varade kinesen.
-Jaha! Utropade den vite mannen skrattandes och kastade sig tillbaka.
-Varför?
-Till deras rymdskepp, svarade kinesen.
En historia jag fick höra en gång och höll på att ramla av stolen av skratt.
Nu har jag hört ungefär samma historia av flera lärda och skolerade intelligenta människor.
Vem vet :)
Kuriosa:
Därav fick kinesen namnet Celestials, heavenly, people from heaven.
Kyrkan/Vatikanen m.fl gillade dock inte valet av namn eftersom dem har "patent" på ordet himmelsk och det ska du egentligen inte veta något om men oansett.....
Under tidens lopp togs även namnet Celestials(heavenly ) bort och ersattes med kines/chinese.
Asiaterna har moder jord och naturen i sina DNA.
Dem älskar guld och inte minst stenar m.m.
Guld omtalas i många tusen år före Kristus födelse i en annan kultur, tid och kalender än den människoskapade och felaktiga tidsräkning, kultur och tid som vi har levt i sen...tja....ett tusen, max två, den sista tiden.

Indoktrinering mot guld är så stark i vårt samhälle så sitter man t.ex på puben och pratar om guldmynt så får man nästan stryk.
Prova inte det ;D
Ej heller på bussen, typ långfärdsbuss :o
Man ser hur folk vrider sig och tittar surt på en om man pratar om guld/silver/mynt.
Anbefales inte att prata om guld och silver överhuvudtaget egentligen tycker jag.
Folk flest blir bara sura.
Guld och Jesus är väl det värsta jag kan komma på att nämna högt.
Kineser är dock lustiga.
Jag gillar att sälja mynt till kinesen. Han blir så glad och jag får gratis mat.
Tipp topp för kineser och deras kultur med buddhismen och grillad peking-anka m.m.

Krugern

Utloggad sputnik

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Affärsomdömen: 15
SV: 24k smycken?
« Svar #6 skrivet: torsdag 11, maj 2017, 18:56:17 »

 Vet inte om det här är till någon hjälp, men pantbanken dot se aktion säljer guld nära spot och en aktionsavgift på 15% ... har sett 22 Karat ibland.
 Kanske du kan hålla utskick där.

 MVH

Utloggad GH

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
  • Affärsomdömen: 7
SV: 24k smycken?
« Svar #7 skrivet: torsdag 11, maj 2017, 21:48:04 »
Jag var nyligen i Shanghai och det fanns enormt mycket guldsmycken i affärerna. Nästan allt är 24K enligt mina bekanta där. 24K smycken kostar ca 30% över guldpriset. Ibland tillkommer en liten tillverkningskostnad. Guldtackor var också mycket vanligt. Höjdpunkten var myntmarknaden Lu Gong. Det fanns ofattbart mycket guld- och silvermynt där. Bra pris också. Silverpandor 1 oz 2011-2017 kostade 183-193 sek.




 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23