Författare Ämne: Hur säkra pengarna inom ISK-konto inför börsras?  (läst 18267 gånger)

Utloggad laban77

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 549
  • Affärsomdömen: 2
Hur säkra pengarna inom ISK-konto inför börsras?
« skrivet: torsdag 04, april 2019, 17:13:16 »
Ni som kan det här med aktier och fonder...

Det har ju gått bra ett antal år nu på börsen, och man skulle vilja "säkra" det man har inför en nedgång. Säkra är kanske ett dåligt valt ord, då inget är säkert på börsen.

Anta att man har sina pengar på ett ISK-konto, uppdelat i några få billiga indexfonder... Hur skulle ni placera om dessa, inom samma ISK-konto, för att säkra lite mot en framtida nergång? Jag har tänkt att flytta över en del i räntefonder, för de lär inte falla lika snabbt som indexfonder vid ett börsras. Tänker jag rätt, eller finns det ännu bättre val? Om man jämför räntefonder med aktier i gruvbolag, eller EFT (vilket jag knappt vet vad det är)? Man får ju också ha i åtanke att raset kanske inte kommer än på några år, och då är det ju trevligt om man inte bromsar alltför hårt och tidigt.

Notera att frågan endast gäller strategi inom ISK-kontots ramar, och att jag helst inte vill behöva vara särskilt aktiv i placerandet.

Förresten, med samma filosofi, hur säkrar man pengar på ett tjänstepensionskonto? Där finns vad jag vet inte lika mycket att välja på.

Utloggad I_am_mine

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
SV: Hur säkra pengarna inom ISK-konto inför börsras?
« Svar #1 skrivet: torsdag 04, april 2019, 18:40:40 »
Ett klassiskt sätt att skydda sitt kapital är en blandning av aktier och ränta.

Ex. du är orolig att börsen ska gå ned 30% de närmaste 3 åren

Du har 100k att investera så köper du 90% i räntebärande med 3,3% ränta årligen och 10% aktier.

Har du rätt och marknaden går ner 30% på 3 år så har ditt räntebärande avkastat ca 9000kr och dina aktier backat 3000kr. Då har du ca 106k kr

Har du fel och marknaden stiger istället, säg 10% på 3 år
Då har du fortfarande 9000kr i räntebärande och istället fått 1000kr i utveckling på aktierna. Då har du ca 110k kr

Oavsett så vinner du

Utloggad Krippa

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Affärsomdömen: 18
SV: Hur säkra pengarna inom ISK-konto inför börsras?
« Svar #2 skrivet: torsdag 04, april 2019, 19:28:37 »
Jag är envis ..gör inte alltid bästa affären, men jag hatar 0 % ränta i en värld där inflationen är 2-5% . Därför har inga pengar på konto, sedan vad jag investerar på är olika men aktier , guld eller hyfsat säkra papper dvs  hellre risk än har mina pengar på svenska kronor som tappar i värde.

Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: Hur säkra pengarna inom ISK-konto inför börsras?
« Svar #3 skrivet: fredag 05, april 2019, 10:41:19 »
Jag är envis ..gör inte alltid bästa affären, men jag hatar 0 % ränta i en värld där inflationen är 2-5% . Därför har inga pengar på konto, sedan vad jag investerar på är olika men aktier , guld eller hyfsat säkra papper dvs  hellre risk än har mina pengar på svenska kronor som tappar i värde.
Även om jag håller med är det värt att påminna om den viktiga maximen att när läget är riktigt osäkert så blir ”return of investment” viktigare än ”return on investment”.

Utloggad cyber

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
SV: Hur säkra pengarna inom ISK-konto inför börsras?
« Svar #4 skrivet: fredag 05, april 2019, 11:42:41 »
Problemet med räntefonder/andra räntebärande investeringar är att det historiskt varit mycket högre räntor än nu.

Då fyllde ränteplaceringarna en balanserande funktion (eftersom de tenderar att stiga något i värde när börsen går ner, men framför allt att de ger lite stabilitet till portföljen i sin helhet), men nu är många av dem en garanterad förlust i reala termer och de säkraste (korta räntepapper utgivna av svenska staten) en nästan säker förlust även i nominella termer.

Möjligen kan man få hygglig avkastning på lite mer riskfyllda räntepapper (företagsobligationer, high yield etc), men då tycker jag man lika gärna kan köpa aktier (så länge man inte behöver pengarna snart och att man känner sig trygg i att man inte kommer bli skraj och sälja när det skakar).

ISK är en dålig sparform om du inte tror dig kunna få mer än 1,6% i avkastning per år (se t ex https://blogg.avanza.se/hemberg/2017/11/30/idag-bestams-isk-skatten/).

Jag kör med aktier/aktiefonder i ISK/KF/tjänstepension och sparkonto för det jag inte vill riskera.

Utloggad cyber

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
SV: Hur säkra pengarna inom ISK-konto inför börsras?
« Svar #5 skrivet: fredag 05, april 2019, 12:20:39 »
Jag är envis ..gör inte alltid bästa affären, men jag hatar 0 % ränta i en värld där inflationen är 2-5% . Därför har inga pengar på konto, sedan vad jag investerar på är olika men aktier , guld eller hyfsat säkra papper dvs  hellre risk än har mina pengar på svenska kronor som tappar i värde.
Även om jag håller med är det värt att påminna om den viktiga maximen att när läget är riktigt osäkert så blir ”return of investment” viktigare än ”return on investment”.

Sant, men att inte ta någon risk alls är ofta ett nästan garanterat sätt att förlora köpkraft i det långa loppet.

Plus att risker kommer i olika former. En finanskris 2.0 eller kraftig nedgång i konjunkturen kan slå mot företagen/aktier, men får vi i stället hög inflation så urholkas värdet på alla sorters fixed income (räntepapper, sparkonto, preferensaktier, etc), även om du skulle få tillbaka det nominella värdet.

Många blir rädda när börsen & dyl står på all-time-high, men man får inte glömma att det egentligen är normaltillståndet (i alla fall om man räknar in utdelningar). Över tid får man betalt för att ta risker med sina pengar.

Därmed inte sagt att börsen inte kan gå ner eller att bubblor inte finns, bara att det är svårt för oss vanliga dödliga att kunna skilja en bubbla från icke-bubbla, och försök att tajma marknaden på magkänsla är dömda att misslyckas.

Utloggad laban77

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 549
  • Affärsomdömen: 2
SV: Hur säkra pengarna inom ISK-konto inför börsras?
« Svar #6 skrivet: fredag 05, april 2019, 12:59:02 »
Så det bästa man kan göra inom ramen för ISK är att växla till räntefonder eller, om man har tillräckligt med is i magen, ligga kvar och se fram emot uppgången efter raset?

Hur beter sig då gruv- / ädelmetalls-fonder / aktier jämfört med räntefonder?

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Hur säkra pengarna inom ISK-konto inför börsras?
« Svar #7 skrivet: fredag 05, april 2019, 13:41:50 »
Så det bästa man kan göra inom ramen för ISK är att växla till räntefonder eller, om man har tillräckligt med is i magen, ligga kvar och se fram emot uppgången efter raset?
Hur beter sig då gruv- / ädelmetalls-fonder / aktier jämfört med räntefonder?
På "vanliga" räntepapper -fonder är avkastningen med dagens extremlåga räntor knappast någonting för ett ISK-konto, då du behöver komma över 1.5 % i avkastning för att inte efter skatt hamna på minus.

Så tror man inte att aktier eller aktiefonder skall ge över 1.5 % i avkastning framgent så är det bästa att inte ha någonting alls på ett ISK-konto.

När det gäller gruv och ädelmetallsaktier - fonder så är tajmingen när man går in i det A och O. Och hur man skall bedöma det är en annan fråga som jag inte vill svara på.

Utloggad I_am_mine

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
SV: Hur säkra pengarna inom ISK-konto inför börsras?
« Svar #8 skrivet: fredag 05, april 2019, 21:24:49 »
Istället för räntebärande så kan man titta på preferensaktier i stabila företag dessa betalar ofta bra men det är viktigt att välja ett företag man inte tror kommer i obestånd.

Värt att ha i åtanke är att preferensaktier påverkas negativt av ränteuppgångar men det känns inte som att vi behöver oroa oss för det om inte inflationen sätter fart på riktigt

Ett solklart exempel från veckan på vad man ska undvika är Oscar Properties, det såg man redan för ett år sedan var det barkade.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17